Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekikö kauppa oikein vai väärin?

Vierailija
02.07.2024 |

En tiedä kauppojen työajoista koska en ole ollut töissä kyseisellä alalla. Mutta jos kauppa on auki esimerkiksi nyt kuuteen, niin kai se henkilökunta saa palkkan kuitenkin siihen asti että on saanut kaupan sulkemis kuntoon?  Eikä työaika lopu tasan klo.18?

Koska eilen kävin erään pienen ketjuliikkeen kaupassa. Menin kauppaan klo.17.48. Katsoin kelloa kun tiesin että menee kohta kiinni, piti hakea kolme tärkeää asiaa ja en voinut jättää eri päivälle koska olin vain ohikulku matkalla enkä kyseisen ketjun kauppoihin pääse kuin harvoin. Laskin nopeasti n. 2min/tuote etsimiseen. Olin etsimässä ensimmäistä kun myyjä tuli heti sanomaan että liike suljetaan 5min kuluttua. Sanoin että asia selvä ja lähdin etemään löytämättä ensimmäistä tuotetta koska myyjä viittoi menemään. Myyjä huuteli perään että jos olet hakemassa jotain tiettyä niin ota se nopeasti. Toisen tuotteen löysin ja etenin seuraavalle. Sitten sammui valot. Katsoin kelloa. 17.51. Nappasin kolmannen tuotteen (jonka huomasin kotona olevan väärä tuote, ei olisi pitänyt kiireessä ottaa mitään, meni yli 10e hukkaan) Myyjä tuli perässä "ajaen" minua kassalle. Maksoin ostokset ja myyjä laski liikkeen "oven" tai sen metalli verkon ihan kannoillani kiireellä. kello 17.54

Jos kaupan aukioloajaksi on merkattu että on auki klo 18 asti. Eikö olisi asiakkaalla oikeus olla vaikka siihen tasaan asti? Vai olenko väärässä? Ei nyt maailma tuohon kaatunut itsellä mutta ihmettelin vaan että saako ne edes sulkea 6 minuuttia aiemmin?

Ja tiedän että useita myyjiä ärsyttää asiakkaat jotka "venyttelevät" siihen viimeiseen asti, mutta he ovat itse valinneet alansa ja työpaikkansa. Silloin varmaan pitäisi kestää ne työajat tai vaihtaa paikkaa mikä sulkeutuu aiemmin tai kokonaan alaa. Kaupat kuitenkin elää asiakkailla ja asiakas tuo sitä rahaa kaupalle vaikka sitten minuutti ennen sulkemisaikaa. Itse pyrin käymään ihan normaali aikaan ilman kiirettä mutta aina se ei onnistu vaikka haluaisi. 

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi?

Vierailija
2/61 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ovat aivan hätähuosuja. Ainakin 10 minuuttia ennen työajan päättymistä laitetaan kaikki seis. Halutaanko siirtyä työstä irtaantumiseen jo työajalla? Siltähän tämä näyttää.

Riippuu ihmisestä, joku työskentelee ja palvelee kohteliaasti työajan loppuun. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä kaupassa, joka suljetaan klo 18 ja parkkihalli klo 18.15, jonka jälkeen sieltä pääsee pois vain erillisellä poletilla tai maksamalla oven avaamisesta 25 e. Asia on kerrottu moneen kertaan niin sisäänajoportilla kuin hallissa. Kun asiakas toimii kuin ap eli työaikani venyy yli klo 18 (josta muuten en saa palkkaa!), niin ei käy edes mielessä parkkihallissa käyttää polettia ja auttaa asiakas maksutta ulos. Pyydän häntä peruuttamaan pois rampilta, jotta pääsen itse lähtemään, mutta portti sulkeutuu heti jälkeeni. Ihan oma valinta!

Vierailija
4/61 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kauppa tai myyhä teki väärin. Ellei ole syy jonka voisi ilmoittaa asiakkaalle miksi pitää laittaa kiinni. Ja huomioida asiakkaan tarve myös. Ehkä oikea tapa olisi silloin laittaa sitä aiempi kiinnimenoaika, jos se menee aiemmin kiinni. Eräs harjoittelija (siitä on vähän aikaa) optikolla meinasi ettei silmälaseja saa ostaa puolta tuntia ennen kiinnimenoaikaa, vaikka hän itse viivytteli sitten muun asiakkaan kanssa ja aikaa kului. Ja mulla oli poikkauksellinen ja pätevä syy miksi tarvitsin ja maksaja sille. Ainoa että koneelle pitää saada ne tiedot. Se harjoittelija kyseli myös turhia kysymyksiä liikaa, asia ei meinannut edetä yhtään. 

Vierailija
5/61 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oishan tuossa voinut antaa sinun tehdä rauhassa ostokset. Varsinkin kun tiesit mitä hait. Eikä ollut kyse, että jäit pitkäksi aikaa fundeeraamaan.

Yritä vaihtaa väärä tuote tarpeelliseen. 

Vierailija
6/61 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

*korjaan myyjä, ei myyhä. 

Vierailija
7/61 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä kaupassa, joka suljetaan klo 18 ja parkkihalli klo 18.15, jonka jälkeen sieltä pääsee pois vain erillisellä poletilla tai maksamalla oven avaamisesta 25 e. Asia on kerrottu moneen kertaan niin sisäänajoportilla kuin hallissa. Kun asiakas toimii kuin ap eli työaikani venyy yli klo 18 (josta muuten en saa palkkaa!), niin ei käy edes mielessä parkkihallissa käyttää polettia ja auttaa asiakas maksutta ulos. Pyydän häntä peruuttamaan pois rampilta, jotta pääsen itse lähtemään, mutta portti sulkeutuu heti jälkeeni. Ihan oma valinta!

Toimii kuten ap? Olin laskenut että poistun kaupasta ennen sulkemisaikaa klo.18. Ei käynyt mielessänikään että olisin yli sen klo.18 En ole mikään typerä. Mutta ovet suljettiin ENNEN sulkemisaikaa. Sitä tässä ihmettelin. AP

Vierailija
8/61 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oishan tuossa voinut antaa sinun tehdä rauhassa ostokset. Varsinkin kun tiesit mitä hait. Eikä ollut kyse, että jäit pitkäksi aikaa fundeeraamaan.

Yritä vaihtaa väärä tuote tarpeelliseen. 

Tätä mietin itsekkin, ei ollut tarkoituksena jäädä "venyttelemään" vaan hakea tuotteet ja poistua. En voi vaihtaa tuotetta kun oltiin tosiaan vaan ohikulkumatkalla ja ei ole kyseisiä liikkeitä täälläpäin. AP

Vierailija
9/61 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyjien palkkauksesta en tiedä, mutta olen ollut siinä uskossa, että kauppan ovet on auki siihen klo 18 asti ja sisään ehtineet asiakkaat pitäisi palvella. Jos jäävät vatuloimaan, niin tietysti saa patistaa ulos.

Vierailija
10/61 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos myyjän työaika loppuu klo 18.00., ja se on myös sulkemisaika, niin palkanmaksu päättyy myös klo 18.00. Jos työnantaja edellyttää kassan laskemista, tai siivousta sulkemisajan jälkeen, niin siitä pitää maksaa palkka. Jos mitään ei ole sovittu, palkkaa ei makseta, eikä myyjällä velvollisuutta venyttää aukioloa mattimyöhäisten takia. Sinun kannattaa jatkossa etsiä 24/7 auki oleva kauppa, niin saat rauhassa etsiä tuotteita vaikka kuinka kauan.

Silloin, kun aukiolot olivat säänneltyjä, ihmiset valuivat kauppaan jouluaattonakin muutamaa minuuttia vaille sulkemisaikaa, ja olivat ihan ihmeissään, että meneekö tämä kauppa kiinni?? Sulkemisesta huolimatta yritettiin tunkea sisälle väkisin juuri noilla samoilla argumenteilla, kuin itsekin esitit. Ne, jotka olivat ehtineet sisälle, vetkuttelivat maksamista niin pitkään, että vartijoiden piti saattaa heidät kassalle. Sulkemisesta oli siinä vaiheessa ehtinyt kulua hyvinkin kolme varttia. Niiden kolmen vartin tuotolla ei kyllä maksettu edes yliajalla töihin jääneiden palkkoja.

Vierailija
11/61 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vali vali maailma pyörii napasi ympärillä.

Vierailija
12/61 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaupan aukioloajaksi on merkitty 18 niin sitä ei saa yksinkertaisesti sulkea ennen 18.! Ihan laissa määritetty. Kauppa teki väärin

Vierailija
13/61 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi itse etsit niitä tuotteita, etkä kysynyt niitä myyjältä?

Vierailija
14/61 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kaupan aukioloajaksi on merkitty 18 niin sitä ei saa yksinkertaisesti sulkea ennen 18.! Ihan laissa määritetty. Kauppa teki väärin

Laita nyt ihmeessä linkki lakipykälään. 

