Miten halvalla voi omakotitalossa asua? Siis halvimmillaan
Kommentit (262)
Pieni 40 m mummonmökki, jossa puilla lämmitetävät uuni ja hella sekä uusi ilp, ei sisävessaa eikä lämminvesivaraajaa (ulkosauna). Kokonaiskulut n. 1500€/v. Sisältää _kaikki_ juoksevat kulut, mutta ei mahd esiin tulevia korjaustarpeita.
Lisäksi: talvipakkasilla käyn pesulla uimahallissa enkä lämmitä saunaa, hormin ja puiden säästämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ajattelit talvella lämmittää?
Entäs ruuanlaitto, valaistus, peseytymiset, pyykäys ja lämmin vesi?
Puulämmitys. Puulämmitteinen hella on vanhimpia keksintöjä maailmassa. Peseytyminen myös. Ihmiskunta ei ole aloittanut hygieniastaan huolehtimista vasta suihkulliseen kerrostaloon muuton jälkeen. Taidat olla kirjaimellisesti uusavuton. Kesällä saa vettä kaivosta/joesta/järvestä, talvella sitä saa sulattamalla lumesta ja jäästä.
Itse en ole uusavuton mutta asun puulämmitteisessä talossa ja eikä halkoja tänne itsestään lennä. Tiedätkö paljon yksi motti puuhalkoja kustantaa? Ellet ymmärrä niin ei kannata sellaisesta haaveilla, puulla lämmittäminen on kallista hommaa vaikka omistaisit omaa metsää.
Okei, mitä se maksaa kun kaataa puut omasta metsästä?
Miehen veljellä oli vuosikausia 85/kk vuokra + sähkö. Vesi kaivosta ja puut olisi saanut tehdä vuokranantajan metsästä.
Itsellä 350 kehyskunnassa.
Pieni rintamamiestalo (2 h + k+ kph). Suorasähkölämmitys, yksi varaava takka, kunnan vesi. Vakuutukset, jätehuolto, kiinteistövero, nuohous. Yksin asuen keskimäärin 200 eur/kk.
Tietysti lisäksi välttämättömät korjaukset; tosin nyt jo laskelmoin että tönö pysyy kyllä pysyssä loppuelämäni vaikkei ihmeempiä tekisi.
Mutta tutkitustikin omakotiasuminen on halvempaa kuin taloyhtiössä, jos vaan itse viitsii mitään tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puulämmitys. Puulämmitteinen hella on vanhimpia keksintöjä maailmassa. Peseytyminen myös. Ihmiskunta ei ole aloittanut hygieniastaan huolehtimista vasta suihkulliseen kerrostaloon muuton jälkeen. Taidat olla kirjaimellisesti uusavuton. Kesällä saa vettä kaivosta/joesta/järvestä, talvella sitä saa sulattamalla lumesta ja jäästä.
Onnea vaan tuohon yritykseen, yhden talven jälkeen palaat kaupunkiin kerrostaloon ja vihaaat ok-taloa.
Minä en palannut, jo melkein kaksi vuosikymmentä lämmitän taloani puilla. Ensi talven puut ovat ja varastossa ja varaston seinustalla kuivamassa. Klapit tehty koko talveksi. Keittiön hella, le
Aika harva tuota jaksaa, onnittelut sulle. Tarkoitin lähinnä tuota lumen sulattamista vedeksi, ihmiset eivät näytä ymmärtävän kuinka likaista ja liaista vettä se on. Tuttuni nimittäin teki tuota nimenomaan huonosti hoidetussa talossa jossa oma kaivokin (vaan ei ollut juomakelpoista vettä), kuvitteli sen olevan helppoa ja että kyllä nyt "puhdas"lumi kelpaa edes pyykinpesuun.Yllättyi ikävästi.
