Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarjoilija tippaamisesta "Itse en ehkä jättäisi vain 2 euroa, mutta vitosesta ylöspäin"

Vierailija
02.07.2024 |

Siis mitä v.....? yli 5 euroa? Huh-huh. Ei tätä usalaista sontaa tänne, kiitos!

https://www.hs.fi/ruoka/art-2000010501536.html

Kommentit (448)

Vierailija
181/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä tippikuppeja on alkanut tosiaan  ilmestymään yhä enemmän kahviloiden ja ravintoloiden kassojen viereen.  Yleensä paikkoja joissa itse kannat ne ostamasi tuotteet pöytään ja lopuksi odottavat että astiatkin roudaat pois pöydästä. Niin mistä sitä ektraa pitäisi myyjille antaa? Että hymyilevät ja rahastavat?! 

Paras oli ruokaravintola tippikuppeineen jossa huutelivat hakemaan ruoan tiskiltä kun se oli valmis. Ravintolassa oli hiljaista joten olisihan se työntekijä voinut ystävällisesti tuoda annoksen pöytään, sen tipin toivossa. 

Suomessa työntekijät odottavat että niitä tippejä vaan annetaan tuosta vaan. Kyllähän niiden eteen pitäis jotain tehdäkin. 

Itse jätän kahvilassa aina astiat pöytään, jos joudun maksamaan pullasta ja kahvista sen 8€ niin kyllä siihen hintaan saa vähän palveluakin olla.

Vierailija
182/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarjoilijoita en yleensä tippaa mutta portsareille olen käyttänyt tippiä henkilökohtaisena VIP-korttina. Yleensä aina pääsee jonon ohi kun antaa pokelle huntin käteen. Tämä onkin hyvä käytäntö, voi itse valita jonottaako vai maksaako.

Rahalla jonon ohittamisen mahdollisuuden soisi yleistyvän muillakin aloilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä tippikuppeja on alkanut tosiaan  ilmestymään yhä enemmän kahviloiden ja ravintoloiden kassojen viereen.  Yleensä paikkoja joissa itse kannat ne ostamasi tuotteet pöytään ja lopuksi odottavat että astiatkin roudaat pois pöydästä. Niin mistä sitä ektraa pitäisi myyjille antaa? Että hymyilevät ja rahastavat?! 

Paras oli ruokaravintola tippikuppeineen jossa huutelivat hakemaan ruoan tiskiltä kun se oli valmis. Ravintolassa oli hiljaista joten olisihan se työntekijä voinut ystävällisesti tuoda annoksen pöytään, sen tipin toivossa. 

Suomessa työntekijät odottavat että niitä tippejä vaan annetaan tuosta vaan. Kyllähän niiden eteen pitäis jotain tehdäkin. 

Itse jätän kahvilassa aina astiat pöytään, jos joudun maksamaan pullasta ja kahvista sen 8€ niin kyllä siihen hintaan saa vähän palveluakin olla.

Just näin. Jos käyn itsepalvelu paikassa niin itsepalvelen kassasta itselleni tipin.

Vierailija
184/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maassa maan tavalla. Ei kuulu Suomeen tuollainen touhu.

Kuuluu ja on aina kuulunut. Ei tosin ABC:llä ja McD:llä missä sinä käyt.

Mitä huuhaata ja todellisuuden vääristelyä tämä on, että muka "on aina kuulunut", kun ei todellakaan ole kuulunut! Itse olen elänyt lähes puoli vuosisataa täällä Suomessa, ja tippikulttuuri on tullut ravintoloihin täällä vasta 2010-luvulta alkaen. Muistaako joku muka jotain tippauskulttuuria esim 90-luvun Suomesta? Täällä tarjoilijoille maksetaan normaalia palkkaa, ei heille asiakkaan tarvi erikseen maksaa siitä, että tekevät työtään odotusten mukaisesti.

Vierailija
185/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tipin jättäminen Suomessa voi periaatteessa olla hiukan kyseenalaista mutta jos vitosen tippi tuntuu paljolta niin silloin ei ole varaa syödä ravintolassa ja kannattaa keskittyä oman elämän hallintaan.

Vierailija
186/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en maksa tarjoilijoille enkä kellekkään muullekkaan tippiä siitä riippumatta missä maassa olen. Varsinkaan usassa en maksa ja jos tulevat itkemään perään niin huudan PERKELE niin lujaa että lähtevät karkuun. 

Vierailija
187/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse jätän kahvilassa aina astiat pöytään, jos joudun maksamaan pullasta ja kahvista sen 8€ niin kyllä

Jos käyttää prismassa sitä kerää ja skannaa juttua saako alennusta kun tekee kassan työt? 

