Miten halvalla voi omakotitalossa asua? Siis halvimmillaan
Kommentit (262)
Sähköliittymä ei paljoa vuodessa maksa jos käyttö on muutama kattolamppu ja vesipumppu.
Vierailija kirjoitti:
Sähköliittymä ei paljoa vuodessa maksa jos käyttö on muutama kattolamppu ja vesipumppu.
Maaseudulla voi kuukausimaksu olla useita kymppejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä asun kerrostalossa jossa asumisesta minulle maksetaan rahaa joka kuukausi. Taloyhtiö omistaa kivijalkaliikkeitä joista tulee niin hyvin tuloja että ne kattaa vastikkeet ja niistä jää sekä taloyhtiölle säästöön että jaetaan osakkeiden omistajille. Kaikki remontit maksetaan näillä tuloilla joten niistäkään ei tarvitse huolehtia.
Minulla oli sama tilanne Helsingissä vuoteen 2017 asti. Sitten riitti Helsinki minulle.
Paras tilanne on kun on hyvä asunto Helsingin teattereiden ja ravintoloiden kupeessa, ja lisäksi vapaa-ajan huvila jossain lähellä hyvien kulkuyhteyksien päässä.
Minä taas tulin siihen tulokseen että paras tilanne on n. 200km välimatka noihin m a m u paratiiseihin.
Ehdottomasti tulee vuokralla asuminen halvemmaksi kun ei tarvitse maksaa kuin 70% kuluista itse. Omistamisen huono puoli onkin just siinä, että joutuu itse maksamaan kaiken. Vuokralle pääseminen on vain tehty niin vaikeaksi, ettei se ole mahdollista kuin joillekkin onnekkaille. Tällaisen tavallisen ihmisen on aika turha haaveilla pääsevänsä mihinkään valtion kustantamaan vuokra asuntoon.
Jos ajattelee on on joku vanha torppa jossa ei ole sisävessaa eikä juoksevaa vettä ja sähkö on vain aurinkpkennolla ja tupa lämpiää vain puilla eikä tarvi tehdä remontteja niin ehkä 200 eurolla kk eli pari tonnia vuodessa
Vierailija kirjoitti:
Riippuu talosta, lämmitysratkaisuista ja tyylistä elää. Esimerkiksi me emme pihistä ja asuinkulut on noin 3 Euroa/m2 sisältäen sitten ihan kaiken paitsi kesäkukat. Todella edullista, kun miettii, ettei missään taloyhtiössä asu alle 4 Euroa/m2 ja päälle pitää maksaa vedet, sähköt ja kotivakuutus.
Toisaalta vanhemmat asuu ihan superhalvalla. He haalivat puut jostain ilmaiseksi tai karsivat mökin lähellä olevasta metsästä. Yhdessä tekevät sen 20 mottia vuodessa lämmityspuita, jotka on "ilmaisia", jos ei laske hinnaksi sitä työmäärää ja moottorisahan polttoaineita. Sähköä käyttävät säästäen, nyt pörssisähkön aikana kyttäävät koko ajan hintoja. Vettä käytetään minimi ja kesällä käydään pesullakin läheisessä järvessä, vaikka vesi olisi 10-asteista. Kasteluvedet kerätään pihalta. Vakuutukset toki on normit. Roskistyhjennys kerran kuussa, koska elävät nuukasti ja jätettä tulee vähän. Harvemminkin riittäisi
Juurihan tuossa joku kertoi että hänen talonyhtiössään on negatiivinen vastike. Eli kyllä saa halvemmalla, joissain taloyhtiöissä jopa omistajille maksetaan puhdasta rahaa per neliö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieni rintamamiestalo (2 h + k+ kph). Suorasähkölämmitys, yksi varaava takka, kunnan vesi. Vakuutukset, jätehuolto, kiinteistövero, nuohous. Yksin asuen keskimäärin 200 eur/kk.
Tietysti lisäksi välttämättömät korjaukset; tosin nyt jo laskelmoin että tönö pysyy kyllä pysyssä loppuelämäni vaikkei ihmeempiä tekisi.
Mutta tutkitustikin omakotiasuminen on halvempaa kuin taloyhtiössä, jos vaan itse viitsii mitään tehdä.
Onhan se halvempaa, kun ok-talossa ei tarvi elättää isännöitsijää ja kiinteistöhuoltoa. Eikä tarvi joka kesä olla maalaamassa piha-aitaa ja uusimassa leikkikentän varusteita, kun 2/10 osakkaista kirkuu niitä koliikin kourissa.
Paitsi työt joutuu tekemään itse esim. kesällä kerran viikossa nurmikon leikkaus, talvella lumityöt, tien auraus, pihanhoito. As
No sehän on ihan itsestä kiinni, mitä vaadit itseltäsi. Minulle ei kukaan tule huomauttamaan, vaikka pihalla olisi 10kpl asuntovaunuja ylösalaisin. Lähin naapuri on n. 1km päässä, eikä lähimmältä tieltäkään näe pihalle.
Jos omakotitalo ei sijaitse kaupungissa pikku tontilla niin oma moottorisaha on melkein pakko olla. Kallis kertaostos, mutta omassa käytössä kestää vuosikymmeniä käytössä. Jos tekee itse polttopuut niin bensat, teräketjuöljyt sun muut maksaa 100 € vuodessa. Jos on pieni tilkku metsää niin talon lämmittää "ilmakseksi". Kaupan päälle puusavotta korvaa kuntosalikortin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan - kymppejä. Muutama kymppi kuukaudessa on pientä. Sähkö on kuitenkin kätevä olla. Talvella on muuten tosi pimeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä asun kerrostalossa jossa asumisesta minulle maksetaan rahaa joka kuukausi. Taloyhtiö omistaa kivijalkaliikkeitä joista tulee niin hyvin tuloja että ne kattaa vastikkeet ja niistä jää sekä taloyhtiölle säästöön että jaetaan osakkeiden omistajille. Kaikki remontit maksetaan näillä tuloilla joten niistäkään ei tarvitse huolehtia.
Minulla oli sama tilanne Helsingissä vuoteen 2017 asti. Sitten riitti Helsinki minulle.
Paras tilanne on kun on hyvä asunto Helsingin teattereiden ja ravintoloiden kupeessa, ja lisäksi vapaa-ajan huvila jossain lähellä hyvien kulkuyhteyksien päässä.
Minä taas tulin siihen tulokseen että paras tilanne on n. 200km välimatka noihin m a m u paratiiseihin.
Eli et ole Helsingissä koskaan asunut, lieköhän edes koskaan käynyt. Lukenut siitä jostain ylilaudan kuplasta joka ei ole vähääkään realistinen.
Meillä kuluu aika paljon rahaa vaikkei juuri nyt remontoida. Kiinteistöverokin on yli 400€
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti tulee vuokralla asuminen halvemmaksi kun ei tarvitse maksaa kuin 70% kuluista itse. Omistamisen huono puoli onkin just siinä, että joutuu itse maksamaan kaiken. Vuokralle pääseminen on vain tehty niin vaikeaksi, ettei se ole mahdollista kuin joillekkin onnekkaille. Tällaisen tavallisen ihmisen on aika turha haaveilla pääsevänsä mihinkään valtion kustantamaan vuokra asuntoon.
Kuka vuokralaisen asumisen maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa sähköliittymä maksaa sulakekoosta riippuen 2000-3000 euron väliltä. Taidatte nyt sotkea aika pahasti asioita pienissä päissänne? Liittymä maksu ja käyttömaksut ovat ihan eri asioita.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kuluu aika paljon rahaa vaikkei juuri nyt remontoida. Kiinteistöverokin on yli 400€
Kiinteistövero on kuntakohtainen. Itse maksan alle puolet tuosta. Vaikka on ihan iso talo isolla tontilla.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu talosta, lämmitysratkaisuista ja tyylistä elää. Esimerkiksi me emme pihistä ja asuinkulut on noin 3 Euroa/m2 sisältäen sitten ihan kaiken paitsi kesäkukat. Todella edullista, kun miettii, ettei missään taloyhtiössä asu alle 4 Euroa/m2 ja päälle pitää maksaa vedet, sähköt ja kotivakuutus.
Toisaalta vanhemmat asuu ihan superhalvalla. He haalivat puut jostain ilmaiseksi tai karsivat mökin lähellä olevasta metsästä. Yhdessä tekevät sen 20 mottia vuodessa lämmityspuita, jotka on "ilmaisia", jos ei laske hinnaksi sitä työmäärää ja moottorisahan polttoaineita. Sähköä käyttävät säästäen, nyt pörssisähkön aikana kyttäävät koko ajan hintoja. Vettä käytetään minimi ja kesällä käydään pesullakin läheisessä järvessä, vaikka vesi olisi 10-asteista. Kasteluvedet kerätään pihalta. Vakuutukset toki on normit. Roskistyhjennys kerran kuussa, koska elävät nuukasti ja jätettä tulee vähän. Harvemminkin riittäisi
Faktantarkistuksia:
Omassa taloyhtiössä vastike 3,35€/neliö
20 mottia polttopuita "jostain ilmaiseksi haalittuna" on semmoinen määrä että huh huh. Itse pystymetsästä tehtynä melkoinen urakka myös, ja edellyttää useamman hehtaarin metsää
Veden pihtaus ei ainakaan omassa kunnassa kannata, kun kk-maksu on joka tapauksessa 6€ ja vesi itse 1,45€/kuutio.j
Pisin jäteauton käyntiväli on 12 vk, minkä saa ilmoittamalla kompostoinnista. Ei siis tarvi tyhjennystä joka kk, kun kierrättää ja kompostoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asuu halvalla on varaa mennä vaikka taksilla se pari kertaa vuodessa Helsinkiin katsomaan oopperaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tekee sinulle helsingistä ja baareista paratiisin?
Uudehko energiatehokas omistusasunto eikä asuntolainaa. Ei tarvetta remonteille 20 vuoteen.
Kiinteistövero 500 euroa vuodessa.
Sähkölasku 50 - 100 euroa kuukaudessa.
Vesilaskun suuruutta en muista eli ei taida olla kovin merkittävä.
Kotivakuutus taitaa olla jotain satasia vuodessa.
Toki sijoitamme silläkin mielellä, että osa sijoituksista käytetään joskus velattomaan remontointiin.
Ainakin tähän asti talon arvo on noussut enemmän kuin asumiseen on mennyt rahaa. :D
Paljon edullisempaahan tässä on asua kuin esimerkiksi yksiössä vuokralla.