Vierailija
15/61 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos myyjän työaika loppuu klo 18.00., ja se on myös sulkemisaika, niin palkanmaksu päättyy myös klo 18.00. Jos työnantaja edellyttää kassan laskemista, tai siivousta sulkemisajan jälkeen, niin siitä pitää maksaa palkka. Jos mitään ei ole sovittu, palkkaa ei makseta, eikä myyjällä velvollisuutta venyttää aukioloa mattimyöhäisten takia. Sinun kannattaa jatkossa etsiä 24/7 auki oleva kauppa, niin saat rauhassa etsiä tuotteita vaikka kuinka kauan.

Silloin, kun aukiolot olivat säänneltyjä, ihmiset valuivat kauppaan jouluaattonakin muutamaa minuuttia vaille sulkemisaikaa, ja olivat ihan ihmeissään, että meneekö tämä kauppa kiinni?? Sulkemisesta huolimatta yritettiin tunkea sisälle väkisin juuri noilla samoilla argumenteilla, kuin itsekin esitit. Ne, jotka olivat ehtineet sisälle, vetkuttelivat maksamista niin pitkään, että vartijoiden piti saattaa heidät kassalle. Sulkemisesta oli siinä vaiheessa ehtinyt kulua hyvinkin kolme varttia. Niid

Siis luitteko oikeasti kirjoitustani ollenkaan? Missä vaiheessa minä valitin etten saanut olla kaupassa rauhassa yli aukioloajan? Ymmärrän että tämäkin asia jakaa ihmiset kahteen ryhmään mutta älkää kuitenkaan laittako sanoja suuhun. AP

Vierailija
16/61 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ap, kirjoituksesi tuli luettua kokonaan. Vati kääntyi nurin siinä vaiheessa, kun aloit kitisemään alan valinnasta ja asiakkaan oikeuksista, vaikka asia oli muka sinulle vähäpätöinen. Et voi tietää juuri tuon kaupan käytännöistä ja ohjeistuksista. Myyjillä voi olla kiire hakemaan lasta hoidosta (kyllä, joillakin, kuten myyjillä lapset saattavat olla hoidossa muulloinkin, kuin 7-16), voi olla kiire ehtiä bussiin jne. Jos palkanmaksu päättyy klo 18.00, se päättyy, ja noilla toimilla myyjät pääsevät lopettamaan vuoronsa silloin.

Jos menen ravintolaan, ja minulle sanotaan, että ei voi enää tilata, vaikka ravintola on vielä auki, niin tyydyn siihen. Jos en ehdi kauppaan, kuin viime tingassa, jätän menemättä sillä kertaa, tai etsin toisen kaupan. Jos joku toinen palveluntarjoaja kertoo, ettei voi nyt auttaa, kun on juuri lähdössä lomalle, ei voi mitään. Ei maailman pitäisi kaatua siihen kenelläkään. Nykyisin vain tuntuu, että ihmiset näkevät itselleen vain oikeuksia, ja käytös on sitten sen mukaista.

Vierailija
17/61 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun olisi pitänyt huomauttaa kauppaa sillä hetkellä eikä valittaa nyt. 

Vierailija
18/61 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa työpaikkoja, joissa palkanmaksu alkaa avautumishetkestä ja päättyy sulkemiseen. Näitä mm. kaupoissa ja huoltoasemilla. Sehän ei tietenkään ole asiakkaan vika, mutta PAM voisi tehdä jotain sille asialle.

Vierailija
19/61 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käviskö mielessä tehdä AVI:lle ilmoitus maksamattomista palkoista, jos liike suljetaan klo 18 ja sen jälkeen vielä pitää tehdä jotain. Oven avausmaksu kuuluu työnantajalle, kun työn vuoksi sitä tarvitaan.

Kyllä minä ihmettelen, millaisia lampaita kaupan alan työntekijät ovat. Hoitoalalle sentään valitaan nöyrimpiä soveltuvuustesteillä, mutta tätä on vaikea ymmärtää.

Vierailija
20/61 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimii kuten ap? Olin laskenut että poistun kaupasta ennen sulkemisaikaa klo.18. Ei käynyt mielessänikään että olisin yli sen klo.18 En ole mikään typerä. Mutta ovet suljettiin ENNEN sulkemisaikaa. Sitä tässä ihmettelin. AP

"enkä kyseisen ketjun kauppoihin pääse kuin harvoinenkä kyseisen ketjun kauppoihin pääse kuin harvoin"

No onpas outoa tavaraa kun on vaan noin harvassa paikassa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi