Kuinka jaat puolison kanssa asumiseen - ja eläämiseen liittyvät kulut?
Jaatteko kaiken 50-50 tasan vai esim tulojen mukaan prosentuaalisesti?
Ruokamenot ei niin suuressa roolissa tässä, mutta asumiseen liittyvät kulut, vakuutukset, bensat? Yms
Kommentit (399)
Vierailija kirjoitti:
Rahat yhteen pinkkaan ja sitten päätetään mihin ne käytetään. Meillä on täysin yhteiset rahat riippumatta siitä, mistä ne on tulleet. Ei ole koskaan ollut ongelmaa, olimme täysin persaukisia kun muutimme yhteen ja vuorotellen on joustettu, jotta toinen voi keskittyä uraansa ja taloudellisen tilanteen parantamiseen.
Meillä sama. Mä sain käteen 2600 ja vaimo 1800. Sitten jossain vaiheessa vaimo valitti, ettei hänellä ole omaa käyttörahaa. Meillä oli monta lasta ja iso asuntolaina ja autolaina. Ei olisi millään pystynyt mitenkään prosentuaalisesti jakamaan rahaa niin, että siitä jää vaimolle omiin menoihin. Sitä ei jää mihinkään säästöönkään. Mä maksoin mun tilliltä aina kaikki laskut ja jätin vaimon tilille laskuista riippuen 300-500€, jolla ostaa ruokaa mitä haluaa. Mä ostin myös ruuat ja polttoaineet. Kuukauden lopussa kaikki oli yleensä mennyt, joka päivä piti tarkkaan miettiä mihin rahat menee. Jossain vaiheessa molempien palkka parani ja aloin laittamaan säästöön 200€/kk. En sanonut tästä vaimolle, koska hän olisi heti halunnut ne käyttää johon turhaan. Kahdesti ollaan päästy lomamatkalle koko perhe, kun kolme vuotta olen säästänyt rahaa salaa. Meillä on ollut myös sopimus, että S-ketjun bonusrahoihin ei kosketa. Näin saamme sitä kautta säästöön joka vuosi vielä noin 1000€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies tienaa pari tonnia enemmän, mutta hänellä on omat kulut isommat, niin hän maksaa yhteisiä asioita vähemmän. Hän on myös kiireisempi, niin ei ehdi tehdä kotitöitä tai hoitaa lapsia yhtä paljon. Mies tekee pidempää työpäivää, työaika hänellä on 8h/päivä, mulla 7,5h/päivä, niin tasataan sitä tässä samalla.
Minä maksan asuntolainan, vastikkeen ja sähkölaskut. Ruoat maksaa se joka kauppaan ehtii, yleensä siis minä. Mies maksaa työlounaansa ja afterworkit. Isompia huonekaluja on maksettu puoliksi, esim. mulle olisi riittänyt paljon halvempikin sohva, niin mies maksoi puolet. Mies käyttää autoa, itse kuljen julkisilla, niin mies maksaa yleensä polttoaineet. Jos mennään jonnekin yhdessä, niin minä maksan, ettei hänen työ&harrastematkoihin ostamat bensat mene niihin. Autolainaa mies maksaa väliin, jos sattuu jäämään rahaa. Vakuutukset (auto, asunto, lasten ja omani) maksa
Miehelläsi taitaa olla piilossa kymmeniätuhansia euroja ja tuntuu käyttävän sinua hyväksi.
Mies maksaa vastikkeen, minä auton, vakuutukset, molemmilla omat lainat. Vuorotellen kaupassa. Isommat ostokset vuorotelleen suunnilleen.
Mies on nyt työtön, niin maksan suurimman osan. Joskus on ollut sama tilanne, mutta toisin päin, mies maksoi silloin isomman osan. Meidän aloilla on melko sama palkkataso, mutta muutetaan kuviota tilanteen muuttuessa.
