Tekikö kauppa oikein vai väärin?
En tiedä kauppojen työajoista koska en ole ollut töissä kyseisellä alalla. Mutta jos kauppa on auki esimerkiksi nyt kuuteen, niin kai se henkilökunta saa palkkan kuitenkin siihen asti että on saanut kaupan sulkemis kuntoon? Eikä työaika lopu tasan klo.18?
Koska eilen kävin erään pienen ketjuliikkeen kaupassa. Menin kauppaan klo.17.48. Katsoin kelloa kun tiesin että menee kohta kiinni, piti hakea kolme tärkeää asiaa ja en voinut jättää eri päivälle koska olin vain ohikulku matkalla enkä kyseisen ketjun kauppoihin pääse kuin harvoin. Laskin nopeasti n. 2min/tuote etsimiseen. Olin etsimässä ensimmäistä kun myyjä tuli heti sanomaan että liike suljetaan 5min kuluttua. Sanoin että asia selvä ja lähdin etemään löytämättä ensimmäistä tuotetta koska myyjä viittoi menemään. Myyjä huuteli perään että jos olet hakemassa jotain tiettyä niin ota se nopeasti. Toisen tuotteen löysin ja etenin seuraavalle. Sitten sammui valot. Katsoin kelloa. 17.51. Nappasin kolmannen tuotteen (jonka huomasin kotona olevan väärä tuote, ei olisi pitänyt kiireessä ottaa mitään, meni yli 10e hukkaan) Myyjä tuli perässä "ajaen" minua kassalle. Maksoin ostokset ja myyjä laski liikkeen "oven" tai sen metalli verkon ihan kannoillani kiireellä. kello 17.54
Jos kaupan aukioloajaksi on merkattu että on auki klo 18 asti. Eikö olisi asiakkaalla oikeus olla vaikka siihen tasaan asti? Vai olenko väärässä? Ei nyt maailma tuohon kaatunut itsellä mutta ihmettelin vaan että saako ne edes sulkea 6 minuuttia aiemmin?
Ja tiedän että useita myyjiä ärsyttää asiakkaat jotka "venyttelevät" siihen viimeiseen asti, mutta he ovat itse valinneet alansa ja työpaikkansa. Silloin varmaan pitäisi kestää ne työajat tai vaihtaa paikkaa mikä sulkeutuu aiemmin tai kokonaan alaa. Kaupat kuitenkin elää asiakkailla ja asiakas tuo sitä rahaa kaupalle vaikka sitten minuutti ennen sulkemisaikaa. Itse pyrin käymään ihan normaali aikaan ilman kiirettä mutta aina se ei onnistu vaikka haluaisi.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tuo loppui siihen, kun myymäläpäällikkö ohjeisti sanomaan myöhästelijöille, että kassajärjestelmä sulkeutuu automaattisesti klo 18, joten tässä menee nyt semmoiset 15 minuuttia, että saadaan se avattua. Olen pahoillani, soitan IC-tukeen, niin odotellaan. Todella moni asiakas toteaa tässä vaiheessa, että annetaan asian olla, hän ei ehdi odottamaan (vaikka kaikesta päätellen kaupassa ei kiirettä ollut ollenkaan!). Joku 20 euron ostos ei kauppaa kaada. Ja jos asiakas sanoi, että hänellä on aikaa, niin soitto myymäläpäällikölle, asian kertominen (kassa pitää avata ja salaisia koodeja siihen päälle), sitten odottelua ja kassa käyttöön noin 15 minuutissa. Minulle osui vain 1 tällainen asiakas, joka oli meille jokaiselle myyjälle tuttu 17.55 myymälään saapunut ajantappaja.
Miksi edes jatkaa sanomalla, että menee 15 min kassan avaamiseen. Eihän kassaa enää sulkem
Koska halutaan antaa asiakkaalle mahdollisuus maksaa tuote, mutta silloin pitää odottaa. Ja odottaminen on asiakkaalle mahdoton asia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tuo loppui siihen, kun myymäläpäällikkö ohjeisti sanomaan myöhästelijöille, että kassajärjestelmä sulkeutuu automaattisesti klo 18, joten tässä menee nyt semmoiset 15 minuuttia, että saadaan se avattua. Olen pahoillani, soitan IC-tukeen, niin odotellaan. Todella moni asiakas toteaa tässä vaiheessa, että annetaan asian olla, hän ei ehdi odottamaan (vaikka kaikesta päätellen kaupassa ei kiirettä ollut ollenkaan!). Joku 20 euron ostos ei kauppaa kaada. Ja jos asiakas sanoi, että hänellä on aikaa, niin soitto myymäläpäällikölle, asian kertominen (kassa pitää avata ja salaisia koodeja siihen päälle), sitten odottelua ja kassa käyttöön noin 15 minuutissa. Minulle osui vain 1 tällainen asiakas, joka oli meille jokaiselle myyjälle tuttu 17.55 myymälään saapunut ajantappaja.
Miksi edes jatkaa sanomalla, että menee 1
Tää on tärkeetä ap:n kaltaisille asiakkaille, joille pääsy liikkeeseen on once-in-a-lifetime -juttu, jolloin heillä itsellään on kaikki maailman aika, kun puotiin viimein on päästy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ap, kirjoituksesi tuli luettua kokonaan. Vati kääntyi nurin siinä vaiheessa, kun aloit kitisemään alan valinnasta ja asiakkaan oikeuksista, vaikka asia oli muka sinulle vähäpätöinen. Et voi tietää juuri tuon kaupan käytännöistä ja ohjeistuksista. Myyjillä voi olla kiire hakemaan lasta hoidosta (kyllä, joillakin, kuten myyjillä lapset saattavat olla hoidossa muulloinkin, kuin 7-16), voi olla kiire ehtiä bussiin jne. Jos palkanmaksu päättyy klo 18.00, se päättyy, ja noilla toimilla myyjät pääsevät lopettamaan vuoronsa silloin.
Jos menen ravintolaan, ja minulle sanotaan, että ei voi enää tilata, vaikka ravintola on vielä auki, niin tyydyn siihen. Jos en ehdi kauppaan, kuin viime tingassa, jätän menemättä sillä kertaa, tai etsin toisen kaupan. Jos joku toinen palveluntarjoaja kertoo, ettei voi nyt auttaa, kun on juuri lähdössä lo
Tässä tuli taas tämä "itsekästä mennä täysin tietoisena ettei ehdi kaupasta sulkemisaikaan mennessä" Edelleenkin MINUN tarkoitus oli lähteä ENNEN sulkemisaikaa. Tiedän että on ihmisiä jotka vitkuttelee yli sen ajan mutta MINÄ en tehnyt niin enkä ole ikinä tehnyt joten nämä ei nyt liity kysymykseeni tekikö kauppa oikein kun sulki liikkeen ENNEN sulkemisaikaa. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä kaupassa, joka suljetaan klo 18 ja parkkihalli klo 18.15, jonka jälkeen sieltä pääsee pois vain erillisellä poletilla tai maksamalla oven avaamisesta 25 e. Asia on kerrottu moneen kertaan niin sisäänajoportilla kuin hallissa. Kun asiakas toimii kuin ap eli työaikani venyy yli klo 18 (josta muuten en saa palkkaa!), niin ei käy edes mielessä parkkihallissa käyttää polettia ja auttaa asiakas maksutta ulos. Pyydän häntä peruuttamaan pois rampilta, jotta pääsen itse lähtemään, mutta portti sulkeutuu heti jälkeeni. Ihan oma valinta!
Toimii kuten ap? Olin laskenut että poistun kaupasta ennen sulkemisaikaa klo.18. Ei käynyt mielessänikään että olisin yli sen klo.18 En ole mikään typerä. Mutta ovet suljettiin ENNEN sulkemisaikaa. Sitä tässä ihmettelin. AP
Kun itse olin kaupassa töissä, asiakkaita ei ajettu liikkeestä pois kesken ostosten. MUTTA palkanmaksu loppui kaupan virallisen kiinnimenoajan mukaan. Eli ilmaista työtä tehtiin jopa puoli tuntia joka päivä, että saatiin asiakkaat ulos ja rahat kaupalle. Enpä kauaa viihtynyt orjatyössä.
Osassa kauppoja työaika loppuu siihen sulkemisaikaan, osalla viisitoista yli. Eli tässä tapauksessa voisin kuvitella, että palkkaa maksetaan tasan klo 18 asti. Palautteen antaisin yritykselle suoraan, työntekijää ei voi velvoittaa palvelemaan ilman palkkaa.
"Ravintolassa muuten 10 min ennen sulkemisaikaa tehdään syömisestäsi epämukavaa siivoamalla ympäröiviä pöytiä, levittämällä puhtaita liinoja jne. tehden kaikin tavoin selväksi, että ymmärräthän olevasi liikaa. Kukaan ei sano sitä, kaikki ovat kohteliaita, mutta ajatukset jo huomisessa."
Kuulepas kun ravintoiloissa pitkin päivää ja iltaa siivotaan ympäröiviä pöytiä ja vaihdellaan liinoja jos ne ovat sotkeentuneet, eikä asiaan vaikuta se syödäänkö vai juodaanko viereisissä pöydissä. 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ap, kirjoituksesi tuli luettua kokonaan. Vati kääntyi nurin siinä vaiheessa, kun aloit kitisemään alan valinnasta ja asiakkaan oikeuksista, vaikka asia oli muka sinulle vähäpätöinen. Et voi tietää juuri tuon kaupan käytännöistä ja ohjeistuksista. Myyjillä voi olla kiire hakemaan lasta hoidosta (kyllä, joillakin, kuten myyjillä lapset saattavat olla hoidossa muulloinkin, kuin 7-16), voi olla kiire ehtiä bussiin jne. Jos palkanmaksu päättyy klo 18.00, se päättyy, ja noilla toimilla myyjät pääsevät lopettamaan vuoronsa silloin.
Jos menen ravintolaan, ja minulle sanotaan, että ei voi enää tilata, vaikka ravintola on vielä auki, niin tyydyn siihen. Jos en ehdi kauppaan, kuin viime tingassa, jätän menemättä sillä kertaa, tai etsin toisen kaupan. Jos joku toinen palveluntarjoaja kerto
Sinä ja sinä. Mistä kauppias sitä tietää, todennäköisesti hän on kohdannut ties miten monta "haen yhen jutun, mutta jäänkin hengailemaam"- ihmisiä.
Oliko sun kello varmasti oikeassa? Moni asiakas ainakin väittää, että hänen kellonsa näyttää paljon vähemmän.
Aikoinaan olin töissä pikkukaupassa jossa sulkemistöihin oli varattu joku 5min ja yli menevä aika oli voivoi, nuorena sitä ei osannut edes kyseenalaistaa. Nykyään palkka juoksee kyllä niin kauan että leimataan ulos ja asiakasta ei heitetä pihalle etuajassa. Riittää että on sulkemisaikaan maksanut, pakannut ja menossa ulos.
Toki on joitain, muita parempia ihmisiä, jotka mielestään saavat ostostella rauhassa vaikka tunnin jos ovat ehtineet sisälle minuuttia ennen sulkemista... Nämä käydään kyllä ohjaamassa kasalle että jos nyt ei lähde niin ostokset jää siihen koska rahat menee kassakaappiin.
Olen ollut töissä kaupassa, jossa työaika loppui tasan tarkkaan siihen kun oli kaupan sulkemisaika.
Tämä vaikutti siten, että me myyjät teimme kaikkemme, jotta asiakkaat olivat ulkona sulkemisaikaan. Ylitöistä ei maksettu, joten niitä ei tehty. Kassa meni kiinni ja jos asiakas ei ollut silloin maksanut niin voi voi, tule huomenna uudestaan.
Minun myyjä-hymyni loppuu siihen kun palkanmaksu loppuu.
Käytin liian rajua kieltä joten kommenttia ei julkaistu. Tässä siis uudelleen sensuroituna.
Nuorempana luulin että asiakaspalvelijat olivat mukavia jos ne vain hymyili. Mutta nykyään oon oppinut ja näitä kommentteja (joita muutama myyjä itse kirjoitti) lukiessa muistan jatkossakin että lähes kukaan asiakaspalvejia ei ole mukava vaan ovat täysiä ku**ipäit* jotka itkee työajoista ja oloista ja asiakkaista. nyyh kun mulla on niin huonot työolot ja huonot asiakkaat mut on pakko tehdä näitä töitä nyyh kun olen niin onneton etten uskalla vaihtaa työpaikkaa nyyhnyyh valivali. Paljokin ois töitä missä ei tarvii palvella asiakkaita eikä jäädä ylitöihin. siitä selaamaan vaan duunitoria ja googlettelee pe*let!
Kesätöissä rautakaupassa olleena, niin silloin ainakin palkanmaksu loppui tasalta, kun kauppakin meni kiinni. Välillä aina meni vähän pitkäksi ja niistä alkaa äkkiä kertyä aikaa, kun laskee viikko, kuukausi ja vuosi tasolla
Itseä ainakin silloin ärsytti kaikista eniten asiakkaat, jotka tuli siinä viime hetkellä hakemaan jotain ja kysyessä että mitä tarvitsevat, niin eivät sitä kertoneet vaan totesivat kyllä he löytävät. Sitten haahuiltiin hyllyjen välissä ja etsittiin, kun kysymällä olisin voinut heti kertoa ja säästää kaikkien aikaa
Vierailija kirjoitti:
Käytin liian rajua kieltä joten kommenttia ei julkaistu. Tässä siis uudelleen sensuroituna.
