Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ihmeessä toisilla on velaton talo, sijoituksia 100000, ja muutenkin hirveä omaisuus

Vierailija
25.06.2024 |

Itsellä menee mitä tulee, ja sijoitukset ei kasva.

En kyllä elä pihisti 

Kommentit (251)

Vierailija
221/251 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tyhjästä aloitettiin. Keskipalkkaisin teimme töitä toinen yli 40v ja toinen 25vuotta. Rautaan emme rahaa ole laittaneet, toki yksi kulkuneuvo on aina ollut ja olemme asuneet siellä,missä julkiset kulkee.

Nyt ja aina olemme ostaneet mitä haluamme.   On kertynyt tilava asunto kaupungin parhaimpia alueita, upea kakkoskoti, sijoituksia jo nuorena ja myös nyt ilman riskiä. 

hankimme kaikkea , mitä mieli tekee ja syömme hyvää ruokaa. 

On pitänyt jo antaa omaisuutta jälkipolville ,kun ikää tulee. 

Että , voi elää suu säkkiä myöten ja nauttien.

Vierailija
222/251 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

muiden ihmisten hyväksikäyttö, kirjapitokikkailut, jne. ei se oleomistaansioista vaan siitä että työntää sitä kieltäniin pitkälle kun vain saa.

mutta, talousosaaminen näillä on nolla, vain se oma tasku johon pitää saada lisää ja lisää.

Rikastuminen ei käy niin kuin edellinen kirjoittaja kuvittelee. Jos yrityselämässä haluaa menestyä, tarvitaan hyvä liikeidea ja sen onnistunut toteuttaminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/251 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammapa ei kadehdi toisia ihmisiä.'

"Tänne tullaan ilman mitään ja lähdetään ilman mitään."

Vierailija
224/251 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se aika pitkälti selittyy perinnöllä. Itselläni tuttuja, jotka perineet jo todella nuorena isovanhemmilta 50-100k ja ostaneet ensiasunnon lähes velattomana. Helppohan siinä on sijoitussalkkua kerryttää sitten ja keski-iässä alkaa olla aika iso potti kasassa. Toki siinä reilu 50v aika monella alkaa olla lainat maksettuna ihan työnteollakin.

Vierailija
225/251 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus: "Ei ole mahdollinen monelle sadan tonnin sijoitussalkku! Älä puhu paskaa! Suurin osa palkansaajista ei kykene siihen eläissään ilman tuntuvaa pesämunaa esim.perinnöstä."

Olen eri mieltä yllä olevan kommentin kanssa. Aloitin sijoittamisen 57-vuotiaana, kun jäin työttömäksi, ja nyt, yhdentoista vuoden kuluttua salkku on kuusinumeroinen, eikä ala ykkösellä tai kakkosella.

Vierailija
226/251 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä joilla on rahaa tulevat rikkaista perheistä. Suomessa ei normaali ihminen työllä voi rikastua, vaikka painaisi koko elämänsä töitä. Täällä eläminen on tehty niin kalliiksi, että ei mitään mahdollisuutta rikastua. Pelkkä vesikin maksaa maltaita, vaikka Suomi järviä täynnä, tätä maata kuvaa ahneus ja pelkkä verojen keräys muiden taskuun.

Harhaluulo, olen itse ja mieheni myös amis, valtiolla toimistohommissa ja mies yrittäjä. Ikää alle 40v, n. 300t omistusasunto, 3 sijoitusasuntoa ja vähän muuta omaisuutta n. 100-200t. Koko omaisuus vähän alle miljoonan. Täysin duunaritöillä kaikki hankittu, paitsi tuo "muu omaisuus" joka perintöä. Tosin olemme eläneet aika säästeliäästi, ei ole tarve tonnin puhelimiin ja telkkuihin jne. Kun pääsee kiinni omistusasuntoon, sitä kautta varallisuus alkaa karttumaan mutta toki myös jo ennen sitä jos osaa käyttää rahaa. Joillain on taito vertailla hintoja jne, ei törsäillä ns. turhuuksiin liikaa. Mutta kivaa elämää voi silti elää, ei jää mistään paitsi, voi matkustella ja ostaa kivoja vaatteita jne. 

Vierailija
227/251 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla reilun 100000 euron sijoitussalkku ja ihan duunari olen, nollasta olen lähtenyt ilman rikasta kotia ja perintöä.

