Luulisi että oikeasti vähävaraiset olisi tyytyväisiä jos asumistukeen tulee varallisuusraja
Ainakin minua opiskelijan kismitti paljon kun opiskelukaveri jolla oli vanhemmilta saadut 30k tilillä, sai yhtä paljon opiskelijan tukia kuin minä jolla oli kotoa muuttaessani 1000e tilillä. Aina toivoin että vain oikeasti vähävaraiset saisi tukea. kesätöistäkin sai sen 8k maksimissaan, tilini ei varmaan käynyt yli 10k koko opiskeluaikana jolloin tarvin tukia.
Miksi nyt kuitenkin vastustetaan niin äänekkäästi jos merkittävän omaisuuden omaavilta halutaan leikata tukia? Onko nämä leikkauksista valittavat oikeasti varakkaita jotka yrittää vain keplutella itselleen lisää tukia?
Kommentit (104)
kivilläViskoja kirjoitti:
Onhan se typerää, että elämän hallinnasta rangaistaan ja säästämisen sijaista halutaan, että kulutetaan kaikki mitä tulee. Eli esimerkkinä 2 tekee samaa työtä samalla palkalla 10vuotta ja tehdas menee kiinni. Toinen säästänyt 30k asuntoa varten, toinen juonut tilinsä. Kelasta toinen saa 550e kuussa asumistukea säästänyt maksaa omistaan kuulostaako reilulta?
Ei ole typerää. Jokainen maksaa itse omat menonsa, jos on varaa ne maksaa. Eikös tämä nyt ole täysin itsestään selvä asia jokaisella normaalijärkiselle? Vasta ja ainoastaan vasta sitten, jos ei oikeasti ole rahaa, niin yhteiskunta tulee verovaroin avuksi. Ei ne tukirahatkaan missään puussa kasva, jos et sitä tiennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat.
Tietysti ollaan. Ihan jokainen olisi samassa tilanteessa. Valehtelet jos väität muuta. Mitä isot edellä sitä pienet perässä. Herrat käyttää yhteiskuntaa hyväksi niin käytän minäkin. Kaikki koijaa valtion varoja, ja kuntienkin.
Enpä tunne ketään joka saisi tukia vaan ihan omalla työllään elävät. Niin normaalit ihmiset tekevät.
Ei se minua haittaisi ollenkaan, ihan reilua. Se ei ole reilua, että meiltä köyhimmiltä, joilla omaisuutta ei ole ollenkaan, leikataan niistä viimeisistäkin tuista. Osa-aikatyöläisiltäkin lähtee useita satoja euroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se typerää, että elämän hallinnasta rangaistaan ja säästämisen sijaista halutaan, että kulutetaan kaikki mitä tulee. Eli esimerkkinä 2 tekee samaa työtä samalla palkalla 10vuotta ja tehdas menee kiinni. Toinen säästänyt 30k asuntoa varten, toinen juonut tilinsä. Kelasta toinen saa 550e kuussa asumistukea säästänyt maksaa omistaan kuulostaako reilulta?
Noin sen kuuluu mennä. Hallituksen tahtotila on, että joko elät minimillä tai omillasi. Siinä on ihan selkeä logiikka. Jatkossa minimitukea vastaan yritetään teettää jotain askaretta, mutta se riippuu seuraavista hallituksista. Toimeentulotuelle heittäytyminen on niin houkuttelevaa, että siinä on varmasti koira haudattuna.
Annetaan heille mitä tilaavat eli satoja tuhansia rikollisia.
Tukiloisilla ei selvästikään ole puhtaat jauhot pussissa kuten näistä kommenteista saamme nähdä. Ei minkäänlaista moraalia, omatuntoa tai suoraselkäisyyttä. Häpeäisitte!
Ohis
Vierailija kirjoitti:
MYÖS eläkeläisten asumistuen omaisuusrajaa muutettaisiin. Rajaa laskettaisiin niin, että se olisi jatkossa yhdellä hengellä 15000 euroa
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010527241.html
Laskin käteen:
767,94 e eläke+198,89 takuu eläke+567,49 kelan eläkkeen saajan asumistuki=1523
1523 kertaa 12 kuukautta=18 276
Miten eläkeläinen voi tehdä vaikka kesä töitä tukien lisäksi jotta saisi vaikka lenkkarit ostettua?
Omaisuus
(oikeustiede) asiat joihin henkilöllä on omistusoikeus: jonkun omistamat varat, tavarat ja kiinteä omaisuus.
Vierailija kirjoitti:
MYÖS eläkeläisten asumistuen omaisuusrajaa muutettaisiin. Rajaa laskettaisiin niin, että se olisi jatkossa yhdellä hengellä 15000 euroa
Laskin käteen:
Miten eläkeläinen voi tehdä vaikka kesä töitä tukien lisäksi jotta saisi vaikka lenkkarit ostettua?
Sä et nyt tajua mitään.
Vierailija kirjoitti:
Laskin käteen:
Voi herranen aika, se on omaisuusraja ei tuloraja. 15 000 saa olla tilillä tai osakkeissa vaikuttamatta tukeen. Nyt siellä saa olla 16 000e
Mä olen vähävarainen, mutta omistan viidesosan asunnosta, jossa leski asuu tällä hetkellä leskenoikeudella. Mulla ei ole mahdollista saada asunnosta tuloja, eikä myydä sitä. Jos asumistuki poistuu, tuloni ovat sen jälkeen työmarkkinatuki 600 euroa. Aika vaikea on sillä tulla toimeen ja asua jossain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskin käteen:
Omaisuus
(oikeustiede) asiat joihin henkilöllä on omistusoikeus: jonkun omistamat varat, tavarat ja kiinteä omaisuus.
Lisäksi myös tillillä oleva varallisuus voidaan katsoa omaisuudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen vähävarainen, mutta omistan viidesosan asunnosta, jossa leski asuu tällä hetkellä leskenoikeudella. Mulla ei ole mahdollista saada asunnosta tuloja, eikä myydä sitä. Jos asumistuki poistuu, tuloni ovat sen jälkeen työmarkkinatuki 600 euroa. Aika vaikea on sillä tulla toimeen ja asua jossain.
Sitten luovut siitä ilmaiseksi.
Asumistuki nimenomaan kannustaa yrittämään ja ansaitsemaan edes osan rahoistaan itse, jos ei kaikkea pysty.
Onko se parempi olla kokonaan tuloton ja rahaton? Mitään ei saa yrittää, jos ei hyväpalkkaiseen kokoaikatyöhön pysty tai sellaista löydä.
Vierailija kirjoitti:
Olisi paljon reilumpaa, jos tukiin vaikuttaisi ainoastaan tulot, ei omaisuus.
Esim jos isovanhemmat antaa perintönä opiskelijalle 20 000 euroa, se on tarkoitettu ekstraksi eikä korvaamaan asumistuki.
Omaisuus olisi siis kaikki kannattavaa antaa vain sellaisille, jotka ei tukia saa (ja sopia salaa, että tietyllä summalla tuetaan tukia saavaa käteisellä.)
Tietenkin sen perinnön nimenomaan on tarkoitus korvata asumistuki. Ei tietenkään muut työllään elätä jotain rikasta perijää tuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskin käteen:
Voi herranen aika, se on omaisuusraja ei tuloraja. 15 000 saa olla tilillä tai osakkeissa vaikuttamatta tukeen. Nyt siellä saa olla 16 000e
Mutta samalla tuon omaisuusrajan ylittävän omaisuuden laskeminen tuloksi muuttuu nykyisestä laskutavasta: Omaisuusrajan ylittävästä netto-omaisuudesta laskettaisiin tuloa 15 prosenttia nykyisen kahdeksan prosentin sijaan.
UKK-osion mukaan tällä muutoksella tulee olemaan vaikutusta noin 203 000 eläkkeensaajan asumistukeen ja 7600 eläkeläisellä asumistuki lakkaa kokonaan.
https://stm.fi/-/yleiseen-asumistukeen-ja-elakkeensaajan-asumistukeen-e…
Vierailija kirjoitti:
Minulla on hallintaoikeustestamentilla perittyä varallisuutta 300 000, muttei oikeutta käyttää sitä, vaan isäni hallitsee perintöosuuttani äitini kuolinpesästä. Sen sijaan olen maksanut noin 30 000 euroa perintöveroa, joka on syönyt talouteni puskurirahastoa melkoisesti, sillä olen kolmen teinin yksinhuoltaja, tosin hyvätuloinen sellainen. Jos jään työttömäksi ennen lasteni poismuuttoa, olen todella syvällä kusessa. Asuntokauppakaan ei käy, joten en tiedä, pääsisinkö omistusasunnostani eroon ja mihin hintaan.
Ennen nykyistä hallitusta olisin ollut ihan turvassa, vaikka olisin jäänyt joksisin aikaa työttömäksi, nyt en ole.
Vierailija kirjoitti:
Miten se auttaa niitä oikeasti vähävaraisia?
Ei tarvi leikata kaikkee sulta....Kun otetaan laillisilta huijareilta rahat pois.
Vierailija kirjoitti:
Noin sen kuuluu mennä. Hallituksen tahtotila on, että joko elät minimillä tai omillasi. Siinä on ihan selkeä logiikka. Jatkossa minimitukea vastaan yritetään teettää jotain askaretta, mutta se riippuu seuraavista hallituksista. Toimeentulotuelle heittäytyminen on niin houkuttelevaa, että siinä on varmasti koira haudattuna.
Siinä on vaan sellainen ongelma, että jos elät minimillä niin et enää koskaan pääse siihen tilaan, että elät omillasi. Jos taas elät omillasi ja kun kertan putoat minimille niin syöt kaikki vaivalla tehdyt säästöt ja sen jälkeen et koskaan enää pääse omillesi. Ja muut ihmiset tasan tarkkaan tekevät aivan kaikkensa, että et enää koskaan pääse takaisin omillesi.
Vierailija kirjoitti:
Valtio tarvitsee rahaa, ne rahat se on jo saanut tilinsä juoneelta alkoholiverona.
Eiköhän juomisesta aiheutuvien sairauksien hoitoon mene rahaa.
Jatkossa tilillä saa olla 10000 rahaa, jos asuu yksin, jotta saa asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se auttaa niitä oikeasti vähävaraisia?
Ei tarvi leikata kaikkee sulta....Kun otetaan laillisilta huijareilta rahat pois.
Miten ne on huijareita, että yritävät päästä takaisin minimiltä omilleen? Sekö on huijausta? Eli rehellinen on lopun elämää köyhä ja pysyykin köyhänä. Entä ne omillaan elävät, huijaavatko he?
Annetaan heille mitä tilaavat eli satoja tuhansia rikollisia.