Miten halvalla voi omakotitalossa asua? Siis halvimmillaan
Kommentit (262)
Vierailija kirjoitti:
Eikö asuntovaunu olisi parempi vaihtoehto? Auto lisäksi.
Jos nuo neliömäärät riittää niin olisi. Minulla 2-kerroksinen talo, josta yläkerran lattia päällystetty 4x finnfoamilla + vanerilla, ja on lähinnä kesäaikaan säilytystilana, talvella kylmillään. Alakertaa lämmitän. Jos ei paljoa tarvi neliöitä niin halvin on iso paku. Sielläkin mahtuu asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ajattelit talvella lämmittää?
Entäs ruuanlaitto, valaistus, peseytymiset, pyykäys ja lämmin vesi?
Puulämmitys. Puulämmitteinen hella on vanhimpia keksintöjä maailmassa. Peseytyminen myös. Ihmiskunta ei ole aloittanut hygieniastaan huolehtimista vasta suihkulliseen kerrostaloon muuton jälkeen. Taidat olla kirjaimellisesti uusavuton. Kesällä saa vettä kaivosta/joesta/järvestä, talvella sitä saa sulattamalla lumesta ja jäästä.
Onnea vaan tuohon yritykseen, yhden talven jälkeen palaat kaupunkiin kerrostaloon ja vihaaat ok-taloa.
Omistan tuollaisen talon, jo vuodesta 2006 lähtien. Toki omistan paljon muutakin. 2 kerrostaloasuntoa, useita talliosakkeita. Armeijassa opittiin pärjäämään vähällä. Sivarit ja naiset tarv
On se sitten kummallista kuinka moni mieskin tykkää leveillä ja asua mukavasti. Onko ne muka kaikki sivareita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puulämmitys. Puulämmitteinen hella on vanhimpia keksintöjä maailmassa. Peseytyminen myös. Ihmiskunta ei ole aloittanut hygieniastaan huolehtimista vasta suihkulliseen kerrostaloon muuton jälkeen. Taidat olla kirjaimellisesti uusavuton. Kesällä saa vettä kaivosta/joesta/järvestä, talvella sitä saa sulattamalla lumesta ja jäästä.
Itse en ole uusavuton mutta asun puulämmitteisessä talossa ja eikä halkoja tänne itsestään lennä. Tiedätkö paljon yksi motti puuhalkoja kustantaa? Ellet ymmärrä niin ei kannata sellaisesta haaveilla, puulla lämmittäminen on kallista hommaa vaikka omistaisit omaa metsää.
Okei, mitä se
Riippuu siitä kuka kaataa. Ulkopuolinen henkilö laskuttaa ehkä 100€ ensimmäisestä puusta ja 50-70€ seuraavista.
Tässä ei ole kuin kaato ja oksiminen.
Runkojen klapittaminen maksaa erikseen. Jos ostat oman klapikoneen, se maksaa vähintään n. 500€. Kone kuluttaa sähköä, mitä tehokkaampi, sitä enemmän.
Jos aikoo "itse" kaataa (perheenjäsen tms), pitää olla ennestään vähintään moottorisaha ja taito käyttää sitä. Kaatokiiloja, vänkäri, pienkonebensa, ketjuöljy). Kaikkiaan ostohinta yhteensä myös sen 500€. Amatööri ei yleensä yksin selviä puunkaadosta, vasn nukana pitää olla ainakin yksi apuri.
Työmäärä on melkoinen eri työvaiheineen. Riippuu tietysti siitä, miten isoja puita/paksuja runkoja kaadetaan ja käsitellään, ja kuinka paljon.
Etelä- ja Lounais-Suomea lukuunottamatta valmiit klapit eivät maksa paljon, että rupeaisin itse tekemään. (Naapuri myy tuoretta koivuklapia 50€/irtokuutio noudettaessa.)
Kaadan puita tarvittaessa muista syistä kuin omaan polttopuutarpeeseen. Toki ne myös päätyvät uuniin.
Minä asun kerrostalossa jossa asumisesta minulle maksetaan rahaa joka kuukausi. Taloyhtiö omistaa kivijalkaliikkeitä joista tulee niin hyvin tuloja että ne kattaa vastikkeet ja niistä jää sekä taloyhtiölle säästöön että jaetaan osakkeiden omistajille. Kaikki remontit maksetaan näillä tuloilla joten niistäkään ei tarvitse huolehtia.
Polttomoottorikäyttöinen moottorisaha on hyvä olla aina olemassa. Koskaan ei tiedä, milloin on myrsky kaatanut puun sille ainoalle autotielle, ja se on pelastuslaitoksen kiireellisyyslistalla siellä juhannuksen ja isänpäivän välimaastossa.
Kyllä porakaivosta saa vettä ihan lihasvoimin pumppaamalla.
Sellainen on sähköttömällä saarimökillämme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porakaivosta ei vettä nouse ilman sähköä. Eli jos ei ole sähköliittymää niin joku aggregaatti kuitenkin on oltava. Myös saattolämmitys on oltava. Rengaskaivosta voi saada ämpärillä vettä käsin nostamalla talvellakin, tai lähteestä tai kirveellä hakatusta avannosta.
https://www.nira.fi/tuote/157013/1000/nira-1-antiikki-kaivopumppu-2-5-m…
Ei näy sähköliitäntää...
Meillä on kyllä sähköpumppu mutta mikä ihmeen saattolämmitys?
Jos vesi on ohjattu tulemaan putkessa esim. keittiöön, se putki taatusti jäätyy talvella ilmansaattolämmitystä.
Mulla on kunnan vesi, mutta siihenkin putkeen piti asentaa lämmitys, kun tuppasi jäätymään kovilla pakkasilla.
Lisäksi kellarissa on vesimittarilla pakkasvahti, mutta se on jo eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä porakaivosta saa vettä ihan lihasvoimin pumppaamalla.
Sellainen on sähköttömällä saarimökillämme.
Suurin osa tällä palstalla päivystävistä kuolisi janoon käsipumpulla...
Vierailija kirjoitti:
Onko nykyajan ihmiset tuollaisia surkimuksia, että ei päivääkään pärjäisi ilman sähköjä? Ainakin äänioikeus pitäisi ottaa tuollaisilta pois.
Pärjäisin, vaikka vuoden. Mutta haluaisinko edes päivää? En. Miksi kiusata itseään jollei ole pakko?
Vierailija kirjoitti:
Minä asun kerrostalossa jossa asumisesta minulle maksetaan rahaa joka kuukausi. Taloyhtiö omistaa kivijalkaliikkeitä joista tulee niin hyvin tuloja että ne kattaa vastikkeet ja niistä jää sekä taloyhtiölle säästöön että jaetaan osakkeiden omistajille. Kaikki remontit maksetaan näillä tuloilla joten niistäkään ei tarvitse huolehtia.
Minulla oli sama tilanne Helsingissä vuoteen 2017 asti. Sitten riitti Helsinki minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porakaivosta ei vettä nouse ilman sähköä. Eli jos ei ole sähköliittymää niin joku aggregaatti kuitenkin on oltava. Myös saattolämmitys on oltava. Rengaskaivosta voi saada ämpärillä vettä käsin nostamalla talvellakin, tai lähteestä tai kirveellä hakatusta avannosta.
https://www.nira.fi/tuote/157013/1000/nira-1-antiikki-kaivopumppu-2-5-m…
Ei näy sähköliitäntää...
Meillä on kyllä sähköpumppu mutta mikä ihmeen saattolämmitys?
Tuommoinen onneton kapistus maksaa melkein tonnin! Antiikki... 🤭
Mikäli vesi kaivossa jäätyy, myös pumppu luonnollisesti jäätyy. Putken osat ovat muovia. Hiekka rikkoo pumpun. Jne.
Olisi kiva nähdä, miten tuolla pumpulla hoidetaan saunavedet perheelle, kun pakkasta on -20. 😁
140 neliön kaukolämmitteinen talo keskustassa kaikilla mukavuuksilla. 450e/kk menee keskimäärin sisältäen ihan kaiken, pari sataa siitä on asuntolainan lyhennystä. Lämmitys koko vuodelta keskimäärin 170e/kk, kesällä kymppejä, talvella 200-300. Seuraavaksi suurimmat kulut sähkön siirto, vesi, kotivakuutus, kiinteistövero, sähkö, netti, jätemaksu.
Halpaa on.
Riippuu talosta, lämmitysratkaisuista ja tyylistä elää. Esimerkiksi me emme pihistä ja asuinkulut on noin 3 Euroa/m2 sisältäen sitten ihan kaiken paitsi kesäkukat. Todella edullista, kun miettii, ettei missään taloyhtiössä asu alle 4 Euroa/m2 ja päälle pitää maksaa vedet, sähköt ja kotivakuutus.
Toisaalta vanhemmat asuu ihan superhalvalla. He haalivat puut jostain ilmaiseksi tai karsivat mökin lähellä olevasta metsästä. Yhdessä tekevät sen 20 mottia vuodessa lämmityspuita, jotka on "ilmaisia", jos ei laske hinnaksi sitä työmäärää ja moottorisahan polttoaineita. Sähköä käyttävät säästäen, nyt pörssisähkön aikana kyttäävät koko ajan hintoja. Vettä käytetään minimi ja kesällä käydään pesullakin läheisessä järvessä, vaikka vesi olisi 10-asteista. Kasteluvedet kerätään pihalta. Vakuutukset toki on normit. Roskistyhjennys kerran kuussa, koska elävät nuukasti ja jätettä tulee vähän. Harvemminkin riittäisi, mutta yli kuukautta ei voi olla tyhjennysväli. Luulen, että asumiskulut on alle 1,5 Euroa/m2.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös polttopuutkin maksa, jos lämmittää hellalla vettä? Vai kasvaako teillä metsää olohuoneessa/pirtissä?
Meillä omasta metsästä polttopuut ja ennen kun ne ovat hellassa poltettavissa, kustannukset ovat n. 50 €/m ja kuutiölla ei paljon lämmitellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieni rintamamiestalo (2 h + k+ kph). Suorasähkölämmitys, yksi varaava takka, kunnan vesi. Vakuutukset, jätehuolto, kiinteistövero, nuohous. Yksin asuen keskimäärin 200 eur/kk.
Tietysti lisäksi välttämättömät korjaukset; tosin nyt jo laskelmoin että tönö pysyy kyllä pysyssä loppuelämäni vaikkei ihmeempiä tekisi.
Mutta tutkitustikin omakotiasuminen on halvempaa kuin taloyhtiössä, jos vaan itse viitsii mitään tehdä.
Ei mitenkään yleistettävissä. Kerrostalokaksiossani (sis. sauna, pesutupa, sähkö, vesi) kokonaiskulut alle 200€/kk, eikä minun tarvitse kuin napsautella namikoista laitteet päälle: hissi tulee, sauna lämpiää, kämppä jäähtyy jne. Huoltoyhtiö hoitaa muun, mistä maksan vastikkeessani.
Kakkosasunto maalla ei ole vertailukelpoinen, koska siellä on lähi
Ilmalämpöpumppu lämmittää kämpän, kovilla pakkasilla lisäksi uuni.
Sähkö tarvitaan ilpille ja sen etäohjaukseen. Ilpillä lämmitys on sinänsä edullista ja ennen kaikkea puhdasta. Vanhat uunit ja hellat eivät ole sitä. Kesällä = ei lämmityskaudella sähkön kulutus ehkä 0,5 kWh/vrk. Carunan perusmaksu 30€/kk.
Vierailija kirjoitti: 140 neliön kaukolämmitteinen talo keskustassa kaikilla mukavuuksilla. 450e/kk menee keskimäärin sisältäen ihan kaiken, pari sataa siitä on asuntolainan lyhennystä. Lämmitys koko vuodelta keskimäärin 170e/kk, kesällä kymppejä, talvella 200-300. Seuraavaksi suurimmat kulut sähkön siirto, vesi, kotivakuutus, kiinteistövero, sähkö, netti, jätemaksu. Halpaa on.
Missä ihmeen keskustassa on omakotitaloja? 😂
Asut jollain kylällä.
Minulla asumiskulut keskimäärin 2500-3000€ per vuosi ja tässä on 4 h keittiö ,kodinhoitohuone ja sauna. Hieman voisin säästää jos muuttaisin vuokralle asumaan ja saisin asumistuen + sähkölaskut valtion piikkiin. Mutta jotenkin tykkään kun on oma puutarha,pieni tilkku metsää ja tuo pihalampi on myös tosi kiva. Ehkä se tietynlainen vapaus on kuitenkin tärkeämpää kuin se säästö mitä vuokralla asumisesta saisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieni rintamamiestalo (2 h + k+ kph). Suorasähkölämmitys, yksi varaava takka, kunnan vesi. Vakuutukset, jätehuolto, kiinteistövero, nuohous. Yksin asuen keskimäärin 200 eur/kk.
Tietysti lisäksi välttämättömät korjaukset; tosin nyt jo laskelmoin että tönö pysyy kyllä pysyssä loppuelämäni vaikkei ihmeempiä tekisi.
Mutta tutkitustikin omakotiasuminen on halvempaa kuin taloyhtiössä, jos vaan itse viitsii mitään tehdä.
Onhan se halvempaa, kun ok-talossa ei tarvi elättää isännöitsijää ja kiinteistöhuoltoa. Eikä tarvi joka kesä olla maalaamassa piha-aitaa ja uusimassa leikkikentän varusteita, kun 2/10 osakkaista kirkuu niitä koliikin kourissa.
Paitsi työt joutuu tekemään itse esim. kesällä kerran viikossa nurmikon leikkaus, talvella lumityöt, tien auraus, pihanhoito. Asun rintamiestalossa ja lannoitteisiin, kukkiin, multaan 1000€ on pieni raha, sen lisäksi tarvitaan jos jonkunlaista haravaa, lapiota ja konetta. Joku ruohonleikkuri perusmalli 500€.
Vierailija kirjoitti: 140 neliön kaukolämmitteinen talo keskustassa kaikilla mukavuuksilla. 450e/kk menee keskimäärin sisältäen ihan kaiken, pari sataa siitä on asuntolainan lyhennystä. Lämmitys koko vuodelta keskimäärin 170e/kk, kesällä kymppejä, talvella 200-300. Seuraavaksi suurimmat kulut sähkön siirto, vesi, kotivakuutus, kiinteistövero, sähkö, netti, jätemaksu. Halpaa on.
Tuskinpa vain. Eikä tässä puhuta sun asuntolainoista ym. vipeistä, vaan juoksevista asumiskuluista.
Poikani okt on 140/160 neliötä ja lämmitys kuulemma maksaa 200-300€/kk, sähkön siirto saman, kiinteistövero yli 500€/vuosi jne.
Et mitenkään saa puristettua kokonaiskuluja 250€:oon per kk perheasunnossa.
Onhan se halvempaa, kun ok-talossa ei tarvi elättää isännöitsijää ja kiinteistöhuoltoa. Eikä tarvi joka kesä olla maalaamassa piha-aitaa ja uusimassa leikkikentän varusteita, kun 2/10 osakkaista kirkuu niitä koliikin kourissa.