Kuinka jaat puolison kanssa asumiseen - ja eläämiseen liittyvät kulut?
Jaatteko kaiken 50-50 tasan vai esim tulojen mukaan prosentuaalisesti?
Ruokamenot ei niin suuressa roolissa tässä, mutta asumiseen liittyvät kulut, vakuutukset, bensat? Yms
Kommentit (399)
Rahat yhteen pinkkaan ja sitten päätetään mihin ne käytetään. Meillä on täysin yhteiset rahat riippumatta siitä, mistä ne on tulleet. Ei ole koskaan ollut ongelmaa, olimme täysin persaukisia kun muutimme yhteen ja vuorotellen on joustettu, jotta toinen voi keskittyä uraansa ja taloudellisen tilanteen parantamiseen.
Mies maksaa kaiken muun paitsi ruuat. Velkaa ei ole.
Eukko maksaa kaiken. Minulla ei ole varaa
Aika lailla puoliksi. Palkat suhteellisen samat, minä tienaan vähän enemmän.
Meillä mies maksaa asumisen, omistetaan 50/50,, lisäksi hän maksaa kaikki datakulut, koko perheen siis.
Minä maksan lasten harrastuksia ja vaatemenot suurimmalta osin. Ruuat menevät vaihtelevasti. Mä maksan ehkä enemmän, kun kerta hyppään kaupoissakin enemmän.
Minä tienaan ehkä aavistuksen enemmän, koska saan hyvinä vuosina bonuksia.
En mitenkään. Asumme eri kaupungeissa, ja kumpikin maksaa omat kulunsa. Kun käymme toistemme luona, niin se joka matkustaa, maksaa omat matkansa.
Molemmat maksaa yhteiselle tilille kuukausittain tulojen suhteessa rahaa. Minulla on isommat tulot, joten maksan 1800 €, puoliso 1200 €. Yhteiseltä tililtä maksetaan kaikki yhteiset menot.
Molemmilla on lisäksi henkilökohtaiset tilit, joita voi käyttää miten itse haluaa.
Meillä on uusperhe, jossa omat lapseni asuvat kokoaikaisesti luonamme ja miehen lapset vain välillä. Mies omistaa asunnon ja maksaa kaikki siihen liittyvät kulut. Minä maksan ruuat ja päivittäistavarat, sekä autoon liittyvät kulut.
Kahdestaan asutaan, lainoja ei ole. Yhteiset kulut laitetaan puoliksi, kumpikin maksaa omat henkilökohtaiset kulut. Kummallakin on oma auto ja maksaa sen kulut itse. Nyt tienaan vähemmän kuin mies, joskus olen ollut isotuloisempi ja suurimman osan ajasta tulot ovat olleet suunnilleen yhtä suuret.
Asunto maksetaan 50-50. Aviomies hoitaa sähkön, jätemaksut ja nämä muut tämän alueen maksut yksin. Minä vastaan perheen ruokakulut, kodinkoneet, sisustus- ja vaatehankinnoista. Kiinteistövero menee 50-50. Kumpikin vastaa itse omista autoistaan ja harratuksistaan. Aviomies hoitaa kaikki pihalaitteiden hankinnat.
Mies maksaa talon kulut, velka maksettiin aikoinaan yhdessä periaatteella että kaikki irtoava lyhennyksiin. Minä maksan mm ruuat, lasten harrastukset ja yhteisten kissan ja koiran kulut. Mökki on minun joten maksan sen pienet kulut. Menee varmaan aika lailla tulojen mukaan suhteessa.
Molemmille jää kokoajan myös ylimääräistä, minulle pienituloisena vähemmän, miehelle enemmän. Mutta molemmilla on jonkunlainen taloudellinen turva vanhuudelle vaikka toiselle sattuisi jotain.
Ei ole oikeastaan laskettu, alussa jo päätetty että rahasta ei tapella, yhdessä tässä ollaan. Elintaso on yhteinen, mies maksaa useammin kalliit jutut ja ravintolaillat.
Tuloihin suhteutettuna. Minä tienaan 3600, puoliso 4200. Eli yhteensä tienaamme 7800. 3600/7800=46,15%, puoliso maksaa siis 53,85%.
Vaimo maksaa omat dieselinsä, asuntolainasta ja ruokakauppalaskusta puolet. Plus henkilökohtaiset menonsa.
Minä maksan kaiken muun, kaksi autoa, vakuutukset, verot, vesilaskut ymymym.
Näin molemmille jää palkastaan rahaa yli, jonka saa käyttää miten haluaa eikä me puututa toistemme raha-asioihin.
Tienaan tuplana sen mitä vaimoni.
Meillä tämä tapa on havaittu toimivaksi jo yli 20 vuoden ajan.
M44
Kumpikin laittaa yhteiselle tilille saman prosenttiosuuden palkasta ja sieltä maksetaan asumiskulut, ruuat yms. Kumpikin maksaa itse oman autonsa kulut.
Ollaan naimisissa oleva lapseton pariskunta. Meillä on omat tilit ja rahat. Asuntolaina, vastike, sähkö ja vesi menee puoliksi. Samoin yhteiset vakuutuslaskut (koti&eläinvakuutus).
Ruokaostokset menee myös puoliksi. Kummallakin on oma auto, joten kumpikin hoitaa siihen liittyvät maksut itse.
Miksi ne pitää jotenkin jakaa? Meillä mies maksaa kaiken.
Lainan lyhennys ja vastike puoliksi. Vesi ja sähkö puoliksi (tai sähköstä en ole ihan varma, meneekö puoliksi vai maksaako puoliso sen kokonaan, hänen nimissään on), minä maksan kotivakuutuksen. Auton kaikki kulut on pääasiassa puolison vastuulla (itse olen kortiton, mies ajaa työmatkaa yms), joskus osallistun bensoihin ja tarpeen mukaan autoon liittyviin hankintoihin tai vakuutuksiin.