Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sektio yleistynyt

Vierailija
30.06.2024 |

Ollaan rehellisiä. Sektiot lisääntyneet runsaasti ensisynnyttäjillä. Todella moni nainen on jo ennen raskautumista tullut siihen tulokseen että haluaa sektion keinoja kaihtamattakin. Minäkin halusin ja vetosin synnytyspelkoon. En saanut sektioon myönnytystä siltikään vaan ohjauksen pelkopoliin. Tätä aikaa ennen lapsivedet kuitenkin ehti tulla ja olin peloissani että alatiesynnytys edessä mihin en valmis millään tapaa. Lopulta synnytyksen etenemisen ollessa liian hidasta suostuivat sektioon ja tilastollisesti se ei ollut suunniteltu sektio vaikka tosiasiassa se oli mielessäni ollut toiveissa koko ajan. Toki jälkikäteen helpompi ollut sanoa että ei ollut suunniteltu koska osa naisista etenkin olleet tuomitsevia sektiosta kuultua. Tuskin olen ainoa joka haluaa sektion itsekkäistä syistä, nyt jo joka 4. ensisynnyttäjä saa lapsen sektiolla

https://yle.fi/a/74-20095465

Kommentit (870)

Vierailija
641/870 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
642/870 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just, tosi harvinaista että mikään menee pieleen. Ihan vaan huvikseen tehdään kiireellisiä sektioita kesken alatiesynnytyksen.

Se on harvinaista, että siihen päädytään. Vaikka niitä tehdäänkin, se ei ole yleistä.

Luitko edes tuota uutista, joka aloitukseen on linkattu? Selkeästi siitä taulukosta näkee, että vuonna 2023 yli 10 prosenttia synnytyksistä päätyi kiireelliseen sektioon. Että juu, todella harvinaista...

Ja lisääntyy vaan prosentit kun lihavat ja iäkkäät synnyttäjät yrittävät pärjätä fyysisestä ponnistelua vaativassa tilanteessa. 

Moni synnyttäjä iäkkäämpi kun kursii uusioperheisiin vauvoja uusien kumppanien kanssa. Ikään kuin parisuhde olisi sitten syvempi vaikka lapsikatraita molemmilla ennestään 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/870 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa lääketiede hyvällä tasolla ja sektio ainakin hus alueella ollut todella laadukasta

Vierailija
644/870 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoin sektiota ja lapsen ollessa perätilassa sain myönnytyksen sektiolle. Olisi ollut varmaan pelkopolilla vääntöä jos ei sektiota olisi ilman perätilaa saanut

Vierailija
645/870 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko suomalaiset ainoat joiden on pakko pusertaa vaikka ei haluaisi? Ihmettelen vaan? Ja muissa maissa ei kysellä niin hirveästi. Ai  minkä takia? No ei se kaikille kuulu. Pusertakoon ne ketkä haluaa eks niin? 

Vierailija
646/870 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsalaiset vissii rakastaa pusertaa. Oikein voimaantuu siitä. No siitä vaan. Mutta ei kai muiden tarvitse pusertaa tai olla samaa mieltä?

Ei sektio ole ongelma, mutta sairaat rikokset terveydenhuollossa saattaa olla. 

Vierailija
647/870 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän on se ikä, kun ensisynnyttäjällä alkaa olla isot riskit päätyä sektioon. Mun tutuissa nelikymppiset on päätyneet poikkeuksetta, vaikka ovat olleet hyväkuntoisia naisia. Ylipainoisia tai perussairaita nelikymppisenä raskaaksi tulleita en edes tunne.

Vierailija
648/870 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko suomalaiset ainoat joiden on pakko pusertaa vaikka ei haluaisi? Ihmettelen vaan? Ja muissa maissa ei kysellä niin hirveästi. Ai  minkä takia? No ei se kaikille kuulu. Pusertakoon ne ketkä haluaa eks niin? 

Vai tekisikö sen päätöksen kuitenkin lääkäri, eks niin? Tossa nyt ei kuitenkaan ole kyse mistään pikkujutusta, voit valita itsellesi vaikka kivan värisen paidan, mutta lääketieteellistä asiantuntemusta vaativissa valinnoissa sen voisi tehdä se lääkäri.

Vierailija
649/870 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän on se ikä, kun ensisynnyttäjällä alkaa olla isot riskit päätyä sektioon. Mun tutuissa nelikymppiset on päätyneet poikkeuksetta, vaikka ovat olleet hyväkuntoisia naisia. Ylipainoisia tai perussairaita nelikymppisenä raskaaksi tulleita en edes tunne.

+40v iässä todetaan isommalla riskillä raskauden aikana jo ultrassa vauvalla poikkeamaa. Vauvat usein silloin isompikokoisia tai vammaa. Tuolloin sektioon päädytään todennäköisemmin

Vierailija
650/870 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tulee äidiksi, joka minusta alkaa jo raskausaikana, focus siirtyy itsestä lapseen. Lapsen kannalta alatiesynnytys on selkeästi paras,  myös äidille. Maailman sivu naiset ovat synnyttäneet luonnollisesti, aiemmin jopa ilman kummoisempaa kivunlievitystä. Ja kuten jossain aiemmassa kommentissa todettiin, se jos mikä on voimaannuttavaa kun löytää vartalonsa voiman! Harvalla jää ongelmia minkäänlaisia, jumpalla pääsee takaisin entiselleen pikkuhiljaa.

Fokuksen tulisi olla aina lapsen parhaassa, ja sektio on perusteltu, jos siihen on lääketieteelliset syyt. 

Alatiesynnytys kannattaa ehdottamasti!!

Vierailija
651/870 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän 40v kroppa toimi enää samalla tavalla mitä 20v. Itsekin tänä vuonna 40v ja jo pelkkä raskaus olisi paljon raskaampaa mitä silloin kun olen lapseni saanut, vaikka olen hyväkuntoinen. Nyt lapset jo 9v, 12v ja 15v. Varmaan minäkin päätyisin jo ikäni vuoksi pelkopolille ja sektioon, jos vielä lapsen saisin. Silloin nuorena olin ihan takki auki, eikä mitään ongelmaa synnyttää. Nyt pelkäisin liikaa. Nuorena olin eritavalla luottavainen omaan kroppaani.

Vierailija
652/870 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva syntyy kun hän on valmis. Sektiossa vauva otetaan kohdusta ennenaikaisesti, se ei voi olla vauvalle hyväksi. 

Lisäksi on tutkittua tietoa, että esim allergiat ovat yleisempiä sektiolla syntyneillä kuin alatiesynnytyksessä syntyneillä. 

Ja siitä toipumisesta vielä omakohtainen kokemus. Ensimmäinen syntyi sektiolla. Synnytys oli käynnissä mutta ei edistynyt, joten pitkittyneen synnytyksen takia päädyttiin sektioon. 

Kaksi seuraavaa lasta syntyi alateitse. Alatiesynnytyksestä toivuin huomattavasti nopeammin kuin sektiosta. 

Vieläkin, yli 20 vuoden jälkeen sektioarven ympärys on tunnoton. Eli minä en ikinä ole toipunut sektiosta kokonaan. Sektiossa kuitenkin katkaistaan iso lihas poikkileikkausella, eikä hermot kasva kaikilla ikinä takaisin. 

Jos vielä tekisin lapsen (joo, en tee, olen liian vanha siihen), haluaisin alatiesynnytyksen. Ehdottomasti. 

Vierailija
653/870 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän 40v kroppa toimi enää samalla tavalla mitä 20v. Itsekin tänä vuonna 40v ja jo pelkkä raskaus olisi paljon raskaampaa mitä silloin kun olen lapseni saanut, vaikka olen hyväkuntoinen. Nyt lapset jo 9v, 12v ja 15v. Varmaan minäkin päätyisin jo ikäni vuoksi pelkopolille ja sektioon, jos vielä lapsen saisin. Silloin nuorena olin ihan takki auki, eikä mitään ongelmaa synnyttää. Nyt pelkäisin liikaa. Nuorena olin eritavalla luottavainen omaan kroppaani.

No onpas jänskä. Yleensä ihmiset muuttuvat iän myötä itsevarmemmiksi, jos ei satu traumatisoivia kokemuksia. Minä synnytin 34-, 36- ja 41-vuotiaana, ei pelottanut ja hyvin meni.

Vierailija
654/870 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun tulee äidiksi, joka minusta alkaa jo raskausaikana, focus siirtyy itsestä lapseen. Lapsen kannalta alatiesynnytys on selkeästi paras,  myös äidille. Maailman sivu naiset ovat synnyttäneet luonnollisesti, aiemmin jopa ilman kummoisempaa kivunlievitystä. Ja kuten jossain aiemmassa kommentissa todettiin, se jos mikä on voimaannuttavaa kun löytää vartalonsa voiman! Harvalla jää ongelmia minkäänlaisia, jumpalla pääsee takaisin entiselleen pikkuhiljaa.

Fokuksen tulisi olla aina lapsen parhaassa, ja sektio on perusteltu, jos siihen on lääketieteelliset syyt. 

Alatiesynnytys kannattaa ehdottamasti!!

Tämä! Ja lapsen synnyttyä se pelkääminen vasta alkaakin, mahtaako näillä synnytyspelkoisilla kasetti kestää...

Vierailija
655/870 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onpas jänskä. Yleensä ihmiset muuttuvat iän myötä itsevarmemmiksi, jos ei satu traumati

No hienoa sulle. Mulla on niin pitkä aika jo edellisestä, että enpä lähtisi enää siihen hommaan. En edes rakastua haluaisi tässä iässä. Ja ehkä se, että olen neuvolassa töissä ja näitten asioitten kanssa tekemisissä liikaa ja nyt tälle vuodelle sattunut liikaa kaikkea, joten se varmasti vaikuttaa asiaan.

Vierailija
656/870 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onpas jänskä. Yleensä ihmiset muuttuva

Raskautua siis, ennakoiva muutti.

Vierailija
657/870 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös näitä sektioita tehdä siksi, ettei tarvitse jäädä viikonlopuksi odottelemaan, sattuisiko se lapsi jo tulemaan.

Vierailija
658/870 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onpas jänskä. Yleensä ihmiset muuttuvat iän myötä itsevarmemmiksi, jos ei satu traumati

Miksi halusit vielä yli 40-vuotiaana?

Enbitse uskaltaisi kun terveydenhuoltoalalla työskennelleenä varoiteltu ikäriskeistä 

Vierailija
659/870 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös näitä sektioita tehdä siksi, ettei tarvitse jäädä viikonlopuksi odottelemaan, sattuisiko se lapsi jo tulemaan.

Tuo on nippa nappa ymmärettävissä, jos lähimpään synnytyssairaalaan on se 200km ja on pienikin riski komplikaatioista.

Vierailija
660/870 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryömin ja konttasin vika raskauskolmanneksen. Kävelystä ei tullut enää mitään. Ulkona taluttaja apuna. Olin ennen raskautta 50kg ja loppuvaiheessa 75kg. Sektion sain ja uskon että se oli parempi kun perusliikkumisestakaan ei tullut mitään 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan seitsemän