Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sektio yleistynyt

Vierailija
30.06.2024 |

Ollaan rehellisiä. Sektiot lisääntyneet runsaasti ensisynnyttäjillä. Todella moni nainen on jo ennen raskautumista tullut siihen tulokseen että haluaa sektion keinoja kaihtamattakin. Minäkin halusin ja vetosin synnytyspelkoon. En saanut sektioon myönnytystä siltikään vaan ohjauksen pelkopoliin. Tätä aikaa ennen lapsivedet kuitenkin ehti tulla ja olin peloissani että alatiesynnytys edessä mihin en valmis millään tapaa. Lopulta synnytyksen etenemisen ollessa liian hidasta suostuivat sektioon ja tilastollisesti se ei ollut suunniteltu sektio vaikka tosiasiassa se oli mielessäni ollut toiveissa koko ajan. Toki jälkikäteen helpompi ollut sanoa että ei ollut suunniteltu koska osa naisista etenkin olleet tuomitsevia sektiosta kuultua. Tuskin olen ainoa joka haluaa sektion itsekkäistä syistä, nyt jo joka 4. ensisynnyttäjä saa lapsen sektiolla

https://yle.fi/a/74-20095465

Kommentit (870)

Vierailija
141/870 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytys ilman jälkivuotoa, enpä usko. Väittääkö joku tosissaan, että istukan irtoamisesta ei ole syntynyt haavapintaa? 

Vierailija
142/870 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joillekin on niin iso asia se, että joku muu valitsee sektion?!?? Mitä se teitä liikuttaa vai oletteko kateellisia?? Siltä se vaikuttaa. 🧐

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/870 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä synnytin alakautta ja vaikka se olikin kivuliasta ja tuskallista, niin tekisin sen toistamiseen. Ei vain ole suotu mulle toista lasta ja nyt ikää jo 45v. En tiedä sitten annettaisiinko mun synnyttää alakautta kun on toisessa lonkassa tekonivel.

Vierailija
144/870 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sektion jälkeen uskalti palata seksiä kokemaan nopeastikin. Tiesi että tuntuu rakastelussa molemmille samalta

Kyllä. Poika syntyi sektiolla tiistaina, sunnuntaina päästiin jo jörnimään lapsen isän kanssa. Ja oli ihanaa.

Vierailija
145/870 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin toivon sektiosta hyvin nopeasti ja arpi ei ole haitannut mitenkään elämää. On myös erittäin huomaamaton. :) voin suositella lämmöllä sektiota. Se on täysin kivuton toimenpide.

Jos haluaa useita lapsia niin silloin toki kannattaa miettiä jo aiemmin esille nostettuja riskejä seuraaviin synnytyksiin, jos sektio ei ole pakollinen.

Tässä terveydenhuollon kriisissä en lähtisi suosittelemaan sektiota kenellekään. Etenkin jos tähän ei ole lääketieteellistä syytä. Siinä vaiheessa, kun sektiota ei lääketieteellisestä syystä aletaan laskuttaa potilaalta, niin voi suositella. 

itselle on sinällään aivan se ja sama millä tavalla ihmiset synnyttävät, mutta näin veronmaksajana en haluisi kustantaa sellaisten ihmisten sektioita, jotka pinnallisista syistä kyseisen toimenpiteen haluavat. 

Vierailija
146/870 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synnytys ilman jälkivuotoa, enpä usko. Väittääkö joku tosissaan, että istukan irtoamisesta ei ole syntynyt haavapintaa? 

En minä ainakaan vuotanut pisaraakaan. Terveisin sellainen sektiomamma.

Vierailija
147/870 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joillekin on niin iso asia se, että joku muu valitsee sektion?!?? Mitä se teitä liikuttaa vai oletteko kateellisia?? Siltä se vaikuttaa. 🧐

Lähinnä harmittaa se, että täällä jaetaan virheellistä tietoa. Sektio ei ole pikkujuttu, se on suuri avoleikkaus. Mitä enemmän niitä tehdään ilman lääketieteellistä indikaatiota, sitä enemmän riskit kasvavat suhteessa hyötyihin. Se tarkoittaa, että perusterveitä naisia kuolee massiivisiin verenvuotoihin ja veritulppiin. 

Vierailija
148/870 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sektion jälkeen uskalti palata seksiä kokemaan nopeastikin. Tiesi että tuntuu rakastelussa molemmille samalta

Kyllä. Poika syntyi sektiolla tiistaina, sunnuntaina päästiin jo jörnimään lapsen isän kanssa. Ja oli ihanaa.

Meillä jörnittiin jo synnärillä ennen kotiutumista

Perhehuoneet! 

Vierailija
149/870 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

en sitten tajua, miten kukaan haluaa kumpaakaan, synnyttää alateitse tai sektiolla. en vaan tule ikinä tajuamaan.

Rakastuminen + adhd

Tää ADHD ei leikkauspöydällä ehdi maata.. tai että muistaisi mennä sinne sektioon edes oikeaan aikaan 😆. Alatiesynnytys on kätevä kun vauva ihan itse päättää mitä tekee....

Vierailija
150/870 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin toivon sektiosta hyvin nopeasti ja arpi ei ole haitannut mitenkään elämää. On myös erittäin huomaamaton. :) voin suositella lämmöllä sektiota. Se on täysin kivuton toimenpide.

Jos haluaa useita lapsia niin silloin toki kannattaa miettiä jo aiemmin esille nostettuja riskejä seuraaviin synnytyksiin, jos sektio ei ole pakollinen.

