Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sektio yleistynyt

Vierailija
30.06.2024 |

Ollaan rehellisiä. Sektiot lisääntyneet runsaasti ensisynnyttäjillä. Todella moni nainen on jo ennen raskautumista tullut siihen tulokseen että haluaa sektion keinoja kaihtamattakin. Minäkin halusin ja vetosin synnytyspelkoon. En saanut sektioon myönnytystä siltikään vaan ohjauksen pelkopoliin. Tätä aikaa ennen lapsivedet kuitenkin ehti tulla ja olin peloissani että alatiesynnytys edessä mihin en valmis millään tapaa. Lopulta synnytyksen etenemisen ollessa liian hidasta suostuivat sektioon ja tilastollisesti se ei ollut suunniteltu sektio vaikka tosiasiassa se oli mielessäni ollut toiveissa koko ajan. Toki jälkikäteen helpompi ollut sanoa että ei ollut suunniteltu koska osa naisista etenkin olleet tuomitsevia sektiosta kuultua. Tuskin olen ainoa joka haluaa sektion itsekkäistä syistä, nyt jo joka 4. ensisynnyttäjä saa lapsen sektiolla

https://yle.fi/a/74-20095465

Kommentit (870)

Vierailija
741/870 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En harrastanut raskauden aikana liikuntaa, lopetin liikuntaharrastuksen enkä ottanut tilalle mitään. Tein etähommia kotona. Ihan hyvin meni, lepo ja stressin välttely tekivät pelkästään hyvää.

Raskautta ei kannata suorittaa! Jos saa iloa liikunnasta tai on jotenkin erityinen huonokuntoinen, voi olla hyvä kiinnittää asiaan paljonkin huolimatta. Stressaaminen on kuitenkin suurin ongelma.

Suomalaisille odottajille kyllä puhutaan ihan hirveän stressaavasti. Tottakai liikunta on yksi tärkeä osa-alue, mutta asenteen pitäisi olla että raskaana olevia hellitään ja lellitään, annetaan olla pumpulissa ja mahdollisimman helpossa ympäristössä! Se on vauvallekin todella tärkeää, että raskaanaolevista pidetään hyvää huolta. Se, miten asioista puhutaan, on yksi osa sitä. Stressin välttäminen on aivan ydinasioita. Ei sen luetteleminen, mitä tulisi raskaana jaksaa suorittaa.

Vierailija
742/870 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riskiraskaudet erikseen. Normaali raskaus ei mene kesken liikunnan vuoksi.

Juuri näin. Liikuntaa suositellaan raskaana oleville 150 minuuttia viikossa, vähintään kolmena päivänä viikossa, mieluiten joka päivä.

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01034

Loppuraskaudesta onnekas se, joka pystyy liikkumaan :) Liitoskivut voi päättää toisin.

Liikunta auttaa liitoskipuihin.

Hoovee

Totta tuo on. Liikkumattomuus vain pahentaa niitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
743/870 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko olemassa mitään tilastotietoa siitä kuinka moni alatiesynnytyksenä alkanut synnytys päätyy lopulta hätäsektioon? 

Vierailija
744/870 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En harrastanut raskauden aikana liikuntaa, lopetin liikuntaharrastuksen enkä ottanut tilalle mitään. Tein etähommia kotona. Ihan hyvin meni, lepo ja stressin välttely tekivät pelkästään hyvää.

Raskautta ei kannata suorittaa! Jos saa iloa liikunnasta tai on jotenkin erityinen huonokuntoinen, voi olla hyvä kiinnittää asiaan paljonkin huolimatta. Stressaaminen on kuitenkin suurin ongelma.

Suomalaisille odottajille kyllä puhutaan ihan hirveän stressaavasti. Tottakai liikunta on yksi tärkeä osa-alue, mutta asenteen pitäisi olla että raskaana olevia hellitään ja lellitään, annetaan olla pumpulissa ja mahdollisimman helpossa ympäristössä! Se on vauvallekin todella tärkeää, että raskaanaolevista pidetään hyvää huolta. Se, miten asioista puhutaan, on yksi osa sitä. Stressin välttäminen on aivan ydinasio

Hyvä vaan, että potkitaan vähän persuksille. Monella on tapana jäädä sohvanpohjalle löhöämään suklaata syöden, koska raskaus. Sitten ihmetellään, kun ei pystytä kävelemään ja elopaino hipoo satasta. Sitten synnytetään jättimäinen sokerivauva.

Vierailija
745/870 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, pitäisi alleviivata stressitöntä odotusta raskaana olevalle ja sitä miten tärkeää ja hyödyllistä se on sille vauvalle myös. Miksi siis sitä pelkopoli aikaa ei voi varata itse jostain varauspalvelusta jos itse kokee että sitä tosissaan tarvitsee, tai miksi sitä aikaa ei saa mahd. aikaisin ylipäätään? Siinähän putoaisi todella iso stressi harteilta kun pelokas äiti tietäisi että sektio on tulossa eikä tarvitse enää pelätä että joutuu alateitse synnyttämään. 

Vierailija
746/870 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, pitäisi alleviivata stressitöntä odotusta raskaana olevalle ja sitä miten tärkeää ja hyödyllistä se on sille vauvalle myös. Miksi siis sitä pelkopoli aikaa ei voi varata itse jostain varauspalvelusta jos itse kokee että sitä tosissaan tarvitsee, tai miksi sitä aikaa ei saa mahd. aikaisin ylipäätään? Siinähän putoaisi todella iso stressi harteilta kun pelokas äiti tietäisi että sektio on tulossa eikä tarvitse enää pelätä että joutuu alateitse synnyttämään. 

Ei pidä hankkiutua raskaaksi niin ei tarvitse pelätä alatiesynnytystä.

Vierailija
747/870 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

tätä ketjua luettuani taidan tulla päätökseen että jos/kun toivottavasti saan tahtoni mukaisesti pelkosektion, en puhu siitä yhtään kenellekään koska en jaksa sitä kivittämistä ja puhkumista muilta naispuolisilta. Tärkein on kuitenkin hyvinvoiva äiti ja vauva, mitä väliä kummalla tyylillä synnytystapahtui? 

Vierailija
748/870 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Molemmat synnytystavat kokenut. Aika kullannut muistot mutta muistan että kipua koki vähemmän aikaa suunnitellussa sektiossa jos laskee yhteen synnytysvaiheen + palautumisen

Alateitse synnytys aihe kesti reilun vuorokauden pidempään ja synnärillä oli tilanpuutetta. Siksi ihmettelen miksei nopeammin hoideta caset jos nahdollista sen sijaan että käännytetään synnärillä koska tilaa ei ole

Alatieaynnytys vaati yhden kätilön, ehkä hoitsun, sektio paljon enemmän. Googlatkaa nyt hitto vie! Jos tilaa ja henkilökuntaa ei ole, niin luuletko että leikkaussalit on tyhjinä ja leikkaushenkilökunta vetää lonkkaa?

Minulla ollut 3 sektiota. Niissä aina ollut 4 työntekijää ja kesto vain 20min. 

+leikkaussali. Mot.

Vierailija
749/870 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Liikuntaa suositellaan raskaana oleville 150 minuuttia viikossa, vähintään kolmena päivänä viikossa, mieluiten joka päivä.

Loppuraskaudesta onnekas se, joka pystyy liikkumaan :) Liitoskivut voi päättää toisin.

Mulla (nyt rv40) liitoskipuja on esiintynyt tässä raskaudessa yksinomaan liikunnan jälkeen.

Vierailija
750/870 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen synnyttänyt kahdesti. Mieluummin luonnollista reittiä kuin leikkauksella. Ei ollut mitään ongelmia ja alapääkin on ihan kunnossa vieläkin.

Vierailija
751/870 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Molemmat synnytystavat kokenut. Aika kullannut muistot mutta muistan että kipua koki vähemmän aikaa suunnitellussa sektiossa jos laskee yhteen synnytysvaiheen + palautumisen

Alateitse synnytys aihe kesti reilun vuorokauden pidempään ja synnärillä oli tilanpuutetta. Siksi ihmettelen miksei nopeammin hoideta caset jos nahdollista sen sijaan että käännytetään synnärillä koska tilaa ei ole

Alatieaynnytys vaati yhden kätilön, ehkä hoitsun, sektio paljon enemmän. Googlatkaa nyt hitto vie! Jos tilaa ja henkilökuntaa ei ole, niin luuletko että leikkaussalit on tyhjinä ja leikkaushenkilökunta vetää lonkkaa?

+leikkaussali. Mot.

Kaveri synnytys huone oli isompi. Siellä oli allaskin

Vierailija
752/870 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäreillä on on isommat palkat kuin kätilöillä, ei se pelkkä henkilömäärä kuluja määrittele. Ja leikkaussalin kustannuksetkaan ei ole neliöistä kiinni, vaan varustetasosta. 

Vierailija
753/870 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

&nb

Alatiesynnytitkö leikkaussalissa?

Vierailija
754/870 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoo henkilö joka pääsi itse pöntöltä ylös. Minä en päässyt edes siitä ylös.

Vierailija
755/870 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onko olemassa mitään tilastotietoa siitä kuinka moni alatiesynnytyksenä alkanut synnytys päätyy lopulta hätäsektioon? 

5-15%

Vierailija
756/870 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi synnytystä raivoisasti pelkäävä nainen on raskaana ylipäätään?

Vierailija
757/870 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiireelliseen sektioon päättyy noin joka kymmenes alatiesynnytys. Hätäsektioon alle prosentti.

Vierailija
758/870 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei liity neliöihin. 

Vierailija
759/870 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli sekö on nyt sitten täysin tuuripeliä kuka sattuu äidin ottamaan vastaan pelkopolilla, että saako pelkosektion vaiko ei? 

te jotka olette saaneet suunnitellun sektion, mitä sanoitte että saitte sen? olen kuullut kauhutarinoita että siellä on ollut lääkäri vastassa joka on vain kylmästi todennut että sektio ei käy, on yritettävä alateitse. 

Vierailija
760/870 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi keino vähentää pelkopotilaiden pelkoa ja lisätä mahdollisesti uskallusta yrittää alateitse olisi se että oikeasti luvataan ja vannotaan että repeämät ja muut KORJATAAN ja hoidetaan niin hyvin kuin mahdollista. Liian paljon kuullut ja lukenut tarinoita missä naisparat on hylätty vaivoineen kokonaan, ei uskota vaivojen suuruutta tai muuten vähätellään