Sairaalan poliklinikalla käynti maksaa ensi vuonna 66,70 euroa per kerta
https://valtioneuvosto.fi/-/1271139/ehdotus-sosiaali-ja-terveydenhuollo…
Ehdotuksen mukaan mainittujen asiakasmaksujen enimmäismääriä korotettaisiin perusterveydenhuollossa pääsääntöisesti 22,5 ja erikoissairaanhoidossa pääsääntöisesti 45 prosentilla. Tällöin esimerkiksi terveyskeskuksen käyntimaksu olisi 28,20 € (nyt 23 €) ja sairaalan poliklinikkamaksu 66,70 € (nyt 46 €).
Nyt saa oikeasti alkaa miettiä onko varaa enää sairastaa.
Kommentit (393)
Vierailija kirjoitti:
Olen liikunnallinen, tupakoimaton, raitis ja hyvää ruokavaliota noudattanut alle 40-vuotias nainen. En todellakaan ole ylipainoinen. Olen ollut töissä teini-ikäisestä asti.
Minulla on rintasyöpä, joka on hoidettavissa. Tulotasoni romahti sairastumisen myötä, mutta onneksi saan kuitenkin hoitoja, siitä olen kiitollinen. Onneksi pelkkä sädehoito jää ensi vuoden puolelle, ja isommat operaatiot tehdään vielä tämän vuoden puolella.
Haluaisiko joku elämänsankari kertoa minulle, miten tämä syöpä on minun oma valinta ja omien tekojeni seurausta?
- pitkäaikainen hormonaalinen ehkäisy?
- ei lapsia?
- peritty riski, mutta rintoja ei poistettu?
- rintoja ei tutkittu, jolloin esiastetta ei huomattu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli nyt kun tuo lähitk lopetetaan niin pitää matkustaa 100km päähän joten poliklinikalla käynti tulee maksamaan mulle 100e per kerta. Kiva näin 1800e bruttopalkalla yh:na. Ei mitää järkeä enää.
Mä olen joutunut jo vuosia käymään 100km päässä. Kiva näin työttömänä.
Luultavasti saat enemmän käteen ja sossu/kela maksaa laskut toisin kuin 1800€ bruttopalkkalainen
Saan pelkän työmarkkinatuen 595e.
Sit sulla on
Nettotulot 2000e. Emme saa toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi polarisoituu vauhdilla. Jokainen, joka osaa laskea, tietää että tässä maassa kannattaa olla joko 100% avustusten varassa tai sitten varakas. Mikään välimuoto ei kannata, koska joudut itse maksamaan kaiken etkä hyödy mistään.
Realistiset vaihtoehdot tässäkin ovat siis joko jättää maksamatta (ulosottoon jatkoksi)/antaa Kelan maksaa, tai mennä yksityiselle (vain vähän lisää euroja ja pääset samantien sinne).
Näin juuri.
Itse olen hyvätuloinen, korkeimpaan tulodesiiliin kuuluva, mutta silti rahat on tiukoilla, koska olen talouden ainoa aikuinen ja työssäkäyvä. Suunnilleen saman saisin, kun vaan jäisin kotiin ja antaisin muiden maksaa kaiken lystin. Lapsillekin saisi ilmaiseksi haettua etuuksia, tuettuja lomia ja särkänniemilippuja. Nyt maksan kaiken itse. Vain lapsilisät tulee Kelalta.
Menes kokeileen minkä sortin juhlaa se on oikeasti, voin kertoa et näiden möhömahojen persujen fantasiat työttömän ja köyhän helposta luksuselämästä on aika hemmetin kaukana todellisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joutunut maksamaan tänä vuonna poliklinikkamaksun jo 5 kertaa, kun olen asioinut näköpolilla. Lisää käyntejä on vielä tulossa, luultavasti myös tulevina vuosina. Ja koska olen opiskelija, joudun maksamaan nämäkin laskut opintolainalla sen sijaan että saisin niihin toimeentulotukea. Lisäksi joudun uusimaan kalliit, tarjouksessakin melkein 1 000 € maksavat silmälasini opintolainalla suunnilleen kerran vuodessa... (Älkää kuvitelko, että näillä voimakkuuksilla pystyisi opiskelemaan millään halpislaseilla - kokeiltu on eikä siitä tullut päänsäryn takia yhtään mitään.)
Tällaiset uutiset pistää aina miettimään, mitä järkeä on edes yrittää. Näössäni on kuitenkin niin paljon vikaa jota ei pystytä korjaamaan edes laseilla, että tuskinpa koskaan saan kunnollisia töitä, vaikka olenkin virallisesti täysin työkykyinen.
Kyllä netissäkin silmälaseilla on mitat. Ja lisäksi köyhällä ei ole varaa vaatia luksusta. Esim. pieneen ikänäköön ei tartte laseja, vaan voi käyttää markettilaseja. Jos taas näkö on tosi huono, niin miksi valita alaa, jolla hyvä näkö vaatimuksena tai pitää tehdä näköön perustuvia havaintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen liikunnallinen, tupakoimaton, raitis ja hyvää ruokavaliota noudattanut alle 40-vuotias nainen. En todellakaan ole ylipainoinen. Olen ollut töissä teini-ikäisestä asti.
Minulla on rintasyöpä, joka on hoidettavissa. Tulotasoni romahti sairastumisen myötä, mutta onneksi saan kuitenkin hoitoja, siitä olen kiitollinen. Onneksi pelkkä sädehoito jää ensi vuoden puolelle, ja isommat operaatiot tehdään vielä tämän vuoden puolella.
Haluaisiko joku elämänsankari kertoa minulle, miten tämä syöpä on minun oma valinta ja omien tekojeni seurausta?
- ei lapsia?
- rintoja ei tutkittu, jolloin esiastetta ei huomattu?
Sä olet niin tyhmä että sinun pitäisi saada eutanasia.
T: Syöpätautien erikoislääkäri
Vierailija kirjoitti:
Sitten jää kyllä käymättä. No siinähän valtio sitten säästää, kun kukaan ei käytä terveydenhuoltoa. Paitsi säästöt kumoutuu, kun ihmisistä tulee niin huonokuntoisia että päätyvät eläkkeelle.
Tosin työssäkäyvät eli terveimmät kansalaiset pääsevät helposti yksityiseen työpaikkalääkäriin. Hinnankorotukset tulevat aikuttamaan pahiten pienituloisiin ja muuten köyhiin.
Työterveys on hyvin rajattu suurella osalla työssäkäyvistä.
Jep. Harvalla työterveys varmaan kustantaa vaikka gynekologisten sairauksien tai syövän hoitoa.
En ole koskaan kuul
Tuo logiikka kyllä ontuu. Ei istumatyöläinen tarvitse polvea töissään, mutta jos polvi on kipeä, sitä työterveydessä kyllä tutkitaan/hoidetaan.
Tai jos virtsateihin tulee kiviä, kyllä ne hoidetaan työterveydessä, vaikka kukaan ei niillä virtsateillä luultavasti töitä tee. Tai munuaiskivet. Kyllä nekin hoidetaan, vaikka kukaan ei munuaisella töitä tee.
Tuo logiikka kyllä ontuu. Ei istumatyöläinen tarvitse polvea töissään, mutta jos polvi on kipeä, sitä työterveydessä kyllä tutkitaan/hoidetaan.
Tai jos virtsateihin tulee kiviä, kyllä ne hoidetaan työterveydessä, vaikka kukaan ei niillä virtsateillä luultavasti töitä tee. Tai munuaiskivet. Kyllä nekin hoidetaan, vaikka kukaan ei munuaisella töitä tee.
"Ehkäisevä työterveyshuolto tarkoittaa muun muassa työntekijöiden terveystarkastuksia ja työpaikalla tehtäviä työpaikkaselvityksiä. Sen lisäksi työnantaja voi järjestää työntekijöilleen yleislääkäritasoista sairaanhoitoa ja muita terveydenhuollon palveluja. Sairaanhoidon järjestäminen on vapaaehtoista."
https://www.kela.fi/tyonantajat-tyoterveyshuolto-jarjestaminen
"Kyllä netissäkin silmälaseilla on mitat. Ja lisäksi köyhällä ei ole varaa vaatia luksusta. Esim. pieneen ikänäköön ei tartte laseja, vaan voi käyttää markettilaseja. Jos taas näkö on tosi huono, niin miksi valita alaa, jolla hyvä näkö vaatimuksena tai pitää tehdä näköön perustuvia havaintoja."
Ihmisqrvoisen elämän perusedelletykset ei ole mitään tun luksusta, minkä sortin psykopaatti sinä olet?
Ethän sinä ymmärrä mistään mitään, et osaa ajatella ollenkaan!
Hyvä. Nyt turhan takia terkkarissa ramppaajat toivottavasti miettivät että kannattaako, ja aikoja vapautuu muille.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitus tässäkin lienee se että yksityiselle pääsee samalla rahalla nopeammin ja kun hintaeroa ei käytännössä ole niin suuri osa siirtyy julkiselta yksityiselle. Kävin just 150 km päässä sairaalan poliklinikalla kelataksilla. Rahaa paloi reilut 150€. Jatkossa joutuu jättämään käymättä. Ei ole varaa. Eipä siinä, makselkaa te työkykyiset minun eläminen sitten, kun ette maksa hoitoa työkykyiseksi.
Toisaalta olet säästänyt ja säästät paljon asumiskuluissa, kun asut syrjempänä. Jos asuisit taajamassa, niin asumiskulut olisivat reilusti isommat kuin tuo 150€. Ja joka kuukausia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ei lapsia?
- rintoja ei tutkittu, jolloin esiastetta ei huomattu?Sä olet niin tyhmä että sinun pitäisi saada eutanasia.
T
Jesus fcking christ, edes siinä kohtaa kun aiheen erikoislääkäri ei kestä enää olla asiallinen tää hemmetin määly ei ymmärrä että sen jutut on menny ihan liian sekopäisen pitkälle, vastaus on yks veltto alapeukku ja sama meno jatkuu.
:' D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, missä raja? Mitä kaikkea kuuluu hoitaa vai pitääkö jossain kohtaa sanoa, että ei enää hoideta, vaan siirtyy palliatiiviseen tai omakustanteiseen? Ulkomailta voi hoitoa hakea myös omalla rahalla.
Vaan entä jos lääkäri ei suostu palliatiiviseen hoitolinjaukseen? Minulla on krooninen yli 20 vuotta kestänyt sairaus, jonka ennuste on huono. Silti pakotetaan "hoitamaan" sairautta toistuvilla kontrollikäynneillä. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että potilaalla pitäisi olla itsemääräämisoikeus hoidon järjestämisessä.
Ei kai lääkäri ole pakkohoitoon sinua määrännyt? Jätät vaan menemättä. Jos olet täysi-ikäinen, niin ei ole mikään pakko mennä. Buranalla voit hoitaa kipuja kyllä.
Tää palstan persu vaikuttaa vaaralliselta itselleen ja muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tjaa, käytännössä tämä meinaa että köyhempi väki alkaa väksin laittaan nuo laskut perintään ja menettää luottotietonsa, nyt kaivetaan niin syvää kuoppaa köyhille että sieltä ei nousta mitenkään muuten kun sotimalla, onkohan tämä nyt ihan fiksua?
On tämä siis ihan hieno suunta jos on putleri, mut miks kaikki päätökset tehdään vain sen vieraan vallan tyrannin mieliks?
Minä olen jättänyt tänä vuonna kaikki terveydenhuollon maksut maksamatta, eli vapaaehtoisesti ryhtynyt luottotiedottomaksi. Ei muu auta.
Miksi varastat terveydenhuoltojärjestelmältämme?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä netissäkin silmälaseilla on mitat. Ja lisäksi köyhällä ei ole varaa vaatia luksusta. Esim. pieneen ikänäköön ei tartte laseja, vaan voi käyttää markettilaseja. Jos taas näkö on tosi huono, niin miksi valita alaa, jolla hyvä näkö vaatimuksena tai pitää tehdä näköön perustuvia havaintoja.
Kyllä, netissäkin silmälaseilla on mitat. Mutta tiedätkö mitä? Pelkät kehysten mitat ei riitä kertomaan, onko kehykset sopivat. Jos kehykset ei istu täydellisesti kasvoilleni juuri oikeassa kohdassa, en tee niillä yhtikäs mitään, koska näköni on niin huono että pienikin poikkeama riittää aiheuttamaan sietämätöntä päänsärkyä.
Miksi kuvittelet, etten olisi ottanut näkööni liittyviä ongelmia huomioon kun päätin mitä menen opiskelemaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi polarisoituu vauhdilla. Jokainen, joka osaa laskea, tietää että tässä maassa kannattaa olla joko 100% avustusten varassa tai sitten varakas. Mikään välimuoto ei kannata, koska joudut itse maksamaan kaiken etkä hyödy mistään.
Realistiset vaihtoehdot tässäkin ovat siis joko jättää maksamatta (ulosottoon jatkoksi)/antaa Kelan maksaa, tai mennä yksityiselle (vain vähän lisää euroja ja pääset samantien sinne).
Näin juuri.
Itse olen hyvätuloinen, korkeimpaan tulodesiiliin kuuluva, mutta silti rahat on tiukoilla, koska olen talouden ainoa aikuinen ja työssäkäyvä. Suunnilleen saman saisin, kun vaan jäisin kotiin ja antaisin muiden maksaa kaiken lystin. Lapsillekin saisi ilmaiseksi haettua etuuksia, tuettuja lomia ja särkänniemilippuja. Nyt maksan kaiken itse. Vain lapsilisät tulee Kelalta
Ei se vaativa asiantuntijatyökään mitään helppoa ole jatkuvine aikataulupaineineen, pienentyvine resursseineen ja lisätöineen, jotka tehdä jossain raossa, ehkäpä iltaisin tai viikonloppuisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tjaa, käytännössä tämä meinaa että köyhempi väki alkaa väksin laittaan nuo laskut perintään ja menettää luottotietonsa, nyt kaivetaan niin syvää kuoppaa köyhille että sieltä ei nousta mitenkään muuten kun sotimalla, onkohan tämä nyt ihan fiksua?
On tämä siis ihan hieno suunta jos on putleri, mut miks kaikki päätökset tehdään vain sen vieraan vallan tyrannin mieliks?
Minä olen jättänyt tänä vuonna kaikki terveydenhuollon maksut maksamatta, eli vapaaehtoisesti ryhtynyt luottotiedottomaksi. Ei muu auta.
Miks sinä olet tuommoinen älyllisesti perässä vedettävä vi-tun vätys? Ja vielä kehtaat arvostella meitä muita vaikka sinut ois heitetty susille lapsiveden mukana missä tahansa muussa kohtaa historiaa.
Tommonen hemmetin luuseri joka ei osaa ajatella itse mitään on kaikista eniten riippuvainen meistä muista.
Vierailija kirjoitti:
Vuosiomavastuu eli lääkekatto tarkoittaa summaa, jonka enintään maksat korvausjärjestelmään kuuluvista lääkkeistäsi yhden kalenterivuoden aikana (1. tammikuuta31. joulukuuta). Vuonna 2024 vuosiomavastuu on 626,94 euroa.
Kela.fi
Tuo lääkeomavastuu on myös korkea Suomessa.
On ja kaikki lääkkeet eivät kuulu korvausjärjestelmään.
Kommentoin tähän vielä näitä jonkun "loistavia ehdotuksia" omalta kohdalta
- pitkäaikainen hormonaalinen ehkäisy? (Ei, meillä toinen ehkäisy)
- ei lapsia? (Yksi lapsi)
- peritty riski, mutta rintoja ei poistettu? (Ei tietoa että olisi muita suvussa)
- rintoja ei tutkittu, jolloin esiastetta ei huomattu? (kävin mammografiaseulonnoissa kyllä, tuli kirjeitse tulos ettei ole syytä tutkia enempää. Vuotta myöhemmin menin toisaalle rutiinikäynnille, pyydettiin edelliset kuvat, tilasin ne ja otin mukaan, ja siellä toinen radiologi näki minua tutkimatta että näissä kuvissa näkyy syöpä)
Koeta nyt olla syyllistämättä. Tässä on elämä vaikeaa muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks sinä olet tuommoinen älyllisesti perässä vedettävä vi-tun vätys? Ja vielä kehtaat arvostella meitä muita vaikka sinut ois heitetty susille laps
Amen, jeesuksen nimeen!
Pahuuden asialla on tämä omat hankeen hylkäävä hirviö, hän tarvitsisi kipeästi jeesusta elämäänsä.