Tässä terveydenhuollon kriisissä en lähtisi suosittelemaan sektiota kenellekään. Etenkin jos tähän ei ole lääketieteellistä syytä. Siinä vaiheessa, kun sektiota ei lääketieteellisestä syystä aletaan laskuttaa potilaalta, niin voi suositella. 

itselle on sinällään aivan se ja sama millä tavalla ihmiset synnyttävät, mutta näin veronmaksajana en haluisi kustantaa sellaisten ihmisten sektioita, jotka pinnallisista syistä kyseisen toimenpiteen haluavat. 

Ei se ole pinnallinen vaan tuntu mallinen syy 

Vierailija
151/870 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan vuotanut pisaraakaan. Terveisin sellainen sektiomamma.

Vai onko sektiomamma sittenkin pappa?

Vierailija
152/870 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kuinka 80-luvulla katkera tätini kommentoi sektiolla synnyttäneelle kälylleen, että "helppohan sinun on, kun et tiedä synnyttämisestä mitään!".

Sillä hetkellä päätin, että en tule koskaan tekemään lapsia. En alakautta enkä sektiolla. Se on ollut elämäni paras päätös.Vähällä olen päässyt! 

Vierailija
153/870 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä jörnittiin jo synnärillä ennen kotiutumista

Perhehuoneet! 

Mepä jörnittiin jo 9 kk ennen synnytystä!

Vierailija
154/870 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan, kuinka 80-luvulla katkera tätini kommentoi sektiolla synnyttäneelle kälylleen, että "helppohan sinun on, kun et tiedä synnyttämisestä mitään!".

Sillä hetkellä päätin, että en tule koskaan tekemään lapsia. En alakautta enkä sektiolla. Se on ollut elämäni paras päätös.Vähällä olen päässyt! 

Erikoiset nuo sinun elämäsi suurien päätöksien vaikuttimet. Mutta ei siinä mitään, kiva että olet ollut tyytyväinen.

Vierailija
155/870 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurimmat syyt sektioiden lisääntymiseen ovat korkea ikä ja ylipaino. 

Sain lapseni kun olin hoikka 28-vuotias. Halusin sektion ihan siksi, että suunniteltu sektio on lapselle turvallisin tapa syntyä. Ja myönnän, itsekin otin tikit mieluummin vatsaan kuin välilihaani.

Mä sain lapsen nuorena ja hoikkana alateitse. Vasta kahdenkymmenen vuoden kuluttua pääsin korjausleikkaukseen, jossa rakennettiin uusi väliliha ja emättimen seinämä synnytyksessä räjähtäneen tilalle.

Olen tosi katkera siitä että jouduin elämään nuoren aikuisikäni käytännössä ilman toimivaa sukuelintä. Mut ei kuulemma haittaa. Ei oo vakava komplikaatio. 

Synnytin sektiolla nelikymppisenä. Se oli ihan naurettavan helppoa. Toipumiseen meni pari kuukautta.

Vierailija
156/870 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurimmat syyt sektioiden lisääntymiseen ovat korkea ikä ja ylipaino. 

Sain lapseni kun olin hoikka 28-vuotias. Halusin sektion ihan siksi, että suunniteltu sektio on lapselle turvallisin tapa syntyä. Ja myönnän, itsekin otin tikit mieluummin vatsaan kuin välilihaani.

Mä sain lapsen nuorena ja hoikkana alateitse. Vasta kahdenkymmenen vuoden kuluttua pääsin korjausleikkaukseen, jossa rakennettiin uusi väliliha ja emättimen seinämä synnytyksessä räjähtäneen tilalle.

Olen tosi katkera siitä että jouduin elämään nuoren aikuisikäni käytännössä ilman toimivaa sukuelintä. Mut ei kuulemma haittaa. Ei oo vakava komplikaatio. 

Synnytin sektiolla nelikymppisenä. Se oli ihan naurettavan helppoa. Toipumiseen meni pari kuukautta.

No niin, räjähdysmamma saapui paikalle.

Vierailija
157/870 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska monella meistä on myös tyttö lapsia. On heidän etu että sektio ei kasvata suosiota niin että luovuttaa entistä enemmän synnytyssairaaloista ja synnytysvalmennuksesta. Myös monen omat lapset ovat tätä ikäluokkaa, jotka kohta ovat siinä vaiheessa että valitsevat oman tavan synnyttää. Ois tärkeää että ois faktoja tarjolla siitä mitä etuja alatiesynnytyksellä on. Some luo kovat paineet nuorille. Nykyään kaikki luonnollinen on niin out. Pitää olla jo täyteaineita jo ennen ensimmäistä ryppyä yms. Myös synnytys on yks asia mikä voidaan lisätä osittain tähän ulkonäköpaineiden joukkoon "ettei pimppi kulu"... Kaikille suosittelen etsimään synnytyksestä monipuolisesti tietoa. 

Vierailija
158/870 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nurisijat luulevat että sektion halunneet valinneet sektion ulkonäkösyistä. Näin ei ole. Halusin että seksi tuntuu samalta kuin ennen. Ja kyllä, pari kertaa päivässä miehen kanssa yhäkin homma hoituu  ruuhkavuosissa niin että halut kuin nuoruusvuosina

Vierailija
159/870 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohon syynä vissiin se, että naisille on nykyään tärkeämpää miltä pimppa näyttää? :D Ei haluta, että sen ulkonäkö muuttuisi mitenkään synnytyksen myötä. 

Ei kyse ole pimpan ulkonäöstä, vaan sen toimivuudesta. Kaikki naiset eivät ole aseksuaaleja, vaan seksuaalinen nautinto on tärkeä asia.

Ja synnytys vaikuttaa tähän kielteisesti miten? Itsellä ainakin paransi herkkyyttä ja paljon paremmat orgasmit, samaa kuullut muiltakin. Toki kaikille ei näin tapahdu.

Vierailija
160/870 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pillu pysyy "neitsyenä" kun synnyttää sektiolla.