Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ihmeessä toisilla on velaton talo, sijoituksia 100000, ja muutenkin hirveä omaisuus

Vierailija
25.06.2024 |

Itsellä menee mitä tulee, ja sijoitukset ei kasva.

En kyllä elä pihisti 

Kommentit (251)

Vierailija
201/251 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isi, äiti ja perinnöt.

Vierailija
202/251 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isi, äiti ja perinnöt.

O'rly? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/251 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä joilla on rahaa tulevat rikkaista perheistä. Suomessa ei normaali ihminen työllä voi rikastua, vaikka painaisi koko elämänsä töitä. Täällä eläminen on tehty niin kalliiksi, että ei mitään mahdollisuutta rikastua. Pelkkä vesikin maksaa maltaita, vaikka Suomi järviä täynnä, tätä maata kuvaa ahneus ja pelkkä verojen keräys muiden taskuun.

No siinäpä tuli katkeran tilitystä.

Vierailija
204/251 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolisovalinta ja lapset pystyy köyhdyttämään ihmisen tehokkaasti. Sen näkee töissäkin miten parisuhteessa olevilla naisilla tuntuu 2/3:lla olevan tili tyhjä ja talousvaikeuksia jatkuvasti. Niin oli minullakin aikoinaan kun oli mies ja lapset alaikäisiä. Säästävät vuosia jopa johonkin muutaman tonnin reissuun. Eikö siihen nyt rahat saa meidän palkoilla muutamassa kuukaudessa kun ei törsää muuhun, ei näköjään saa. Minulla ei ole mitään ongelmia, ylijäämät menee pörssiin. Siellä tekee lisää rahaa. Mutta tosiaan kun ei ole niitä kulueriä kuten mies. Lapsi on vieläkin minulla mutta ei se konkurssiin vie. Silläkin säästössä kohta viisinumeroinen summa.

No pakkoko se on valita persaukinen ukko, valitsee sellaisen että molemmat tuovat rahaa talouteen. Oma ukkoni tienaa 12500 €/kk + vuosibonarit joten enpä häntä kulueränä pitäisi. Lapset sitä kyllä ovat, aina.

Vierailija
205/251 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tienimme ulkomaankomennuksilla

Vierailija
206/251 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

tienimme??? :D 

Vierailija
207/251 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi syy on vanhemmat sekä aikainen parisuhde. Itse valmistuin amkista 8 vuotta sitten ja moni luokkakavereista osti lähes heti asunnon vanhempien takaamana. Itsellä 16k velkaa heti alussa ja nytkin on 6600€ opintolainaa maksamatta ja omia säästöjä asuntoon reilu 20k. Alan olemaan samassa pisteessä nyt kuin luokkakaverini 8 vuotta sitten ja niillä on jo se 40% asunnosta maksettu. Parisuhde takasi heille paremman talouden niin opiskellessa kuin tähän päivään asti.

Vierailija
208/251 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

18. Niitä eroja alkaa kertyä jo nuorella iällä silloin kun talous koostuu kahdesta kovapalkkaisesta. Kyllä sitä rahaa silloin jää säästöön ja sijoitettavaksi ihan eri tavalla kuin vaikkapa kahdella matalasti palkatulla duunarilla (mies ns. persvakoäijä ja emäntä vaikka baarimuija).

Aika alentuvasti nimittelet ihmisiä.

Vierailija
209/251 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse antaisin ison merkityksen kotoa saadulle talouskasvatukselle. Itselläni on semi-köyhä tausta, isällä lievää peliongelmaa ollut aina, matalapalkka-aloilla kummatkin vanhemmat ja todellakaan ei puhuttu puolta sanaa sijoittamisesta. Pelikoneesta ja pulloista saatuja kolikoita säästettiin possuun ja niitä sitten käytettiin kesällä kun tehtiin kotimaan matka leirintäalueelle. Muistan senkin, että jonain vuonna säästivät vuoden pullot ja ostivat koko rahan edestä sitten arpoja - ja ei jääty voitolle. Yläasteellakin vielä käytin paljon vanhemman serkun vanhoja vaatteita.

Vaikka sain ensimmäisen parisuhteen nuorena alta 18 vuotiaana ja se kestikin liki 10 vuotta niin ei sekään ollut tae taloudellisesta menestyksestä. Meitä oli vain kaksi nuorta joiden kummankaan perheissä ei osattu rahan kanssa toimia niin ei osattu silloin myös mekään. Oltiin kauan vuokralla ja vaikka saatiin vanhemmilta vakuuksia ostaa omakotitalo yhdessä (en muista että olisi tarvittu mitään 20t€ käsirahojakaan siihen aikaan..), niin rahan käyttö oli samaa kuin kotona opetettu, eli kaikki mitä tuli meni. Eikä se suhde kestänyt liioin ja talo piti myydä, eikä ollut mikään kasvukeskus niin melkein 10t€ jäätiin vielä velkaakin myynnin jälkeen. Eli niskassa oli asuntolainan puolikas ilman asuntoa sekä opintolaina.

Vaikka palasin asumaan takaisin vanhempieni kotiin ja kävin töissä, sain lainoja lyhennettyä todella hitaasti koska en tehnyt ylimääräisiä lyhennyksiä vaikka rahaa olisi ollut, käytin vain enemmän palkkatuloja muihin menoihin, eli edelleen kaikki meni mitä tuli vaikka menot vähentyivät.

Minulla valaistuiminen taloustaitoihin iski päin näköä silloin kun näin vahingossa että silloisella uudella poikakaverillani oli 20t€ sijoitussalkku Nordnetissä. Ensimmäinen ajatus oli kirjaimellisesti "vau minulla on rikas mies :D" - - mutta heti tämän ajatuksen jälkeen alkoi omassa mielessäni raksuttamaan, että hetkinen... hän on minun ikäinen ja hänellä on noin paljon rahaa.. miten se on mahdollista? (tuo oli siis minulle siihen aikaan aivan käsittämätön summa säästöjä). Tutustuin Nordnettiin, aloin tekemään budjetointia ja etsimään parempaa työpaikkaa. Seuraavan vuoden aikana sain säästöön sen verran rahaa että pystyin maksamaan asuntolainan rippeet pois niskasta ja se oli mieletöntä! Toukokuulla 2020 minulla oli pelkkää velkaa yhteensä 11000 euroa enkä omistanut muuta kuin paskan auton. Nyt toukokuulla 2024 minulla on nettovarallisuus +20t€, eli olen onnistunut 4 vuodessa tienaamaan omaisuutta yli 30t€. 

Eli jos kotikasvatus olisi yhtään tukenut tätä talouskasvatusta ja olisin ymmärtänyt sijoittamisesta ja budjetoinnista jotain, olisin nyt 34 vuotiaana jo reilusti nykyistä varakkaampi - olin sitten parisuhteessa tai yksin.

Vierailija
210/251 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

209: Korjaan vielä että nettovarallisuus siis nyt toukokuulla 2024 olikin 35t€. 

Eli nettovarallisuuteni on noussut 5/2020 - 5/2024 välillä (4 vuodessa) yhteensä 46t€. 

Vierailija
211/251 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo melko kova saavutus, jos neljässä vuodessa saa +20t€ säästettyä pelkistä palkoista. Monet Nordnet-rahastot olleet tuolla ajanjaksolla nousussa alkuosan, mut korona jne teki kuoppaa.

Kova suoritus, jos matala- tai keskipalkkaduunista saa tuon verran säästöön. Tarkoittaa vajaa 500 eur/kk. Hyödyllinen uusi poikaystävä. Melkein tuntuu, on Nordnetin markkinointiosastolla töissä.

Vierailija
212/251 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pahoittelut jos pelkästään sanan NN käyttö aiheutti fiiliksen että siellä olisin töissä. Mietin mainitsenko sitä nimeltä ollenkaan vai en - mutta ajattelin mainita että jos joku näistä ketjuista saa inspiraatiota niin omasta mielestä kyllä helppo mesta kokeilla vaikka ihan indeksirahastoilla alkuun - enkä siis ole NN:llä töissä! :D 

Mutta kuten sanoin, niin inspiroiduin taloudesta vasta 30v iässä ja (NN)+budjetoinnin lisäksi myös hain ja sain itselleni paremman työn mikä edesauttaa sijoittamaan paremmin kuin silloin nuorena kun bruttopalkka oli maksimissaan 2300 euroa. 

Vierailija
213/251 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

209: minulla on tallella 2020 vuoden excel-budjetti ja noista ajoista olen oppinut esim puolittamaan ruokalaskun, lopettamaan tupakoinnin ja jatkuvan vaatteiden tilaamisen.

Nettopalkkani on myös kehittynyt työpaikan vaihdon myötä sekä rohkaistuin pyytämään ja saamaan palkankorotuksen.

vuonna 2020:1930 euroa.

vuonna 2021: 2066-2400 euroa. 

vuonna 2022: 2400-2600 euroa.

vuonna 2023: 2600-2700 euroa + bonus.

vuonna 2024: 2800 euroa + bonus.

Vierailija
214/251 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne on ottaneet oikein topakasti velkaa.

Maksaneet pääomaa pois kun korot on korkealla, siirtäneet painoa sijoituksiin kun korot matalalla. Monella voi olla samaan aikaan asuntolainaa ja samasta summasta sijoituksia, eikä asuntolainaa lyhennetä ollenkaan. Sitten kun kurssit korkealla, myy osakkeita pois ja lyhentää kerralla reilusti. Siten on pienemmät korkomenot kun korot taas nousseet ja osakkeisiin voi sijoittaa uudelleen kun kurssi on matalimmillaan.

Mulla on tosin useita tuttuja, jotka on saaneet ennakkoperintönä esim metsärahoja ja päässeet sillä tavalla alkuun muita nopeammin.

Öööö. Eipä sitä asuntolainaa jätetä hirveän pitkäksi aikaa lyhentelemättä ilman, että ulosotto vie asunnon 😂

Vierailija
215/251 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kyllästyttää tämä saman asian taivastelu uudestaan ja uudestaan. Miten aikuiset ihmiset voivat olla niin tyhmiä 🙄 Minä muutin opiskelijana omaan osakeasuntoon, johon teetin 30 tonnin remontin. Meni keittiö ja kaikki pl. kylppäri uusiksi.

Nyt olen edelleen opiskelija (koska se on näköjään elämäni tarkoitus) ja olen menossa pian katsomaan yhtä omakotitaloa, jonka pystyn ostamaan ja remppaamaan ilman lainaa. Ostamiseen en tarvitse lainaa yhtään, remppaamiseen voin tarvita joskus jotain, mutta ison osan voin rempata ihan omalla rahalla, joka tulee asunnon myymisestä.

Mietipä pääsi puhki miten tällainen voi olla mahdollista. 

Vierailija
216/251 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ps. Se osakeasuntoni oli tilava kolmio, yli 60 neliötä. 

Vierailija
217/251 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pps. En ole tehnyt ostopäätöstä talosta, mutta se on ihan mahdollinen tuleva kotini. Täytyy mietiskellä ja pohdiskella.

Vierailija
218/251 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö osa omaa asuntoa jonain "sijoituksena"? :D

Sehän on loputon rahareikä, mistä ei saa passiivista tuloa, eikä mitään muutakaan tuloa. Arvonnousun saa, mutta sekin mitätöityy siinä kun muuttaessa on kaikkien muidenkin asuntojen hinnat nousseet, joten plusmiinusnolla. Puhumattakaan remonteista, vastikkeesta, jne. 

Kyllä oma asunto voi olla sijoitus. Sillä tienaa paljon enemmän kuin palkkatyöllä, eikä verottaja tule väliin.

Vierailija
219/251 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- bitcon

- äppel

- envidia

Täällä Nvidia-miljonäärin vaimo ilmoittautuu. Nvidia maksaa kunnollista palkkaa ja onhan noi osakepalkkiot olleet viime vuosina melko muhkeita. 10 vuotta sitten saatuja osakkeita on jonkin verran jemmassa ja niiden arvohan on noussut ihan jäätävästi. 

Vierailija
220/251 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme keskituloiset ihmiset, kaksi aikuista lasta, työurassa katkoja eri syistä. Meillä ollut 3 kertaa neljä vuoden bruttotulojen määrä velkaa. Nyt olemme eläkkellä ja yhteiset tulot  3000e/kk. Ei perintöjä.

Olemme em tuloilla ja veloilla hankkineet okt, kakkosasunto mukavuuksin, sijoitusasunto ja keskihintainen auto ja piehkö vene.

Säästeliäästi olemme eläneet. Emme osta mitään turhaa hömppää eikä kertakäyttöhuonekaluja yms.

Lapset ovat onneksi hankkineet hyvän kolutuksen ja tarvitsevat vain lastenhoitoapua, jota saavat todella paljon.