Sektio yleistynyt
Ollaan rehellisiä. Sektiot lisääntyneet runsaasti ensisynnyttäjillä. Todella moni nainen on jo ennen raskautumista tullut siihen tulokseen että haluaa sektion keinoja kaihtamattakin. Minäkin halusin ja vetosin synnytyspelkoon. En saanut sektioon myönnytystä siltikään vaan ohjauksen pelkopoliin. Tätä aikaa ennen lapsivedet kuitenkin ehti tulla ja olin peloissani että alatiesynnytys edessä mihin en valmis millään tapaa. Lopulta synnytyksen etenemisen ollessa liian hidasta suostuivat sektioon ja tilastollisesti se ei ollut suunniteltu sektio vaikka tosiasiassa se oli mielessäni ollut toiveissa koko ajan. Toki jälkikäteen helpompi ollut sanoa että ei ollut suunniteltu koska osa naisista etenkin olleet tuomitsevia sektiosta kuultua. Tuskin olen ainoa joka haluaa sektion itsekkäistä syistä, nyt jo joka 4. ensisynnyttäjä saa lapsen sektiolla
Kommentit (870)
Millainen pelkopolikäynti on?
Jo sh vai lääkäri jolle jutellaan vartti-puolituntinen ja täytellään lomakkeita?
Mukavuussektion vaativat saisivat itse maksaa kulut täysimääräisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikä, ylipaino, vähäinen liikunta ja kyllä mä tähän vielä lisäisin jälleen kerran sosiaalisen median. Äidit lukevat netistä kaikki mahdolliset kauhutarinat, ja oikein lietsovat itsensä vielä suurempaan paniikkiin.
Eli ihannesynnyttäjä olisi nuori, urheilullinen nainen, jonka elämä on pääosin Internetin ulkopuolella.
Miksi urheilullinen? Lääkärit ainakin pitävät urheilullisia naisia huonoina synnyttäjinä.
Millä tavalla urheilullinen nainen on huonompi synnyttäjä? Sellainen nykyaikainen voimaantunut nainenko siis parempi? Itse olen urheilullinen ollut koko elämän ja mm. sen takia palautunut synnytyksistä hienosti. Lääkäri sanoi esikoisen syntymän jälkeen kun toista odotin, että lantionpohja on timmissä kunnossa ja sitä on hyvä opetella rentouttamaan ja se ehkä ainut mitä kommentoitu ns. synnytystä huonontamaan tekijänä. Mutta kaikki kolme tulleet alateitse ilman komplikaatioita, synnytysten kestot 2-5h kaikkineen ja imetys sujunut loistavasti. Ja edelleen timmissä kunnossa ollaan sekä kropan että alakerran osalta. Vai tarkoitettiinko tässä kilpaurheilussa naista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikä, ylipaino, vähäinen liikunta ja kyllä mä tähän vielä lisäisin jälleen kerran sosiaalisen median. Äidit lukevat netistä kaikki mahdolliset kauhutarinat, ja oikein lietsovat itsensä vielä suurempaan paniikkiin.
Eli ihannesynnyttäjä olisi nuori, urheilullinen nainen, jonka elämä on pääosin Internetin ulkopuolella.
Miksi urheilullinen? Lääkärit ainakin pitävät urheilullisia naisia huonoina synnyttäjinä.
Millä tavalla urheilullinen nainen on huonompi synnyttäjä? Sellainen nykyaikainen voimaantunut nainenko siis parempi? Itse olen urheilullinen ollut koko elämän ja mm. sen takia palautunut synnytyksistä hienosti. Lääkäri sanoi esikoisen syntymän jälkeen kun toista odotin, että lantionpohja on timmissä kunnossa ja sitä on hyvä opetella rentouttamaan ja se ehkä ainut mitä kommentoit
Huonontavana tekijänä.
Vierailija kirjoitti:
Jo sh vai lääkäri jolle jutellaan vartti-puolituntinen ja täytellään lomakkeita?
Jutellaan. Kätilö kertoo alatiesynnytyksen "paremmuudesta" mutta myös kuuntelee huoliasi ja koittaa saada pelkoasi selätettyä. Mietitään yhdessä mikä on paras ratkaisu. On se alatiesynnytykseen painottava. Kannattaa varautua lukemalla kummankin synnytystavan hyödyistä ja riskeistä niin ei tartte kätilön sulle luennoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutellaan. Kätilö kertoo alatiesynnytyksen "paremmuudesta" mutta myös kuuntelee huoliasi ja koittaa saada pelkoasi selätettyä. Mietitään yhdessä mikä on paras ratkaisu. On se alatiesynnytykseen painottava. Kannattaa varautua lukemalla kummankin synnytystavan hyödyistä ja riskeistä niin ei tartte kätilön sulle luennoida.
Ylellä kotisynnytyksistä juttua. Yksi kätilöiltä vaikutti olevan melko vastaan sitä että luomu synnytyksen sijaan lääketieteellistä apua. Omia asenteita ja mielipiteitä ei saisi tuputtaa ainoana oikeana
Kun lapsi syntyi sektiolla sain ensimmäisen puolen vuoden aikana vastailla vieraiden ihmisten Miksi sektio? - kysymyksiin. Rouvia jotka halunneet alkaa juttelemaan julkisissa kulkuvälineissä synnytyskokemuksista, Koin jokseenkin aiheesta puhumisen ylittävän perus small talk-aiheet
Vierailija kirjoitti:
Mukavuussektion vaativat saisivat itse maksaa kulut täysimääräisesti.
Jos sinä maksat alatiesynnytyksen kohdalla täysimääräisesti kärsimyksestä korvauksen. Jos kaikki menee hyvin niin pääset ilmaiseksi!
Mulla lähisuvussa useampi kätilö ja suosittelivat alatiesynnytystä. Tuskin suosittelisivat jos edut olisivat lähinnä taloudelliset. Sektio on silti ihan hyvä vaihtoehto synnytyspelkoiselle. Ihan kummallista touhua jankuttaa täällä aiheesta, todella ymmärrettäväähän se on haluta sektio. Siinä on kuitenkin ne omat hyvät puolensa.
Turvallisia synnytyksiä kaikille! Ja onnea pienokaisista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla urheilullinen nainen on huonompi synnyttäjä? Sellainen nykyaikainen voimaantunut nainenko siis parempi? Itse olen urheilullinen ollut koko elämän ja mm. sen takia palautunut synnytyksistä hienosti. Lääkäri sanoi esikoisen syntymän jälkeen kun toista odotin, että lantionpohja on timmissä kunnossa ja sitä on hyvä opetella rentouttamaan ja se ehkä ainut mitä kommentoit
Normaalin urheilullinen on varmastikin ihan parhaita synnyttäjiä, mutta tosi timmeillä on niin tiukat vatsalihakset, että ne voivat olla haitaksi synnytyksessä. Kyllä asia on tiedetty kauan.
Tuossa yksi juttu aiheesta. Kotimaisiakin esimerkkejä muistan, mutten nyt heti löytänyt.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/fitness-gurun-sixpack-aiheutti-ylla…
Vierailija kirjoitti:
Mulla lähisuvussa useampi kätilö ja suosittelivat alatiesynnytystä. Tuskin suosittelisivat jos edut olisivat lähinnä taloudelliset. Sektio on silti ihan hyvä vaihtoehto synnytyspelkoiselle. Ihan kummallista touhua jankuttaa täällä aiheesta, todella ymmärrettäväähän se on haluta sektio. Siinä on kuitenkin ne omat hyvät puolensa.
Turvallisia synnytyksiä kaikille! Ja onnea pienokaisista!
Minulla on myös ystävä joka on ammatiltaan kätilö ja synnyttänyt itse 5 lasta alakautta. Kaikki synnytykset eivät ole menneet täydellisen hyvin (yhdestä jäi kuulema todella huono fiilis mutta ei halunnut kertoa tarkemmin miksi), mutta yhä uudelleen on mennyt asenteella että alatiesynnytys on itsestäänselvyys. Hän ei kuitenkaan koskaan ole kenellekään muulle "markkinoinut" alatiesynnytystä ainoana oikeana vaihtoehtona. Olin illanistujaisissa jossa oli hänen ja minun lisäksi 3 eri vaiheessa raskaana olevaa naista ja synnytyksistä juteltiin todella neutraalisti. Ystävältäni luonnollisesti kyseltiin paljon koska ensinnäkin hänellä oli silloin ollut jo 3 raskautta/synnytystä takana ja toisekseen tietenkin ammattinsa puolesta. Yksi raskaanaolleista oli pelkopolin asiakas ja halusi ehdottomasti suunnitellun sektion ja ystäväni kertoi siitä prosessista hyvin avuliaasti ja neutraalisti, kertaakaan kyseenalaistamatta toisen valintaa tai yrittämättä mainostaa alatiesynnytyksen ylivoimaisuutta. Ainoa minkä varmisti oli, että eihän toisella ollut haaveena saada useampia lapsia pienellä ikäerolla peräjälkeen, koska se oli jotain mihin sektio voi vaikuttaa.
En suoraan sanottuna usko hetkeäkään, että kätilöillä olisi mitään intressejä painostaa ihmisiä alatiesynnytykseen säästösyistä. Ideologisista varmasti joillain, mutta säästöjä eivät varmasti ajattele.
Sektio on iso leikkaus. Kyllä minä mieluummin synnytin alakautta, vaikka toki pelottikin. Olisi se sektiokin pelottanut ihan yhtä lailla. Odotin kaksosia, ja varmaankin olisin sektion saanut halutessani varsin helposti.
Tietenkin varauduin myös mahdollisuuteen, että kesken kaiken joudutaankin sektioon. Onneksi niin ei käynyt.
Eniten hirvitti se mahdollisuus, että ekan kaksosista synnytän alakautta, mutta toisen kanssa joudutaan sektioon. Sekin on kaksossynnytyksissä mahdollista eikä edes mitenkään harvinaista.
Vierailija kirjoitti:
Sektio on iso leikkaus. Kyllä minä mieluummin synnytin alakautta, vaikka toki pelottikin. Olisi se sektiokin pelottanut ihan yhtä lailla. Odotin kaksosia, ja varmaankin olisin sektion saanut halutessani varsin helposti.
Tietenkin varauduin myös mahdollisuuteen, että kesken kaiken joudutaankin sektioon. Onneksi niin ei käynyt.
Eniten hirvitti se mahdollisuus, että ekan kaksosista synnytän alakautta, mutta toisen kanssa joudutaan sektioon. Sekin on kaksossynnytyksissä mahdollista eikä edes mitenkään harvinaista.
Kaksosten kohdalla tavallista sektion suosittelu ja kolmosten kohdalla pakollinen
Rakenneultra takana eikä vielä sektiota myönnetty
Naistenklinikka ollut hyvä, siellä tosin ei suunniteltuja sektioita tehdä kun keskitetty Espooseen
Vierailija kirjoitti:
Rakenneultra takana eikä vielä sektiota myönnetty
Ei tietenkään, kun sektiosta päätetään vasta loppuraskaudessa. Jos haluaa sektion synnytyspelon vuoksi, neuvolasta pitää pyytää lähetettä pelkopolille.
Vierailija kirjoitti:
Kun lapsi syntyi sektiolla sain ensimmäisen puolen vuoden aikana vastailla vieraiden ihmisten Miksi sektio? - kysymyksiin. Rouvia jotka halunneet alkaa juttelemaan julkisissa kulkuvälineissä synnytyskokemuksista, Koin jokseenkin aiheesta puhumisen ylittävän perus small talk-aiheet
Miksi kerrot ventovieraille synnytyksestä julkisissa kulkuvälineissä? Se on ihan oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kerrot ventovieraille synnytyksestä julkisissa kulkuvälineissä? Se on ihan oma valinta.
Jutellleet ensin muuten iloisesti ja vastaillut kohteliaisuutta. Introverttina en aloitteellinen
Itse pelkään kyllä sektiota enemmän kuin alatiesynntystä. Jo pelkkä ajatus siitä että vatsa leikellään auki saa aikaan pyörrytystä.
Kätilöopiston painosti alatiesynnytykseen, ei ihme että synnäristä se karsittiin