Tämä netti on aivan omituinen paikka kun täällä ikään kuin sattumalta törmää joihinkin asioihin jotka tuntuvat ikään kuin itselle osoitetui
Tämä netti on aivan omituinen paikka kun täällä ikään kuin sattumalta törmää joihinkin asioihin jotka tuntuvat ikään kuin itselle osoitetuilta. Voisiko tämä oikeasti olla jotain 'peliä' esim IP-osoitteilla niin että ne jotenkin 'hakeutuvat' samoihin paikkoihin? Kertokaa viisaat jos tiedätte!
Kommentit (9)
Tekoäly algoritmi jne kyttäily vakoilu
Ainakin sulla on epäluuloinen luonne. Mutta oletko ajatellut, että samat asiat koskettavat monia ihmisiä?
Vierailija kirjoitti:
Ainakin sulla on epäluuloinen luonne. Mutta oletko ajatellut, että samat asiat koskettavat monia ihmisiä?
Jep. Monet asiat menevät "samalla kaavalla". Hiukan kuin domino palikoiden kaatuilu.
Kun tulee lisää ikää ja on älyä, niin näkee jo ihan heti alussa miten elämän dominopalikat lopulta kaatuilevat.
Ikään kuin huonosti muotoiltu ikään kuin aloitus.
Totta. Ehkä on ajatusmatrix (hivemind) ja sitten erikseen AI-matrix. Ja kun kysyy kysymyksen, vastaus voi tuurilla putkahtaa ruudulle. Ehkä ajatuksiamme joku lukee. ;)
Minulla on goolelta estot, ei sijaintia, ei kuuntelua jne. Laitan umpeen läppärin mikrofinin teipillä ja teipin alla pehmopalan. Ja kamera peitetty myös.
En hyväksy evästeitä, kaikki mitä haet netistä ilman evästeiden estoa jää muistiin ja niin sulle tarjotaan kaikkea erilaisia juttua siitä mitä olet hakenu.
Tekoälyalgoritmit tuovat sitä tietoa enemmän eteesi mitä selaat. Tämä kannattaa tiedostaa. Tietyssä mielessä maailmankuva kapenee. Käyttäjälle itselleen jää arvioitavaksi tiedon oikeellisuus ja mistä tieto on peräisin. Ja miten alkuperäistä tietoa (esim. jokin tutkimus) on tulkittu. Itse koen, että netti on viihdekäyttöä ja juuri mitään ei voi ottaa täällä tosissaan.
Tänään hain tietoa ns. punkkirokotteen tehosta suomalaisilta terveydenhuollon verkkosivuilta. Sitä en löytänyt. Varmasti punkkirokotemainokset löytävät sivuni tuota pikaa.
Some ja yleisimmän käyttämäni nettisivustot tietävät kyllä mistä olen kiinnostunut: matkustelusta, asunnoista, mökeistä, ruokaresepteistä, kulttuurista, tapahtumista, autoista ja kirjoista. Mainokset liittyvät juuri näihin teemoihin. Sinänsä tylsää, sillä voisin kiinnostua myös muista asioista.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on goolelta estot, ei sijaintia, ei kuuntelua jne. Laitan umpeen läppärin mikrofinin teipillä ja teipin alla pehmopalan. Ja kamera peitetty myös.
En hyväksy evästeitä, kaikki mitä haet netistä ilman evästeiden estoa jää muistiin ja niin sulle tarjotaan kaikkea erilaisia juttua siitä mitä olet hakenu.
Minäkin estän parhaani mukaan evästeet. Algoritmit on kaksiteräinen miekka. Toisaalta, kun esimerkiksi tieteellistä tietoa seuraa, niin siitä on aidosti apua, ja tarjolle tulevat "osumat" on sellaisia, jollaisia itsekin toivoisi. Muuten uutisvirtaa ja muuta seuratessa, algoritmin ohjaama tuloshaku on epätoivottavaa. Itse haluan asioita lähestyä useasta perspektiivistä, saada vastakkaisia asiantuntijalausuntoja, ja haluan muodostaa oman mielipiteeni itse riippumattomasti (onnistuu vain tutustumalla laajempaan mediatietoon kuin mitä esim. meidän oma valtamedia tarjoaa omassa maassamme). En halua algoritmin ohjaamaa "totuussyötettä".
Itseäni kiinnostaa moni asia, mikä ei välttämättä kiinnosta laajaa yleisöä ja käyttäjäkuntaa. Itse luen todella paljon, eikä keskittymiskyvyssä ole ongelmia pitkien tai laajojenkaan kokonaisuuksien seuraamisessa. Ennemminkin ärsyttää nykyiset typistetyt uutistekstit, joissa otsikko on pääosassa, ja sisältö ei kerro paljoakaan/lainkaan aiheesta, ja senkin onnettoman kömpelöllö pikaviestityylillä supistettuna pmuutamaan lauseeseen. Ja koska kiinnostuneiden ihmisten määrä on algoritmeille parametri, niin eihän se kaikille voi toimia.
Meidän oma media on menossa pahasti lepikkoon yleissivistävänä ja informoivana. Koko ajan enemmän uutisia, joilla on jotain mielekästä kerrottavaa esim. terveyteen tai turvallisuuteen liittyen, on mennyt maksumuurien taakse. Tämä tyhmentää entisestään kansalaisia rappeutuvan koulujärjestelmän lisäksi. Vaikutukset on kauaskantoisia. Luodaan pelon ilmapiiriä ja polarisaatiota klikkiotsikoin, mutta ei anneta lukea sisältöä kuin maksua vastaan. Sisältö tavoittaa yhä harvemmat, koska kansa köyhtyy, ja maksukyvykkyys/-halu laskee jo niilläkin, joilla oletetaan olevan tiedonkin hinnoiltaan koko ajan nousevaan kuluttamiseen.
Päämediamme (HS, IS, IL) , niin uutisotsikkotarjonta on helpoiten saatavilla "luetuimmat uutiset" otsakelistan muodossa, kun muut joutuu hakemaan yksittäin ja aihealueittain. Tämä varmaan ärsytää muitakin kuin minua, jota ei kiinnosta lukea "uutisia" turhista julkkiksista, ex-poliitikon elitistisistä someposeerauksista, seksistä pershäristimineen ja- panotrendeineen, viihdetv:n tarjonnan juonenkäänteistä jne., jotka kiinnostaa monia muita, ja se määrää sen, että ne lävähtää minullekin tarjottuina "uutisina" ärsytykseen asti.
Kuvittelet vain...