Vierailija
188/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin tulee käytyä niin hienoissa ravintoloissa, joissa oikein tarjoilija on, että jos saa hyvää palvelua, niin raaskin kyllä jättää vaikka 90  laskusta sen kympin tippiä.

Vierailija
189/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä maksan kortilla, en tippaa, mutta voin jättää 5 e laskun väliin. Tai se kuittikotelo

Vierailija
190/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksu kaljat ja kuset kiukaalle 

otto känni/ pimula tj

Vierailija
191/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni kadehtisi, jos tietäisi kuinka paljon itse sain ovella rahaa. Paljastetaan kuitenkin sen verran, että summa oli moninkertainen palkkaan nähden.

Ja tuskin näistä rahoista kukaan verottajalle kertoi. 

Olet halveksuttava kriminaali!

Tervemenoa rikastumaan tarjoilijana!

Eipä täällä monessa muussakaan ammatissa rikastuta.

Sekin on totta. Humalassahan ne isoimmat tipit annetaan, pieni hyöty humalaisten kanssa työskentelystä 

Hyväksikäyttöähän tuo on. Sama ku taksikuski ottaisi vähän enemmän kyydistä jos juopunut asiakas.

Saisi ottaakin!

Vierailija
192/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoilijat puhtaasti tippipalkalla duuniin ja annosten hinnat 40% alas.Sitten tippaan.

Vierailija
193/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kilpailutan safka paikat minun ei tartte muuta maksaa

-miksi maksaa enempi

Vierailija
194/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokku väittää että kyllä sitä aina voi satasen ravintolaillasta 10€ tippiä antaa mutta minähä en anna tippiä ikinä, varsinkaan % määrää ostoksista. Miksi sille tarjoilijalle pitäis maksaa enemmän jos ostan 5€ kaljan sijaan 500€ viskin tai muun kalliin juoman? 

Vierailija
195/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maassa maan tavalla. Ei kuulu Suomeen tuollainen touhu.

Kuuluu ja on aina kuulunut. Ei tosin ABC:llä ja McD:llä missä sinä käyt.

Mitä huuhaata ja todellisuuden vääristelyä tämä on, että muka "on aina kuulunut", kun ei todellakaan ole kuulunut! Itse olen elänyt lähes puoli vuosisataa täällä Suomessa, ja tippikulttuuri on tullut ravintoloihin täällä vasta 2010-luvulta alkaen. Muistaako joku muka jotain tippauskulttuuria esim 90-luvun Suomesta? Täällä tarjoilijoille maksetaan normaalia palkkaa, ei heille asiakkaan tarvi erikseen maksaa siitä, että tekevät työtään odotusten mukaisesti.

Mitä horiset, on ollut tippauskulttuuri osana palkkaa! Oli prosenttipalkka plus tipit! Sitten mentiin kiinteään palkkaan ja pikkuhiljaa tippi jäi pois käytöstä!

Sai sitä antaa joo...

Vierailija
196/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei ole tippaus kulttuuria, tarjoilijan pitää se tietää ja hyväksyä.

Ennen annettiin tippiä yleisesti, nykyään ei tietoa kun en täällä enää rafloissa käy. Tulee sitä matkoilla vieläkin pyöristettyä laskun summa suuremmaksi välillä.

Saksassa olen vain tipannut. Ei ollut mitään hajua, että siellä pitää moista tehdä.

Yritähän seuraavaksi siellä Saksassa ollessasi tipata taksikuskia. Ei muuten onnistu ja huonossa tapauksessa löydät itsesi poliisiasemalta. 

Vierailija
197/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoilijat saavat tuntipalkkaa ja sen on riitettävä.

Vierailija
198/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

perseennuolentakulttuuri

Vierailija
199/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai siinä on ideana, että voidaan laskea tarjoilijan palkkaa, koska hän saa osan tulostaan tippinä. Niinhän se kai on Yhdysvalloissa. Pelkkä palkka ei siellä riitä toimeentuloon?

Mutta ketkä kaikki muut sitten ansaitsisivat tipin? Kampaaja hyvin tehdystä työstä? Taksikuski sujuvasta ja joutuisasta ajosta? Siivooja työstään?

Paljonko tippaatte hotellisiivoojaa? Entä risteilyaluksen hyttisiivoojaa?

Pitäisikö tippiä antaa muillekin, jotka tekevät työnsä keskitasoa paremmin? Esim. opettajille?

Vierailija
200/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla ruoka on ravintoloissa halvempaa kuin Suomessa ja tarjoilijoilla huonot palkat. Tippikulttuuri on osaltaan paikannut tätä.