Miten ihmeessä toisilla on velaton talo, sijoituksia 100000, ja muutenkin hirveä omaisuus
Itsellä menee mitä tulee, ja sijoitukset ei kasva.
En kyllä elä pihisti
Kommentit (264)
Loppujen lopuksi tämä on aika pienestä kiinni. Minä olen ollut naimisissa puolisoni kanssa 35 vuotta. Meillä ei ole koskaan ollut autoa. Asumme pääkaupunkiseudulla, jossa ilman autoa pärjää hyvin, mutta silti kaikilla täällä asuvilla kavereillamme on auto.
Arvioin, että olemme säästäneet joka vuosi nykyrahassa vähintään 3000 euroa siinä, että meillä ei ole autoa (sen jälkeen, kun olen vähentänyt joukkoliikenteeseen ja taksiin käyttämämme summan). Jos nyt tuon 3000 euroa vuodessa on sijoittanut osakkeisiin ja saanut niille 6 % vuosittaisen reaalituoton, on sijoitus kasvanut 35 vuoden aikana yli 350 000 euroksi.
En ole perinyt penniäkään toistaiseksi. Enkä ole miljoonia perimässä. Olen käynyt töissä, käyttänyt rahaa fiksusti ja silti elänyt, matkustellut, ostellut asioita ja maksanut lasten kalliita harrastuksia ja omiakin. Olen samalla joka kuukausi sijoittanut. Samalla olen maksanut asuntoa joka oli fiksu sijoitus, arvo on noussut 10 vuodessa paljon koska on alueella josta ei asuntoja koskaan vapaudu ja kun vapautuu, ne menee päivässä kaupaksi hiljaisessa myynnissä. Ihan tavallista elämää elän. Tavoite jäädä pois työelämästä 55v ja sitä kohti ollaan menossa.
Ei ne isot tulot vaan pienet menot. Elämäntyyleissä on valtavia eroja ja joillekin taitaville on täysin luentavaa ajatella joka asiassa kustannuksia, jopa ilman nillittämistä. Osaavat vain elää taloudellisesti kaikessa. Toinen saa kevyesti menemään tuplasti enemmän, eikä se edes näy missään. Olen vakuuttunut, että arjen kulutustyyli on se ero, miksi toisilla on omaisuutta ja toisilla ei, ainakin jos verrataan suunnilleen saman verran ansaitsevia ihmisiä.
Itse lähtöisin köyhästä perheestä. Opiskellut hyvän ammatin, ollut tuuria matkassa kun sain työpaikan jossa on päässyt verottomille ulkomaanpäivärahoille, säästänyt kuukausittain osakkeisiin ja rahastoihin. Pikku hiljaa omaisuutta on kerääntynyt. Nyt yli 500 000€ osake ja rahastosalkku, oma asunto eikä velkaa ole.
Tuuria on ollut etten ole ollut päivääkään työttömänä 1987 alkaneen työurani aikana, 3 viikkoa lomautettuna vuonna 2009 mutta muuten olen saanut nauttia säännöllisestä kuukausipalkasta.
Omaisuuden kerryttäminen on pitkäjänteistä vuosia kestävä tapahtuma joka itse asiassa on elämäntapa mutta onnistuu kyllä kaikilta.