Tarjoilija tippaamisesta "Itse en ehkä jättäisi vain 2 euroa, mutta vitosesta ylöspäin"
Siis mitä v.....? yli 5 euroa? Huh-huh. Ei tätä usalaista sontaa tänne, kiitos!
Kommentit (448)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas tarjoilijalla hyvät tienestit, jos on varaa tippailla 5 eurosta ylöspäin. Minulla koulunkäynninohjaajana ei ole, eikä minulle kukaan tippejä jätä.
Sun asiakkaat on pikkulapsia. Tarjoilijan asiakkaat saattaa olla jonkun menestyvän firman toimareita asiakkaineen joilla ei oo rahasta pulaa.
Toimareitahan suomi on täys :D :D
Eiköhä ne oo tavistallukoita joilla rahaa riittä just ja just siihen omaan ja ehkä seuralaisen ateriaan. Juomiakaan ei voi ostaa kuin max yhen per naama tai sit ollaan vain vesilinjalla.
Joo ja köyhät käy syömässä jatkuvasti ns. paremmissa ravintoloissa. Voisikohan olla että asiakaskunta valikoituu myös hintatason perusteella?
Paremmissa ravintoloissa? Kylässä yks baari josta saat pyttipannua ja kaljaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä dippaan yleensä sellaset 50-100 egee.
Ei oo nääs tuohesta, manitsusta, pätäkästä puutetta 😎
Oikeasti varakkaat on pihejä. Kyllä. Tunnen. Eräs tunnettu toimitusjohtaja on lähisukua. Valitti kun lapset kasvaa niin nopeasti niin ei viitsinyt hautajaisiin tuhlata poikansa kenkiin. Toinen varakas sukulainen sanoi ettei hän osta edes jäätelöä koskaan koska diinä menee rahaa turhaan.
Sitten on muka teoria, että rahat valuu alas päin.. Saman olen huomannu, mitä varakkaampi sitä pihimpi. Meinaavat vissiin ottaa ne rahansa arkkuun mukaan.
Ai sun mielestä mun pitäis turhuuksiin syytää rahaa ihan vain koska mulla rahaa on? Vaikken tartte näitä turhuuksia
Sinun pitää tuntea yhteiskunta vastuusi. Sinun tehtäväsi on kompensoida nyt sitä vajetta, kun hallitus leikkaa pienituloisilta. Nyt vaan kukkaron nyörit auki ja kaikki haisemaan Suomen edun takia.
Yhteiskunta vastuu my ass. Minähä kulutan just niinko ite haluan. En anna yhteiskunnalle yhtää ylimäärästä ko veroihinki menee puolet bruttopalkasta.
Vierailija kirjoitti:
Jos laskun loppusumma on vaikka 37,50 ja olen saanut hyvää palvelua, niin annan 40€ ja pyydän pitämään vaihtorahat.
Mä vaadin alennuksen 35€:oon ihan vaan kompensoidakseni sun hommas
"Looginen selitys on silloin, että sinne arkkuun. Nyt voin kuolla rauhassa "sainpas kerätty summan x tilille ja sain ne mukaani" kyllä kyläläiset/kaupunkilaiset nyt arvostavat. Tehtäväni ihmisenä on täytetty."
Mä kylläki ostan koko rahalla kokaiinia ja vedä kaiken kerralla. Ei jää teille loisille mitään siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin maksaa siitä ekstraa että ne stanan entertainer tarjoilijat ei koko aja tulis kyselee asioita ja kiehnää sylissä. Hankala syyä sitä liian kallista pihviä kun koko ajan on naikkonen sylissä. Deittiki lähtee aina siinä vaiheessa lätkimään.
Päiväunien ravintola 😂
Ookko koskaan käyny näissä perkeleen entertainment paikoissa? Iha v*tun rasittavia ja hinnat huipussaan
Tällasen jutun löysin netistä mutta samaa menoa oikeillaki ravintoloilla eikä vain amadrildolla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vaikka tippaaminen voi tuntua Suomessa vieraalta, se oli äskettäin täälläkin arkipäivää. Juhlatutkija Johanna Catani muistuttaa, että vielä 1980-luvulla salihenkilökunta sai tilausten suuruudesta riippuvaista prosenttipalkkaa.
Kun työ ei ollut kiinteäpalkkaista, juomarahan antaminen oli yleisempää. Kun prosenttipalkkaus poistui, tipin antaminenkin väheni. Ihmiset opetettiin siihen, että koska tarjoilu on jo sisään leivottu hinnoitteluun, ei siitä tarvitse enää antaa mitään erikseen. Sillä tavalla tippikulttuuri kuihtui pois Suomesta."
Tippauskulttuuri on elänyt vallan mainiosti paremmissa ravintoloissa sekä ovella. Juntit täällä vaan metakoi vastoin parempaa tietoa.
Tippaushan se vasta junttia onki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et toivo tarjoilijoita ravintoloihin? Moni tekee opiskelun ohessa mutta onneksi on myös heitä joilla on pidempi kokemus ja ammattitaito
Väännetäänpä ihan rautalangasta.
Minä maksan Suomessa RAVINTOLALLE ja vain ravintolalle siitä että saan ovesta sisään astuttuani nopeasti ja vaivattomasti eteeni haluamani ruuan ja juoman joiden laatu vähintään vastaa niistä maksamaani hintaa.
Ravintola puolestaan maksaa palkkaa HENKILÖKUNNALLE siitä että minun ravintilakokemukseni on hinnan arvoinen ja tulen sinne uudelleen.
En ole kertaakaan ollut ravintolassa johon haluaisin uudelleen sen lautasia kantavan tyypin takia jonka pitäisi olla muutenkin asiakkaalle täysin näkymätön koska kaikki se taito ja osaaminen josta maksan löytyy keittiöstä.
Minä en maks
Jopa buffetissa hyvä tarjoilija on kultaakin kalliimpi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa en tippaa paitsi hienossa ravintolassa hyvän illallisen päätteeksi ja siellä n. 10% loppulaskusta eli 50-100€.
Ai tonnillako syöt ja juot?
No viimeksi meni ~700€ 2 hlö illalliseen juomineen, ei ollut halvin eikä kallein illallinen. Tarjosin, maksoin ja tippasin.
No ootpa hurja. Menikö koko kelatuki kerralla? Jäikö rahaa syödä seuraavaan tukipäivään asti?
Vierailija kirjoitti:
Tippi on niinkuin pimeää palkkaa
em ole harmaan talouden puolella
Tippi ei ole palkkaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa en tippaa paitsi hienossa ravintolassa hyvän illallisen päätteeksi ja siellä n. 10% loppulaskusta eli 50-100€.
No viimeksi meni ~700€ 2 hlö illalliseen juomineen, ei ollut halvin eikä kallein illallinen. Tarjosin, maksoin ja tippasin.
Töytyy olla latvasta laho, että työntää syömiseen tuollaisen summan rahaa. Olisit käynyt hampurilaisella ja lahjoittanut loput hylättyjen kissojen auttamiseen.
Vai että hampurilaisella :D
Kaikenlaisia spedejä täälläkin pyörii.
No selvästi älykkäämpi kuin sinä uuno
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksassa vietettyjen vuosien jälkeen automaattisesti pyöristän summan ylöspäin tai 10 %. Joskus ei ole otettu vastaan. Pomo kieltänyt.
En kyllä oo saksassa antanu koskaa tippiä. Paitsi hotellin respalle viimisenä iltana mun huoneessa.
Respalle??? Siivousko se sun huoneen???
Mietis hetki mitä tippiä nuorelle naiselle annetaan ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töytyy olla latvasta laho, että työntää syömiseen tuollaisen summan rahaa. Olisit käynyt hampurilaisella ja lahjoittanut loput hylättyjen kissojen auttamiseen.
Täytyy olla oikeasti rikas, jotta tuollaiseen on varaa. Siinä tapauksessa on hyvä, että hän tukee ravintolatoimintaa tuolla tavalla.
Mulla olis heittämällä tollaseen varaa mutta ei mitään järkeä. Se on vaan tyhmää maksaa asioista jotka saa halvemmallaki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy olla oikeasti rikas, jotta tuollaiseen on varaa. Siinä tapauksessa on hyvä, että hän tukee ravintolatoimintaa tuolla tavalla.
Ei tarvitse, vaan riittää että on keskituloinen suomalainen. Ei juhlaillallisia joka viikko nautita. Johan tupakoitsijalla menee moninkertaisesti enemmän tupakkaan vuodessa. Askin päivässä polttelevan tupakkojen hinnalla kävisi jo lähes 6 kertaa moisen aterian syömässä.
Mulla menee ton verra viikossa viinaan enkä todellakaa oo mikään köyhä. Ravintolaan en sitä rahaa kantais ikinä.
Suomessa saa todella harvoin niin hyvää palvelua, että siitä voi tippiä antaa. Huonosta ruuasta tai palvelusta ei saisi antaa palautetta. Esim. tilasit mediumpihvin, mutta saat kypsän, loukkaannutaan, kun siitä tulee ravintolalle lisävaivaa. Saat uuden pihvin, mutta se onkin sitten erittäin raaka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin maksaa siitä ekstraa että ne stanan entertainer tarjoilijat ei koko aja tulis kyselee asioita ja kiehnää sylissä. Hankala syyä sitä liian kallista pihviä kun koko ajan on naikkonen sylissä. Deittiki lähtee aina siinä vaiheessa lätkimään.
Päiväunien ravintola 😂
Ookko koskaan käyny näissä perkeleen entertainment paikoissa? Iha v*tun rasittavia ja hinnat huipussaan
Tällasen jutun löysin netistä mutta samaa menoa oikeillaki ravintoloilla eikä vain amadrildolla
Ja vauva sensuroi jo linkit toisiin medioihin, kokeilaas uudestan https://www.kaleva.fi/tarjoilija-istuu-poytaan-ja-koskettaa-oulun-amari…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maassa maan tavalla. Ei kuulu Suomeen tuollainen touhu.
Kuuluu ja on aina kuulunut. Ei tosin ABC:llä ja McD:llä missä sinä käyt.
Mitä huuhaata ja todellisuuden vääristelyä tämä on, että muka "on aina kuulunut", kun ei todellakaan ole kuulunut! Itse olen elänyt lähes puoli vuosisataa täällä Suomessa, ja tippikulttuuri on tullut ravintoloihin täällä vasta 2010-luvulta alkaen. Muistaako joku muka jotain tippauskulttuuria esim 90-luvun Suomesta? Täällä tarjoilijoille maksetaan normaalia palkkaa, ei heille asiakkaan tarvi erikseen maksaa siitä, että tekevät työtään odotusten mukaisesti.
Kyllä tipattiin 90-luvulla ja myös kasarilla. Sain usein niin hyvin tippiä että maksoin bensan ja ruoan niillä. Pankkitililtä makselin vain laskuja. Olin isohkon hotellin kahdessa eri baarissa baarimikkona. Mutta silloin käytettiin käteistä paljon yleisemmin kuin nykyään. Käteisellä maksaessa on helppo jättää sitä tippiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maassa maan tavalla. Ei kuulu Suomeen tuollainen touhu.
Kuuluu ja on aina kuulunut. Ei tosin ABC:llä ja McD:llä missä sinä käyt.
Mitä huuhaata ja todellisuuden vääristelyä tämä on, että muka "on aina kuulunut", kun ei todellakaan ole kuulunut! Itse olen elänyt lähes puoli vuosisataa täällä Suomessa, ja tippikulttuuri on tullut ravintoloihin täällä vasta 2010-luvulta alkaen. Muistaako joku muka jotain tippauskulttuuria esim 90-luvun Suomesta? Täällä tarjoilijoille maksetaan normaalia palkkaa, ei heille asiakkaan tarvi erikseen maksaa siitä, että tekevät työtään odotusten mukaisesti.
Kyllä tipattiin 90-luvulla ja myös kasarilla. Sain usein niin hyvin tippiä että maksoin bensan ja ruoan niillä. Pankkitililtä
En minä tipannu sillon enkä tippaa nykyäänkään. Tyhjensin aina ne tiskeillä olleet pennikipotkin ohikulkiessa vaikken olis mitään edes ostanut.
Rupeaa tarjoilijoidenkin tuntipalkat kipuamaan aika korkeiksi, jos jokaikinen asiakas jättäisi teippiä 5-10e. Minusta jotenkin kohtuutonta vaatia sellaista. Suomessa ravintoloissa ruuat ja juomat ovat muutenkin älyttömän kalliita, joten siihen päälle vielä puoli pakollinen tippaaminen niin ei kiitos, ennemmin syön sitten kotona.
Ja sitä paitsi, jos tippikulttuuria halutaan niin toivoisin että jokainen tippiä saava tarjoilija maksaa niistä myöd verot.
Ei kiinnosta mitä sinä maksat tai et maksa. Hakeudu tarjoilijaksi jos tipit noin sapettaa. Jostainhan tuo kateus kumpuaa: työttömyydestä vai nälkäpalkasta?