Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luulisi että oikeasti vähävaraiset olisi tyytyväisiä jos asumistukeen tulee varallisuusraja

Vierailija
27.06.2024 |

Ainakin minua opiskelijan kismitti paljon kun opiskelukaveri jolla oli vanhemmilta saadut 30k tilillä, sai yhtä paljon opiskelijan tukia kuin minä jolla oli kotoa muuttaessani 1000e tilillä. Aina toivoin että vain oikeasti vähävaraiset saisi tukea. kesätöistäkin sai sen 8k maksimissaan, tilini ei varmaan käynyt yli 10k koko opiskeluaikana jolloin tarvin tukia.

Miksi nyt kuitenkin vastustetaan niin äänekkäästi jos merkittävän omaisuuden omaavilta halutaan leikata tukia? Onko nämä leikkauksista valittavat oikeasti varakkaita jotka yrittää vain keplutella itselleen lisää tukia?

Kommentit (104)

Vierailija
41/104 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkossa tilillä saa olla 10000 rahaa, jos asuu yksin, jotta saa asumistukea. 

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010527241.html

Jos saa asumistukea niin ei voi säästää omistusasuntoon enempää kuin 10000, jos asuu yksin ja pariskunnalla saa olla 20000 tilillä rahaa. 

Vierailija
42/104 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kivilläViskoja kirjoitti:

Onhan se typerää, että elämän hallinnasta rangaistaan ja säästämisen sijaista halutaan, että kulutetaan kaikki mitä tulee. Eli esimerkkinä 2 tekee samaa työtä samalla palkalla 10vuotta ja tehdas menee kiinni. Toinen säästänyt 30k asuntoa varten, toinen juonut tilinsä. Kelasta toinen saa 550e kuussa asumistukea säästänyt maksaa omistaan kuulostaako reilulta?

Noin sen kuuluu mennä. Hallituksen tahtotila on, että joko elät minimillä tai omillasi. Siinä on ihan selkeä logiikka. Jatkossa minimitukea vastaan yritetään teettää jotain askaretta, mutta se riippuu seuraavista hallituksista. Toimeentulotuelle heittäytyminen on niin houkuttelevaa, että siinä on varmasti koira haudattuna.

Siinä on vaan sellainen ongelma, että jos elät minimillä niin et enää koskaan pääse siihen tilaan, että elät o

Niin kuin kirjoitin, että koira on haudattuna toimeentulotukeen kannustamisessa. Toimeentulotuelta ei työllistytä oikein mitenkään. Enintään työkokeiluihin, mutta aitoon työpaikkaan pääsee aniharva. Ikäävää on, että osa sinne joutuu vastoin tahtoaan. Niille, ketkä tätä peliä osaavat pelata, se on kuin eläkkeellä olisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/104 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi paljon reilumpaa, jos tukiin vaikuttaisi ainoastaan tulot, ei omaisuus. 

Esim jos isovanhemmat antaa perintönä opiskelijalle 20 000 euroa, se on tarkoitettu ekstraksi eikä korvaamaan asumistuki. 

Omaisuus olisi siis kaikki kannattavaa antaa vain sellaisille, jotka ei tukia saa (ja sopia salaa, että tietyllä summalla tuetaan tukia saavaa käteisellä.)

Tietenkin sen perinnön nimenomaan on tarkoitus korvata asumistuki. Ei tietenkään muut työllään elätä jotain rikasta perijää tuilla.

Ei tosiaan siis kannata jättää lapsenlapsille perintöä. 

Kannattaa antaa kaikki omille lapsille, jotka sitten tukevat lapsenlapsia halutulla summalla. 

Ei isovanhemmat ajatelleet vaivalla hommattujen säästöjen menevän asumistuen sijalle. 

Vierailija
44/104 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kun kerran putoat minimille jonkun työpaikkakiusaamisen takia niin sieltähän et enää koskaan nouse, koska sehän olisi huijaamista! Töitä ei sitten enäö koskaan kannata hakea eikä tehdä, koska työn tekeminen on huijaamista!

Turha sitten huudella, että menkää töihin kun töihin meneminen on huijaamista! Vain huijarit tekee töitä, rehelliset elävät kommunismissa.

