Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten halvalla voi omakotitalossa asua? Siis halvimmillaan

Vierailija
02.07.2024 |

Kertokaa kokemuksia ja summia

Kommentit (262)

Vierailija
121/262 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puutalo 160m2, pk seutu, n.500e/kk. 

Vierailija
122/262 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos omakotitalo ei sijaitse kaupungissa pikku tontilla niin oma moottorisaha on melkein pakko olla. Kallis kertaostos, mutta omassa käytössä kestää vuosikymmeniä käytössä. Jos tekee itse polttopuut niin bensat, teräketjuöljyt sun muut maksaa 100 € vuodessa. Jos on pieni tilkku metsää niin talon lämmittää "ilmakseksi". Kaupan päälle puusavotta korvaa kuntosalikortin.

Se metsä ei mahdu kasvamaan jatkuvatuottoisena jollakin muutaman tuhannen neliön tontilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/262 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite kaataa mettän josta mökin rakentaa niin asuminen on ilmasta. Mitään kunnan tai valtion juttuja sinne tartte kute sähkö, vettä tai veroja.

Vierailija
124/262 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sulakekoko on normaali 3x25, mitä käytetään yleisesti vertailuissa, kun puhutaan tavallisista asuinrakennuksista."

Ei kukaan kiellä sinua tämänlaista sähkönsiirtoa ostamasta. Totuus kuitenkin on, että on olemassa myös muita vaihtoehtoja. Jos haluaa pienitehoisen sähköliittymän alhaisella kuukausimaksulla niin sellainen on myös mahdollinen. Yleisesti käytössä esimerkiksi kesämökin sähköliittymänä. Kun ei tarvita sähkölämmitystä vaan vaikka parit kattolamput, vesipumppu ja pieni hella.

Vierailija
125/262 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asumiskulut oli viime vuonna 2400 euroa. On edullista. Tästä ei kyllä koskaan malta muuttaa enää pois 😂

Vierailija
126/262 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienessä talossa syrjäkylällä voi riittää pari tonnia vuodessa. 

Vierailija
127/262 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ajattelit talvella lämmittää?

Entäs ruuanlaitto, valaistus, peseytymiset, pyykäys ja lämmin vesi?

Puulämmitys. Puulämmitteinen hella on vanhimpia keksintöjä maailmassa. Peseytyminen myös. Ihmiskunta ei ole aloittanut hygieniastaan huolehtimista vasta suihkulliseen kerrostaloon muuton jälkeen. Taidat olla kirjaimellisesti uusavuton. Kesällä saa vettä kaivosta/joesta/järvestä, talvella sitä saa sulattamalla lumesta ja jäästä.

Polttopuu maksaa rahaa ja lumen sulattaminen on niin hidasta puuhaa, että siinä ajassa ehtii tekemään palkkatöitä, joista saadulla palkalla maksaa vesilaskun. 

Eivät nuo tiedä palkkatöistä yhtään mitään ja kun sen vesilaskunkin maksaa kela niin jos haluaisit heidän ymmärtävän mistä puhut niin sinun pitäisi aloittaa ihan perus alkeista kuten esimerkiksi siitä miten syödään itse käyttämällä veistä sekä haarukkaa. Näille ihmisille on aina kaikki tullut valmiiksi pureskeltuna suuhun. He ovat kuin käenpoikia jotka käkiemo on synnyttänyt toisten pesiin toisten syötettäviksi.

Vierailija
128/262 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ite kaataa mettän josta mökin rakentaa niin asuminen on ilmasta. Mitään kunnan tai valtion juttuja sinne tartte kute sähkö, vettä tai veroja.

Kiinteistövero ja jätehuoltosopimus on pakollisia. 

Nuohous jos on tulisijoja.

Vierailija
129/262 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos omakotitalo ei sijaitse kaupungissa pikku tontilla niin oma moottorisaha on melkein pakko olla. Kallis kertaostos, mutta omassa käytössä kestää vuosikymmeniä käytössä. Jos tekee itse polttopuut niin bensat, teräketjuöljyt sun muut maksaa 100 € vuodessa. Jos on pieni tilkku metsää niin talon lämmittää "ilmakseksi". Kaupan päälle puusavotta korvaa kuntosalikortin.

Se metsä ei mahdu kasvamaan jatkuvatuottoisena jollakin muutaman tuhannen neliön tontilla.

Pari hehtaaria riittää. Laskennallisesti jos on keskimääräistä kasvavaa metsää. Eli ei hirmuisen paljon metsää, mutta reilun kokoinen takametsä kuitenkin. Pihapuut ei ihan riitä pelkästään.

Vierailija
130/262 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pari hehtaaria riittää. Laskennallisesti jos on keskimääräistä kasvavaa metsää. Eli ei hirmuisen paljon metsää, mutta reilun kokoinen takametsä kuitenkin. Pihapuut ei ihan riitä pelkästään.

Jos olet huomannut, nykyisin mummonmökkejä myydään ns edullisesti 3000 neliön tonteilla. Edellinen omistaja pitää itse metsän ympäriltä. Kaupunkilainen huokaa ihastuksesta, kun on nätti mökki ja halvat asumiskustannukset. Totuus ns halpuudesta valkenee sitten vasta seuraavan pakkastalven jälkeen.

Vierailija
131/262 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerroit että keskimäärin lämmityskulut ovat 170€/kk. Muita kuluja olisi silloin vain 70€/kk. Mulla sähkönsiirto ja (ei talon lämmitykseen kuluva) sähköenergia yks

Teillä kuluu sitten sähköä reilusti enemmän (tai on kallis sopimus). Siirron perusmaksu on täällä muistaakseni kolme kymppiä, ja vuosikulutus taisi olla minulla 1300 kWh.

132/262 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 120m2 rintamamiestalo. Kulut noin 300e kuussa. Sähkö + siirto, vesi, vakuutus, vero ja puut.

Vierailija
133/262 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa vain. Eikä tässä puhuta sun asuntolainoista ym. vipeistä, vaan juoksevista asumiskuluista.

Poikani okt on 140/160 neliötä ja lämmitys kuulemma maksaa 200-300€/kk, sähkön siirto saman, kiinteistövero yli 500€/vuosi jne.

Et mitenkään saa puristettua kokonaiskuluja 250€:oon per kk perheasunnossa.

Jos heillä on sähkölämmitys, niin tottakai se maksaa itsessään ja sähkön siirrossa. Minulla on kaukolämpö kuten kerroin, sähköä kuluu saman verran kuin kerrostalossa asuessani meni. Kiinteistövero riippuu kunnasta ja talon iästä, minun taloni on vanha ja siksi kiinteistövero on halpa.

Kerroit että keskimäärin lämmityskulut ovat 170€/kk. Muita kuluja olisi silloin vain 70€/kk. Mulla sähkönsiirto ja (ei talon lämmitykseen kuluva) sähköenergia yks

Käytät siis tosi paljon sähköä. Meillä kaukolämpötalossa menee puolet tuosta (siis käyttö+siirto+perusmaksu) keskimäärin. 

Vierailija
134/262 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköliittymä ei paljoa vuodessa maksa jos käyttö on muutama kattolamppu ja vesipumppu.

Paitsi, jossakin sähkön perusmaksu on jo 50 €/kk ja sähkönsiirto maksaa moninkertaisesti, kuin itse sähkö. 

Vierailija
135/262 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puulämmitys. Puulämmitteinen hella on vanhimpia keksintöjä maailmassa. Peseytyminen myös. Ihmiskunta ei ole aloittanut hygieniastaan huolehtimista vasta suihkulliseen kerrostaloon muuton jälkeen. Taidat olla kirjaimellisesti uusavuton. Kesällä saa vettä kaivosta/joesta/järvestä, talvella sitä saa sulattamalla lumesta ja jäästä.

Eikös polttopuutkin maksa, jos lämmittää hellalla vettä? Vai kasvaako teillä metsää olohuoneessa/pirtissä? 

Meillä omasta metsästä polttopuut ja ennen kun ne ovat hellassa poltettavissa, kustannukset ovat n. 50 €/m ja kuutiölla ei paljon lämmitellä. 

Tuolla hintaa ei kyllä paljon kannata itse puita tehdä, kun ostopuuta saa jo n. 60e/motti....

Vierailija
136/262 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten hauska ketju. Uhotaan kuinka kaadetaan puut omalla sahalla ja sulatetaan lunta sillä puulla mieluummin kuin käytetään se aika töissä käymiseen, jolloin saisi nuo asiat todella pienellä ajan käytöllä. On äärimmäisen epätodennäköistä, että kukaan tässä ketjussa on toteuttanut noita Linkola fantasioitaan. Onko nämä jutut kirjoitettu huumorilla vai oletteko oikeasti vieraantuneet todellisuudesta? Ap tuskin tarkoitti sadan vuoden takaiseen elämään palaamista vaan mielessä oli varmaan pieni omakotitalo maaseudulla sellaisessa paikassa, jossa työmatka on kohtuullinen. Omistusasuminen on ihan järkevää, koska saat kotisi omaisuudeksi tarpeeksi pitkällä aikavälillä ja sen jälkeen ei ole lainaa tai vuokraa maksettavana. 

Vierailija
137/262 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinteistövero ja jätehuoltosopimus on pakollisia. 

Nuohous jos on tulisijoja.

Jos suostuu ottaa tontillee noita kunnan ja valtion juttuja niin ovat, muuten on ilmasta. Meeppä noita kyselee itänaapurin puolella asuvalta, ei muuten maksa niitä kuten mekää ei heidän rahastuksiaan.

Vierailija
138/262 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköliittymä ei paljoa vuodessa maksa jos käyttö on muutama kattolamppu ja vesipumppu.

Paitsi, jossakin sähkön perusmaksu on jo 50 €/kk ja sähkönsiirto maksaa moninkertaisesti, kuin itse sähkö. 

Ei mulla vaan maksa. Koko talon (noin 150 neliötä) kallein sähkölasku ollu viiimisten 10v aikana 80€ sisältäen kaiken sähkön, siirtomaksut ja verot.

Vierailija
139/262 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnea vaan tuohon yritykseen, yhden talven jälkeen palaat kaupunkiin kerrostaloon ja vihaaat ok-taloa.

Puhu vaan omasta puolestasi. Meillä jo viides talvi eikä mitään ongelmia! Kaupunkiin ei enää palata eikä varsinkaan kerrostaloon.

Vierailija
140/262 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kaatanut ja tehnyt polttopuita, sulattanut kevättalvesta pulsaattoriin pyykkivesiä vanhassa padassa ja vintannut keskitalvella juoma- ja pesuvedet. Ei se ole niin harvinaista ja eksoottista. Mummonmökissäni tosin on sähköt ja lämpimällä kaudella juokseva kylmä vesi. Itseni näköistä elämää.

N40+

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi