Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarjoilija tippaamisesta "Itse en ehkä jättäisi vain 2 euroa, mutta vitosesta ylöspäin"

Vierailija
02.07.2024 |

Siis mitä v.....? yli 5 euroa? Huh-huh. Ei tätä usalaista sontaa tänne, kiitos!

https://www.hs.fi/ruoka/art-2000010501536.html

Kommentit (448)

Vierailija
161/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usassa on tippikulttuuri koska tarjoilijat eivät saa palkkaa ns. työnantajaltaan. Heidän palkkansa siis perustuu asiakkailta kerjäämiseen. Ovat käytännössä orjia. Ja tätä suomalaiset ihailevat.

Vierailija
162/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuatko sinä että ei nykyisillä palkoilla ja hinnoilla ole vara käydä edes ravintolassa ja jos siellä pitäisi vielä tipata niin vielä vähemmän.

Kenenkään ei Suomessa pidä, mutta saa tipata jos siltä tuntuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miettikääpä minne se tippi menee. Sille yrittäjälle tietysti. Varsinkin maksupäätteellä maksetut tipit. Miten ne juuri sille tarjoilijalle menisi? 

No sit pitää kehittää järjelelmä mikä kerää et jee minna sai tippiä tuon verran ja sit ne tipit menee joka päivän lopussa sen tarjoilian tilille. Vai onko tuollaista järjetelmää jo?

On. Sen nimi on: käteinen.

Luulen että ne saavat maksupäätteilläkin noita eroteltua. Joskus esim urheilukaupan kuitissa on lukenut "sinua palveli Anssi". No silti en tippaa. 

Vierailija
164/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina voi jättää tippaamatta, eipä tule sitten edes sitä kahta euroa.

Sitten Valo Vesipuhveli sylkee hampurilaiseesi, bigotti.

Siksipä syön kotona. Parempaa ja halvemmalla. 

Vierailija
165/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse maksan myös yleensä tuon vitosen, jos siis tippaan. Viimeksi tippasin vitosen ihan siksi, että meillä oli iso seurue, ja ihmeellisen tiedonhaluista porukkaa. Tenttasivat tarjoilijaa varmaan vartin eri ruuista, joten ajattelin likaisen työn lisäksi tuon tipin.

Hän saa ihan saman tuntipalkan josko tentataan tai ei. Miksi olet pahoillaan ihmisen puolesta joka joutuu työtään tekemään töissä?

Vierailija
166/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsestäni tuntuisi alentavalta jos joku jotain hilujaan haluaisi minulle antaa

Olet varmaan ollut alalla pitkään :D

Vierailija
167/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maassa maan tavalla. Ei kuulu Suomeen tuollainen touhu.

Kuuluu ja on aina kuulunut. Ei tosin ABC:llä ja McD:llä missä sinä käyt.

Vierailija
168/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää nyy JUMALISTE uuvatit alkako tippaamaan koska muuten sitä kohta odotetaan ja painostetaan joka paikassa! Suomessa EI tarvitse antaa tippiä, se EI ole mikään ns. hyvä käytöstapa, tippaamalla et auta vaan HEIKENNÄT JA VAHINGOITAT palveluammateissa olevien asemaa pitkällä tähtäimellä. Tippaaminen johtaa siihen, että näissä ammateissa työskentelevien asema heikentyy palkkaneuvotteluissa ja palkat eivät tule kehittymään kuten niiden kuuluisi.

ÄLÄ KOSKAAN ANNA TIPPIÄ SUOMESSA. ÄLÄ ANNA VAIKKA KUINKA OLISI IHANA TARJOILIJA JA MAUKAS RUOKA.

Älä huuda.

Vierailija
169/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tippaan aina terveyskeskuksessa. Jos on hyvää palvelua niin 100€, jos ihan perus niin 50€. Kannattaa varata käteistä. Heillä ei aina ole maksupäätteitä vastaanottohuoneissa.

Ihme pihejä olette jos ette raaski tipata vaikka ammattilainen tekee hyvää ja raskasta työtä. Ite oon aina saanut ajan viimeistään seuraavalle päivälle. Se on katsokaa vähän omista käytöstavoista kiinni miten se metsä vastaa.

Vierailija
170/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no miten sitä kokkia tipataan? riittääkö kun antaa tarjoilijalle 1e että vie 10e kokille ? ja voinko luottaa että tarjoilija ei varasta mun rahoja

Nykyisin keittiöt ovat sellaisia avokeittiöitä, jotta voit mennä kysymään sieltä "kuka teki ruuan pöytää nro 5" ja sujauttaa siitä setilis/kolikkos ko kokille. 

Vierailija
171/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätän yleensä aina tippiä ravintolassa, hotellissa/kotona siivoojalle ja taksikuskille. Olen myös antanut pääsylippuja erilaisiin tapahtumiin mm parturille, timpurille, maalarille, silmälääkärille, huoltoyhtiön työntekijälle ja hierojalle. 

Mielellään palkitsen ihmisiä hyvin tehdystä työstä muutenkin kuin kiitoksilla. Jään myös heidän mieleen ja saan sillä tavalla hyvää palvelua jatkossakin.  

Vierailija
172/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wolt-kuskeille olen kanssa antanut tippiä sen euron per kuljetus. Varsinkin jos sataa tai on muuten paskamainen ilma.

Vierailija
173/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerjääminen on tarjoilijallekin moukkamaista.