Vierailija
45/104 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan lapsen takia yleistä asumistukea enkä eläkkeensaajan asumistukea. Tämä mahdollisti työn kokeilun ilman riskiä tulomenetyksestä. Jo kahdessa kuukaudessa tienasin niin että tuki laski kolmanneksen ja nyt loppuu kokonaan. Silloin kun sain eläkkeensaajan asumistukea tätä turvallista ja stressitön kokeilumahdollisuutta ei ollut tulojen puolesta. Se oli joko tai ja siksi jätin käyttämättä, koska työkyvyttömänä ei tuosta työkunnosta osaa sanoa mitään. Nyt se sitten poistettiin, mikä on järjetöntä työvoimapolitiikkaa. 

Vierailija
46/104 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kivilläViskoja kirjoitti:

Onhan se typerää, että elämän hallinnasta rangaistaan ja säästämisen sijaista halutaan, että kulutetaan kaikki mitä tulee. Eli esimerkkinä 2 tekee samaa työtä samalla palkalla 10vuotta ja tehdas menee kiinni. Toinen säästänyt 30k asuntoa varten, toinen juonut tilinsä. Kelasta toinen saa 550e kuussa asumistukea säästänyt maksaa omistaan kuulostaako reilulta?

Valtio tarvitsee rahaa, ne rahat se on jo saanut tilinsä juoneelta alkoholiverona.

Eiköhän juomisesta aiheutuvien sairauksien hoitoon mene rahaa.

Monet alkoholistit kuolevat aikaisin, siitä tulee säästöä eläkkeissä. Kun puhutaan suurista veronmaksajista niin kyllä se on suhteellisesti työssä käyvä tupakkaa polttava alkoholist,  joka maksaa normiverojen lisäksi tupakkaveroa ja alkoholiveroa eilinkaarensa aikana valtavia summia.

Vierailija
47/104 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdellä sukulaislapsella on perittyä metsäomaisuutta. Aiheutti suuria onglemia opiskelijan toimeentuloon. Koska omistajia oli tietenkin useita, ei sieltä yksi opiskelija voi lähteä kaataamaan puita tukki kerrallaan, jos muilla ei tarvetta metsää kaataa, tai jos metsä ei ole "korjuukypsää". Kela kuitenkin otti tämän omaisuuden huomioon tukia myöntäessään.

Vierailija
48/104 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdellä sukulaislapsella on perittyä metsäomaisuutta. Aiheutti suuria onglemia opiskelijan toimeentuloon. Koska omistajia oli tietenkin useita, ei sieltä yksi opiskelija voi lähteä kaataamaan puita tukki kerrallaan, jos muilla ei tarvetta metsää kaataa, tai jos metsä ei ole "korjuukypsää". Kela kuitenkin otti tämän omaisuuden huomioon tukia myöntäessään.

Ei Opintotukeen vaikuta metsäomaisuus.

Vierailija
49/104 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori, väärä keskustelu.

Vierailija
50/104 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 000 euroa ei tee kenestäkään rikasta. Eikö ole hullua, että jos sairastuu vakavasti, sairauspäiväraha on niin pieni, ettei sillä elä ja asumistukea ei voi saada, jos on säästöjä. Ihmisen on pakko käyttää ne säästöt sairastamiseen. Samoin sairauspäivärahan leikkaaminen.

Tämä on isku keskiluokkaa vastaan. Kokoomus on rikkaiden puolue.

Vierailija
51/104 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös ensimmäinen sairaspäivä muuttuu palkattomaksi ensi vuonna. 200 000 työskentelee ilman työehtosopimusta. 

Vierailija
52/104 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös ensimmäinen sairaspäivä muuttuu palkattomaksi ensi vuonna. 200 000 työskentelee ilman työehtosopimusta. 

Ne kenellä on työehtosopimus voivat syksyn työehtosopimus neuvotteluissa sopia noista sairaspäivistä. 

Vierailija
53/104 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi paljon reilumpaa, jos tukiin vaikuttaisi ainoastaan tulot, ei omaisuus. 

Esim jos isovanhemmat antaa perintönä opiskelijalle 20 000 euroa, se on tarkoitettu ekstraksi eikä korvaamaan asumistuki. 

Omaisuus olisi siis kaikki kannattavaa antaa vain sellaisille, jotka ei tukia saa (ja sopia salaa, että tietyllä summalla tuetaan tukia saavaa käteisellä.)

