Sairaalan poliklinikalla käynti maksaa ensi vuonna 66,70 euroa per kerta
https://valtioneuvosto.fi/-/1271139/ehdotus-sosiaali-ja-terveydenhuollo…
Ehdotuksen mukaan mainittujen asiakasmaksujen enimmäismääriä korotettaisiin perusterveydenhuollossa pääsääntöisesti 22,5 ja erikoissairaanhoidossa pääsääntöisesti 45 prosentilla. Tällöin esimerkiksi terveyskeskuksen käyntimaksu olisi 28,20 € (nyt 23 €) ja sairaalan poliklinikkamaksu 66,70 € (nyt 46 €).
Nyt saa oikeasti alkaa miettiä onko varaa enää sairastaa.
Kommentit (393)
Minulla oli aika erikoislääkärille. Oireet ovat 50-50. Lääkäri totesi leppoisesti, että koska on hyviä päiviä, ei ole tarvetta tutkia tarkemmin eli toisin sanoen odotetaan sitä vaihetta kun oireet muuttavat muotoaan ja pahenevat (kuten tässä alle vuoden aikana on tapahtunut). Kyllä hiljaiseksi veti. Toisin sanoen ikäänkuin pidetään huolta siitä että työkyky menee lopullisesti sitten kun olen jo pahemmassa tilassa ja vasta sitten aloitetaan tutkimukset ja hoito. Ei auta muuta kuin elää päivä kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitus tässäkin lienee se että yksityiselle pääsee samalla rahalla nopeammin ja kun hintaeroa ei käytännössä ole niin suuri osa siirtyy julkiselta yksityiselle. Kävin just 150 km päässä sairaalan poliklinikalla kelataksilla. Rahaa paloi reilut 150€. Jatkossa joutuu jättämään käymättä. Ei ole varaa. Eipä siinä, makselkaa te työkykyiset minun eläminen sitten, kun ette maksa hoitoa työkykyiseksi.
kelataksin omavastuuosuus on 300e/vuodessa.
Äidilläni tuo omavastuu on ollut aina huhtikuussa jo täynnä. Todella suuri etu siis hänen kohdallaan. Sama koskee myös vaikkapa lääkkeitä sillä yhden ainoan lääkkeen hinta jo noin tuhat euroa kuukaudessa. Itse kaiken maksaen ei kykenisi mitenkään. Nyt vain pienen osan ja onneksi yhteiskunta maksaa lähes kaiken. Voimme olla kiitollisia tilanteesta.
Entä ne joilla ei ole varaa maksaa omavastuuta?
Vierailija kirjoitti:
Niin, missä raja? Mitä kaikkea kuuluu hoitaa vai pitääkö jossain kohtaa sanoa, että ei enää hoideta, vaan siirtyy palliatiiviseen tai omakustanteiseen? Ulkomailta voi hoitoa hakea myös omalla rahalla.
Rajan pitäisi mennä siinä, kun hoidosta on enemmän haittaa kuin hyötyä potilaalle.
Vierailija kirjoitti: Amerikan malli.
Jaa... mulla oli röntgenkuvaus vuosia sitten 17000 taalaa Amerikassa. Aika pitkä matka siihen.
Minä varoitin tästä jo viime vuonna mutta porukka ei tahdo uskoa että Kokoomus haluaa jenkkiläisen terveydenhuollon tänne.
Tulevaisuudessa terveysvakuutus on pakollinen mikä ei toki estä velkaantumista, mutta jos ei ole vakuutusta on velkaantuminen takuuvarmaa koska ambulanssi kyytikin maksaa useamman tonnin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elintavat kuntoon!
Ja ennen kuin joku ehtii vetää säälikortiksi syövän, ottakaa selvää esim kuinka monen syövän suurin riskitekijä on ylipaino, mm naisten yleisin rintasyöpä.
Entäpä syntymäsairaat, kroonisesti sairaat?
Elintavat kuntoon?
Älä edes vastaa.
Niinpä. En valinnut syntyä sairaaksi eikä hyvät ja terveelliset elintavat paranna minua ja muita kaltaisiani. Elän kyllä terveellisesti kaikesta huolimatta ja olen hoikka, joten ylipainoa ei ole.
Aivan järjetön hinta. Muistan kun maksoi vielä 17 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, missä raja? Mitä kaikkea kuuluu hoitaa vai pitääkö jossain kohtaa sanoa, että ei enää hoideta, vaan siirtyy palliatiiviseen tai omakustanteiseen? Ulkomailta voi hoitoa hakea myös omalla rahalla.
Vaan entä jos lääkäri ei suostu palliatiiviseen hoitolinjaukseen? Minulla on krooninen yli 20 vuotta kestänyt sairaus, jonka ennuste on huono. Silti pakotetaan "hoitamaan" sairautta toistuvilla kontrollikäynneillä. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että potilaalla pitäisi olla itsemääräämisoikeus hoidon järjestämisessä.
Ei kai lääkäri ole pakkohoitoon sinua määrännyt? Jätät vaan menemättä. Jos olet täysi-ikäinen, niin ei ole mikään pakko mennä. Buranalla voit hoitaa kipuja kyllä.
Burana ei auta koviin kipuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitus tässäkin lienee se että yksityiselle pääsee samalla rahalla nopeammin ja kun hintaeroa ei käytännössä ole niin suuri osa siirtyy julkiselta yksityiselle. Kävin just 150 km päässä sairaalan poliklinikalla kelataksilla. Rahaa paloi reilut 150€. Jatkossa joutuu jättämään käymättä. Ei ole varaa. Eipä siinä, makselkaa te työkykyiset minun eläminen sitten, kun ette maksa hoitoa työkykyiseksi.
Miten tuosta tuli 150 euroa, polimaksu 46 euroa ja Kelataksi 50 euroa, eikös se ole edestakaisin hinta?
Sanopa se, laskua odottelen erittelyineen. B todistus kelalle ilmeisesti kalliimpi kuin poliklinikkamaksu. Omapostissa lasku mutta ei näkynyt kuin loppusumma.
Joo ne on nostaneet lausuntojen(kin) hintoja.
Vierailija kirjoitti:
Halpaahan tuo on edelleen.
Ei ole niille, jotka on pienituloisia.
Rautalanka olikin tarpeen, sorry: Olen se joka kirjoitti että on sairastunut 50-vuotiaana. Tai varmasti todennäköistä että syöpä oli jo tuota aiemmin, koska niissä seulontakuvissa näkyi, vaikka ei huomioitu/kerrottu tuloskirjeessä kuvausten aikaan.
Kommentoin tähän vielä näitä jonkun "loistavia ehdotuksia" omalta kohdalta
- pitkäaikainen hormonaalinen ehkäisy? (Ei, meillä toinen ehkäisy)
- ei lapsia? (Yksi lapsi)
- peritty riski, mutta rintoja ei poistettu? (Ei tietoa että olisi muita suvussa)
- rintoja ei tutkittu, jolloin esiastetta ei huomattu? (kävin mammografiaseulonnoissa kyllä, tuli kirjeitse tulos ettei ole syytä tutkia enempää. Vuotta myöhemmin menin toisaalle rutiinikäynnille, pyydettiin edelliset kuvat, tilasin ne ja otin mukaan, ja siellä toinen radiologi näki minua tutkimatta että näissä kuvissa näkyy syöpä)
Koeta nyt olla syyllistämättä. Tässä on elämä vaikeaa muutenkin.
Muuten hyvää listaa, mutta jos olet 40v, et ole voinut osallistua mammografiaseulointoihin, joita järkätään 50-69-vuotiaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halpaahan tuo on edelleen.
Ei ole niille, jotka on pienituloisia.
Tunnetusti rikkaalle ja hyvätuloiselle on ihan sama maksaako leipä paketti 2,99€ vai 29€ tai ostetaanko kahvipaketti 7€ joka riittää pidemmälle ajalle, vai juodaanko / haetaan joka ikinen kahvikuppi kahvilasta joka päivä viikon aikana, useita kertoja päivässä.
Lääkeomavastuun ja poliklinikkaomavastuun hinnoilla tekisi vuodessa jo kaksi etelän lomareissua mukavuuksilla. Kuinka monella pienituloisella on sellaisiin varaa? Niin. No millä logiikalla löytyy sitä rahaa laittaa terveydenhuollon maksuihin tuo summa?
"En ole tuo ihminen, muttajos omalla naamallasi noin kirjoittaisit, saisit varmasti potkut. Syöpätautien erikoislääkäri..? Joo, kyllä tuo lista oli tarpeeton."
Niin saisin, luojan kiitos minullakin on vielä edes jossain mahku sanoa mitä oikeasti ajattelen ilman pelkoa kostosta teidän saatanan nassejen toimesta.
Huomenna taas nyökyttelemään sille korviaan myöten lahjotulle narsistille joka tuhois mun uran jos joutuis ikinä kohtaan mitään rehellistä.
Vierailija kirjoitti:
Minä varoitin tästä jo viime vuonna mutta porukka ei tahdo uskoa että Kokoomus haluaa jenkkiläisen terveydenhuollon tänne.
Tulevaisuudessa terveysvakuutus on pakollinen mikä ei toki estä velkaantumista, mutta jos ei ole vakuutusta on velkaantuminen takuuvarmaa koska ambulanssi kyytikin maksaa useamman tonnin.
Itse uskon, että joskus tulevaisuudessa tulee myös kouluihin lukukausi maksut. Tällä tavalla kuin pidetään huolta siitä, kuka oikeasti haluaa opiskella ja kuka ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse uskon, että joskus tulevaisuudessa tulee myös kouluihin lukukausi maksut. Tällä tavalla kuin pidetään huolta siitä, kuka oikeasti haluaa opiskella ja kuka ei.
Ei vaan halutaan työläiset pois kouluista. Aikoja sitten niin kansakoulua kuin peruskoulua ovat porvarit vastustaneet koska koulutuksen avulla nousee pois köyhälistöstä ja sivistystä joista kummatkaan eivät porvareista kuuluu "väärille" ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain hyvätuloisten perheiden lapset saavat jatkossa opiskella ja ne köyhät voi odotella työpaikkoja tai katuojaa.
Mikään ei ennusta kansakunnan tuhoa yhtä mustavalkoisesti kuin kansan todellisuudesta vieraantunut ja heitä halveksiva eliitti.
Mut hei mitäs mä tiedän, mä olen vain tehny koko elämäntyöni tän paskan parissa, ehkä sebu tietää paremmin, se on sentään tyhmä ja vihainen ja pelkääkin kaikkea tavalla mihin on siistiä samaistua.
Sanopa se, laskua odottelen erittelyineen. B todistus kelalle ilmeisesti kalliimpi kuin poliklinikkamaksu. Omapostissa lasku mutta ei näkynyt kuin loppusumma.