Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ihmeessä toisilla on velaton talo, sijoituksia 100000, ja muutenkin hirveä omaisuus

Vierailija
25.06.2024 |

Itsellä menee mitä tulee, ja sijoitukset ei kasva.

En kyllä elä pihisti 

Kommentit (251)

Vierailija
181/251 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän ikää, sitä isommiksi muuttuvat erot ihmisten taloudellisessa asemassa.

Juhannuksen Iltasanomissa oli haastattelu eläkeläismiehestä, joka sai eläkettä 60 000 euroa/kk. 

Verokoneesta huomasin tutun, jolla oli palkka eli ansiotulot 500 000 euroa vuodessa eli 41 000 euroa/kk. Jos vero% olisi hänellä 60%, niin käteen jäisi 16 000 euroa/kk.

Nämä erot ihmisten välillä kannattaa vaan hyväksyä, eikä alkaa kateellisena vaatia kaikkea sosialisoitavaksi. Jos jollain ihmisellä on sellaista osaamista, josta kannattaa maksaa 40 000 euroa kuussa palkkaa, niin ei se ole minun ongelmani. Itselläni ei ole sellaista osaamista, joten tienaan vähemmän.

Vierailija
182/251 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellinen nollapää hankkii kuluerän ja luulee sitä sijoitukseksi. 

Asumisesta tulee kuluja jos ei aivan teltassa asu. Jos asuntolainan pitää kohtuullisena niin omistusasuminen on halvempaa, eli siinä säästää rahaa joka kuukausi. Ja asumisen päätteeksi käteen jää lisää rahaa asunnon myynnistä. 

Vuokralainen maksaa vastaavasta asumisesta enemmän joka kuukausi ja pois muuttaessa käteen ei tule mitään.

Jos vuokran pitää kohtuullisena, niin vuokralla säästä ja riskit ovat käytännössä olemattomat.

Asumisen jälkeen jää rahaa käteen myynnistä? Juu, oikein pariksi päiväksi, kunnes on uusi asunto ostettu. Katsopas kun ne hinnat on nousseet kaikilla muillakin. Ellei sitten muuta pienempään tai syrjäisempään asuntoon.

Perilli

Minulla on sukulaisia jotka ovat eläkkeelle päästessään myyneet omistusasuntonsa ja sitten nautiskelleet rahoistaan vuokralla tai ulkomailla. Se omaisuus antaa mahdollisuuksia tehdä ja toimia eri tavoin. Vapautta. Ei ole pakko ostaa uutta ja kalliimpaa vaan monet haluavat pienemmän kun lapset ovat muuttaneet pois (mekin). Vuokrallekin voi mennä jos haluaa irrottaa niitä säästettyjä rahoja mihin tahansa muuhun. 

Ja mitä vikaa siinä on että perillisille haluaa jättää jotain? Minulle ainakin lasteni tulevaisuuden turvaaminen on ollut suurin yksittäinen syy pyrkiä uralla eteenpäin ja hankkia omaisuutta.

Toinen lapsemme muuttaa pian pois kotoa, sitten tämä koti menee myyntiin, me muutamme keskustan palveluiden kupeeseen ja otamme itsellemme ihan puhdasta huvittelu- ja nautiskelurahaa. Autamme myös lapsia ensiasuntojen ostossa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/251 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma valinta mihin rahansa työntää.

Vierailija
184/251 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisovalinta ja lapset pystyy köyhdyttämään ihmisen tehokkaasti. Sen näkee töissäkin miten parisuhteessa olevilla naisilla tuntuu 2/3:lla olevan tili tyhjä ja talousvaikeuksia jatkuvasti. Niin oli minullakin aikoinaan kun oli mies ja lapset alaikäisiä. Säästävät vuosia jopa johonkin muutaman tonnin reissuun. Eikö siihen nyt rahat saa meidän palkoilla muutamassa kuukaudessa kun ei törsää muuhun, ei näköjään saa. Minulla ei ole mitään ongelmia, ylijäämät menee pörssiin. Siellä tekee lisää rahaa. Mutta tosiaan kun ei ole niitä kulueriä kuten mies. Lapsi on vieläkin minulla mutta ei se konkurssiin vie. Silläkin säästössä kohta viisinumeroinen summa.

Vierailija
185/251 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei AP

"Itsellä menee mitä tulee, ja sijoitukset ei kasva. En kyllä elä pihisti"

Tässähän sinä kerrot miksi et saa säästöön rahaa. Eli et voi käyttää kokoajan kaikkea mitä tienaat ja ihmetellä samalla miksi ei jää säästöön. Vastaat itse kysymykseesi.

Se ettei sijoitukset kasva, ei vielä kerro lyhyellä aikavälillä mitään. Välillä voi mennä vuosiakin ettei sijoitukset juurikaan muutu. Sijoitussalkku kannattaa olla hyvin hajautettu, se vähentää riskiä ja samalla tasaa muutoksia.

Moni varakas on välillä hieman pihi, eli ala hieman piheilemään välillä niin saat rahaa säästöön ja sijoituksiin. Sinänsä en kannata piheyttä, mutta pieni säästäväisyys välillä on hyväkin asia.

Ehkäpä paras tapa saada säästöön kuukausittain jotain on siirtää heti palkan tultua osa palkasta esim säästötilille jota ei ole tarkoitus käyttää kulutukseen.

Sijoittaminen on maratonlaji. Monikin on kuullut varakkaista suvuista. Tuskin heillekään se varallisuus on siunaantunut yhtäkkiä vaan on pitkän työn tulos, kenties sukupolvien työn tulos.

Mainitsemasi 100000 euron sijoitussalkku ei ole mahdoton tavalliselle työssäkävijälle. En tarkoita että jokainen sellaisen nyt saisi, mutta mahdollinen se on monelle.

Vierailija
186/251 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvita rikkaita vanhempia ja perintöä saadakseen kerrytettyä omaisuutta 

Amispohjalta pennittömänä heti töihin, säästäväinen elämä, avioliitto toisen pennittömän kanssa, lunastimme pientilan mieheni vanhemmilta,

Huomaatko kuitenkin, että saitte pientilan valmiina? Teidän ei tarvinnut aloitta tyhjästä sen paremmin materiaalisesti kuin henkisestikään, vaan oli osaavaa apua tarjolla perhepiirisä. Että vähän turha puhua siitä ettette mitään perintöä saaneet. 

Ihmisillä on hirveästi sokeita pisteitä sen suhteen, mitä on muilta saatu ja mitä itse tehty. 

Miksi luulet että SAIMME tilan, ihan ostimme ja maksoimme anopille ja miehen neljälle sisarukselle riihikuivaa rahaa, eikä sitä apuakaan tullut kun luopujat olivat niin huonokuntoisia.

Luulo ei ole tiedon väärti.

Vierailija
187/251 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännää että kaikki ketkä ovat pärjänneet elämässään taloudellisesti hyvin selittävät asiaa ennenkaikkea omilla valinnoillaan ja ansioillaan.

Sitten ne ketkä taas eivät ole pärjänneet hyvin selittävät asiaa ennen kaikkea kaikkien muiden tekemisillä ja heitä vastaan aina olleilla olosuhteilla...

Vierailija
188/251 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mitä ap nimittää Hirveäksi Omaisuudeksi on muualla länsimaissa nimeltään keskiluokka. Tai ehkä jopa alempi keskiluokka jos varallisuutta on vain asunto ja 100000 sijoituksina. 

Markkinatalous on niin moneen kertaan osoittanut olevansa ylivoimaisesti tehokkain tapa luoda kansakunnalle vaurastumisen mahdollisuuksia ja kasvattaa hyvinvointia, että on ihan absurdia että Suomessa edelleen joka viides äänestää sosialisteja haloo! 

Vierailija
189/251 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se mitä ap nimittää Hirveäksi Omaisuudeksi on muualla länsimaissa nimeltään keskiluokka. Tai ehkä jopa alempi keskiluokka jos varallisuutta on vain asunto ja 100000 sijoituksina. 

Vertailua mutkistaa se, että monessa länsimaassa pakolliset eläkesäästöt lasketaan henkilön omaksi sijoitusvarallisuudeksi, kun taas meillä pakolliset eläkemaksut menevät yhteiseen kasssan.

Vierailija
190/251 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvita rikkaita vanhempia ja perintöä saadakseen kerrytettyä omaisuutta 

Amispohjalta pennittömänä heti töihin, säästäväinen elämä, avioliitto toisen pennittömän kanssa, lunastimme pientilan mieheni vanhemmilta,

Huomaatko kuitenkin, että saitte pientilan valmiina? Teidän ei tarvinnut aloitta tyhjästä sen paremmin materiaalisesti kuin henkisestikään, vaan oli osaavaa apua tarjolla perhepiirisä. Että vähän turha puhua siitä ettette mitään perintöä saaneet. 

Ihmisillä on hirveästi sokeita pisteitä sen suhteen, mitä on muilta saatu ja mitä itse tehty. 

Miksi luulet että SAIMME tilan, ihan ostimme ja maksoimme anopille ja miehen neljälle sisarukselle riihikuivaa rahaa, eikä sitä apuakaan tullut kun luopujat olivat niin huonoku

Joidenkin nyt pitää vain selitellä itselleen että muut ovat saaneet kaiken kun itsellä ei ole rahkeet menestymiseen riittäneet. 