Kaverilla on varmaankin suuremmat tulot muttei mitään jää säästöön. Kuluttaa kaiken mitä tienaa ja enemmänkin. Päivittäin syö ulkona, ei katso ruokakaupassa hintoja, shoppailee viikottain vaatteita ja kaikkea pientä kotiin. Kun tuli puheeksi että vaikkapa rahastoihin voi laittaa kuukaudessa satasen niin nauroi ettei noin pienillä summilla ole järkeä sijoittaa, kivempi vaan tuhlata tuokin summa johonkin mukavaan. Kun käynyt ilmi että minulla on sijoitettina mukava summa niin kuittaa asian sanomalla että helppoahan se sinulle on. 

Joten hyvin pitkälti on omasta tahdosta ja motivaatiosta sijoittaminen ja säästäminen kiinni, suurin osa porukasta pystyy aloittamaan sijoittamisen jos oikeasti haluaa.

Vierailija
228/251 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

18. Niitä eroja alkaa kertyä jo nuorella iällä silloin kun talous koostuu kahdesta kovapalkkaisesta. Kyllä sitä rahaa silloin jää säästöön ja sijoitettavaksi ihan eri tavalla kuin vaikkapa kahdella matalasti palkatulla duunarilla (mies ns. persvakoäijä ja emäntä vaikka baarimuija).

Aika alentuvasti nimittelet ihmisiä.

Aika huvittavaa kyllä. Olen töissä paikassa jossa suurin osa on itseäni korkeammin koulutettuja (itsellä korkeakoulutus vasta tulossa) ja silti heillä on n. 10% omaisuus / varallisuus siitä mitä itselläni, the duunarilla. Paljon on tullut töitä tehtyä ja osa taas viettää aikansa kouluttautuen, toki tuloerot varmasti tasaantuvat myöhemmin kun osalla jää enemmän säästöön ja itsekin tulee tienaamaan enemmän. 

Vierailija
229/251 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole enää realistista haaveilla ok talosta missään kaupungissa omalla tontilla. Jonnekin pikkukylälle on muutettava jos aikoo talon hankkia alle 400 000 hintaan. 

Vierailija
230/251 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä joilla on rahaa tulevat rikkaista perheistä. Suomessa ei normaali ihminen työllä voi rikastua, vaikka painaisi koko elämänsä töitä. Täällä eläminen on tehty niin kalliiksi, että ei mitään mahdollisuutta rikastua. Pelkkä vesikin maksaa maltaita, vaikka Suomi järviä täynnä, tätä maata kuvaa ahneus ja pelkkä verojen keräys muiden taskuun.

Olen eri mieltä.

Juuri Suomessa voi tulla rikkaaksi mikäli haluaa, uskaltaa, ja näkee vaivaa sen eteen.

Koulut on ilmaisia. Jopa kouluateria ilmainen! Opintotukea ja opintolainaa saa korkeampiin opintoihin. Hyvällä koulutuksella tienaa yleensä enemmän ja voi sijoittaa ylimääräiset esim rahastoihin, osakkeisiin, asuntoon, jotka kaikki pidemmän päälle yleensä poikivat tuottoa, ja enemmän kuin tavallinen säästötili.

Veroja kerätään pitämään yllä kouluja, terveydenhuoltoa, vanhusten hoitoa, vesihuoltoa, teitä jne. Siis meidän kaikkien yhteiseksi hyväksi, ja varsinkin niiden hyväksi jotka ovat lapsia, vähävaraisia, sairaita, vanhuksia jne avuntarvitsijoita jossain vaiheessa elämää.

Pohjoismaat korkeine veroineen ovat maailman elintasoa ja hyvinvointia mittaavien tilastojen huipulla, 10 parhaan joukossa, vuodesta toiseen.

Itse tulen vähävaraisesta perheestä. Suomen koulujärjestelmän avulla koulutin itseni dippi-inssiksi asti. Opintolainaakin jouduin ottamaan lopussa ja olin kesät ja viikonloput töissä. Oli tosi tiukkaa koko opiskeluajan, sillä vanhempani eivät pystyneet avustamaan taloudellisesti.

Kun sain työn, ostin asunnon (velaksi) ja aloin myös sijoittamaan rahastoihin. 

Nyt olen juuri jäänyt eläkkeelle ja saan ihan ok eläkettä. Pankkitililläni on n 150.000 €.

Summa summarum: Yhteiskunta antoi ensiavun ja omat ponnisteluni loput. Kumpaakin tarvittiin.

Ymmärrän silti että elämässä voi tulla mutkia matkaan, sairauksia jne, jotka vaikuttavat myös talouteen. Mutta suurimmalle osalle meistä paras ja ehkä helpoinkin tapa menestyä, on kouluttautua alalle jossa on töitä. Ja sen jälkeen tulojen sijoittaminen. Ei noista ponnisteluista ole ainakaan suurempaa haittaa. Jotkut ovat tietysti luotuja yrittäjiksi. Onneksi meitä on moneksi.

