Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tekikö kauppa oikein vai väärin?

Vierailija
02.07.2024 |

En tiedä kauppojen työajoista koska en ole ollut töissä kyseisellä alalla. Mutta jos kauppa on auki esimerkiksi nyt kuuteen, niin kai se henkilökunta saa palkkan kuitenkin siihen asti että on saanut kaupan sulkemis kuntoon?  Eikä työaika lopu tasan klo.18?

Koska eilen kävin erään pienen ketjuliikkeen kaupassa. Menin kauppaan klo.17.48. Katsoin kelloa kun tiesin että menee kohta kiinni, piti hakea kolme tärkeää asiaa ja en voinut jättää eri päivälle koska olin vain ohikulku matkalla enkä kyseisen ketjun kauppoihin pääse kuin harvoin. Laskin nopeasti n. 2min/tuote etsimiseen. Olin etsimässä ensimmäistä kun myyjä tuli heti sanomaan että liike suljetaan 5min kuluttua. Sanoin että asia selvä ja lähdin etemään löytämättä ensimmäistä tuotetta koska myyjä viittoi menemään. Myyjä huuteli perään että jos olet hakemassa jotain tiettyä niin ota se nopeasti. Toisen tuotteen löysin ja etenin seuraavalle. Sitten sammui valot. Katsoin kelloa. 17.51. Nappasin kolmannen tuotteen (jonka huomasin kotona olevan väärä tuote, ei olisi pitänyt kiireessä ottaa mitään, meni yli 10e hukkaan) Myyjä tuli perässä "ajaen" minua kassalle. Maksoin ostokset ja myyjä laski liikkeen "oven" tai sen metalli verkon ihan kannoillani kiireellä. kello 17.54

Jos kaupan aukioloajaksi on merkattu että on auki klo 18 asti. Eikö olisi asiakkaalla oikeus olla vaikka siihen tasaan asti? Vai olenko väärässä? Ei nyt maailma tuohon kaatunut itsellä mutta ihmettelin vaan että saako ne edes sulkea 6 minuuttia aiemmin?

Ja tiedän että useita myyjiä ärsyttää asiakkaat jotka "venyttelevät" siihen viimeiseen asti, mutta he ovat itse valinneet alansa ja työpaikkansa. Silloin varmaan pitäisi kestää ne työajat tai vaihtaa paikkaa mikä sulkeutuu aiemmin tai kokonaan alaa. Kaupat kuitenkin elää asiakkailla ja asiakas tuo sitä rahaa kaupalle vaikka sitten minuutti ennen sulkemisaikaa. Itse pyrin käymään ihan normaali aikaan ilman kiirettä mutta aina se ei onnistu vaikka haluaisi. 

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ap, kirjoituksesi tuli luettua kokonaan. Vati kääntyi nurin siinä vaiheessa, kun aloit kitisemään alan valinnasta ja asiakkaan oikeuksista, vaikka asia oli muka sinulle vähäpätöinen. Et voi tietää juuri tuon kaupan käytännöistä ja ohjeistuksista. Myyjillä voi olla kiire hakemaan lasta hoidosta (kyllä, joillakin, kuten myyjillä lapset saattavat olla hoidossa muulloinkin, kuin 7-16), voi olla kiire ehtiä bussiin jne. Jos palkanmaksu päättyy klo 18.00, se päättyy, ja noilla toimilla myyjät pääsevät lopettamaan vuoronsa silloin.

Jos menen ravintolaan, ja minulle sanotaan, että ei voi enää tilata, vaikka ravintola on vielä auki, niin tyydyn siihen. Jos en ehdi kauppaan, kuin viime tingassa, jätän menemättä sillä kertaa, tai etsin toisen kaupan. Jos joku toinen palveluntarjoaja kertoo, ettei voi nyt auttaa, kun on juuri lähdössä lomalle, ei voi mitään. Ei maailman pitäisi kaatua siihen kenelläkään. Nykyisin vain tuntuu, että i

Ravintoloissa on yleensä ilmoitettu erikseen aukioloaika ja keittiön aukioloaika, joka on usein puoli tuntia - tunnin aikaisempi kuin ravintolan sulkeutumisaika.

Vierailija
22/61 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä kaupassa, joka suljetaan klo 18 ja parkkihalli klo 18.15, jonka jälkeen sieltä pääsee pois vain erillisellä poletilla tai maksamalla oven avaamisesta 25 e. Asia on kerrottu moneen kertaan niin sisäänajoportilla kuin hallissa. Kun asiakas toimii kuin ap eli työaikani venyy yli klo 18 (josta muuten en saa palkkaa!), niin ei käy edes mielessä parkkihallissa käyttää polettia ja auttaa asiakas maksutta ulos. Pyydän häntä peruuttamaan pois rampilta, jotta pääsen itse lähtemään, mutta portti sulkeutuu heti jälkeeni. Ihan oma valinta!

Toimii kuten ap? Olin laskenut että poistun kaupasta ennen sulkemisaikaa klo.18. Ei käynyt mielessänikään että olisin yli sen klo.18 En ole mikään typerä. Mutta ovet suljettiin ENNEN sulkemisaikaa. Sitä tässä ihmettelin. AP

Ovet suljettiin, jotta uusia asiakkaita ei tule sisään. Meillä on näiden viimeisten asiakkaiden kanssa sellainen käytäntö, että jo ostokset on maksettu ennen klo 18, he pääsevät samantien sivuovesta ulos, muille me nostamme ovien "metallikehikkoa" sen verran, että pääsevät sieltä alta. Ja tehdään se niin hitaasti kuin ikinä voidaan, viivytellään kassalla jne. Koska jos asiakkaalla ei ole kiire, niin ei ole meilläkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kaupassa esihenkilö ohjeistaa toimimaan tilanteessa, kun kauppa sulkeutuu klo.18 ja siellä on vielä asiakas sisällä, ja palkan maksu päättyy klo.18?

(Kysyn vaan. Luin aloituksen.)

Vierailija
24/61 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myyjien palkkauksesta en tiedä, mutta olen ollut siinä uskossa, että kauppan ovet on auki siihen klo 18 asti ja sisään ehtineet asiakkaat pitäisi palvella. Jos jäävät vatuloimaan, niin tietysti saa patistaa ulos.

Kauppa saa kyllä ihan itse päättää oman linjansa tässä, ei ole mitään lakia määräämässä että sisään ehtineet pitäisi palvella. Olen ollut töissä liikkeessä, jossa helposti venyi puoli tuntia ylitöiksi kun kiltisti piti palvella kaikki (sai siitä toki palkan, mutta aika ikävää jos oli jotain sovittua menoa), ja sitten liikkeessä jossa omistaja itse kiirehti pistämään ovia kiinni jo pari minuuttia ennen sulkemisaikaa. 

Mutta huonoa palveluahan tuo oli ja ap voi pistää palautetta kyseiselle kaupalle. Reagoivat miten reagoivat sitten. 

Vierailija
25/61 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieras kauppa 3 tuotetta ja myyjä. Tosi nopea reissu kun kysyy suoraan myyjältä missä ne 3 tuotetta on. Se voi jopa hakea ne nopeammin itse. Joissain paikoissa vartija tulee porteille seisomaan 10 minuuttia ennen sulkemista. Vaikka olisit hakemassa vain yhtä tavaraa. Sisään ei välttämättä päästetä. Kun kaupassa ei ole asiakkaita yhtään lätkitään ovet kiinni.

Vierailija
26/61 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi, että jos kauppa sulkeutuu klo 18, niin myyjän työaika päättyisi esim. 18.15, jotta ehtii laskea kassan ja laittaa paikat kuntoon, mutta ilmeisesti näin ei siis ole? 

Vierailija
27/61 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä kaupassa, joka suljetaan klo 18 ja parkkihalli klo 18.15, jonka jälkeen sieltä pääsee pois vain erillisellä poletilla tai maksamalla oven avaamisesta 25 e. Asia on kerrottu moneen kertaan niin sisäänajoportilla kuin hallissa. Kun asiakas toimii kuin ap eli työaikani venyy yli klo 18 (josta muuten en saa palkkaa!), niin ei käy edes mielessä parkkihallissa käyttää polettia ja auttaa asiakas maksutta ulos. Pyydän häntä peruuttamaan pois rampilta, jotta pääsen itse lähtemään, mutta portti sulkeutuu heti jälkeeni. Ihan oma valinta!

Voit tehdä asioista vaikeita ja ikäviä. 

Ps. Kaupan kiinnimenoajaksi kannattaa ilmoittaa se kellonaika, jolloin asiakkaan tulee olla maksanut ostoksensa.  Muut ajat eivät ole vakiintuneelta merkitykseltään päteviä.

Vierailija
28/61 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuo loppui siihen, kun myymäläpäällikkö ohjeisti sanomaan myöhästelijöille, että kassajärjestelmä sulkeutuu automaattisesti klo 18, joten tässä menee nyt semmoiset 15 minuuttia, että saadaan se avattua. Olen pahoillani, soitan IC-tukeen, niin odotellaan. Todella moni asiakas toteaa tässä vaiheessa, että annetaan asian olla, hän ei ehdi odottamaan (vaikka kaikesta päätellen kaupassa ei kiirettä ollut ollenkaan!). Joku 20 euron ostos ei kauppaa kaada. Ja jos asiakas sanoi, että hänellä on aikaa, niin soitto myymäläpäällikölle, asian kertominen (kassa pitää avata ja salaisia koodeja siihen päälle), sitten odottelua ja kassa käyttöön noin 15 minuutissa. Minulle osui vain 1 tällainen asiakas, joka oli meille jokaiselle myyjälle tuttu 17.55 myymälään saapunut ajantappaja.

Vierailija
29/61 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että myyjä oli kohdannut liikaa niitä lusmuja jotka jäävät hengailemaan yli kuuden. Oli väärin häneltä, mutta yrittäkää ymmärtää myös kauppiasta.

Vierailija
30/61 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ap, kirjoituksesi tuli luettua kokonaan. Vati kääntyi nurin siinä vaiheessa, kun aloit kitisemään alan valinnasta ja asiakkaan oikeuksista, vaikka asia oli muka sinulle vähäpätöinen. Et voi tietää juuri tuon kaupan käytännöistä ja ohjeistuksista. Myyjillä voi olla kiire hakemaan lasta hoidosta (kyllä, joillakin, kuten myyjillä lapset saattavat olla hoidossa muulloinkin, kuin 7-16), voi olla kiire ehtiä bussiin jne. Jos palkanmaksu päättyy klo 18.00, se päättyy, ja noilla toimilla myyjät pääsevät lopettamaan vuoronsa silloin.

Jos menen ravintolaan, ja minulle sanotaan, että ei voi enää tilata, vaikka ravintola on vielä auki, niin tyydyn siihen. Jos en ehdi kauppaan, kuin viime tingassa, jätän menemättä sillä kertaa, tai etsin toisen kaupan. Jos joku toinen palveluntarjoaja kertoo, ettei voi nyt auttaa, kun on juuri lähdössä lomalle, ei voi mitään. Ei maailman pitäisi kaatua siihen kenelläkään. Nykyisin vain tuntuu, että i

Minäkin käyn töissä ja minulla on lapsia. Olen sopinut hoitoajat niin että kerkeän hakea lapset hyvinkin vaikka työaikani loppuu klo 17. En lopeta enkä saa lopettaa töitäni ennen klo.17. Sen takia hoitoajat pystyy sopimaan niin että lapset ennättää viedä  ja hakea ilman että tarvitsee töistä nipistää. Jos kulkee linja autolla, ei sekään ole syy lähteä esimerkiksi vaihtamaan vaatteita vielä työajan sisällä. Vaatteiden vaihto ei ole työaikaa. Sittenhän kaikki voisivat sanoa että lopetan työn tekemisen nyt 10minuttia aiemmin että ehdin bussiin ja samalla nostaa siitä 10min ajalta palkkaa.

Ravintola ja muut esimerkkisi eivät ole sama asia kuin tavara kauppa. Ravintolassa tilataan ruoka eikä sitä kukaan ehdi tekemään parissa minuutissa joten niissä siksi säännöt että keittiö sulkeutuu ennen sulkemisaikaa. Mutta jos ravintola sulkeutuu klo.18 ja joku on ennättänyt tilata ruuan ja on syömässä siellä vielä 17.50 niin ei siellä tule kukaan häätämään pöydästä kesken syönnin ja sulkemaan ovia 17.51. 

En todellakaan halunnut tästä näin isoa numeroa tehdä enkä edelleenkään ole esimerkiksi vihainen kyseiselle kaupalle tai myyjille. Ihmettelin vain. Tokin hyvä että keskutelua syntyi. Toivon nyt kuitenkin rauhaa, en tarkoittanut pahalla tuota alan tai työajan vaihtoa vaan sekin oli vain miete. AP

Vierailija
31/61 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit tehdä asioista vaikeita ja ikäviä. 

Ps. Kaupan kiinnimenoajaksi kannattaa ilmoittaa se kellonaika, jolloin asiakkaan tulee olla maksanut ostoksensa.  Muut ajat eivät ole vakiintuneelta merkitykseltään päteviä.

Jos aukioloajaksi kerrotaan klo 9-18, niin oletusarvoisesti klo 18 suljetaan ovet ja kassa. Jos asiakas ei ole maksanut tuohon mennessä, niin hän maksaa ostoksensa kaupan aukioloajan jälkeen. Joskus sillä on selkeitä seurauksia asiakkaan muulle elämälle.

Vierailija
32/61 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tuo loppui siihen, kun myymäläpäällikkö ohjeisti sanomaan myöhästelijöille, että kassajärjestelmä sulkeutuu automaattisesti klo 18, joten tässä menee nyt semmoiset 15 minuuttia, että saadaan se avattua. Olen pahoillani, soitan IC-tukeen, niin odotellaan. Todella moni asiakas toteaa tässä vaiheessa, että annetaan asian olla, hän ei ehdi odottamaan (vaikka kaikesta päätellen kaupassa ei kiirettä ollut ollenkaan!). Joku 20 euron ostos ei kauppaa kaada. Ja jos asiakas sanoi, että hänellä on aikaa, niin soitto myymäläpäällikölle, asian kertominen (kassa pitää avata ja salaisia koodeja siihen päälle), sitten odottelua ja kassa käyttöön noin 15 minuutissa. Minulle osui vain 1 tällainen asiakas, joka oli meille jokaiselle myyjälle tuttu 17.55 myymälään saapunut ajantappaja.

Miksi edes jatkaa sanomalla, että menee 15 min kassan avaamiseen. Eihän kassaa enää sulkemisen jälkeen avata, vaan kassa ja kauppa kiinni. 

Vierailija
33/61 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kauppakeskuksissa melkein joka kaupassa aletaan kaltereita laskea alas jo ennen sulkemisaikaa, ensin silleen puoliväliin että jokainen täysijärkinen tajuaa olla menemättä sinne enää sisään, ja kokonaan alas kun viimeiset lähtee ulos. Myyjillä saattaa työaika loppua tasan silloin klo 18 jos kassat lasketaan jo päivän mittaan, tai ainakaan siihen ei ole yhtään ylimääräistä aikaa jätetty. 

Vierailija
34/61 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on kans kerran kaupassa sanottu että kassajärjestelmä menee kiinni tasan sulkemisaikaan eikä sitä voi avata. Itsekin kaupan alalla työskennelleenä epäilen ettei se ihan totta ollut, mutta asiallinen keino saada ihmiset häviämään sieltä ajoissa. Niitä viivyttelijöitä ja viime hetken shoppaajia kun aina tahtoo olla, eikä se myyjä voi mistään tietää aikooko se 17.50 sisään paukkaava asiakas olla nopea vai ei. 

Vierailija
35/61 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kaupassa esihenkilö ohjeistaa toimimaan tilanteessa, kun kauppa sulkeutuu klo.18 ja siellä on vielä asiakas sisällä, ja palkan maksu päättyy klo.18?

(Kysyn vaan. Luin aloituksen.)

Jos on kassanlasku tehtävänä, se tehdään, meni miten kauan hyvänsä. Ainakin ketjuliikkeissä. Eli omalla ajalla etenkin jos on jokin virhe jota pitää etsiä. Tehnyt noin satoja kertoja.  15 minuuttia siihen on varattu, samoin aamutoimille joihin sisältyy useissa paikoissa jopa siivoaminen. Paska palkka, vaativa työ ja vielä ilmaiseksi pitää tehdä kymmeniä tunteja vuodessa. Pam on kädetön, jalaton ja aivoton asioiden ajaja. Jos sinulla on menoja heti työpäivän jälkeen, kuten usein on, pulassa olet.

Vierailija
36/61 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun olin opiskeluaikana kaupan alan töissä, vähän paikasta riippuen sulkemisajan ollessa 18 palkanmaksu loppui joko 18 tai 18:15. Sulkiessa piti olla paikka siivottuna, kassa laskettuna ja kassakaapissa, kaikki raportoituna ja kunnossa. Jossain paikassa menivät hälyt automaattisesti päälle tiettyyn aikaan ja jos et olisi ollut valmis, olisi siellä ollut siis hälyytys ja vartiat paikalla. Usein kaupassa töissä oleva on vielä vajailla tunneilla ja oikeasti tosi pienipalkkainen, julkisen liikenteen varassa, niin joskus illalla voi olla, että se juuri minuuttia vaille sisälle tunkeva asiakas saattaa pilata mahdollisuuden ehtiä bussiin ja seuraava meneekin tunnin päästä.

Joskus alkuun palvelin nöyrästi kaikki mahdolliset sisään tunkevat asiakkaat ja tein sitten itku kurkussa vaikka tunnin omalla ajalla vielä ylityötä. Työt tuli jo painajaisiin toistuvasti ja jossain vaiheessa aloin olla tiukempi ja kyllä, himmensin valoja ja laitoin ovia osittain kiinni jo ennen sulkemista. Laskin kassan valmiiksi ja en ottanut kuin korttimaksuja viimeisillä minuuteilla. Ei ole se alipalkattu p**kaduuni sen arvoista, että stressaa joka kerta siitä, miten saa ne asiakkaat ulos ja pääsee itse lähtemään. Kummasti olin siitä huolimatta kysytty työntekijä.

Vierailija
37/61 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On olemassa työpaikkoja, joissa palkanmaksu alkaa avautumishetkestä ja päättyy sulkemiseen. Näitä mm. kaupoissa ja huoltoasemilla. Sehän ei tietenkään ole asiakkaan vika, mutta PAM voisi tehdä jotain sille asialle.

Työntekijä voisi myös sanoa työnantajalle, että työnteko loppuu tasan sillä sekunnilla kun palkanmaksu lakkaa.

Vierailija
38/61 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt oli ihan perseestä tämä sun perustelusi verraten ravintolaan. Ravintoloissa aina annetaan valomerkki tarjoilun lopettamiseksi. Jos jostain syystä tuut sisälle valomerkin jälkeen sulle kerrotaan että tarjoilu on loppunut. Kaupoissa saatetaan vain kuuluttaa että kauppa menee kiinni sanotaan vaikka 10 min. päästä, mutta kaupoissa ei koskaan lopeteta myyntiä ennen sulkemisaikaa. Jos kaupoissa lopetetaisiin myynti 17.30, että myyjä pääsee tasan 18.00 itse ovesta ulos pitää ovet sukea asiakkailta 17.30.

Kaikenlaiset tampiot sitä jaksaakin jankuttaa pelkkää skeidaa.

Vierailija
39/61 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos menen ravintolaan, ja minulle sanotaan, että ei voi enää tilata, vaikka ravintola on vielä auki, niin tyydyn siihen. Jos en ehdi kauppaan, kuin viime tingassa, jätän menemättä sillä kertaa, tai etsin toisen kaupan. Jos joku toinen palveluntarjoaja kertoo, ettei voi nyt auttaa, kun on juuri lähdössä lomalle, ei voi mitään. Ei maailman pitäisi kaatua

Minun työpäiväni päättyy kaupassa klo 18 ja lapsi pitää hakea päivähoidosta klo 18.30 mennessä. Vaihtoehtona olisi toinen päivähoitopaikka vuoropäiväkodissa 15 km päässä. Asiakas voisi joskus miettiä, että sillä myyjälläkin on minuuttiaikataulu, joka ei jousta ja vaikka tuo 30 minuuttia tuntuu pitkältä ajalta kassanlaskuun ja 500 m kävelemiseen, niin ei se sitä ole. Jos klo 18 kaikki on kunnossa, on aikaa ruhtinaallisesti, mutta jos asiakas saa päähänsä viettää kaupassa aikaa klo 18:20 asti etsien 3 euroa maksavaa hilavitkutinta, niin minä en ehdi lasta päivähoidosta hakemaan, joudun soittamaan äitini avuksi (lapsen isä on hautausmaalla).

Minusta on puhtaasti itsekästä mennä kauppaan hetki ennen sulkemisaikaa täysin tietoisena siitä, että en ehdi sulkemisaikaan mennessä sieltä pois.

Ravintolassa muuten 10 min ennen sulkemisaikaa tehdään syömisestäsi epämukavaa siivoamalla ympäröiviä pöytiä, levittämällä puhtaita liinoja jne. tehden kaikin tavoin selväksi, että ymmärräthän olevasi liikaa. Kukaan ei sano sitä, kaikki ovat kohteliaita, mutta ajatukset jo huomisessa.

Vierailija
40/61 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos menen ravintolaan, ja minulle sanotaan, että ei voi enää tilata, vaikka ravintola on vielä auki, niin tyydyn siihen. Jos en ehdi kauppaan, kuin viime tingassa, jätän menemättä sillä kertaa, tai etsin toisen kaupan. Jos joku toinen palveluntarjoaja kertoo, ettei voi nyt auttaa, kun on juuri lähdössä lomalle, ei voi mitään. Ei maailman pitäisi kaatua

Et halunnut aloittaa mitään, mutta ehdottelet silti alan vaihdosta? Aika töykeää. Kertaakaan et aloituksessa maininnut, että ymmärrät että kauppiaalla saattoi olla kiireinen päivä tms, vain sinulla oli merkitystä. Mitä tiedät kaupan tavoista toimia tai ohjeista jotka työntekijälle on annettu? Kapeakatseista alkaa ehdottamaan toista työtä, jos et tiedä mitään.