Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten halvalla voi omakotitalossa asua? Siis halvimmillaan

Vierailija
02.07.2024 |

Kertokaa kokemuksia ja summia

Kommentit (262)

Vierailija
81/262 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksamalla pelkkää kiinteistöveroa alle 200 euroa vuodessa. Edellyttää omaa porakaivoa, ulkohuussia, nyrkkipyykkiä, sähköttömyyttä (hätätilanteessa tekee vähän sähköä aggregaatilla esim. kännykkää ja läppäriä varten). Näitä taloja saa halvalla, mutta sitten pitää olla luotettava auto alla, koska ajokilometrejä tulee.

Mulla on kiinteistövero yli kaksi sataa kuukaudessa

Vierailija
82/262 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköliittymä ei paljoa vuodessa maksa jos käyttö on muutama kattolamppu ja vesipumppu.

Maaseudulla voi kuukausimaksu olla useita kymppejä.

Itseasiassa sähköliittymä maksaa sulakekoosta riippuen 2000-3000 euron väliltä. Taidatte nyt sotkea aika pahasti asioita pienissä päissänne? Liittymä maksu ja käyttömaksut ovat ihan eri asioita.

Lässyn lässyn. Yleensä jokaisessa vanhassa omakotitalossa on jo sähköt. Ei tartte maksaa kuin se pari kymppiä kuukaudessa. Jos käyttö on vähäistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/262 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

400 euron kiinteistövero ei ole mitään verrattuna siihen, että jotkut polttavat samassa ajassa kerrostaloyksiön vuokraan 15 000 euroa!

Ja onhan oikeassa kunnollisessa omakotitalossa ihan erilaista asua kuin betonikuutiossa.

Vierailija
84/262 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa vain. Eikä tässä puhuta sun asuntolainoista ym. vipeistä, vaan juoksevista asumiskuluista.

Poikani okt on 140/160 neliötä ja lämmitys kuulemma maksaa 200-300€/kk, sähkön siirto saman, kiinteistövero yli 500€/vuosi jne.

Et mitenkään saa puristettua kokonaiskuluja 250€:oon per kk perheasunnossa.

Jos heillä on sähkölämmitys, niin tottakai se maksaa itsessään ja sähkön siirrossa. Minulla on kaukolämpö kuten kerroin, sähköä kuluu saman verran kuin kerrostalossa asuessani meni. Kiinteistövero riippuu kunnasta ja talon iästä, minun taloni on vanha ja siksi kiinteistövero on halpa.

Vierailija
85/262 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ajattelee on on joku vanha torppa jossa ei ole sisävessaa eikä juoksevaa vettä ja sähkö on vain aurinkpkennolla ja tupa lämpiää vain puilla eikä tarvi tehdä remontteja niin ehkä 200 eurolla kk eli pari tonnia vuodessa

Älä nyt! Tässä ketjussa joku kehui, kuinka on kaukolämmitteinen moderni okt 140 neliötä ja KAIKKI kulut yhteensä VAIN 250€/kk! 😏

Vierailija
86/262 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti tulee vuokralla asuminen halvemmaksi kun ei tarvitse maksaa kuin 70% kuluista itse. Omistamisen huono puoli onkin just siinä, että joutuu itse maksamaan kaiken. Vuokralle pääseminen on vain tehty niin vaikeaksi, ettei se ole mahdollista kuin joillekkin onnekkaille. Tällaisen tavallisen ihmisen on aika turha haaveilla pääsevänsä mihinkään valtion kustantamaan vuokra asuntoon. 

Kaupunkien vuokra-asuntoihin pääsee vain etuoikeutettu eliitti joille valtio kustantaa asumisen lisäksi myös ruuan pöytään. Kaikilla ei ole niin helppoa elämää. 😟

Vierailija
87/262 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksamalla pelkkää kiinteistöveroa alle 200 euroa vuodessa. Edellyttää omaa porakaivoa, ulkohuussia, nyrkkipyykkiä, sähköttömyyttä (hätätilanteessa tekee vähän sähköä aggregaatilla esim. kännykkää ja läppäriä varten). Näitä taloja saa halvalla, mutta sitten pitää olla luotettava auto alla, koska ajokilometrejä tulee.

No ei ole ihan normaali omakotitalo siinä tapauksessa.

Vierailija
88/262 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ajattelit talvella lämmittää?

Entäs ruuanlaitto, valaistus, peseytymiset, pyykäys ja lämmin vesi?

Puulämmitys. Puulämmitteinen hella on vanhimpia keksintöjä maailmassa. Peseytyminen myös. Ihmiskunta ei ole aloittanut hygieniastaan huolehtimista vasta suihkulliseen kerrostaloon muuton jälkeen. Taidat olla kirjaimellisesti uusavuton. Kesällä saa vettä kaivosta/joesta/järvestä, talvella sitä saa sulattamalla lumesta ja jäästä.

Eikös polttopuutkin maksa, jos lämmittää hellalla vettä? Vai kasvaako teillä metsää olohuoneessa/pirtissä? 

Meillä omasta metsästä polttopuut ja ennen kun ne ovat hellassa poltettavissa, kustannukset ovat n. 50 €/m ja kuutiölla ei paljon lämmitellä. 

Mikä niissä puissa noin paljon maksaa? Me on tehty tänä vuonna tähän mennessä n.16m3 klapia omasta metsästä, hintaa tullut moottorisahan bensat (moottorisaha saatu vanhemmiltani, he on ostaneet sen -90luvun alussa, ei siis ihan hirveitä maksuja) ja sirkkelin käyttämästä sähköstä, myös sirkkeli on saatu ilmaiseksi.  Ylöspäin pyöristäen tuo määrä klapia on tullut maksamaan n.100€ eli reilu 6€/m3 

Tähän laskettu kirveen ja tukkisaksien hankintahinta ja moottorisahan uusi ketju. Kirves ja tukkisakset ostettu n.20v sitten, en muista hintaa. 

Vierailija
89/262 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kiinteistövero 126€/vuosi. 

Vierailija
90/262 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ajattelee on on joku vanha torppa jossa ei ole sisävessaa eikä juoksevaa vettä ja sähkö on vain aurinkpkennolla ja tupa lämpiää vain puilla eikä tarvi tehdä remontteja niin ehkä 200 eurolla kk eli pari tonnia vuodessa

Älä nyt! Tässä ketjussa joku kehui, kuinka on kaukolämmitteinen moderni okt 140 neliötä ja KAIKKI kulut yhteensä VAIN 250€/kk! 😏

Jos on uusi nollaenergiatalo niin ei siinä lämmityskuluja tule. Täysin mahdollista. Tosin sellainen talo on tosi kallis rakentaa.

Vierailija
91/262 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköliittymä ei paljoa vuodessa maksa jos käyttö on muutama kattolamppu ja vesipumppu.

On n.30e/kk täällä. Ennätys on n.45e mutta silloin oli ilmastointi pois päältä.

Sähköt on 200-400e kuukaudessa sisältäen lämmityksen. Mielestäni erittäin edullinen pinta-alalle yli 100m2. Sisällä jatkuvasti 22-25 astetta.

Vierailija
92/262 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa sähköliittymä maksaa sulakekoosta riippuen 2000-3000 euron väliltä. Taidatte nyt sotkea aika pahasti asioita pienissä päissänne? Liittymä maksu ja käyttömaksut ovat ihan eri asioita.

Lässyn lässyn. Yleensä jokaisessa vanhassa omakotitalossa on jo sähköt. Ei tartte maksaa kuin se pari kymppiä kuukaudessa. Jos käyttö on vähäistä.

Se maksetaan, mitä laskulla on. Caruna veloittaa n. 30€/kk tavallisen töllin perusmaksua. Käytit vähän tai paljon.

Sähköliittymä maksaa omassa kunnassa 700€, mutta tämähän maksetaan vain kerran/asunto. Tietysti luvat ja sähköjen vetäminen/asennus maksaa yhteensä varmaan tuhansia. Mutta tosiaan, puhutaan nyt käyttökuluista eikä perustamiskuluista. 👌🏼

Vierailija
93/262 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan pienehkössä 100 neliön ok-talossa puolison kanssa kahdestaan. Sähkölämmitys ja 2 ilmalämpöpumppua. Eniten lämmitetään puilla tehokkaasti varaavaa takkauunia.

Yksiön vuokrakin on enemmän kuin meidän as.kustannukset, noin 400€/kk. Tyytyväisiä ollaan.

Vierailija
94/262 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkin laskea, kun inflaatio on nostanut hintoja, mutta vuonna 2022 120m2 suorasähkölämmitteisen omakotitalon kaikki juoksevat kustannut (sisältäen securitaksen vartioinnin ja talvisin pihan aurauksen ostopalveluna ns. ylimääräistä) eli sähkö siirtoineen (sis.lämmitys), vesi, vakuutukset, tiemaksu, eko-maksu, kiinteistövero, roskien tyhjennys 263,38€

Vierailija
95/262 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puppe kävi täällä. Heips!

Vierailija
96/262 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On n.30e/kk täällä. Ennätys on n.45e mutta silloin oli ilmastointi pois päältä.

Sähköt on 200-400e kuukaudessa sisältäen lämmityksen. Mielestäni erittäin edullinen pinta-alalle yli 100m2. Sisällä jatkuvasti 22-25 astetta.

Ennätyslasku siis, eli lasku on ollut pienimmillään 45e. Sen alle ei voi päästä.

Vierailija
97/262 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin laiskanoloisia ihmisiä tässä ketjussa, kun ei viitsittäisi edes vettä vintata kaivosta. Eikä se edes siinä -20 asteen pakkasessa kauaa kirpaise vaikka pitäisi vintata koko pata täyteen pari ämpäriä kerralla. Kokemusta on. Lämmin siinä tulee.

Vierailija
98/262 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se muuta sitä tosiasiaa, että sähköliittymä ja käyttömaksut ovat eri asioita. Ja koska et mitään mistään tunnu tietävän niin sinun kannattaisi olla hiljaa. Jos/ kun ostat talon, ostat myös talon mukana tulevan sähköliittymän, eli tyhmähän sinä olet kun et tuotakaan ymmärrä.. mutta en minä sinua siitä soimaa, sillä ymmärrän, että se johtuu vain geeneistä.

Vierailija
99/262 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä asun kerrostalossa jossa asumisesta minulle maksetaan rahaa joka kuukausi. Taloyhtiö omistaa kivijalkaliikkeitä joista tulee niin hyvin tuloja että ne kattaa vastikkeet ja niistä jää sekä taloyhtiölle säästöön että jaetaan osakkeiden omistajille. Kaikki remontit maksetaan näillä tuloilla joten niistäkään ei tarvitse huolehtia. 

Minulla oli sama tilanne Helsingissä vuoteen 2017 asti. Sitten riitti Helsinki minulle.

Paras tilanne on kun on hyvä asunto Helsingin teattereiden ja ravintoloiden kupeessa, ja lisäksi vapaa-ajan huvila jossain lähellä hyvien kulkuyhteyksien päässä. 

Jos asuu halvalla on varaa mennä vaikka taksilla se pari kertaa vuodessa Helsinkiin katsomaan oopperaa.

Käyn kuluttamassa kulttuuria viikottain. On kätevää kun se löytyy vierestä, ja välillä lähteä ex tempore jonnekin esitykseen tai tapahtumaan. Mieluummin takseilen sinne maalle jos sinne joskus huvittaa päästä. Mökki löytyy noin tunnin ajomatkan päästä kotoa.

Vierailija
100/262 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa vain. Eikä tässä puhuta sun asuntolainoista ym. vipeistä, vaan juoksevista asumiskuluista.

Poikani okt on 140/160 neliötä ja lämmitys kuulemma maksaa 200-300€/kk, sähkön siirto saman, kiinteistövero yli 500€/vuosi jne.

Et mitenkään saa puristettua kokonaiskuluja 250€:oon per kk perheasunnossa.

Jos heillä on sähkölämmitys, niin tottakai se maksaa itsessään ja sähkön siirrossa. Minulla on kaukolämpö kuten kerroin, sähköä kuluu saman verran kuin kerrostalossa asuessani meni. Kiinteistövero riippuu kunnasta ja talon iästä, minun taloni on vanha ja siksi kiinteistövero on halpa.

Kerroit että keskimäärin lämmityskulut ovat 170€/kk. Muita kuluja olisi silloin vain 70€/kk. Mulla sähkönsiirto ja (ei talon lämmitykseen kuluva) sähköenergia yksistään maksaa jo tuon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi