Miten halvalla voi omakotitalossa asua? Siis halvimmillaan
Kommentit (262)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ajattelit talvella lämmittää?
Entäs ruuanlaitto, valaistus, peseytymiset, pyykäys ja lämmin vesi?
Puulämmitys. Puulämmitteinen hella on vanhimpia keksintöjä maailmassa. Peseytyminen myös. Ihmiskunta ei ole aloittanut hygieniastaan huolehtimista vasta suihkulliseen kerrostaloon muuton jälkeen. Taidat olla kirjaimellisesti uusavuton. Kesällä saa vettä kaivosta/joesta/järvestä, talvella sitä saa sulattamalla lumesta ja jäästä.
Onnea vaan tuohon yritykseen, yhden talven jälkeen palaat kaupunkiin kerrostaloon ja vihaaat ok-taloa.
Minä en palannut, jo melkein kaksi vuosikymmentä lämmitän taloani puilla. Ensi talven puut ovat ja varastossa ja varaston seinustalla kuivamassa. Klapit tehty koko talveksi. Keittiön hella, le
Sama! 14 vuotta jo puulämmitystä. Meillä teinikin halusi huoneeseensa kamiinan, koska ei tykännyt patterin "tekolämmöstä" 😍
Halvimmillaan? Minä olen nyt asunut nyt 5 vuotta omakotitalossa ilmaiseksi ja vanhempani ovat maksaneet kaikki kulut. Tavallaan tämä on työsuhde asunto sillä olen isäni omistaman yrityksen palkkalistoilla, mutta sitähän sinä et kysynyt, joten vastaan, halvimmillaan nolla euroa kuukausi/vuosi/loppuelämän ajan.
Vierailija kirjoitti:
Halvimmillaan? Minä olen nyt asunut nyt 5 vuotta omakotitalossa ilmaiseksi ja vanhempani ovat maksaneet kaikki kulut. Tavallaan tämä on työsuhde asunto sillä olen isäni omistaman yrityksen palkkalistoilla, mutta sitähän sinä et kysynyt, joten vastaan, halvimmillaan nolla euroa kuukausi/vuosi/loppuelämän ajan.
Noi työsuhde asunnot on kyllä edukkaita.
Mä en maksa tästä mitään. Tai no kyl mä tolle ukolle anna pildeä ja suikkarin kerran kahesti vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porakaivosta ei vettä nouse ilman sähköä. Eli jos ei ole sähköliittymää niin joku aggregaatti kuitenkin on oltava. Myös saattolämmitys on oltava. Rengaskaivosta voi saada ämpärillä vettä käsin nostamalla talvellakin, tai lähteestä tai kirveellä hakatusta avannosta.
https://www.nira.fi/tuote/157013/1000/nira-1-antiikki-kaivopumppu-2-5-m…
Ei näy sähköliitäntää...
Meillä on kyllä sähköpumppu mutta mikä ihmeen saattolämmitys?
Jos vesi on ohjattu tulemaan putkessa esim. keittiöön, se putki taatusti jäätyy talvella ilmansaattolämmitystä.
Mulla on kunnan vesi, mutta siihenkin putkeen piti asentaa lämmitys, kun tuppasi jäätymään kovilla pakkasilla.
No ei ole kyllä jäätynyt.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 2007 rakennettu talo 120 m2. Sähkölämmitys, joskin lattialämmitys on päällä vain märkätiloissa ja muuten lämmitä ilmalämpöpumpulla ja varaavalla takalla. Vesi lämpiää toki sähköllä mutta mulla on myös aurinkopaneelit joilla saan sen hoidettua puolet vuodesta.
Keskimääräiset kuukausikulut on noin 300 euroa. Se sisältää kaiken lämmityksestä vakuutuksiin ja kiinteistöveroon, veteen ja jätehuoltoon.
Meillä menee sama määrä kuukaudessa keskimäärin. Rintamamiestalo n. 120 neliötä, aurinkopaneelit katolla, lämmitysmuoto ilmalämpöpumput ja takka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköliittymä ei paljoa vuodessa maksa jos käyttö on muutama kattolamppu ja vesipumppu.
Paitsi, jossakin sähkön perusmaksu on jo 50 €/kk ja sähkönsiirto maksaa moninkertaisesti, kuin itse sähkö.
Ei mulla vaan maksa. Koko talon (noin 150 neliötä) kallein sähkölasku ollu viiimisten 10v aikana 80€ sisältäen kaiken sähkön, siirtomaksut ja verot.
Ei sulla, mutta jollakin muulla se maksaa. Sähköliittymän ja sähkönsiirron hinta määrääntyy kaupungin/kunnan mukaan. Ja mitä tiheämpi verkosto, kuten pk-seutu, sen halvempi ja taas hajaasutusseudilla, jossa pitkät välimatkat, sen kalliimpi.
Muutaman vuotta sitten hankittiin sähköt mökille (Koli) pelkkä liittymänhinta 41.000€ + työt päälle. Ja vaikka ei yhtään käytettäisi sähköä, maksamme n. 40€/kk perusmaksua+sähkönsiirto + sähkö.
Tässä sähkönsiirtomaksuja eri paikkakunnilla, jota ei voi kilpailuttaa, toisin kuin käytettyä sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköliittymä ei paljoa vuodessa maksa jos käyttö on muutama kattolamppu ja vesipumppu.
Paitsi, jossakin sähkön perusmaksu on jo 50 €/kk ja sähkönsiirto maksaa moninkertaisesti, kuin itse sähkö.
Ei mulla vaan maksa. Koko talon (noin 150 neliötä) kallein sähkölasku ollu viiimisten 10v aikana 80€ sisältäen kaiken sähkön, siirtomaksut ja verot.
Ei sulla, mutta jollakin muulla se maksaa. Sähköliittymän ja sähkönsiirron hinta määrääntyy kaupungin/kunnan mukaan. Ja mitä tiheämpi verkosto, kuten pk-seutu, sen halvempi ja taas hajaasutusseudilla, jossa pitkät välimatkat, sen kalliimpi.
Muutaman vuotta sitten hankittiin sähköt mökille (Koli) pelkkä liittymänhinta 41.000€ + työt pää
Oma vikanne ko mökille sähköt veditte. Olisitte olleet ilman.
Omassa vai jonkun muun? Haittaako, jos omistaja ei tiedä "asukkaasta"?
Meillä viime vuonna 1692 €. Eli
Vakuutus 500€
Sähkö 920€
Vero 46€
Jätehuolto 156€
Nuohous 70€.
Unohdinkohan jotain, en ainakaan hoksaa. Tähän tulee vähän muutosta tänä vuonna koska lisäksi tulee vesimaksu 70€, mutta toisaalta sähkönkulutus on tänä vuonna reilusti vähemmän.
Kyllä, asumme vaatimattomasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porakaivosta ei vettä nouse ilman sähköä. Eli jos ei ole sähköliittymää niin joku aggregaatti kuitenkin on oltava. Myös saattolämmitys on oltava. Rengaskaivosta voi saada ämpärillä vettä käsin nostamalla talvellakin, tai lähteestä tai kirveellä hakatusta avannosta.
https://www.nira.fi/tuote/157013/1000/nira-1-antiikki-kaivopumppu-2-5-m…
Ei näy sähköliitäntää...
Meillä on kyllä sähköpumppu mutta mikä ihmeen saattolämmitys?
Jos vesi on ohjattu tulemaan putkessa esim. keittiöön, se putki taatusti jäätyy talvella ilmansaattolämmitystä.
Mulla on kunnan vesi, mutta siihenkin putkeen piti asentaa lämmitys, kun tuppasi jäätymään kovilla pakkasilla.
No ei ole kyllä jää
Varmaan jossain inarissa sitte jäätyy. 1975 rakennettu porakaivo, edellinen omistaja ei maininnut jäätymistä. Mekin on tässä asuttu pian 20 vuotta, ja vielä ei olla moista havaittu :) Kaivosta 5m rossipohjaan ja sieltä uuden puolen laatan alle, josta ylös.
Enempi huolettaa tuo vanha putki siellä laatassa.
"Tuolla hintaa ei kyllä paljon kannata itse puita tehdä, kun ostopuuta saa jo n. 60e/motti...."
Vielä vähemmän kukaan tekisi myyntiin puita jos niiden valmistukseen kuluisi 50 € / motti.
Eihän polttopuiden tekeminen oikeasti maksa juuri mitään! Työaika on se arvokas osuus yhtälöstä. Mutta jos ei laske omalle työajalle euromääräistä hintaa niin ei polttopuulle isoa hintaa tule.
Mutta on se ihan työtä tehdä koko talven puut jos talon lämmittää! Ei se parissa päivässä tapahdu. Pitää tykätä puuhommista.
Hommaa elättäjän, ja keskittyy itse somettamiseen, niin parhaimmillaan ei maksa mitään.
Jos ei syö kauraa ja papuja , elämä tulee kalliiksi. Koska ruokaa tarvitsee joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos omakotitalo ei sijaitse kaupungissa pikku tontilla niin oma moottorisaha on melkein pakko olla. Kallis kertaostos, mutta omassa käytössä kestää vuosikymmeniä käytössä. Jos tekee itse polttopuut niin bensat, teräketjuöljyt sun muut maksaa 100 € vuodessa. Jos on pieni tilkku metsää niin talon lämmittää "ilmakseksi". Kaupan päälle puusavotta korvaa kuntosalikortin.
Se metsä ei mahdu kasvamaan jatkuvatuottoisena jollakin muutaman tuhannen neliön tontilla.
Pari hehtaaria riittää. Laskennallisesti jos on keskimääräistä kasvavaa metsää. Eli ei hirmuisen paljon metsää, mutta reilun kokoinen takametsä kuitenkin. Pihapuut ei ihan riitä pelkästään.
Jos parin hehtaarin tontin puut riittävät talon lämmitykseen, niin mikä puu mahtaa näin nopeasti kasvaa, josta saadaan tuottoa 15-20 m3 vuodessa, joka tarvitaan talon lämmitykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vakuutus 500€
Sähkö 920€
Vero 46€
Jätehuolto 156€
Nuohous 70€.
Unohdinkohan jotain, en ainakaan hoksaa. Tähän tulee vähän muutosta tänä vuonna koska lisäksi tulee vesimaksu 70€, mutta toisaalta sähkönkulutus on tänä vuonna reilusti vähemmän.
Tosi kallis vakuutus. Melkein kolmasosa kuluista. Taitaa olla aika kattava? Tuosta tulee vuosien saatossa isoa summa vakuutusmaksuja.
Vierailija kirjoitti:
Mä en maksa tästä mitään. Tai no kyl mä tolle ukolle anna pildeä ja suikkarin kerran kahesti vuodessa.
Saatko edes likaisen työn lisää?
Vierailija kirjoitti:
Vakuutus 500€
Sähkö 920€
Vero 46€
Jätehuolto 156€
Nuohous 70€.
Lisäys tähän: sähkön hintakin on meillä nyt yli puolet vähemmän kuin viime vuonna 👍
Uudellamaalla kehyskunnassa talo 180-neliötä, tontti 1000 neliötä, kaksi asukasta
- kiinteistövero 410 e/vuosi
- vesilaskut 120 e/vuosi
- sähkölaskut 1800 e/vuosi
- puita takkaan ja saunaan 90 e/vuosi (ostetaan valmiiksi pätkittyinä, tässä voisi toki säästää)
- vakuutukset 750 e/vuosi (näkin periaatteessa voisi jättää ottamatta)
- netti 518 e/vuosi (jos pärjää ilman niin ei kai ole pakko ottaa)
- hälytysjärjestelmä 468 e/vuosi (ei tietenkään ole pakollinen, voi jättää ottamatta)
Yhteensä 4156 euroa/vuosi, eli keskimäärin 346 euroa/kk.
Säästöä meille tulee kun omalta pihalta kerätään yrtit, ruohosipulit, marjat ja omenat. Pihan kastelua varten kerätään kesällä sadevettä. Pyykit kuivataan narulla, vaikka joku onkin laskenut ettei se säästä, mutta minusta kyllä säästää kun ei tarvitse kuivausrumpua eikä kulu sähköä.
Mäpä oon asunu nyt yli 15 vuotta okt talossa kaupungissa. Kerroskuutioon en mee ees poliisien pakottamana.