Vierailija
191/251 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käytät 13,5 euroa päivässä turhaan, se on 5000 vuodessa. Itse olen tämän aivan varmasti tehnyt, eli en syyttele nyt ap:ta tästä. Mutta olen laskenut että ihan vaan se että ostelen ruokakaupassa tuolla tyylillä mitä tykkään enkä laske budjettia, on aiheuttanut tuolla matikalla 20 vuoden aikana 100 000 euron menetyksen. Jos olisin siis vikat 20 vuotta ollut tarkka rahan kanssa ruokakaupassa (olen 40+), niin olisi tilillä 100 000 enemmän.

Että kyllä kyse on nimenomaan just kulutustavoista.

Vierailija
192/251 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos käytät 13,5 euroa päivässä turhaan, se on 5000 vuodessa. Itse olen tämän aivan varmasti tehnyt, eli en syyttele nyt ap:ta tästä. Mutta olen laskenut että ihan vaan se että ostelen ruokakaupassa tuolla tyylillä mitä tykkään enkä laske budjettia, on aiheuttanut tuolla matikalla 20 vuoden aikana 100 000 euron menetyksen. Jos olisin siis vikat 20 vuotta ollut tarkka rahan kanssa ruokakaupassa (olen 40+), niin olisi tilillä 100 000 enemmän.

Itse asiassa, jos tuon laittaisi kasvamaan korkoa korolle niin lopputulos 20 vuodessa olisi 186 815€ - 263 817€ (6-9% tuotolla).

Kyllä se myös on kiinni siitä että sijoittaa rahansa eikä lojuta tilillä. 

Vierailija
193/251 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei AP

"Itsellä menee mitä tulee, ja sijoitukset ei kasva. En kyllä elä pihisti"

Tässähän sinä kerrot miksi et saa säästöön rahaa. Eli et voi käyttää kokoajan kaikkea mitä tienaat ja ihmetellä samalla miksi ei jää säästöön. Vastaat itse kysymykseesi.

Se ettei sijoitukset kasva, ei vielä kerro lyhyellä aikavälillä mitään. Välillä voi mennä vuosiakin ettei sijoitukset juurikaan muutu. Sijoitussalkku kannattaa olla hyvin hajautettu, se vähentää riskiä ja samalla tasaa muutoksia.

Moni varakas on välillä hieman pihi, eli ala hieman piheilemään välillä niin saat rahaa säästöön ja sijoituksiin. Sinänsä en kannata piheyttä, mutta pieni säästäväisyys välillä on hyväkin asia.

Ehkäpä paras tapa saada säästöön kuukausittain jotain on siirtää heti palkan tultua osa palkasta esim säästötilille jota ei ole tarkoitus käyttää kulutukseen.

Sijoittaminen on maratonlaji. Mon

Ei ole mahdollinen monelle sadan tonnin sijoitussalkku! Älä puhu paskaa! Suurin osa palkansaajista ei kykene siihen eläissään ilman tuntuvaa pesämunaa esim.perinnöstä.

Vierailija
194/251 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet eivät yksinkertaisesti tule ajatelleelksi säästämistä.  En minäkään ihan usko tavallinen työläinen saa satojatuhansia säästettyä, kuitenkin köyhällekin on mahdollista että hiukan pottia.

Rima näytti korkealta, onnistuin näin että 140 e vuodessa korkoja.

Vierailija
195/251 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei ole mahdollinen monelle sadan tonnin sijoitussalkku! Älä puhu paskaa! Suurin osa palkansaajista ei kykene siihen eläissään ilman tuntuvaa pesämunaa esim.perinnöstä." 

Kyllä se nyt vain on. Jos sijoitat 100€ kuussa niin 25-30v päästä pelkästään sillä sinulla on 100 000€ hankittuna. 

Hyvin pieni osa suomalaista ei kykene säästämään 100€/kk vaikka oikein yrittäisivät. 

Vierailija
196/251 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa, jos tuon laittaisi kasvamaan korkoa korolle niin lopputulos 20 vuodessa olisi 186 815€ - 263 817€ (6-9% tuotolla).

Kyllä se myös on kiinni siitä että sijoittaa rahansa eikä lojuta tilillä. 

Einstein's observation:

The quote, "Compound interest is the eighth wonder of the world. He who understands it, earns it. He who doesn't, pays it," 

Vierailija
197/251 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä mielessä olemma kaikki samalla viivalla, ettei tuloista jää edes suurituloisilla kovin paljon enempää käteen kuin pienituloisella, siitä pitää progressiivinen verotus huolen. Joku tonni pari ei ole paljoa enempää kuukaudessa. Ne on ne pienet menot jotka ratkaisee.

Nyt lipsahti schaissea. Se "ylimääräinen"pari tonnia kuussa tekee juuri ne säästöt. Eläminen maksaa kuitenkin ja pienistä tuloista ei jää juuri mitään säästöön.

Vierailija
198/251 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet eivät yksinkertaisesti tule ajatelleelksi säästämistä.  En minäkään ihan usko tavallinen työläinen saa satojatuhansia säästettyä, kuitenkin köyhällekin on mahdollista että hiukan pottia.

Rima näytti korkealta, onnistuin näin että 140 e vuodessa korkoja.

Ei säästämällä saa, mutta sijoittamalla indeksiin voi saada. Katsoo vaikka s&p500 indeksin kehitystä 10-20 vuoden ajalta.

Vierailija
199/251 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei ole mahdollinen monelle sadan tonnin sijoitussalkku! Älä puhu paskaa! Suurin osa palkansaajista ei kykene siihen eläissään ilman tuntuvaa pesämunaa esim.perinnöstä." 

Kyllä se nyt vain on. Jos sijoitat 100€ kuussa niin 25-30v päästä pelkästään sillä sinulla on 100 000€ hankittuna. 

Hyvin pieni osa suomalaista ei kykene säästämään 100€/kk vaikka oikein yrittäisivät. 

Olen saanut sen verran sukanvarteen, että korkoja juoksee n. 20€/pv puhtaana käteen. Hyvin kyllä motivoi olla ostamatta vaikka kympin heräteostoksia koska silloin jo puolet päivän "tilistä" on syöty. Älyttömästi pystyy säästämään kulutusvalinnoillaan esim ruokakaupassa. Juoksen kernaasti tarjousten perässä ja teen isompia ruokasatseja kerralla pakastimeen. Säälin ihmisiä jotka laittavat tupakanpolttoon omakotitalon verran rahaa elämänsä aikana ja samalla ulisevat vähäosaisuuttaan. Silloin kun olin ns pa pistin kaiken kyllä itsekin kiertoon eikä välittänyt vaikka silloinkin olisi jo ollut mahdollisuus aloittaa osakesäästäjäksi vaikka 10€/kk. Mutta vielä ehtii ja eläkepäiviksi lämpöön asustelemaan.

Vierailija
200/251 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut sen verran sukanvarteen, että korkoja juoksee n. 20€/pv puhtaana käteen. Hyvin kyllä motivoi olla ostamatta vaikka kympin heräteostoksia koska silloin jo puolet päivän "tilistä" on syöty. Älyttömästi pystyy säästämään kulutusvalinnoillaan esim ruokakaupassa. Juoksen kernaasti tarjousten perässä ja teen isompia ruokasatseja kerralla pakastimeen. Säälin ihmisiä jotka laittavat tupakanpolttoon omakotitalon verran rahaa elämänsä

Itselläni on ollut vähän erilainen ahaa-elämys kun olen ruvennut miettimään kaikkia hankintoja sen kautta, että jos jätän tuon ostamatta ja sijoitan rahat, niin minkäverran enemmän minulla on 15v kuluttua eläkekassassani.

Käytännössä kerroin on noin x 3 (olen vähän päältä 50v). Eli jos jätän ostamatta 20€ härvelin jota en oikeasti tarvitse, niin se kartuttaa varallisuuttani eläkeikään mennessä noin 60€. 8€ kaljatuoppi muuttuukin silmissäni siis 3 x 8€ = 24€ hintaiseksi. Tämä karsii turhaa kulutusta aika hyvin  

Nuoremmilla kerroin on vielä suurempi. Parikymppinen voi kertoa kaikkien turhien hankintojensa hinnan noin viidellätoista ja lopputulos on aika lähellä sitä, minkäverran vähemmän varallisuutta hänellä on työuran lopussa kyseisen hankinnan johdosta. Eli silloin se 8€ kaljatuoppi maksaakin todellisuudessa 15 x 8€ = 120€ Aika suolainen hinta yhdestä bissestä. 

Vaurastuminen on ennenkaikkea valinta, ja valinta joka kannattaa tehdä mahdollisimman aikaisin. Palkka tai ammatti ovat sitten sekundäärisiä tekijöitä.

Yksi asia mitä yllättävän harva tajuaa on myös se, että useimmille se satasen tai kahden säästäminen ei vaadi edes luopumista mistään, kunhan elintaso on jo lähtiessä asetettu sellaiselle tasolle ettei talous ole arkimenojen suhteen liian kireällä. Eli pitäisi osata elää puoli napsua vaatimattomalla elintasolla, mutta ei tarvitse alkaa köyhäilemään. Riittää kun ostaa 65m2 asunnon sijasta 60m2 tai valitsee juhlapäivänä shamppanjan sijaan hyvän kuohuviinin ostoskoriinsa.