Nuorempana luulin että asiakaspalvelijat olivat mukavia jos ne vain hymyili. Mutta nykyään oon oppinut ja näitä kommentteja (joita muutama myyjä itse kirjoitti) lukiessa muistan jatkossakin että lähes kukaan asiakaspalvejia ei ole mukava vaan ovat täysiä ku**ipäit* jotka itkee työajoista ja oloista ja asiakkaista. nyyh kun mulla on niin huonot työolot ja huonot asiakkaat mut on pakko tehdä näitä töitä nyyh kun olen niin onneton etten uskalla vaihtaa työpaikkaa nyyhnyyh valivali. Paljokin ois töitä missä ei tarvii palvella asiakkaita eikä jäädä ylitöihin. siitä selaamaan vaan duunitoria ja googlettelee pe*let!
Taisi osua arkaan paikkaan. Eikö kassaneiti lähtenyt treffeille?
Keskustelu meni nyt syyttelyyn siitä että olin ärsyttävä asiakas ja vitkuttelin sulkemisajan yli vaikken ollut yli. Ja toinen toistensa haukkumiseen. Sain myös vastauksia työajoista joka on kyllä ikävää jos palkanmaksu loppuu tasan kaupan sulkemisaikana eikä ole sitä 15min edes ylimääräistä. Tuohon pitäisi joku muutos kyllä saada. Kiitos vastauksista poistun nyt keskustelusta koska sain vastauksia työaikoihin ja niin ollen ymmärystä sulkemisaikaan. AP
Vierailija kirjoitti:
Älä höpötä. Minä tykkään lähtökohtaisesti kaikista ihmisistä ja tykkään olla kaupassa töissä, siksi siellä olenkin viihtynyt liki koko 20v työurani. Asiakkaat tykkää minusta. Mutta jos asiakas kohtelee myyjää kuin likasankoa ja olettaa että pelkällä kutsumuksella ja ilolla häntä palvellaan sulkemisajan jälkeen, niin erehdys, siihen loppuu minun kohdalla mukavuus, sitä saa mitä tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Keskustelu meni nyt syyttelyyn siitä että olin ärsyttävä asiakas ja vitkuttelin sulkemisajan yli vaikken ollut yli. Ja toinen toistensa haukkumiseen. Sain myös vastauksia työajoista joka on kyllä ikävää jos palkanmaksu loppuu tasan kaupan sulkemisaikana eikä ole sitä 15min edes ylimääräistä. Tuohon pitäisi joku muutos kyllä saada. Kiitos vastauksista poistun nyt keskustelusta koska sain vastauksia työaikoihin ja niin ollen ymmärystä sulkemisaikaan. AP
Kyse taisi olla enemmän siitä, että olisit ymmärtänyt myös kauppaa.
Itse kaupan alalla töissä vartija kertoi asiakkaille pyrkiville liikkeen sulkeutuvan vartin sisällä, siitä myös kuulutettiin ja kehoitettiin siirtymään kassoille.
Tosi usein oli näitä, jotka luulivat, että kun kauppaan ehtii sisään tietyn ajan sisällä, saa olla niin kauan kuin haluaa. Sama mm. kirjastossa.
Kassat olivat auki muistaakseni vartin yli sulkemisajan, sen jälkeen myynti olisi mennyt seuraavan päivän puolelle.
Kaupassa palkkaa sain kuitenkin joka minuutilta siihen asti että kirjasin itseni ulos, ja työajan jälkeen sai korotettua palkkaa. Kirjastossa palkkaa sain vain aukioloajoilta. Siellä aina joku valitti, että "se ja se työntekijä kyllä ei hoputa".
Ap:tä ymmärsin hyvin, hänen tilanteessa kauppa oli väärässä. Jos kauppa on auki klo 18 asti, ei sen pitäisi olla suljettuna jo ennen tätä aikaa!
Vierailija kirjoitti:
Ne sentään tekee jotain töitä eikä lusmua. Ei kai se myyjien (usein nuoria ekoissa työpaikoissaan) syytä ole, että heitä yritetään ku set taa kaikin tavoin.
Ihan sama oli mikä tahansa ala. Työt alkaa kello 7 silloin ollaan töissä. Työt loppuu 16.00 vaihdetaan omat vaattet sen jälkeen, sitten kotiin.
Kaljan myynti lopetetaan tietyllä hetkellä ja se on ehdoton sääntö. Jostain syystä myyjät sitten joustaa tuon sulkemisen suhteen. Yksinkertaisesti ilmoitus kassa suljetaan tasan klo xx ja näin myös toimitaan.