Kuinka jaat puolison kanssa asumiseen - ja eläämiseen liittyvät kulut?
Jaatteko kaiken 50-50 tasan vai esim tulojen mukaan prosentuaalisesti?
Ruokamenot ei niin suuressa roolissa tässä, mutta asumiseen liittyvät kulut, vakuutukset, bensat? Yms
Kommentit (399)
Omakotitalon laina maksetiin puoliksi. Talon rempat ( keittiö, kylpyhuone, katto ) ja ilmalämpöpuppu ym. Samoin perheen matkat ja lomareissut maksetaan puoliksi.
Arjessa maksan ( äiti siis ) ruuat, pesuaineet, flunssa ym lääkkeet, kotieläinten ruuat, lasten kännykkälaskutvaatteet ja vakuutukset sekä oman autoni kaikki kulut.
Mies maksaa sähkät, jätelaskun, kotivakuutuksen tietotekniikkasysteemit ja oman autonsa.
Puoliksi tietenkin, koska jokainen voi valita tulotasonsa ja tulonsa itse.
Maksan mitä pystyn, lähinnä oman asuntolyhennyksen ja mies loput, mutta kaikki omat menot omasta pussista. Puoliso tienaa enemmän.
Mies maksaa aivan kaiken. En ole maksanut yhtään laskua avioliittomme aikana. Hän on varakas mutta ei miljardööri. Minulla on vain kuuden tonnin bruttotulo eikä osinko- ja vuokratuloja. Saan käyttää rahat itseeni. Indeksiin laitan 2500e kuussa ja 1500e menee omaan hyvinvointiin. Välillä ostan kalliita vaatteita ja silloin otan säästöstä tai mies maksaa. Törsäilen myös jälkikasvumme vaatteisiin ja toiveisiin. Noin 4k jää siis käteen palkasta jos ei ole päivärahoja lisänä. Se piti mainita.
Olemme eläneet jo pitkään näin ja se sopii molemmille. Olen itse asiassa tyytyväinen tähän. Avioehtoa ei ole. Käyn töissä koska tykkään siitä. Eläkekertymä on hyvä ja eläkeodote 65v. 3,8K. Lisäksi mies maksaa Mandatumin eläkejuttua minulle.
Vierailija kirjoitti:
Mies maksaa aivan kaiken. En ole maksanut yhtään laskua avioliittomme aikana. Hän on varakas mutta ei miljardööri. Minulla on vain kuuden tonnin bruttotulo eikä osinko- ja vuokratuloja. Saan käyttää rahat itseeni. Indeksiin laitan 2500e kuussa ja 1500e menee omaan hyvinvointiin. Välillä ostan kalliita vaatteita ja silloin otan säästöstä tai mies maksaa. Törsäilen myös jälkikasvumme vaatteisiin ja toiveisiin. Noin 4k jää siis käteen palkasta jos ei ole päivärahoja lisänä. Se piti mainita.
Olemme eläneet jo pitkään näin ja se sopii molemmille. Olen itse asiassa tyytyväinen tähän. Avioehtoa ei ole. Käyn töissä koska tykkään siitä. Eläkekertymä on hyvä ja eläkeodote 65v. 3,8K. Lisäksi mies maksaa Mandatumin eläkejuttua minulle.
Trophy wife selvästi
Ei ole puolisoa, mutta miesystävä tarjosi sellaista diiliä, että saan asua hänen asunnossaan ilmaiseksi, jos hoidan kodin. En suostunut, koska haluan säilyttää oman rauhani nyt kun lapset ovat viimein omillaan, ei enää muuta huolehdittavaa kuin omat asiat. Se menee rahan edelle, vaikka pienituloinen olenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vaimo maksaa omat dieselinsä, asuntolainasta ja ruokakauppalaskusta puolet. Plus henkilökohtaiset menonsa.
Minä maksan kaiken muun, kaksi autoa, vakuutukset, verot, vesilaskut ymymym.
Näin molemmille jää palkastaan rahaa yli, jonka saa käyttää miten haluaa eikä me puututa toistemme raha-asioihin.
Tienaan tuplana sen mitä vaimoni.
Meillä tämä tapa on havaittu toimivaksi jo yli 20 vuoden ajan.
M44
Sun vaimolla sun kanssa aika huono diili. Varo vaan se lähtee tuosta 100% kun sillä on varaa ja lapset tarpeeksi isoja. Tällaisissa suhteissa nainen ei hyödy miehestä yhtään, vaan häviää plus naisen kroppa pilattu miehen kylvämisen tarpeen johdosta. Naiselle paska diili ja sen takia nyky fiksut naiset ei tällaisia puoliksi miehiä huoli, jotka munii omien rahojensa päällä kirjaimellisesti eikä käytä niitä rakkaaseen vaimoonsa ja lapsiin. Todella itserakasta touhua suorastaan. No eron jälkeen miehellä on ainakin varaa h uoriin..
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalon laina maksetiin puoliksi. Talon rempat ( keittiö, kylpyhuone, katto ) ja ilmalämpöpuppu ym. Samoin perheen matkat ja lomareissut maksetaan puoliksi.
Arjessa maksan ( äiti siis ) ruuat, pesuaineet, flunssa ym lääkkeet, kotieläinten ruuat, lasten kännykkälaskutvaatteet ja vakuutukset sekä oman autoni kaikki kulut.
Mies maksaa sähkät, jätelaskun, kotivakuutuksen tietotekniikkasysteemit ja oman autonsa.
Kuulostaa siltä, että otat tässä diilissä takkiin aika paljon. Ellei teillä ole 300 neliön talo sähkölämmityksellä, niin mies pääsee todella minimaalisilla kuluilla ja voi huoletta panostaa sijoituksiin ja ostamalla Volvo XC90:n. Sinä puolestasi maksat todennäköisesti aivan juutaksen paljon vuositasolla pelkästään sapuskoista ja lasten juoksevista kuluista, ja käteen jää känsät ja rupinen -92 Opel Corsa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole puolisoa, mutta miesystävä tarjosi sellaista diiliä, että saan asua hänen asunnossaan ilmaiseksi, jos hoidan kodin. En suostunut, koska haluan säilyttää oman rauhani nyt kun lapset ovat viimein omillaan, ei enää muuta huolehdittavaa kuin omat asiat. Se menee rahan edelle, vaikka pienituloinen olenkin.
Halusi siis kodinkoneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että otat tässä diilissä takkiin aika paljon. Ellei teillä ole 300 neliön talo sähkölämmityksellä, niin mies pääsee todella minimaalisilla kuluilla ja voi huoletta panostaa sijoituksiin ja ostamalla Volvo XC90:n. Sinä puolestasi maksat todennäköisesti aivan juutaksen paljon vuositasolla pelkästään sapuskoista ja lasten juoksevista kuluista, ja käteen jää känsät ja rupinen -92 Opel Corsa.
Jep, tää oli mun diili ja mies vielä kehtasi väittää olevani coöd d igger ja narsisti ja mitä vielä. Ja ei edes kunnon s eksiä miehen kanssa. Eli paska nakki täysin. Enää tuollaiseen en suostu ja on hyvä , että näistä puhutaan enemmän. Oppii uudet naisetkin ettei mihkä tahansa tarvitse suostua!
Tämän takia Lapsia ei synny. Ja samaan aikaan vielä lasten perhetukia, äitiysraha,vanhempani raha ja kotihoidon tuki huononnettu ja mies aines Suomessa täysin P askaa joka ei suostu elättämään naistaan ja lapsiaan. H uoriin kyllä riittää rahat. Ota siitä nyt hyvä nakki prinssi itsellesi. Tämmöisen niljakkeiden kanssa ei kenenkään pitäisi lisääntyä. Hyvä vaan jos Suomi tuhoutuu ja mieleltään sairaat Suomalaismiehet. Tuollaisilla repoanoilla ei miehillä miehillä tee mikään valtio yhtään mitään kun näiden miesten kulut tulevat valtion kuluksi lopulta. Kouluissa pitäisi alkaa opettaa talousasioita parisuhteessa ja minkälainen on hyvä mies. Se mitä täällä suurin osa miehistä 50/50 tai huonompi on naiselle täysin huono diili.
Naiset joutuu tekemään huonoja diilejä, jos haluaa lapsia tehdä. Ehkäpä siksi nyt ei Suomessa synny tarpeeksi lapsia tulevaisuutta ajatellen. Suomi on katoava kansa, ja suomen kielikin on häpäisty tuomalla englannin kieli jopa arkielämään. Aivan kuin se olisi jotakin superhienoa, kun suomalaiset puhuvat tankeroa ja rallia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halusi siis kodinkoneen.
Niinkin voi sanoa tietysti. Olishan se ollut ihan kohtuullinen sopimus, ei se tullut esteeksi, mutta en vain halua passata enää yhtään ketään, en, vaikka hyötyisin siitä taloudellisesti. Se ei vain ole sen arvoista.
Valtion pitäisi erossa aina lähettää ex miehelle jälkikäteen lasku siitä että joutuivat erossa tukemaan hänen ex vaimoaan kasvattamaan hänen tekemänsä lapset. Toisaalta tämähän ei lisää lasten tuloa laisinkaan, mutta antaisi ainakin hyvän varoituksen miehille. Ja lapset pitäisi automaattisesti mennä äideille juuri tästä samasta syystä. Ja elarit pitäisi automaattisesti maksaa miehen toimesta heti eron jälkeen, kelan minimiä ja kerran vuodessa olisi tulotarkistus kaikille miehille ja elarit tason tarkistus. Jopa oppisivat elättämään naistaan parisuhteessa. Mutta koska päättäjät samaa PS ka ainesta tätä tuskin tapahtuu, nythän siis on käytännössä huononnettu kaikilla äitiys,vanhempani,elari,isyysoikeus jutuilla naisten asemaa rankalla kädellä.
Kukaan järki nainen, jolla on edes jonkinlainen looginen ajattelu kyky, ei enää tällaiseen suostu!
Eli kukaan ei halua lapsia Suomalaisen miehen kanssa.
Jopa se kelan afrikkalainen mies on parempi.
Että miehet voisi jo katsoa peiliin ja alkaa kohdella naisiaan kuin kukkaa kämmenellä..
Mutta eikös se ollut yksi tavoite parantaa suomalaisten geeniperimää ja myös vähentää ihmisiä luonnollisesti, joten tällä menolla kahdessa sukupolvessa väestö vähenee eikä nouse.
Eli Suomeksi jos mies löytää edes yhden naisen Suomesta joka suostuu vielä lisääntymään hän on onnekkaampi kuin lottomiljonääri.. siis yhtä epätodennäköistä kuin voittaa lotossa.
Silloin kun vielä asuttiin yhdessä, niin meillä oli tili jolle kumpikin siirsi sovitun summan joka kuukausi. Siitä maksettiin kaikki yhteiset menot kuten asuminen, ruoka, sähkö jne jne.
Sen lisäksi molemmilla omat tilit joita hallitsi itse. Jos jotain omia hankintoja teki, maksoi ne myös omalta tililtän.
Tämä sujui hyvin eikä mitään mutinaa kuulunut puolin eikä toisin. Minä olin se joka tienasi enemmän ja ihme kyllä mies ei tästä vinkunut. Eipä olisi kyllä hyödyttänytkään.
Ero tuli muista syistä, ja nyt en aio kenenkään kanssa asua. Oma koti ja omat tulot ja menot, kaikkein paras.
Molemmat suhteessa tuloihin. Mies tienaa bruttona n. 7500€ ja minä 3000€, joten kun suhteessa tuloihin jaetaan (ei mitenkään pilkuntarkasti kuitenkaan) niin minusta se ihan reilua.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä päätös, olisin itsekin tehnyt noin. Tuossa olisi ollut niin monta vaaranpaikkaa, että miinakenttäkin olisi turvallisempi mennä kävellen.
Vaikka tulot olisikin kymppitonnin kuukaudessa, niin ei sittenkään rahaa voi viskoa sinne ja tänne. Tuloista ja menoista on pidettävä kirjaa, ja suunnitella taloutta jopa vuosiksi eteenpäin. Avioparilla pitää olla yhteinen suunta ja suunnitelma myös raha-asioissa, jos on aikomus yhdessä elämää elää. Vaikka elämä toisi vastoinkäymisiä, niin tietää, että aina on tuki ja turva olemassa, niin henkinen, fyysinen kuin taloudellinenkin. En ymmärrä aviopuolisoiden välillä senttien laskemista ja jääkaapissa omia eväitä ja kyttäystä paljonko toinen syö.