Vierailija
231/251 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä lisäys edelliseen (230):

N65

😉

Vierailija
232/251 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se aika pitkälti selittyy perinnöllä. Itselläni tuttuja, jotka perineet jo todella nuorena isovanhemmilta 50-100k ja ostaneet ensiasunnon lähes velattomana. Helppohan siinä on sijoitussalkkua kerryttää sitten ja keski-iässä alkaa olla aika iso potti kasassa. Toki siinä reilu 50v aika monella alkaa olla lainat maksettuna ihan työnteollakin.

Koti oli maksettu ennen perintöjä ihan työnteolla, perinnölla hankin vain lisää kuukausittaisia kuluja eli kakkoskodin, nyt viiskymppisenä salkku on 50000, ehdin sen varmaan tuplata ennen eläkeikää jos työ ja työkyky säilyy.

Vierailija
233/251 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo eipä ne kotimaan sijoitukset porskuta kun hesan pösä se vaan taapertelee säälittävästi, pudonnut jo varmaan viikon putkeen 

Vierailija
234/251 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo eipä ne kotimaan sijoitukset porskuta kun hesan pösä se vaan taapertelee säälittävästi, pudonnut jo varmaan viikon putkeen 

Sijoita kansainvälisiin index-rahastoihin (löytyvät varmaan pankkisi rahastolistoilta tai Nordnetistä).

Omani on kasvanut vuoden sisällä 30% ja 8 v aikana 220%. Kulutkin on pienet, 0,23%, kuten indexirahastoissa yleensä, mutta valitse rahasto harkiten, tarkista mikä menee hyvin pidemmälläkin tähtäimellä, ja älä maksa liikaa sijoituskuluja sillä ne syö sijoitustasi.

Vierailija
235/251 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta siinä välissä on hyvä olla vähän rahaa...

Vierailija
236/251 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on perintöä joten ihminen kuvittelee, että omaisuus siis perintö on hankittu omalla työllä ja ahkeruudella.

Vierailija
237/251 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elän yhtä pihisti kuin opiskeluaikoina. Nyt toista vuotta valmistumisen jälkeen oman alan asiantuntijatyössä ja palkasta jää joka kk 1200€/kk löysää tilille (netto 2200€/kk)

Tässä kesälomalla korjasin molemmista 20€ house merkkisistä collegehousuistani saumanrepeämät reisissä. Ostin nää pöksyt 2021 ja ovat edelleen käytössä. Sukat parsin, leivon itse leipäni, ostan kilohinnaltaan halvinta ruokaa ja hyödynnän punalapoutuotteet. Puhelimeni ovat lähes aina ilmaiseksi saatu sukulaisilta (7 vuotta vanha malli) kun ovat itse ostaneet uutta. Kämppäni sisustus on kuin ysäriltä ja kasarilta, koska ilmaiseksi saadut kalusteet. En kaipaa materiaa.

Mulla ja miehelläni on yksi lapsi, hän saa kyllä kaupasta uudet vaatteet jos sillä hetkellä ei löydy kirpparilta ehjiä, siistejä ja halpoja lastenvaatepaketteja.

Olemme molemmat kotoisin pikkupaikkakunnalta susirajalta. Olemme tottuneet vähän vaatimattomaan ja metsäläiseen elämäntapaan. Etelä-Suomen isosta kaupungista tuli korkeakouluopinnot ja ensimmäiset työkokemusvuodet hankittua. Niiden turvin pääsimme asiantuntijatöihin takaisin kotiin tänne syrjäkylään. Asuntolainakin oli alle 100000€, koska täällä on halpoja taloja. 

Elämä on valintoja. En kaipaa kahviloita, museoita tai liikuntakeskuksia (no laskettelukeskus täällä on, jossa käyn lumilautailemassa laudalla, jonka ostin kirpputorilta 2008 ollessani 17v)

Sijoitussalkku ja 3,5% säästötili ovat kartuttaneet omaisuutta mukavasti.

Elämä on valintoja, en kaipaa isoa ihmismäärää ympärilleni, joten pikkupaikkakunta kelpaa oikein hyvin. Mulle riittää mun taideprojektit tietokoneellani sekä ompelukoneellani ja lumilautailu.

Vierailija
238/251 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta siinä välissä on hyvä olla vähän rahaa...

👌💰😁

Vierailija
239/251 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

naimisiin ja lapset nuorena, ei tarvi luuhata baareissa

Vierailija
240/251 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska perin vanhempani.