Tarjoilija tippaamisesta "Itse en ehkä jättäisi vain 2 euroa, mutta vitosesta ylöspäin"
Siis mitä v.....? yli 5 euroa? Huh-huh. Ei tätä usalaista sontaa tänne, kiitos!
Kommentit (448)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä dippaan yleensä sellaset 50-100 egee.
Ei oo nääs tuohesta, manitsusta, pätäkästä puutetta 😎
Oikeasti varakkaat on pihejä. Kyllä. Tunnen. Eräs tunnettu toimitusjohtaja on lähisukua. Valitti kun lapset kasvaa niin nopeasti niin ei viitsinyt hautajaisiin tuhlata poikansa kenkiin. Toinen varakas sukulainen sanoi ettei hän osta edes jäätelöä koskaan koska diinä menee rahaa turhaan.
Sitten on muka teoria, että rahat valuu alas päin.. Saman olen huomannu, mitä varakkaampi sitä pihimpi. Meinaavat vissiin ottaa ne rahansa arkkuun mukaan.
Ai sun mielestä mun pitäis turhuuksiin syytää rahaa ihan vain koska mulla rahaa on? Vaikken tartte näitä turhuuksia
Sinun pitää tuntea yhteiskunta vastuusi. Sinun tehtäväsi on kompensoida nyt sitä vajetta, kun hallitus leikkaa pienituloisilta. Nyt vaan kukkaron nyörit auki ja kaikki haisemaan Suomen edun takia.
Vierailija kirjoitti:
5€ on ihan maksimi ja siihen hintaan on tarjoilijan kyllä tehtävä jo aikamoiset temput.
Suomessa ruokalistassa on hinnat jotka sisältävät jo palkan joka tarjoilijalle maksetaan siitä että tämä tekee työnsä.
Minä olen jo maksanut tarjoilijan palkan kertaalleen laskussa joten toista kertaa en sitä tee.
Ellei tarjoilijaa miellytä ajatus siitä että palkan eteen pitää tehdä työtä niin mars koulun penkille opiskelemaan ammatti johin vaaditaan muutakin kuin 5-vuotiaana opittu motoriikka ja ala-asteen sisälukutaito sekä ynnälasku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5€ on ihan maksimi ja siihen hintaan on tarjoilijan kyllä tehtävä jo aikamoiset temput.
Suomessa ruokalistassa on hinnat jotka sisältävät jo palkan joka tarjoilijalle maksetaan siitä että tämä tekee työnsä.
Minä olen jo maksanut tarjoilijan palkan kertaalleen laskussa joten toista kertaa en sitä tee.
Ellei tarjoilijaa miellytä ajatus siitä että palkan eteen pitää tehdä työtä niin mars koulun penkille opiskelemaan ammatti johin vaaditaan muutakin kuin 5-vuotiaana opittu motoriikka ja ala-asteen sisälukutaito sekä ynnälasku.
Ei ketään kiinnosta ruokailusi ABC:llä tai lounaslinjastolla...
Vierailija kirjoitti:
Jos saa alinta tessin mukaista palkkaa väliaikaisissa hommissa, ei se palkka siitä tipu.
Ellei alin tessin mukainen palkka miellytä niin voit vapaasti käyttää Suomen ilmaista koulutusjärjestelmää ja opiskella itsellesi ammatin jossa maksetaan liksaa 9000€/kk.
Elämä - se on valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saa alinta tessin mukaista palkkaa väliaikaisissa hommissa, ei se palkka siitä tipu.
Ellei alin tessin mukainen palkka miellytä niin voit vapaasti käyttää Suomen ilmaista koulutusjärjestelmää ja opiskella itsellesi ammatin jossa maksetaan liksaa 9000€/kk.
Elämä - se on valintoja.
Ehkä sun pitäisi mennä sitten sinne tarjoilijan paikalle niitä tippejä keräämään kun noin sapettaa toisten tulot.
Jos laskun loppusumma on vaikka 37,50 ja olen saanut hyvää palvelua, niin annan 40€ ja pyydän pitämään vaihtorahat.
Sitten on muka teoria, että rahat valuu alas päin.. Saman olen huomannu, mitä varakkaampi sitä pihimpi. Meinaavat vissiin ottaa ne rahansa arkkuun mukaan.
Eikö sulla lanttu leikkaa? Ei varakkaaksi tulla, jos rahaa kylvää joka puolelle. Vain pihistä voi tulla varakas, varsinkin jos omalla työllä rikastuu. Jos taas heittelee perimiään tai voittamiaan rahoja sinne tänne, ne on pian mennyttä. Onhan se nähty lukemattomia kertoja.
Itse et taida ole kovinkaa suurella äo:lla siunattu. Varakas on silloin, kun voi noin tehdä, eikä se vaikuta elintasoon mitenkään. Silloin on wanna be varakas, jos pitää pihistellä ja kerätä rahaa. Voi vaan kysyä, että mihin sitä rahaa kerää? Looginen selitys on silloin, että sinne arkkuun. Nyt voin kuolla rauhassa "sainpas kerätty summan x tilille ja sain ne mukaani" kyllä kyläläiset/kaupunkilaiset nyt arvostavat. Tehtäväni ihmisenä on täytetty.
Onhan se erikoista, että työnantaja ja yrittäjä ei maksa kunnon palkaa, joten tarjoilijat kerjäävät asiakkailta almuja. Amerikassa huipussaan. Kaupan alalla pitäisi olla sama juttu. Siellä niitä vasta nollatuntisoppareita on.
Vierailija kirjoitti:
Voisin maksaa siitä ekstraa että ne stanan entertainer tarjoilijat ei koko aja tulis kyselee asioita ja kiehnää sylissä. Hankala syyä sitä liian kallista pihviä kun koko ajan on naikkonen sylissä. Deittiki lähtee aina siinä vaiheessa lätkimään.
Päiväunien ravintola 😂
Suomessa tarjoilijoille maksetaan ihan tes palkkoja eikä tippi muodossa kuten amerikassa jossa tuo tippi on tarjoilijan ainoa palkka.
Mulle muija suuttui kun aloin maksaa sille aina ruokailun päätteeksi heittämällä sille kahden euron kolikon ja imuroinnin jälkeen euron ja seksin jälkeen parikymppiä.
Se kun aina valitti että kotiäidin työtä ei kukaan arvosta eikä siitä edes makseta mitään. Nyt se sitten huutaa siitä kun maksetaan.??? Mikä vttu teitä naisia riivaa??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjoilijana sain yllättävän paljon tippiä, vaikka ei Suomessa tarvitse tipata. Niistä euron tai parin kolikoista kertyi ihan mukava kassa pahan päivän varalle.
Ilmoititko ne veroilmoituksessa?
En tietenkään
"
Henkilökohtaiset ansiotulot
Tulonhankkimistoiminnan tulos
Ilmoita ennakonkannon alaiset henkilökohtaisen tulolähteen työkorvaukset. Näillä tarkoitetaan esimerkiksi tulonhankkimistoimintaa, josta ei pidätetä veroa vaan josta maksetaan ennakkovero. Ilmoita tässä kohtaa myös esimerkiksi
järjestyksenvalvojana tai tarjoilijana saamasi palveluraha eli tippi" https://vero.fi/tietoa-verohallinnosta/yhteystiedot-ja-asiointi/lomakke…
en ole itse ollut ravintola-alalla töissä enkä tule varmaan olemaankaan. Muulla palvelualalla nuorempana kylläkin, siitä tietää sen että palvelualalla saa kyllä skeidaa sen verran niskaan, että mua ei jaksa kutittaa jos joku saa jokusen satasen kk tippeinä. Itse tippaan ystävällisestä palvelusta, koppaavasta en. Syön sellaisissa paikoissa missä 2-5e per ruokaileva hlö on riittänyt tipiksi. Tosin joskus heittänyt myös hyvälle katumuusikolle 20e. Eräässä isossa kampaamoketjussa tarjoaa maksupääte kanssa nykyään ekana tippivaihtoehtoa...
Höpö höpö. Suomessa erittäin kallista syödä ravintoloissa ja kympin tuoppeja. Saisivat alennusta antaa. Hyvä jos joskus ylipäätään raskii käydä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa en tippaa paitsi hienossa ravintolassa hyvän illallisen päätteeksi ja siellä n. 10% loppulaskusta eli 50-100€.
Ai tonnillako syöt ja juot?
Vierailija kirjoitti:
"Vaikka tippaaminen voi tuntua Suomessa vieraalta, se oli äskettäin täälläkin arkipäivää. Juhlatutkija Johanna Catani muistuttaa, että vielä 1980-luvulla salihenkilökunta sai tilausten suuruudesta riippuvaista prosenttipalkkaa.
Kun työ ei ollut kiinteäpalkkaista, juomarahan antaminen oli yleisempää. Kun prosenttipalkkaus poistui, tipin antaminenkin väheni. Ihmiset opetettiin siihen, että koska tarjoilu on jo sisään leivottu hinnoitteluun, ei siitä tarvitse enää antaa mitään erikseen. Sillä tavalla tippikulttuuri kuihtui pois Suomesta."
Tippauskulttuuri on elänyt vallan mainiosti paremmissa ravintoloissa sekä ovella. Juntit täällä vaan metakoi vastoin parempaa tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa tarjoilijoille maksetaan ihan tes palkkoja eikä tippi muodossa kuten amerikassa jossa tuo tippi on tarjoilijan ainoa palkka.
Mulle muija suuttui kun aloin maksaa sille aina ruokailun päätteeksi heittämällä sille kahden euron kolikon ja imuroinnin jälkeen euron ja seksin jälkeen parikymppiä.
Se kun aina valitti että kotiäidin työtä ei kukaan arvosta eikä siitä edes makseta mitään. Nyt se sitten huutaa siitä kun maksetaan.??? Mikä vttu teitä naisia riivaa??
Oisit heittänyt sen vitosen niin ois ollut tyytyväinen. Että niin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa en tippaa paitsi hienossa ravintolassa hyvän illallisen päätteeksi ja siellä n. 10% loppulaskusta eli 50-100€.
Ai tonnillako syöt ja juot?
No viimeksi meni ~700€ 2 hlö illalliseen juomineen, ei ollut halvin eikä kallein illallinen. Tarjosin, maksoin ja tippasin.
Millaista se olisi se erinomaisen hyvä palvelu, josta olisi valmis tippaamaan?
Mietin tätä hetken itse, mutta koska pääpiirteittäin meillä Suomessa on tavallista saada perus hyvää asiakaspalvelua, tai ainakin itse olen saanut, niin ei tuu nyt äkkiseltään mieleen että mitä pitäisi tarjoilijan tehdä jotta ois jotenkin extrahyvää palvelua josta haluaisi maksaa lisää.
Suomen ravintolahintatasolla jää kyllä tippaamatta.
Joo ja köyhät käy syömässä jatkuvasti ns. paremmissa ravintoloissa. Voisikohan olla että asiakaskunta valikoituu myös hintatason perusteella?