Tietenkin sen perinnön nimenomaan on tarkoitus korvata asumistuki. Ei tietenkään muut työllään elätä jotain rikasta perijää tuilla.

Ei tosiaan siis kannata jättää lapsenlapsille perintöä. 

Kannattaa antaa kaikki omille lapsille, jotka sitten tukevat lapsenlapsia halutulla summalla. 

Ei isovanhemmat ajatelleet vaivalla hommattujen säästöjen menevän asumistuen sijalle. 

Eli isovanhemmat eivät edes kuvittele lastenlastensa koskaan elättävän itseään vaan elävän koko elämänsä yhteiskunnan rahoilla?

Vierailija
54/104 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituinen keskustelu. Kaikkiko elävät asumistuilla? Itse en ole saanut sitä koskaan, edes työttömänä, sairaana tai silloinkaan kun olin köyhä opiskelija eikä ollut penniäkään omaisuutta, vain velkaa.

Vierailija
55/104 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omituinen keskustelu. Kaikkiko elävät asumistuilla? Itse en ole saanut sitä koskaan, edes työttömänä, sairaana tai silloinkaan kun olin köyhä opiskelija eikä ollut penniäkään omaisuutta, vain velkaa.

No ehkä sitä rahaa olisi enemmän jos duunarille maksettaisiin enemmän. Mutta mitään ei kerry. Ei minun elämä ainakaan ole ollut muuta kuin sairautta ja köyhyyttä. Ne vuorottelee.

Vierailija
56/104 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10 000 euroa ei tee kenestäkään rikasta. Eikö ole hullua, että jos sairastuu vakavasti, sairauspäiväraha on niin pieni, ettei sillä elä ja asumistukea ei voi saada, jos on säästöjä. Ihmisen on pakko käyttää ne säästöt sairastamiseen. Samoin sairauspäivärahan leikkaaminen.

Olisipa minulla edes ollut säästöjä kun järkyttävän isot sairaus-. ja kuntoutuskustannukset lankesivat päälleni (kaikki ei ole kelakorvaatavaa, eikä sossu korvaa kaikkea, vaikka olisi kuinka monen lääkärin määräämää). Todellakin olisin ollut onnessani jos olisi ollut säästöjä laittaa. Mutta ei ollut. Joten piti tinkiä omasta terveydestä, jättää aterioita väliin yms. Kyllä tosiaan pistää ihmetyttämään mitä ne ihmiset valittaa joilla on tuhansia tilillä.

Vierailija
57/104 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta eikö tuolloin ole pahempi tilanne ihmisillä, jolla ei ole säästöjä? Miksi yhteskunnan piti tukea sairasta, jolla on rahaa eikä sairasta, jolla ei ole rahaa?

Vierailija
58/104 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sitten pöljä osannut tai viitsinyt sitä tukea hakea koska mitään estettä en sille kohdallasi näe? Turha uhriutua jos on itse kussut asiansa. Vai onko tämä joku paremmuuskilpailu, olet niin hemmetin suoraselkäinen olevinasi ettet ole tarkoituksella hakenut ja pääset näin katkerana vuodattamaan tuellisille.

Vierailija
59/104 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sitten pöljä osannut tai viitsinyt sitä tukea hakea koska mitään estettä en sille kohdallasi näe? Turha uhriutua jos on itse kussut asiansa. Vai onko tämä joku paremmuuskilpailu, olet niin hemmetin suoraselkäinen olevinasi ettet ole tarkoituksella hakenut ja pääset näin katkerana vuodattamaan tuellisille.

Kussut? Ansiosidonnainen ja sairauspäiväraha olivat niin isoja etten ollut oikeutettu mihinkään. Niin se menee kun ansaitsee hyvin. Opiskeluaikana olin oman alan töissä joten ansaitsin liikaa saadakseni mitään tukia.

Tätä tarkoitan, outo ajatus että kukaan ei kykenisi ansaitsemaan sen verran ettei ole oikeutettu asumistukeen. En tiedä ketään joka sitä saisi.

Vierailija
60/104 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, se este oli liian isot tulot. Jopa opiskelijana, ansiosidonnaisella ja sairauspäivärahalla. Et sitten ole sellaisesta esteestä kuullut kuin liian isot tulot?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä