Tarjoilija tippaamisesta "Itse en ehkä jättäisi vain 2 euroa, mutta vitosesta ylöspäin"
Siis mitä v.....? yli 5 euroa? Huh-huh. Ei tätä usalaista sontaa tänne, kiitos!
Kommentit (448)
Vierailija kirjoitti:
Edellisellä ravintolakäynnillä maksupäätteen näytölle ilmeistyi tipin määrä. Todella ahdistavaa kun tarjoilija tuijotti siinä ja minä näpyttelen siihen nollan kun ei ollut varaa tipata. Ei tee mieli enää kyseiseen ravintolaan mennä tuon kokemuksen jälkeen. Ei ollut edes mikään fine dining paikka.
Man råkade ut för samma sak denna sommar för första gången i livet. Som vanligt började man knacka in sin pin kod, tills servitrisen sade att det är frågan om dricks. Jag bad helt enkelt fröken att korrigera sin maskin så att notan syns i rutan och inget annat. Personligen ansåg jag tiggande av dricks i en betalningsterminal som direkt fräckt. Man tigger inte om dricks, man förtjänar den.
Då notan var betald, tillställningen lyckad och det serverade välgjort, gjorde jag som vanligt och lämnade dryga tio procent i dricks kontant. Jag ger oftast dricks, men endast då det är värt det och endast kontant.
Vierailija kirjoitti:
Voidaan toki ottaa tippi kulttuuri tänne,mutta onko tarjoilijat valmiina luopumaan palkastaan ja siihen, että joka kuukausi tulot voi olla ihan mitä vaan.
Eikös ravintolaruuankin pitäisi olla sitten halvempaa?
Jos haluan suosittuun yökerhoon jonon ohi, niin sujautan aina 50-100 euroa portsarin käteen. Aina ovat päästäneet näin jonon ohi suoraan sisään.
Myös lähtiessä pois mielellään se 50 euroa jälleen portsarille, niin ovat mielissään.
Vierailija kirjoitti:
Kävin ruotsissa muutama vuosi sitten ja otin yhden oluen tiskiltä ihan perusravintolassa. Tuopin täyttämisestäkin ruinasivat tippiä, joka tapahtuu siten, että lyövät maksupäätteen sinulle käteen ja joudut syöttämään hinnan siihen tyhjälle ruudulle itse. Voit siihen sitten voit laittaa isommankin summan kuin mitä tilauksesi maksoi mutta sinun pitää olla kartalla mikä se tilauksesi arvo on. Pidän koko tippauskulttuuria syöpänä ja en todellakaan halua tuota jokaista maksutapahtumaa vaikeuttavaa touhua tänne, eli en tippaa.
Du ides inte informera servitröskan om att det är hennes arbete att knacka in summan och det korrekt?
Näitä tippikuppeja on alkanut tosiaan ilmestymään yhä enemmän kahviloiden ja ravintoloiden kassojen viereen. Yleensä paikkoja joissa itse kannat ne ostamasi tuotteet pöytään ja lopuksi odottavat että astiatkin roudaat pois pöydästä. Niin mistä sitä ektraa pitäisi myyjille antaa? Että hymyilevät ja rahastavat?!
Paras oli ruokaravintola tippikuppeineen jossa huutelivat hakemaan ruoan tiskiltä kun se oli valmis. Ravintolassa oli hiljaista joten olisihan se työntekijä voinut ystävällisesti tuoda annoksen pöytään, sen tipin toivossa.
Suomessa työntekijät odottavat että niitä tippejä vaan annetaan tuosta vaan. Kyllähän niiden eteen pitäis jotain tehdäkin.
Vierailija kirjoitti:
Tippaan yleensä noin 10% laskun loppusummasta, mikäli palvelu ja ruoka on ollut hyvää. Jos ei ole, niin jätän tippaamatta. Tietenkään en tippaa myöskään itsepalvelupaikoissa.
Ammattitaitoisille ja mukaville työntekijöille jätän mielelläni vähän ekstraa.
Sama. Mutta pyöristän yleensä ylöspäin lähimpään kymppiin. Jos loppusumma on vaikka 82 euroa, niin tippien kanssa lasku on 90 euroa.
Jos iso laadukas ruoka-annos maksaisi 5 euroa ja tarjoilija toisi sen pöytään ja kävisi välillä tarkistamassa tilanteen, sekä huomaisi heti kun itsellä olisi tarve tarjoilijalle, silloin voisin tipata.
Itsestäni tuntuisi alentavalta jos joku jotain hilujaan haluaisi minulle antaa
Tippaan Suomessakin jos siltä tuntuu. Miksi kohtelisin täkäläisiä huonommin kuin työntekijöitä ulkomailla. Hotelleissa jätän poikkeuksetta aina tippiä koska aikoinaan olin yhden kesän hotellisiivoojana. Varaan aina kymmenen euroa esimerkiksi sillä raskain työ oli mitä ikinä olen tehnyt.
Viimeksi tippasin yhdelle baarimikolle 20 euroa. Meidän suurehko seurue tilasi drinksuja ns listan ulkopuolelta ja pani baarimikon koville. Hienosti ja ammattitaitoisesti baarimikko onnistui loihtimaan kaikille maukkaat, erilaiset drinksut. Lisäksi hän oli oikealla tavalla huumorintajuinen ja välitti asiakkaistaan. Niinpä jäimme tilaamaan parit uudet vaativat drinksut myös. Pari kymppiä hänelle tästä hyvästä omaan taskuun oli mielestäni ihan kohtuullista ja ansaittua.
Kaiken maailman selityksiä. Itse tippaa, koska tarjoilijat ja kokit yms tekee hirveässä kiireessä hyv työtä. Jos ei tee, en tippaa. Ja ei se halvenna, vaan on pie inlisä palkan päälle. Ne pienet tipit jaetaan yleensä koko porukan kesken.
Vierailija kirjoitti:
Ihme höpinöitä ettei muka olisi tippauskulttuuria Suomessa. Tein viisi vuotta tarjoilijantöitä Helsingissä ja todellakin on tapana tipata varsinkin hyvissä ruokaravintoloissa, mutta joskus myös baaritiskillä jne. Käytännössä maksoin kk-palkalla laskut ja kiinteät kulut, ja tippurahoilla päivittäisen elämisen kuten kahvilakäynnit, elokuvat, satunnaisen after work drinkin jne joihin ei muuten olisi niillä palkoilla ollut varaa.
Mielestäni palvelualoilla saisi siirtyä enemmänkin juomarahapainotteiseen palkkausmalliin koska se on kaikille hyväksi. Tarjoilija tienaa silloin sitä enemmän mitä parempaa työtä tekee, ja asiakkaat saavat parempaa ja nopeampaa palvelua.
Tippi on pienipalkkaiselle tarjoilijalle osoitettu kiitos ja huomionosoitus, joka kannustaa tekemään työnsä hyvin ja huomioimaan asiakkaat.
Itse jätän ruokaravintoloissa yleensä 5-15€ riippuen ravintolasta ja laskun loppusummasta. Poikkeuksena ehkä lounaa
Tajuatko sinä että ei nykyisillä palkoilla ja hinnoilla ole vara käydä edes ravintolassa ja jos siellä pitäisi vielä tipata niin vielä vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluan suosittuun yökerhoon jonon ohi, niin sujautan aina 50-100 euroa portsarin käteen. Aina ovat päästäneet näin jonon ohi suoraan sisään.
Myös lähtiessä pois mielellään se 50 euroa jälleen portsarille, niin ovat mielissään.
Itselläni on riittänyt 20€. Käyn varmaan helvemmissa paikoissa. Ja tämä on tosi, eikä.lioiteltu kuin edellinen kommentti. Ekalla kerralla sen verran, että.portsari muistaa.
Joo kyllähän suomalaisille tarjoilijoille kuuluu antaa tippiä. Kun jossain maissa tarjoilijat eivät saa palkkaa. Tämä on loogista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voidaan toki ottaa tippi kulttuuri tänne,mutta onko tarjoilijat valmiina luopumaan palkastaan ja siihen, että joka kuukausi tulot voi olla ihan mitä vaan.
Eikös ravintolaruuankin pitäisi olla sitten halvempaa?
Ei pitäisi, hinta määräytyy edelleen markkinatalouden lakien perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Itsestäni tuntuisi alentavalta jos joku jotain hilujaan haluaisi minulle antaa
Et taida olla sellaisessa ammatissa? Olen tilannut aika monessa paikassa. Vaivihkaa. Esim siivoojille.
Vierailija kirjoitti:
En epäile etteikö olisi.
Jos palvelu olisi erityisen hyvää, voisin harkita. Mutta jostain kumman syystä vaikka itse olisin kohtelias ja ylipäätään normaali, puhelias oma itseni, tarjoilija ei yritä yhtään enempää kuin mitä on pakko.
Ikinä en ole saanut mitään extraa missään päin Suomea, enkä kummoisia pahoittelujakaan jos annos on ollut vaikka väärä. Harvoin pahoitellaan jos tilauksessa on kestänyt, ja sitten päälle vielä maksetaan tyyliin hanavedestäkin pari euroa.
Ja vielä oletetaan, että pitäisi antaa teippiä?!
Suomalaiset tarjoilijat voisivat kokeilla vaikka iso-britannialaisten tai kalifornialaisten huoletonta ja välitöntä tyyliä kohdata asiakas. Ei tarvitsisi möllöttää vieressä naama peruslukemilla ja vastailla kysymyksiin yhdellä sanalla.
Joo, vähän menee tunteisiin nämä tippaus-uutiset kun on aina se, jonka naamasta ei tykätä :D
N42
Meillä on tapana tipata myös Suomessa, mutta pelkästään käteisellä. Jos ei onnistu käteisellä niin sitten jää tippaaminen kokonaan.
Minusta noloja ovat ne maksupäätteet, jotka kysyy tippiä! Suomessa.