"Yle: Yliopistossa pummina olemista lähes mahdotonta estää" - Lukukausimaksulla ongelma korjaantuu
Tuo on ollut aina iso ongelma ja nämä vievät opiskelupaikkoja heiltä jotka haluaisivat opiskella. Valtion pitää tukea opiskelua aloilla joihin työvoimaa tarvitaan, mutta varsinkin korkeakouluissa voisi olla joku pieni lukukausimaksu jolla nämä hupiukot saisi sieltä pois.
https://www.verkkouutiset.fi/a/yle-yliopistossa-pummina-olemista-lahes-…
Kommentit (68)
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti, mitään ei tarvitse suorittaa mutta sitten tutkinto ei tietenkään etene. Näin voi olla noin 6v ennen kuin opinto-oikeus vanhenee.
Tämä on iso ongelma nuorille, jotka ovat jumissa elämänsä kanssa. Ollaan koulussa kirjoilla ja otetaan opintolaina tappiin asti.
Sitten jossain kohtaa opinto-oikeus päättyy, ja opintoja ei ole kasassa lähes yhtään. Hirveä laina niskassa ja ikää 30v, koko elämä pilalla.
Oikeasti se opinto-oikeus pitäisi katkaista heti, jos opinnot ei näytä etenevän. Tässä on nyt tehty hirveä sudenkuoppa monelle masentuneelle nuorelle.
Tästä olen samaa mieltä. Tuttu on ollut 25 v yliopiston kirjoilla (aloitti kun oli ikuinen opiskeluoikeus), gradun tekoon tyssäsi opinnot, ei oo käynyt töissä, ei ole parisuhdetta eikä perhettä eikä omaisuutta. Yliopisto on sellainen viimeinen turvapaikka josta ei osaa irrottautua. Toki myöhäistä se tässä vaiheessa onkin.
Vierailija kirjoitti:
Teen kyllä itsekin samaa🤭
Voitkin sitten mennä manuaalisesti uuniin. Mieluiten välittömästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi valtaa pitävät ja suuret ikäluokat tuntuvat olevan aina niin katkeria ja kateellisia opiskelijoille?
Kyllä ne kateelliset ovat ne joiden opiskelupaikat nuo lusmut vievät.
Ei ole mitään korvamerkittyjä opiskelupaikkoja. On vain sisäänottomääriä.
Miten joku voi päästä monta kertaa korkeakouluun? Eikö todistuksella voi ottaa paikan vain kerran vastaan? Lukeeko muka aina pääsykokeisiin 🤨
Vierailija kirjoitti:
Tai lähdetään yliopistoon opiskelemaan vasta 50+ iässä. Valmistutaan vähän ennen 60 v ja etsitään töitä. Mikä järki?
Sillä saa monien ihmisten silmissä ihmisarvon. Ja sosiaalinen status nousee.
Moni ammattitutkinto-henkilö kokee koko elämänsä dissaamista ja alentuvaa kohtelua julkisesti ja yksityisesti. Media oikein lietsoo ilmiötä. Mielipiteet ja osaaminen mitätöidään julkisessakin keskustelussa, jos et ole akateeminen. Huolimatta siitä, vaikka tietosi, osaamisesi ja perustelusi olisi parempia kuin toisella osapuolella. Ketään ei kiinnosta, vaikka henkilöllä olisi vuosikymmenien itsensä sivistämisaktiivisten vuosien jatkumo takanaan, joka laajasti myös yleissivistävä. Mutta kun omaehtoista, eikä virallisen byrokraatin ojentamaa sertifikaattia siitä ole. Jonkun pienen sektorin yksittäisen alan asiantuntija kuvittelee olevansa kaikkien asioiden asiantuntija. Sitä tarkoitetaan sanonnalla "asiantuntijuuden kuolema".
Vierailija kirjoitti:
Miten joku voi päästä monta kertaa korkeakouluun? Eikö todistuksella voi ottaa paikan vain kerran vastaan? Lukeeko muka aina pääsykokeisiin 🤨
Ko tyyppi on varmaan päässyt kouluihin ennen nykysysteemiä. Tosin oli mullakin silloin ennen yhtäaikaa 2 kk koulupaikkaa, molempiin luin pääsykokeisiin. Halusin vaihtaa alaa.
Mä en oikeasti ymmärrä miten tuo käytännössä toimii/ oikeasti hyödyttää ketään. Kela ei maksa opintotukea tms ellei opinnot etene. Toki saa alennuksia yms, mutta harvoin sitä tulee mitään ostaneeksi. Mä en ole käyttäny opiskelija-alennusta kuin HSL:n bussilippuun, VR:n matkoihin ja Subwayn leipään.
T. Pian opintonsa päättävä.
Vierailija kirjoitti:
En ole tutustunut nykyisiin kiemuroihin, mutta ennen pystyit ottamaan vain yhden opiskelupaikan vastaan. Lukukaudelle ilmoittautuminen ei ole mikään rasite yliopistolle, kuten annetaan ymmärtää. Pikemminkin se ahdistaa, että yliopisto saa rahaa valmiista tutkinnoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen kyllä itsekin samaa🤭
Voitkin sitten mennä manuaalisesti uuniin. Mieluiten välittömästi.
Nostan vielä tiettyjä Kelan tukia samalla aina kun mahdollista vaikka olen töissä, tulorajojen ylitys ja takaisinmaksu on kumminkin vain puolet maksettujen tukien arvosta🤓
Vierailija kirjoitti:
Mä en oikeasti ymmärrä miten tuo käytännössä toimii/ oikeasti hyödyttää ketään. Kela ei maksa opintotukea tms ellei opinnot etene. Toki saa alennuksia yms, mutta harvoin sitä tulee mitään ostaneeksi. Mä en ole käyttäny opiskelija-alennusta kuin HSL:n bussilippuun, VR:n matkoihin ja Subwayn leipään.
Eikä kukaan halua opiskelijakämpissä asua, jos on palkkatuloja parempaan kämppään. Suurin osa on vanhoja murjuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Pian opintonsa päättävä.Eikä kukaan halua opiskelijakämpissä asua, jos on palkkatuloja parempaan kämppään. Suurin osa on vanhoja murjuja.
Murjussa minäkin asun vaikka en ole opiskelija. 😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Pian opintonsa päättävä.Eikä kukaan halua opiskelijakämpissä asua, jos on palkkatuloja parempaan kämppään. Suurin osa on vanhoja murjuja.
Mielestäni tämä Ylen shokkiuutinen on oikeasti ihan olematon ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Sulla taitaa nyt olla tietynlainen skill issue. Itse olen päässyt jo kolmeen eri korkeakouluun, ja kaikki ensimmäisellä hakemalla😙
Ensinnäkin korkeakouluun pääsee kyllä montakin kertaa sisään, jos on yhtään älliä. Jopa huonohkoilla yo-papereilla. Alasta toki riippuen.
Toisekseen ymmärsin rivien välistä että tuon jutun tyyppi hyödyntää kelan tukemaa ateriaetua. Se ongelma on ratkaistu, jos siihenkin lisätään joku aika- tai kappalemäärämaksimi minkä voit saada.
Kolmannekseen tuossa mittaluokassa ongelma on todellakin marginaali-ilmiö, jonka vuoksi ei tule kaikkia rangaista.
Huvittavinta että tuon jutun lopussa olevissa uutislinkeissä oli linkki uutiseen, jossa paheksuttiin niitä, joilla on useampi koulupaikka, mutta joilla opinnot kuitenkin etenevät. Nykynen ajatus massaputkiopiskelusta ei tuota laaja-alaista osaamista. Rahaa se toki lyhyellä aikavälillä valtiolta säästää, mutta samaan aikaan innovaatiot voi jäädä kehittämättä ja asiat tehdään mahdollisesti huonommin kuin voitaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on todella yleistä ainakin täällä Helsingissä, kun töihin ei haluta mennä. Opintotukea ei taida enää saada yhtä helposti jos opinnot ei etene.
Eli on yleistä moninkertaisesti suuremman työttömyyskorvauksen ja toimeentulotuen sijaan elää opintolainalla? Kerro toki lisää.
Sillä laillisella rahalla maksetaan ne kiinteät kulut, vuokra, sähkö ym ja käyttöraha eli käteinen tulee pilven kasvattelusta. Monella varmaan muistakin tuotteista. Opiskelijana voit asua HOAS:n kämpässä ja saat muitakin etuja.
- Nimimerkillä kokemusta löytyy.
Hoasilla on rajat kuinka kauan voi asua. Lisäksi opintojen pitää edetä.
Paitsi Hoasilla ei ole resursseja tarkistaa. Tunnen useita, jotka asuvat edelleen Hoasin yksiöissä yli 5 v. valmistumisen jälkeen hyvällä paikalla.
Jaa nyt keksitään tällänen olkiukko "pummiopiskelija" joita on muka paljonkin ja sillä sitten perustellaan lukukausimaksut.
Jos siellä on muutama tyyppi "pummeina" niin se on pienempi haitta kuin mitä lukukausimaksut aiheuttaisivat kaikkine vaikutuksineen.
Tämä on nyt vähän sama juttu, kun joskus on maristu siitä, että mennään "liian iso" lapsi kärryissä bussiin. Ettei nyt vaan joku jossain saa jotain semmoista hyötyä, mitä minä en saa
Vierailija kirjoitti:
En minäkään ymmärrä, miten saa säästettyä 2000e/v. Syökö jokaisen lounaan opiskelijaravintolassa? Laskin, että matkalipuista säästäisin 400e/v. ja muista vapaa-ajan viettovaihtoehtoista n. 500e/v, jos on ns. koko ajan menossa. Paras säästö on kuluttaa palveluita tarpeen mukaan tai jättää kokonaan käyttämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on todella yleistä ainakin täällä Helsingissä, kun töihin ei haluta mennä. Opintotukea ei taida enää saada yhtä helposti jos opinnot ei etene.
Eli on yleistä moninkertaisesti suuremman työttömyyskorvauksen ja toimeentulotuen sijaan elää opintolainalla? Kerro toki lisää.
Sillä laillisella rahalla maksetaan ne kiinteät kulut, vuokra, sähkö ym ja käyttöraha eli käteinen tulee pilven kasvattelusta. Monella varmaan muistakin tuotteista. Opiskelijana voit asua HOAS:n kämpässä ja saat muitakin etuja.
- Nimimerkillä kokemusta löytyy.
Hoasilla on rajat kuinka kauan voi asua. Lisäksi opintojen pitää edetä.
Jep. Kämppä lähtee alta 6-12 kuukaudessa, jos ei noppia kerry.
Näihin kaipaisin lähdettä. Vastaisen varalle.