Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luulisi että oikeasti vähävaraiset olisi tyytyväisiä jos asumistukeen tulee varallisuusraja

Vierailija
27.06.2024 |

Ainakin minua opiskelijan kismitti paljon kun opiskelukaveri jolla oli vanhemmilta saadut 30k tilillä, sai yhtä paljon opiskelijan tukia kuin minä jolla oli kotoa muuttaessani 1000e tilillä. Aina toivoin että vain oikeasti vähävaraiset saisi tukea. kesätöistäkin sai sen 8k maksimissaan, tilini ei varmaan käynyt yli 10k koko opiskeluaikana jolloin tarvin tukia.

Miksi nyt kuitenkin vastustetaan niin äänekkäästi jos merkittävän omaisuuden omaavilta halutaan leikata tukia? Onko nämä leikkauksista valittavat oikeasti varakkaita jotka yrittää vain keplutella itselleen lisää tukia?

Kommentit (104)

Vierailija
101/104 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin olen tyytyväinen, että nyt vähän tasataan sitä hyvinvointia. Ei ole tuntunut kivalta, että jotkut saa ihan älyttömästi yhteiskunnan tukia mutta itse ei just mitään.

Tämä on juuri oikea tasa-arvoistava kehitys.

Vierailija
102/104 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin olenko tyytyväinen. 

Mut miksi piti leikata alle 300 tienaaviltakin osa-aikatyöttömiltä kaikki mahdollinen? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/104 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se auttaa niitä oikeasti vähävaraisia?

No ehkä ei tartte leikata lisää jos valtio säästää muualla 

Vierailija
104/104 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varallisuusrajaa ei missään nimessä tule ottaa käyttöön kuin vasta satojen tuhansien eurojen omaisuudelle. Esimerkiksi, jos on säästöjä 300 000 euroa. Silloin ei enää olisi oikeutta tukiin. Tällöin voidaan olettaa, ettei henkilöllä ole sellaista elämäntilannetta, jossa tarvitaan tukea asumiseen. Sen sijaan tulevaisuuden varalle pitkäjänteisellä, ankarallakin työllä isonkin potin säästänytkin saattaa joutua työttömäksi ja tarvitsee välittömästi tukea asumiseen edes lyhyeksi ajaksi. Tällaisissa tilanteissa ei ole kohtuullista, että valtio käytännössä sosialisoi vastikkeettomasti henkilön omaisuutta.  

Kaavamaisen ja epäreilun, suorastaan irvokkaan varallisuusrajan sijaan tulee hyödyntää tulorajaa. Eiväthän esimerkiksi sadan tuhannen sijoitukset tuota tässä hetkessä mitään, jos ne ovat akkumuloituvaa omaisuutta. Täysin eri juttu on, kun henkilö realisoi omaisuuttaan. Silloin on täysin selvä asia, ettei tukeen ole tulorajat ylittävältä osalta oikeutta. 

Kaavamainen varallisuusraja kannustaa elämänhallinnan sijaan jopa tuhlaamaan omaisuuden epäasiallisella tavalla. Tuen rajoitusten pitää perustua ainoastaan välittömiin tuloihin. On kansantalouden kannalta välttämätöntä, että myös sosiaaliturva kannustaa elämänhallintaan.

Terv. Tiedostava markkinasosialisti