Vierailija kirjoitti:
Porakaivosta ei vettä nouse ilman sähköä. Eli jos ei ole sähköliittymää niin joku aggregaatti kuitenkin on oltava. Myös saattolämmitys on oltava. Rengaskaivosta voi saada ämpärillä vettä käsin nostamalla talvellakin, tai lähteestä tai kirveellä hakatusta avannosta.
https://www.nira.fi/tuote/157013/1000/nira-1-antiikki-kaivopumppu-2-5-m…
Ei näy sähköliitäntää...
Meillä on kyllä sähköpumppu mutta mikä ihmeen saattolämmitys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, mitenköhän tämä kaikki tapahtui ennen sähköistystä?
No heh heh itelles. Hyvä nuokin on tietää että osaa kertoa aloittajalle summia. Hän kun niitä kyselee.
Jos talossa on perusmukavuudet, kuten varaava takka, sähköt, juokseva vesi ja viemäröinti, ehkä 200-300€/kk niukasti elämällä. Äärimmäisen alkeellisissa oloissa ilman sähköjä, kantovedellä ja huussilla summa voi olla pienempi, mutta perusasioiden hoitamiseen joutuu tekemään aika paljon töitä. Paljon riippuu myös siitä, mitä resursseja, varusteita, tekniikkaa ja koneita talossa on jo valmiiksi. Minulla 100 neliön hirsitalossa pelkkä kiinteistövero, jätemaksu, nuohous, polttopuut ja umpikaivon tyhjennys maksavat yli 100€/kk. Tähän lisäksi vakuutukset, sähkö, tien hoito aurauksineen ja pakolliset huollot, niin todella tiukkaa tekee päästä alle 300€/kk kuluihin, vaikka teen paljon itse ja elän varsin vaatimattomalla tyylillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin puulämmitys vaatii yli hehtaarin tontin, jotta saa omatarvepuut. Pienemmille tonteilla ei oikein mahdu kasvamaan jatkuvatuottoista metsää. Mummonmökitkin myydään nykyisin max 3000 neliön tonteilla, eli ollaan ostopuun varassa ja siitä osaavat isännät ottaa reippaasti rahaa myös syrjäkylillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole uusavuton mutta asun puulämmitteisessä talossa ja eikä halkoja tänne itsestään lennä. Tiedätkö paljon yksi motti puuhalkoja kustantaa? Ellet ymmärrä niin ei kannata sellaisesta haaveilla, puulla lämmittäminen on kallista hommaa vaikka omistaisit omaa metsää.
Okei, mitä se
Laske työtuntien määränä ja sille hinta. Ei pitäisi olla vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea vaan tuohon yritykseen, yhden talven jälkeen palaat kaupunkiin kerrostaloon ja vihaaat ok-taloa.
Omistan tuollaisen talon, jo vuodesta 2006 lähtien. Toki omistan paljon muutakin. 2 kerrostaloasuntoa, useita talliosakkeita. Armeijassa opittiin pärjäämään vähällä. Sivarit ja naiset tarvii selvityäkseen suihkun, keskuslämmityksen ja valokuitunetin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksamalla pelkkää kiinteistöveroa alle 200 euroa vuodessa. Edellyttää omaa porakaivoa, ulkohuussia, nyrkkipyykkiä, sähköttömyyttä (hätätilanteessa tekee vähän sähköä aggregaatilla esim. kännykkää ja läppäriä varten). Näitä taloja saa halvalla, mutta sitten pitää olla luotettava auto alla, koska ajokilometrejä tulee.
Porakaivo toimii sähköllä.
Kellä toimii, kellä ei
https://hrv.fi/verkkokauppa/kaivopumput/nira-67-kasipumppu/
Nira 67 -käsipumppu on laadukas neljän vuodenajan jäätymätön käsipumppu. Nira 67 -käsipumppu sopii rengaskaivoihin ja porakaivoihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, mitä se
Ei paljon mitään jos kaadat puut justeerilla ja kiskot ne itse talon luo. Pokasahalla ja kirveellä voi pilkkoa. Hikeä se maksaa. Ja kaloreita, jotka pitää jotenkin hankkia tai kasvattaa. Heti kun otat koneita kehiin, tarvit rahaa niiden hankintaan, käyttöön ja huoltoon.
Vierailija kirjoitti:
Pieni rintamamiestalo (2 h + k+ kph). Suorasähkölämmitys, yksi varaava takka, kunnan vesi. Vakuutukset, jätehuolto, kiinteistövero, nuohous. Yksin asuen keskimäärin 200 eur/kk.
Tietysti lisäksi välttämättömät korjaukset; tosin nyt jo laskelmoin että tönö pysyy kyllä pysyssä loppuelämäni vaikkei ihmeempiä tekisi.
Mutta tutkitustikin omakotiasuminen on halvempaa kuin taloyhtiössä, jos vaan itse viitsii mitään tehdä.
Ei mitenkään yleistettävissä. Kerrostalokaksiossani (sis. sauna, pesutupa, sähkö, vesi) kokonaiskulut alle 200€/kk, eikä minun tarvitse kuin napsautella namikoista laitteet päälle: hissi tulee, sauna lämpiää, kämppä jäähtyy jne. Huoltoyhtiö hoitaa muun, mistä maksan vastikkeessani.
Kakkosasunto maalla ei ole vertailukelpoinen, koska siellä on lähinnä epämukavuuksia mutta hurjat sähkömaksut vaikka kulutus olisi 0.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole uusavuton mutta asun puulämmitteisessä talossa ja eikä halkoja tänne itsestään lennä. Tiedätkö paljon yksi motti puuhalkoja kustantaa? Ellet ymmärrä niin ei kannata sellaisesta haaveilla, puulla lämmittäminen on kallista hommaa vaikka omistaisit oma
Miksi laskisin? Mene kuntosalille ja laske jokaiselle vedolle työn hinta. Kun ajelet töihin, laske sillekin ajalle työn hinta. Kun keität vieraille kahvia, laske sillekin ajalle työn hinta. Huomaat ettei eläminen kannata. Tämä on elämäntapa, kyse ei ole rahasta, koska sitä löytyy. Jos sota tulee, minä olen viimeisiä, jotka ei selviydy hengissä. Sinunlaiset kuolee nälkään parissa päivässä, kun voltti ei enää tuo ruokaa oven taakse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, mitä se maksaa kun kaataa puut omasta metsästä?
Parhaimmillaan siitä saa samalla kemera/metka tuet... polttoaineet ym. kulut olen laittanut verovähennyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Kesällä alle 200/kk. Talvella hieman kalliimpaa.
Hieman? Talvella aika helvetin paljon kalliimpaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään yleistettävissä. Kerrostalokaksiossani (sis. sauna, pesutupa, sähkö, vesi) kokonaiskulut alle 200€/kk, eikä minun tarvitse kuin napsautella namikoista laitteet päälle: hissi tulee, sauna lämpiää, kämppä jäähtyy jne. Huoltoyhtiö hoitaa muun, mistä maksan vastikkeessani.
Kakkosasunto maalla ei ole vertailukelpoinen, koska siellä on lähinnä epämukavuuksia mutta hurjat sähkömaksut vaik
Sähköliittymässä ei ole mitään järkeä, jos sitä vuodessa kuluttaa vähän. Halvempaa tehdä se sähkö aggregaatilla, joka pitää joka tapauksessa olla, vaikka olisi sähköliittymäkin, jos on sähköstä riippuvainen. Maaseudun sähköverkon toimintavarmuus on heikoimpia ihmisen keksintöjä. Siihen ei tarvita edes myrskyjä, riittää kun puun oksalla on liikaa lunta.
Onko nykyajan ihmiset tuollaisia surkimuksia, että ei päivääkään pärjäisi ilman sähköjä? Ainakin äänioikeus pitäisi ottaa tuollaisilta pois.
Puuhalkoja myydään K-supermarketin pakastealtaasta?