Vierailija
174/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluan suosittuun yökerhoon jonon ohi, niin sujautan aina 50-100 euroa portsarin käteen. Aina ovat päästäneet näin jonon ohi suoraan sisään. 

Myös lähtiessä pois mielellään se 50 euroa jälleen portsarille, niin ovat mielissään. 

Itselläni on riittänyt 20€. Käyn varmaan helvemmissa paikoissa. Ja tämä on tosi, eikä.lioiteltu kuin edellinen kommentti. Ekalla kerralla sen verran, että.portsari muistaa. 

Nuo on lahjomista. Korruptiota.

Vierailija
175/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin tipata tarjoilijaa, jos tuo minulle ilmaisen jälkiruoan, vaikka palan kakkua. Tarjoilijan työhön kuuluvista asioista (kohtelias asiakaspalvelu, tilauksen ottaminen ja tuominen pöytään jne.) en aio tipata Suomessa, jossa heille maksetaan palkka työstään. Erinomaisesta ruoasta voisin tipata kokkia, joka sen on tehnyt.

Olet varmaan myös ensimmäisenä noutamassa kaupasta sitä ilmaista ämpäriä. Olethan sen erinomaisena asiakkaana ansainnut.

Vierailija
176/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vaikka tippaaminen voi tuntua Suomessa vieraalta, se oli äskettäin täälläkin arkipäivää. Juhlatutkija Johanna Catani muistuttaa, että vielä 1980-luvulla salihenkilökunta sai tilausten suuruudesta riippuvaista prosenttipalkkaa.

Kun työ ei ollut kiinteäpalkkaista, juomarahan antaminen oli yleisempää. Kun prosenttipalkkaus poistui, tipin antaminenkin väheni. Ihmiset opetettiin siihen, että koska tarjoilu on jo sisään leivottu hinnoitteluun, ei siitä tarvitse enää antaa mitään erikseen. Sillä tavalla tippikulttuuri kuihtui pois Suomesta."

https://www.hameensanomat.fi/teemat/5208147

Jutussa lukee näin " Parhaimmillaan se saattaa jopa helpottaa joidenkin ravintoloiden rekrytointia. Tasopaikan tarjoilijan on osattava vähän kieliäkin, ja jos hän sen takia saa vähän enemmän tippiä, ei siinä ole mitään vikaa."

Kerran tarjoilja ei puhunut Suomea ihan suomalaisessa ravintolassa (Isä Camillo, Kuopio). Varmaan olisi pitänyt pyytää hinnanalennus, kun jouduin englannilla asioimaan.

Vierailija
177/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos palvelu olisi erityisen hyvää, voisin harkita. Mutta jostain kumman syystä vaikka itse olisin kohtelias ja ylipäätään normaali, puhelias oma itseni, tarjoilija ei yritä yhtään enempää kuin mitä on pakko. 

Ikinä en ole saanut mitään extraa missään päin Suomea, enkä kummoisia pahoittelujakaan jos annos on ollut vaikka väärä. Harvoin pahoitellaan jos tilauksessa on kestänyt, ja sitten päälle vielä maksetaan tyyliin hanavedestäkin pari euroa.

Ja vielä oletetaan, että pitäisi antaa teippiä?! 

Suomalaiset tarjoilijat voisivat kokeilla vaikka iso-britannialaisten tai kalifornialaisten huoletonta ja välitöntä tyyliä kohdata asiakas. Ei tarvitsisi möllöttää vieressä naama peruslukemilla ja vastailla kysymyksiin yhdellä sanalla.

Joo, vähän menee tunteisiin nämä tippaus-uutiset kun on aina se, jonka naamasta ei tykätä :D

N42

Taatusti ovat nyreissään sinun kohdallasi, jos meinaat heille teippiä antaa. Sitä löytyy varmaan ravintolasta ihan omasta takaa. 

Vierailija
178/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän noita tarjoilijoita nykyisin oiken voi tipata kun käteistä kuljetan mukana vain hätävarana jotain satasen seteleitä ja jos kortilla tippaa (tätähän nykyään tyrkytetään joka paikassa) niin tuskin se tarjoilija sitä tippiä saa. Sitäpaitsi Suomessa tarjoilijat saavat palkkaa joten miksi pitäisi tipata siitä, että tekevät sen duunin mistä palkka maksetaan. Jenkeissä tippaan aina n. 20% laskun loppusummasta. Joissain maissa tipin jättäminen otetaan loukkauksena ja sekin on hyvä selvittää ennakkoon kun matkustelee.

Vierailija
179/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätän yleensä aina tippiä ravintolassa, hotellissa/kotona siivoojalle ja taksikuskille. Olen myös antanut pääsylippuja erilaisiin tapahtumiin mm parturille, timpurille, maalarille, silmälääkärille, huoltoyhtiön työntekijälle ja hierojalle. 

Mielellään palkitsen ihmisiä hyvin tehdystä työstä muutenkin kuin kiitoksilla. Jään myös heidän mieleen ja saan sillä tavalla hyvää palvelua jatkossakin.  

Ihan kuin minä! Kuun puolivälissä sitten yleensä ihmettelen kun tili on tyhjä eikä ole rahaa ja menen kirkolle kerjäämään ruoka-apua.

Vierailija
180/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoilijoita en yleensä tippaa mutta portsareille olen käyttänyt tippiä henkilökohtaisena VIP-korttina. Yleensä aina pääsee jonon ohi kun antaa pokelle huntin käteen. Tämä onkin hyvä käytäntö, voi itse valita jonottaako vai maksaako.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi