Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko työkokeilussa vaan sluibailla?

Vierailija
28.06.2024 |

Jos työkkäri pakottaa johonkin palkattomaan orjaduuniin mikä ei kiinnosta paskaakaan niin voiko ne työt tehä vaan mahollisimman huonosti? Tuleeko siitä jotain seuraamuksia? En todellakaan aio tehä ilmaseksi kunnolla mitään yhellekään firmalle lol

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa myös vaatia ilmainen ateria firman piikkiin. Se on vähintä mitä voit saada kerta palkkaa et saa

En olisi kehdannut edes kysyä, mutta työnantaja tarjosi kysymättä.

Olet orjahommissa, etkä kehtaa edes pyytää ateriaa?? Itselläni on niin huono itsetunto etten uskonut että sitä voi kukaan alittaa, mutta väärässä olin.

Vierailija
42/76 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se on niin, että työkokeilussa voi vaan sluibailla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle sanottiin ammatillisessa kuntoutuksessa että työkokeilua ei kannata pistää ceeveehen koska se näyttää huonolta työnantajien mielestä. Eli täysin hyödytöntä hommaa kaikin puolin. 

Huonolta sekin näyttää, jos ei ole tehnyt MITÄÄN.

Paremmalta se tyhjä kohta näyttää kuin työkokeilu, josta työnantajat ajattelee että ihmisellä on joku psyyk/fyys ongelma kun on sellaisessa ollut. Kuten ammatillisen kuntoutuksen kautta työkokeiluun menneillä onkin. 

Vierailija
44/76 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkään, et tee mitään millekään firmalle. Kuntouttavaa työtoimintaa ei saa firmat järjestää. Vain kunnat, yhdistykset, säätiöt ja seurakunnat ns. julkiset ja voittoa tavoittelemattomat ja lain mukaan kuntouttavassa pitää olla ohjausta ja työvalmennusta, koska sehän on tarkoitettu niille työttömille jotka eivät kykene hakemaan vapailta markkinoilta töitä tai koulutuspaikkaa, ei osallistumaan mihinkään muihin työllistämistoimiin kuten työhönvalmennukseen tai kursseille. Jos sulla on elämänhallintaongelmaa tai monia terveydellisiä ongelmia joita pitää selvitellä, kuulut typin asiakkaaksi, ja typ voi tarpeen vaatiessa ohjata kutyyn.

Riippuu sit paikasta mitä siellä tehdään ja millä tahdilla. Useimmiten on niin, että jokainen tekee kykyjensä mukaan. Sluibailua ei yleensä katsota hyvällä, koska idea on oppia työelämän sääntöjä, ja työelämässähän ei kauan katsella vetelehtijöitä.

Hyvä ja asiallinen kirjoitus, vaikkakin hieman ohi aiheesta, kun muut keskustelevat työkokeilusta. Sikäli sopii ketjuun kyllä, että moni ketjun keskustelija kuuluisi kuntouttavaan työkokeilun sijaan. Kuntouttavaanhan riittää yksi päivä viikossa ja muistelisin 4 tuntia per päivä, muttei ole velvollisuutta kuin käydä kuntouttavan työpaikalla.

Työkokeilussahan kokeillaan joko kiinnostavaa alaa, tai onko työkokeilija soveltuva alalle. Älkää valitko työkokeilua, ellette halua työkokeiluun, valitkaa kuntouttava, sitä ei oikein voi edes keskeyttää, kuin kuntoutettava jos löytää oikean työpaikan. Työkokeilun voi keskeyttää työkokeilija hyvästä syystä, sekä työnantaja.

Vierailija
45/76 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkään, et tee mitään millekään firmalle. Kuntouttavaa työtoimintaa ei saa firmat järjestää. Vain kunnat, yhdistykset, säätiöt ja seurakunnat ns. julkiset ja voittoa tavoittelemattomat ja lain mukaan kuntouttavassa pitää olla ohjausta ja työvalmennusta, koska sehän on tarkoitettu niille työttömille jotka eivät kykene hakemaan vapailta markkinoilta töitä tai koulutuspaikkaa, ei osallistumaan mihinkään muihin työllistämistoimiin kuten työhönvalmennukseen tai kursseille. Jos sulla on elämänhallintaongelmaa tai monia terveydellisiä ongelmia joita pitää selvitellä, kuulut typin asiakkaaksi, ja typ voi tarpeen vaatiessa ohjata kutyyn.

Riippuu sit paikasta mitä siellä tehdään ja millä tahdilla. Useimmiten on niin, että jokainen tekee kykyjensä mukaan. Sluibailua ei yleensä katsota hyvällä, koska idea on oppia työelämän sääntöjä, ja työelämässähän ei kauan katsella vet

Oon ollut kahdesti kuntouttavassa enkä mene uudestaan. Siellä on narkomaaneja, alkoholisteja ja mt ongelmaisia. Itse olin askartelemassa joulukortteja. Ohjaajat suhtautui meihin alentuvasti, yksi ohjaaja puhui avoimesti miten haluaisi olla muualla töissä ja hän olikin yhtenään sairaslomalla "selän" takia.

Kuntouttavaa työtoimintaa kannattaa vältellä kuin ruttoa. 

Vierailija
46/76 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilusta ei edes saa todistusta, joten en suosittele

Varmasti saa pyydettäessä. Kahden kuukauden työkokeilun ja kuuden kuukauden palkkatukityön jälkeen sain todistuksen kahdeksalta kuukaudelta pyytämättä.

Tietty jos ei ole työkokeilussa mitään tehnyt, niin ei todistusta kannatakaan pyytää. 🤣

Lain mukaan työkokeilusta tulee antaa todistus, mutta se ei ole työtodistus.

Ja jos hakee myöhemmin töitä niin, että työkokeilu olisi varsinaista työkokemusta niin sitä se ei ole. Ei kukaan laske työkokemukseksi työkokeilua.

Taisi esimieheni tietää paremmin, koska talossa oli TE-palvelun ammattilaisia, joilta asian pystyi selvittämään.

Vierailija
47/76 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kieltäytykää työkokeiluista jollei kiinnosta mennä. Pilaatte mahdollisuudet niiltäkin, jotka itse työkokeiluun haluavat.

Ei minua pakotettu työkokeiluun, kaksi kertaa olen ollut.

Palkattiinko sinut niihin paikkoihin sitten myös?

Vierailija
48/76 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sluibailepa myös sitten tukirahoja anoessasi. Älä viitti anoa. Liikaa vaivaa. Eihän siitä saa palkkaa.

Vierailija
49/76 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle sanottiin ammatillisessa kuntoutuksessa että työkokeilua ei kannata pistää ceeveehen koska se näyttää huonolta työnantajien mielestä. Eli täysin hyödytöntä hommaa kaikin puolin. 

Mikään ei kelpaa.

Vierailija
50/76 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei kelpaa.

Työnantajalle jossain työkkärin työkokeilussa ollut tai sitten ei mitään tehnyt on täysin samalla viivalla. Työttömiä ei haluta palkata mihinkään, vain työnvaihtajia.

Vierailija
51/76 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kieltäytykää työkokeiluista jollei kiinnosta mennä. Pilaatte mahdollisuudet niiltäkin, jotka itse työkokeiluun haluavat.

Mulla ollut kivat helpot paikat ja vielä lähellä, ei kuluneet kulukorvaukset bussilippuun.

Vierailija
52/76 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä joistain saa ja varmasti pyydettäessä saa

Vierailija
53/76 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkattiinko sinut niihin paikkoihin sitten myös?

Itseasiassa palkattiin, määräajaksi, ei toistaiseksi.

Vierailija
54/76 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää menkö työkokeiluun vain siksi, että TE-palveluiden työntekijä sitä ehdottaa.

Menkää toki kun syyt ovat oikeat, ja välttäkää silloinkin allekirjoittamasta liian pitkää kokeilua. Kuukausi voi riittää, ja jos se työnantajalle ja kokeilijalle sopii, työkokeilua voidaan jatkaa, pakko ei ole.

Samat sanat kuntouttavan suhteen, jos koette kuntouttavalle olevan tarvetta kartoittakaa mahdolliset paikat ja valitkaa itse. Kuntouttavaan työtoimintaan ei voi mennä voittoa tuottavaan yritykseen, eikä kuntoutettava ole työsuhteessa ns. työnantajan kanssa.

Vierailija
55/76 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, kannattaa sluibailla, jos tavoitteena on työttömänä pysyminen. Muuten ei.

Voi pientä ja naivia ihmistä.

Vierailija
56/76 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä joistain saa ja varmasti pyydettäessä saa

Joo todistuksen työkokeilusta, mutta ei sitä voi työnantajalle näyttää ellei halua rekrytoijan kategoriaan "luuseri". 

Vierailija
57/76 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää menkö työkokeiluun vain siksi, että TE-palveluiden työntekijä sitä ehdottaa.

Menkää toki kun syyt ovat oikeat, ja välttäkää silloinkin allekirjoittamasta liian pitkää kokeilua. Kuukausi voi riittää, ja jos se työnantajalle ja kokeilijalle sopii, työkokeilua voidaan jatkaa, pakko ei ole.

Samat sanat kuntouttavan suhteen, jos koette kuntouttavalle olevan tarvetta kartoittakaa mahdolliset paikat ja valitkaa itse. Kuntouttavaan työtoimintaan ei voi mennä voittoa tuottavaan yritykseen, eikä kuntoutettava ole työsuhteessa ns. työnantajan kanssa.

Tuota jälkimmäistäkin kierretään. Me ainakin tehtiin tuotteita jollekin askarteluliikkeelle myytäväksi. 

Vierailija
58/76 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota jälkimmäistäkin kierretään. Me ainakin tehtiin tuotteita jollekin askarteluliikkeelle myytäväksi. 

Niin, askarteluliike sai voittoa, paja jolla askartelitte tuskin tuotti oman toimintansa ylläpidon. Paikallinen paja joutuu anomaan kaupungilta tukia kerran vuodessa, eli toiminta on vaarassa mennä katkolle kerran vuodessa.

Vierailija
59/76 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, kannattaa sluibailla, jos tavoitteena on työttömänä pysyminen. Muuten ei.

Uskooko joku vielä oikeasti saavansa työkokeilusta työpaikan?

Miksei, ainakin vuorotteluvapaan sijaisuudesta voi. Minun työpaikalla vuorotteluvapaan päätyttyä sijainen sai vakituisen työpaikan. Hän oli niin hyvä työntekijä että hänet haluttiin ehdottomasti palkata. Samaa liksaa hän saa kuin muutkin samaa työtä tekevät eli ei halvalla palkattu vaikka joku varmasti tulee tähän niin väittämään.

Vierailija
60/76 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voi. Kun ei palkkaa makseta niin työpanos on lähinnä läsnäoloa ja hengailua. Senverran voi puuhastella, että oma aika kuluu 👍