Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi monet haluavat pitää itselleen sopimattoman värisiä vaatteita?

Vierailija
02.07.2024 |

Eikö ihmisillä ole värisilmää vai halutaanko pitää muotivärejä, vaikkeivat ne sovi itselle?

Itselle sopivat värit pelastavat ja piristävät päivän, tasoittavat ja hehkeyttävät ihon värin ym. ym. On hehkeä olo ilman meikkejä.

Monesti tekisi mieli mennä sanomaan ihan ventovieraillekin, että älä pidä tuota väriä, se ei sovi sinulle!

Kommentit (309)

Vierailija
101/309 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesti kauan ennen kuin havaitsin mikä sopii.  Harvalle sopii esim. aniliininpunainen vaikka se on kaunis väri.

Minulle se on yksi pahimpia. Naamasta tulee kuin oranssia muovailuvahamössöä. Ap

Kannataisko hankkia uusi meikkivoide? Sellainen, jonka sävy ei ole "trumpinoranssi".

Minulle taas aniliininpunainen sopii! Kirkastaa kasvojen väriä. Minulla on tummat hiukset ja ruskeat silmät.

Vierailija
102/309 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole kaunis tai kaunispiirteinen. Kaunis taas on kaunis kaikissa väreissä ja huikaisevan kaunis oikeissa väreissä.

Itse olen melkein kaunis oikeissa väreissä. Siksi valitsen aina itselleni sopivia värejä.

Kaunis Marilyn Monroe säteili kaikissa väreissä mutta hänkin näytti VIELÄ paremmalta oikeissa väreissä. Oli muuten clear spring muistaakseni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/309 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla myös käytännön asia yms. Ei kaikilla ole aikaa tai varaa(muuttaa vaatekaapin sisältöä) miettiä värejä, tai ole suurta kiinnostusta asiaan. Suomessa ei myös ehkä tykätä käyttää kauhean värikkäitä vaatteita arjessa. Talvisin suosituin väri on musta, koska siinä ei näy loska tai sade, yms. 

Vierailija
104/309 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mikä väri minulle nyt sitten sopii? Hiukseni on tummanruskeat ja silmät vihreänruskeat. Iho on aika vaalea enkä rusketu juuri lainkaan.

Suurella osalla suomalaisista ei ole tummat hiukset vaikka niin luulevat. Ruskea ei ole automaattisesti tumma värianalyysissä (esim. Sanna Marin on kesä eikä talvi, hänellä on pehmeä kontrasti,). Eli luultavasti olet syksy noilla silmillä. Kesällä ei ole vihreänruskeita silmiä. Vaikea sanoa ilman kuvia.

No itse olen pitänyt hiuksiani aina tummina, enkä osaa nimetä niille muuta sävyä kuin tummanruskea, koska hiuksiani ei millään lailla voi sanoa vaaleiksi. Vai missä sitten menee tummanruskeat hiustenvärin raja?

Vierailija
105/309 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mikä väri minulle nyt sitten sopii? Hiukseni on tummanruskeat ja silmät vihreänruskeat. Iho on aika vaalea enkä rusketu juuri lainkaan.

Vihreän sävyt tai violetin sävyt sopivat vihreäsilmäiselle hyvin

Vierailija
106/309 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullekin on hämmästys, kuten ap:lle, miten moni tässä ketjussa ei tunnu välittävän väreistä juurikaan. Minua inhottivat jo lapsena väärät värit, joihin äitini minut puki. Hän puki minut omiin lempiväreihinsä, jotka olivat päälläni kamalia. Olin jo lapsena tarkka vaatteista.

Kyllähän monet täällä tuntuvat väreistä välittävän, mutta monet ketjussa eivät halua pukeutua väreihin joista eivät itse pidä vaikka ne värit analyysin mukaan olisi itselle hyvät.

Itse olen onnekas että minulle "sopivat" värit miellyttävät omaakin silmääni.

Vierailija
107/309 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se siis tarkoittaa ettei joku väri "sovi"?

Ymmärtäisin että väri ei sovi ihon, hiusten ja silmien sävyihin. "Väärä" väri saa ihmisen näyttämään väsyneeltä ja kulahtaneelta. Oikea väri sensijaan saa ns. hehkumaan.

Olen kyllä huomannut että tietyt värit minullakin kiinnittävät huomiota enemmän. Kun käytin ns. "teal blue" (käytän englanninkielistä sanaa kun en muista mikä vastaava olisi suomeksi) paitaa niin heti työkaveri hihkaisi että voi tuo väri sopii sinulle niin hyvin, näyttää tosi hyvältä. Ja kyllä kun katsoin listasta mitkä värit ja sävyt minulle sopivat niin siellä oli myös teal blue. Että kai noissa jotain perää on.

Vierailija
108/309 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen light summer (?) ja musta ei kuulemma sovi minulle noitten jenkkiohjeiden mukaan mitä netistä löytyy. Mutta tutut sanoo että höpö höpö, kyllähän se näyttää nimenomaan hyvältä vaaleita hiuksiasi ja ihoa vasten. Ja sanoneet silloin kun olen pitänyt mustaa, joten ovat samalla nähneet sen. Ei se omastakaan mielestä näytä pahalta?

Väreistä tykkään punertavista ja sinertävistä vaatteista, ja mintunvihreästä.

Löytämäni ohjeen mukaan musta nimenomaan sopii kylmille ja ruskea taas on parempi lämminsävyisille. Ja hopea sopii koruissa kylmille, kulta lämpimille.

Vierailija
109/309 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sen sitten määrittää että millä perusteella joku väri tai sävy sopii tai ei?

Vierailija
110/309 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä heillä on tärkeämpää mietittävää, kuin ihanan hehkeät kasvot ja iho.

Vierailija
111/309 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä te löydätte jatkuvasti vuodesta ja vuodenajasta toiseen juuri oikean värisiä ja värisävyisiä vaatteita? Ei ainakaan Prismasta tai Citymarketista.

Vierailija
112/309 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä te löydätte jatkuvasti vuodesta ja vuodenajasta toiseen juuri oikean värisiä ja värisävyisiä vaatteita? Ei ainakaan Prismasta tai Citymarketista.

Ostan vain silloin kun löydän. Esim. ulkoilu- tai sporttitakkeja olen kokenut vaikeaksi löytää sopivissa väreissä. Itselle sopivat pehmeän lämpimät värit. Olen sitten ilman uusia ja käytän vanhoja niin kauan kuin löydän sopivat. 

Vierailija
113/309 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostan vain silloin kun löydän. Esim. ulkoilu- tai sporttitakkeja olen kokenut vaikeaksi löytää sopivissa väreissä. Itselle sopivat pehmeän lämpimät värit. Olen sitten ilman uusia ja käytän vanhoja niin kauan kuin löydän sopivat. 

Jatkan vielä. Etenkin kalliimmissa vaatteissa ja takeissa ym. olen erityisen tarkka väreistä. Takkeja kun esim. ainakin minä pidän useita vuosia, joten värin pitää olla sopiva.

Vierailija
114/309 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin minäkin pidän vaatteita vuosien ajan ihan loppuun. Sitten, kun pitäisi hankkia uusi, ei oikeaa sävyä löydy. Kovin montaa vuotta ei viitsisi risassa takissa kulkea ja odottaa, että saa taas oikean sävyn vaatteen.

Vierailija
115/309 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kuljet risoissa vaatteissa niin kauan, kunnes löydät oikean värisen takin? Eikä ehjät ja toimivat olisi mukavammat kuin oikean väriset? Vai ostaako joku oikeasti vaatteita, vaikkei niitä tarvitse, ihan vain varalta?

Jatkan vielä. Etenkin kalliimmissa vaatteissa ja takeissa ym. olen erityisen tarkka väreistä. Takkeja kun esim. ainakin minä pidän useita vuosia, joten värin pitää olla sopiva.

Vierailija
116/309 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
117/309 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se siis tarkoittaa ettei joku väri "sovi"?

Ymmärtäisin että väri ei sovi ihon, hiusten ja silmien sävyihin. "Väärä" väri saa ihmisen näyttämään väsyneeltä ja kulahtaneelta. Oikea väri sensijaan saa ns. hehkumaan.

Olen kyllä huomannut että tietyt värit minullakin kiinnittävät huomiota enemmän. Kun käytin ns. "teal blue" (käytän englanninkielistä sanaa kun en muista mikä vastaava olisi suomeksi) paitaa niin heti työkaveri hihkaisi että voi tuo väri sopii sinulle niin hyvin, näyttää tosi hyvältä. Ja kyllä kun katsoin listasta mitkä värit ja sävyt minulle sopivat niin siellä oli myös teal blue. Että kai noissa jotain perää on.

Anteeksi, se olikin petroolinsininen mistä sain kommenttia, ei teal. Mutta veikkaan että jälkimmäinenkin minulle sopisi. Olen vaalea ja kylmäsävyinen.

Vierailija
118/309 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvipuistohullu kirjoitti:

Siksi, että en tiedä, mitkä värit mulle sopii 😅 

No mutta näkeehän sen peilistäkin! Ap

En minä ainakaan näe mitään eroa.

Olen kesä ja näytän suunnilleen siltä, että taju meinaa lähteä kun kokeilen oranssia, kuparia, sinapinkeltaista, sammaleenvihreää tai mustaa tai purppuranpunaista.

Vierailija
119/309 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joutuu ostamaan vaatteensa esimerkiksi jostain halpaliikkeestä, niin ei se värisävyvalikoima kata kaikkia värivuoodenaikoja. Sama jos ostaa kirpparilta, niin ei ihan helposti löydy juuri niitä omia sävyjä. Kuka perustaisi liikkeen, jossa olisi hyvät värivalikoimat ja vaatteet olisi luokiteltu valmiiksi ainakin päävuoodenaikojen mukaan?

Kaikki värit eivät ole joka vuosi muodissa. Pukuompelijalla ja vaatturilla saa taatusti sopivaa ja kestävää. Ainakin vaatturi tekee miesten puvut niin, että on viiden kilon painonvaihteluvara siellä vaatteiden sisällä kaiken varalta. Pukuompelijalta voi pyytää samaa ratkaisua.

Vierailija
120/309 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen aloitus, harvoin Vauvan ketjuja jaksan seurata. Mutta miten tällaisestakin ihan hyvän mielen aiheesta ja ihmettelystä saa näin paljon vänkkäystä aikaiseksi? On ollut toki asiallistakin keskustelua.

Värit ovat todella mielenkiintoisia ja kiinnitän niihin itse paljon huomiota. Kun värisilmä harjaantuu, bongaa kaupoista ja kirppareilta automaattisesti itselle sopivat värit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi