Miksi monet haluavat pitää itselleen sopimattoman värisiä vaatteita?
Eikö ihmisillä ole värisilmää vai halutaanko pitää muotivärejä, vaikkeivat ne sovi itselle?
Itselle sopivat värit pelastavat ja piristävät päivän, tasoittavat ja hehkeyttävät ihon värin ym. ym. On hehkeä olo ilman meikkejä.
Monesti tekisi mieli mennä sanomaan ihan ventovieraillekin, että älä pidä tuota väriä, se ei sovi sinulle!
Kommentit (309)
Kiitos avauksesta.
Teki mieli kommentoida.
Onko sinulla siis jokin mieltymys auttaa tuon kaltaisissa asioissa?
Ja,kaikilla ei myöskään ole. Oikeasti.
Kaikki eivät myöskään aina välitä siitä mitä heillä on päällä.
Kun minulla oli henkinen hätätila ja kriisi, minulle oli lopulta aivan sama mitkä riekaleet roikkuivat päälläni. Olen aina ollut mielestäni tyylitietoinen ja tiedän mikä mulle sopii ja mul on nättejä vaatteita.
Kummi Kin joskus elämä näyttää aika paljon jo vaatteiden kautta.
Tää.vana tuli mieleen sanoa off The topic.
Esim jos lapsella on pesemättömät ja likaiset vaatteet päällä, ja sitten vanhempi häntä päivähoidosta hakee ja lässyttää jojoooo ei tässä mitää.ja hyvin on mennyt, niin kuitenkin lapsen olemus voi kertoa muuta. Ihmisen ovat hyviä peittelemään itseään kuin elukat hädän tullen. Sellasta.
Vapaa mmkeksutelupalsta, vapaat mielipiteet. Mut hyvä huomiohan toi on ja siitä voi taas päätellä et mistäs tää tulee. Mitä jokin väri mulle sanoo.
Muodista en tiedä mikä on millonki muotiin, tuntuu et niin kaikelaist on nykyään.
Keskityin joskus hurjan kauan siihen miten muut elää mutta lopulta en enää jakanut välittää ku tajusin et mä olen se ihminen jonka elämää elän eikä kukaan muu. Ja joka päivä.voin löytää merkityksen omasta oudosta olemassaolostani. Sitä.suosittelen. kaikki kuolee joskus pois. Miksen kokeilisi tänään empatiaa itseäni kohtaa. Siinä missä olen. Ei tarvitse muuttua. Vaan hyväksyä itsensä tänään. Kaunista on se ku arpinen rakastaa itseään arpisena ja revittynä. Suojaa itsensä, ja alkaa elää omaa elämää ja löytää merkityksen sisäisestä tyhjyydestään. Joka meissä asuu. Mihin se johdattaa? Mihin ei. Mikä on meille liikaa ja liian pelottavaa, mikä on rauhoittavaa ja kivaa. Elä!!!!
Minullekin on hämmästys, kuten ap:lle, miten moni tässä ketjussa ei tunnu välittävän väreistä juurikaan. Minua inhottivat jo lapsena väärät värit, joihin äitini minut puki. Hän puki minut omiin lempiväreihinsä, jotka olivat päälläni kamalia. Olin jo lapsena tarkka vaatteista.
Vierailija kirjoitti:
Minullekin on hämmästys, kuten ap:lle, miten moni tässä ketjussa ei tunnu välittävän väreistä juurikaan. Minua inhottivat jo lapsena väärät värit, joihin äitini minut puki. Hän puki minut omiin lempiväreihinsä, jotka olivat päälläni kamalia. Olin jo lapsena tarkka vaatteista.
No mitkä sitten on ne "oikeat" värit ja millä perusteella ne pitää valita?
Käytän valkoista vaikka musta sopisi minulle paremmin. Syy? Mustat vaatteet on liian kuumia enkä siedä lämmintä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitkä sitten on ne "oikeat" värit ja millä perusteella ne pitää valita?
Youtubesta löytyy hyvää infoa ja tutoriaaleja.
Siksi kun ne ei tiedä mikä on väri.
Itse kyllä pidän kovasti väreistä ja olen monella tapaa niistä tarkka - ymmärrän myös miksi näitä värianalyysejakin tehdään, koska osaava värianalyysi, jossa on tarpeeksi laaja väripohja (vähintään kolmeen tai neljään eroteltu ne yksittäisetkin vuodenajat) voi oikeasti esiintyvässä työssä/muuten edustustavan tms. elämään ihan todellistakin hyötyä. Tavallaan surullistakin on se, että kun isolle osalle suomalaisista musta ei eri sävyissään sovi kovin hyvin (toki osalle sopii, jopa hyvinkin vaaleaihoisillekin voi sopia) niin silti kansakunta kulki mustan muodin perässä 2010-luvun, kun eipä sitä nyt muutakaan. Niinkuin kasarilla kaikilla oli farkkua Mutta oikeasti, siis aikuisten oikeasti, ei sillä pitäisi ulkopuoliselle silti olla mitään väliä. Kyllähän sitä haluaisi, että ihmisillä olisi enemmän värejä, mutta niillä on omat syynsä x, y ja z kulkea ihan niissä vaatteissa missä kulkevat ja täysi oikeus saada tehdä niin ilman häirintää. Siis voihan se meinaan silmään pistää, että jollakulla on itselle huonosti soveltuvaa väriä päällä ja sitten katsot, että olisipa toisensävyinen vihreä, mutta ne asiat ei kyllä oikeasti kuulu muille kuin sille ihmiselle itselleen. Minustakin olisi ihanaa, että ihmiset saisi väreistä iloa ja energiaa elämäänsä ja voisivat olla onnellisempia edes hetkittäin niin, mutta ei kai tuo tuntemattomille huonoista värivalinnoista möläyttely nyt ketään hyvälle mielelle tee. Paljon tärkeämpiä ja oleellisempia asioita on maailma täynnä ja kuten moni on täällä sanonut, on paljon ihmisiä, joille värit eivät ole erityisen tärkeitä. Vaikka ne itselle ovat, ei pidä yleistää kaikkiin.
Jos itse saa väreistä iloa, niin kannattaa toteuttaa sitä omassa elämässään. Minusta joskus nuorena oli ihanaa olla makutuomarina jollekin kaverille vaatekaupassa, kun on niin ilahduttavaa kun se oikea vaate löytyy ja ihminen oikeasti loistaa ihan eri tavalla omassa värissään/oikein leikatussa vaatteessa ja vieläkin tekisin mielelläni sellaista vaikka ilmaiseksi tuntemattomille - siis jos olisi aikaa. Ei ole. Jos aloittajalla on, niin tee asialle jtn, alat tehdä niitä värianalyysejä oikeasti edullisesti ja supportiivisella otteella ja ilon kautta eikä niin, että miksi te pukeudutte väärin -tyylillä.
Eiköhän vaatteiden kantajat itse tiedä mitkä värit miellyttää itsensä päällä.
Toiset tykkäävät elää "on the edge" ja pukeutuvat sopimattomasti.
Vierailija kirjoitti:
No mikä väri minulle nyt sitten sopii? Hiukseni on tummanruskeat ja silmät vihreänruskeat. Iho on aika vaalea enkä rusketu juuri lainkaan.
Sopiiko sulle koruissa kulta vai hopea?
Ei ole muita värejä kuin musta. En pidä omana ongelmana, että se rumentaa. Ei ole tarkoitus näyttää kauniilta.
Minulla on muuten tapana aina sanoa työkavereille ym., jos joku väri sopii heille erityisen hyvin. Jos kysyvät, sopiiko joku väri, vastaan rehellisesti. Siis myös, jos ei sovi. Läheisimmille sanon suoraan kysymättäkin ja ovat yleensä olleet kiitollisia. Minulle saa myös sanoa. En ole herkkähipiäinen.
Mitä se siis tarkoittaa ettei joku väri "sovi"?
Äskettäin oli juttu värianalyysistä. Joko minun näytössäni oli vikaa tai se asiantuntija valitsi värit päin peetä. Ei sille asiantuntijalle sopinut omatkaan vaatteet hyvin.
t. minun maussani ei mitään vikaa ole, per....
Olen light summer (?) ja musta ei kuulemma sovi minulle noitten jenkkiohjeiden mukaan mitä netistä löytyy. Mutta tutut sanoo että höpö höpö, kyllähän se näyttää nimenomaan hyvältä vaaleita hiuksiasi ja ihoa vasten. Ja sanoneet silloin kun olen pitänyt mustaa, joten ovat samalla nähneet sen. Ei se omastakaan mielestä näytä pahalta?
Väreistä tykkään punertavista ja sinertävistä vaatteista, ja mintunvihreästä.
Vierailija kirjoitti:
No mikä väri minulle nyt sitten sopii? Hiukseni on tummanruskeat ja silmät vihreänruskeat. Iho on aika vaalea enkä rusketu juuri lainkaan.
Suurella osalla suomalaisista ei ole tummat hiukset vaikka niin luulevat. Ruskea ei ole automaattisesti tumma värianalyysissä (esim. Sanna Marin on kesä eikä talvi, hänellä on pehmeä kontrasti,). Eli luultavasti olet syksy noilla silmillä. Kesällä ei ole vihreänruskeita silmiä. Vaikea sanoa ilman kuvia.
Vierailija kirjoitti:
Käytän valkoista vaikka musta sopisi minulle paremmin. Syy? Mustat vaatteet on liian kuumia enkä siedä lämmintä.
Vaikea uskoa, että valkoinen ei sovi jos mustakin sopii. Molemmat värit luovat ison kontrastin, joka sopii harvoille suomalaisille. Laulaja Behm on esimerkki henkilöstä, jolle molemmat värit sopivat erinomaisesti.
Itselleni ei sovi kumpikaan noista. Valkoisista luonnonvalkoinen sopii, musta ei ollenkaan.
Kannattaa tutustua vuodenajan mukaisiin väripaletteihin ja etsiä vaikka joku julkkis, joka on samaa "vuodenaikaa". Julkkiksilla usein on pukeutumisneuvojat. Esim. prinsessa Katellä on aina hänen väripalettinsa mukaiset vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea uskoa, että valkoinen ei sovi jos mustakin sopii. Molemmat värit luovat ison kontrastin, joka sopii harvoille suomalaisille. Laulaja Behm on esimerkki henkilöstä, jolle molemmat värit sopivat erinomaisesti.
Itselleni ei sovi kumpikaan noista. Valkoisista luonnonvalkoinen sopii, musta ei ollenkaan.
Kannattaa tutustua vuodenajan mukaisiin väripaletteihin ja etsiä vaikka joku julkkis, joka on samaa "vuodenaikaa". Julkkiksilla usein on pukeutumisneuvojat. Esim. prinsessa Katellä on aina hänen väripalettinsa mukaiset vaatteet.
Katesta Meghaniin. Mihinhän vuodenaikaan hän kuuluu? Upea tuo vihreä viittamekko hänelle!
https://www.express.co.uk/life-style/style/1693031/Meghan-Markle-green-…
Vierailija kirjoitti:
wokeämmien mielestä suomessa on 80% leshom kaikkien pitäisi kulkea sateenkaari väreissä ettei poikkeaville näytettäisi sormilla paikkaansa.
Kannattaa ottaa ne lääkkeet ennenkuin lähtee mopo kokonaan käsistä. :D