Meillä yhteislaskut tili käytössä, jonne mies siirtää 2200€ ja minä 1800€ kuukausittain. Eli mies noin +22% enemmän.
Sieltä maksetaan as.laina, kuukausittaiset asumiseen liittyvät laskut ja ruoka. Jos summa ei joku kk riitä, esim viikko tilipäivään, tili tyhjä ja ruokaa pitäisi ostaa -> päätämme yhdessä että kumpikin siirtää saman summan esim. 200€ lisää yhteistilille. Kumpikaan ei osta ruokaa tai mitään yhteistä ilman että siirtää rahan itselleen tuolta tililtä. Kaikki harvemmin tulevat yhteislaskut (henkivakuutus, kiinteistövero jne) sekä muut kotiin (sisustus, remppa) tai yhteiseen lapseen liittyvät hankinnat (vaatteet, harrastukset, terveysvakuutus jne) maksetaan erikseen ostaessa puoliksi. Näitä hankintoja ja laskuja tulee kuukausittain riippuen hankinnoista 300-1000€/nuppi väliltä.
Minulla yksi lapsi aiemmasta suhteesta, hänen kulut (vaate, harrastukset, vakuutukset) maksan ainoastaan minä. Ruoka tietysti ja esim yhteiset matkat menee yhteislasku-tililtä.
Ennen kun päätettiin juuri tämä summa jonka kumpikin siirtää, oli usein eripuraa ja katkeruutta rahasta. Kumpikin oli sitä mieltä että maksaa enemmän kaikesta, lähinnä ruokakulut aiheutti tunteita. Tämän päätöksen jälkeen ei ole tarvinnut asiasta puhua, molemmat ovat tyytyväisiä.
Nettotuloissa 30-35% erotus, mies saa enemmän käteen mutta hänellä hlökohtaisia kuluja esim. Auto (minulla vapaa autoetu) sekä mies maksaa siivoojan käynnit. Siivooja käy joka toinen vko ja oli miehen ehdotus, hän ei halua käyttää vapaa-aikaa siivoukseen ja minäkin lopetin ajan saatossa oman aikani käytön siihen.
Molemmilla myös henkilökohtaisia että yhteisiä sijoitusasuntolainoja. Nämä hoidetaan asuntokohtaisilta tileiltä ja molemmat maksaa aina 50% näihin yhteisiin liittyvistä kuluista.
Ei olla laskettu. Minä maksan laskut ja lainat ja mies maksaa loput, koska minulle ei enää jää niiden jälken rahaa.
Meillä yhteinen taloustili, jolle siirretään rahaa kuukausittain tulojen suhteessa. Tältä maksetaan kaikki ruokaostokset, vastike, laskut (sähkö, kaasu, vakuutukset...). Loput omista rahoistaan kumpikin käyttää miten mielii. Kaksi aikuista, ei lapsia tai lemmikkejä Yritetään pitää taloustilille tuleva summa sellaisena, että sinne kertyy puskuria yllättävien menojen varalle, jos vaikka pesukone hajoaa. Vasta piti nostaa summa 1300, aikaisemmin oli 1200 riittävästi kuukaudeksi ja puskuriakin kertyi, nyt ei enää kertynyt vaikka ei oltu osteltu mitään ylimääräistä.
Minusta kulujen jakaminen kuuluu pariskunnan henkilökohtaisiin asioihin eikä kuulu muille.
Meillä ei ole koskaan ollut riitaa rahasta. Heillä joilla on joku 50-50 tarkka systeemi niin kamala tarve mainostaa sitä muille, ihan kun kaikilla pitäisi olla sama systeemi. Ei sellainen voi aina toimia jos elämäntilanteet muuttuvat.
Ketä se kiinnostaa kuinka pariskunnat jakavat talouskulunsa. Pääasia että sulassa sovussa jakavat ne.
Puoliksi nykyään, asuntolaina on maksettu ja lapset on pari vuotta sitten aikuistuneet ja muuttaneet kotoa. Taloustili avattiin vasta hiljan ja ohjataan kaikki laskut sinne netissä. Kumpikin laittaa palkastaan tarpeellisen osan sinne+200 euroa.
Kumpikin on aina tiennyt rahatilanteen, koska meillä on käyttöoikeus toistemme tileihin, jos vaikka sairastuu. Laskut on maksettu sitten sen mukaan, kummalla oli tilipäivä. Mutta nykyään laitetaan puoliksi, koska menokertymä on tasainen.
Asumisen kulut ja ruuat maksetaan puoliksi. Esim jos toinen käy kaupassa toinen laittaa puolet laskusta mobilepaylla. Kumpikin maksaa oman autonsa kulut ja muut omat kulunsa, joita mulla on vähän enemmän (esim. kuntosali). Minä maksan lapsen harrastukset ja muut kulut, koska olemme uusperhe ja on mun lapsi. Mies antaa lapselle taskurahaa.
Minä tienaan miestäni enemmän mutta tonnin isommasta bruttopalkasta jää verotuksen ansiosta vain muutama kymppi enemmän kuin miehelle.
Minä tienaan vähän enemmän kuin mies, nettotuloissa ei suurta eroa ole. Asuntolainasta maksan vähän enemmän, maksan sähkö- ja vesilaskut sekä päiväkotimaksut ja lasten harrastuksia. Mies maksaa netin, lapsen puhelimen, jätemaksut ja vakuutukset sekä auton kulut, bensat menee varmaan puoliksi. Ruokakauppa ehkä puoliksi, käydään vähän vuorotellen. Mies maksaa ulkona syömiset, minä huvitukset. Molemmilla riittää rahaa myös sijoituksiin ja tilillekin jää jotain löysää. Niillä löysillä maksellaan sitten matkoja, uusia läppäreitä tai pieniä remppoja.
Mies maksaa asuntolainan lyhennyksen kokonaan itse, koska se on hänen nimissään (minä muutin vuokrakämpästä miehen luo, eli ei ole yhdessä ostettu asunto). Minä osallistun vastikkeeseen, sähkölaskuihin ja muihin kuluihin tulojen mukaan reilussa suhteessa. Vesimaksuni maksan itse, koska se on menee henkilömäärän mukaan, eli molemmille sama summa joka kuukausi.
Yli 30 vuotta on menty niin, että on omat tilit, mutta yhteiset rahat. Laskut on maksettu sen tilillä, jolla on ollut rahaa ja jos ei ole ollut, on katsottu, kumman kannattaa ottaa velkaa.
Monta riitaa ja erimielisyyttä tässä vuosikymmenten mittaan on ollut, mutta olemattoman vähän rahasta.
Vierailija kirjoitti:
Minusta kulujen jakaminen kuuluu pariskunnan henkilökohtaisiin asioihin eikä kuulu muille.
Meillä ei ole koskaan ollut riitaa rahasta. Heillä joilla on joku 50-50 tarkka systeemi niin kamala tarve mainostaa sitä muille, ihan kun kaikilla pitäisi olla sama systeemi. Ei sellainen voi aina toimia jos elämäntilanteet muuttuvat.
Ketä se kiinnostaa kuinka pariskunnat jakavat talouskulunsa. Pääasia että sulassa sovussa jakavat ne.
Ensinnäkin: sinun mielipiteesi ei ole absoluuttinen totuus. Anna muiden kiinnostua, jos haluavat
toiseksi: Miksi tulet ketjuun, jos ei kiinnosta?
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä on juuri tämä: ei tule riitaa rahasta. Yhtä tärkeää on tietenkin se, että kumpikaan puoliso ei joudu tinkimään välttämättömistä menoista yhteisten kulujen vuoksi varsinkaan silloin, jos on iso tuloero.
Hienoa, jos tämä sopii teille. Ei se silti sitä muuta, että jos miehesi maksaa kaiken niin silloin hän käytännössä elättää sinut.