Miten ihmeessä toisilla on velaton talo, sijoituksia 100000, ja muutenkin hirveä omaisuus
Itsellä menee mitä tulee, ja sijoitukset ei kasva.
En kyllä elä pihisti
Kommentit (251)
Ei lapsia ja -60% ilta-ale.
T: Just alle keskituloinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä joilla on rahaa tulevat rikkaista perheistä. Suomessa ei normaali ihminen työllä voi rikastua, vaikka painaisi koko elämänsä töitä. Täällä eläminen on tehty niin kalliiksi, että ei mitään mahdollisuutta rikastua. Pelkkä vesikin maksaa maltaita, vaikka Suomi järviä täynnä, tätä maata kuvaa ahneus ja pelkkä verojen keräys muiden taskuun.
Puhut paskaa.
T: köyhästä perheestä, velaton asunto espoossa, alle vuoden vanhan sähkö-audi, sijoituksissa 6 numeroinen summa.
Tässä toinen vastaava. Olen köyhästä perheestä, mutta opintolainalla ja -tuella opiskelin DI:ksi ilman vanhempien taloudellista tukea. Nyt omistan puolikkaan velattomasta omakotitalosta hyvältä alueelta Espoossa ja sijoituksissa on 250 000 €. Kaikki tämä ilman perintöjä tai vastaavia ihan palkoista säästettyä sekä palkasta tehtyjen sijoitusten tuottoja. Autoa en tosin ole vieläkään hankkinut.
muiden ihmisten hyväksikäyttö, kirjapitokikkailut, jne. ei se oleomistaansioista vaan siitä että työntää sitä kieltäniin pitkälle kun vain saa.
mutta, talousosaaminen näillä on nolla, vain se oma tasku johon pitää saada lisää ja lisää.
Valmistuttiin molemmat yliopistosta juuri pahimman laman aikaan 1994, eikä saatu Suomesta töitä, ja lähdettiin ensin ulkomaille töihin. Siellä jäi rahaa säästöön sen verran että kun muutaman vuoden kuluttua palattiin Suomeen, saatiin ostetuksi ok-tontti ilman velkaa. Tontti kelpasi talolainan vakuudeksi, rakennettiin ok-talo. Lapsetkin alkoivat olla sen ikäisiä että alkoivat mennä kouluun, niin paluu Suomeen tuntui luontevalta. Saatiin molemmat töitä, minä tein myös sivutöitä luennoitsijana. Talolaina saatiin maksetuksi noin 10 vuodessa, noin nelikymppisinä. Meillä oli silloin alkuvuosina aika tiukka talousbudjetti arkimenoissa, mm. ruokalistat ja kauppaostokset listan mukaan ilman heräteostoksia, mutta kyllä me aina myös nautittiin elämästä, mm. matkusteltiin ja käytiin välillä perheen kanssa ravintoloissa syömässä ja pidettiin juhlia ja kutsuttiin vieraita. Sen jälkeen kun talolaina loppui, ollaan alettu sijoittaa rahaa myös muualle. Viiskymppisinä harkittiin ja vähän kokeiltiinkin työelämästä poisjäämistä, olisi ollut taloudellisesti mahdollista, mutta ei se ollut meidän juttu, oli tylsää. Sen sijaan tehdään nykyään enemmän etätöitä ja nautiskellaan elämästä. Taloudellinen riippumattomuus kuitenkin tuntuu mukavalta, kun ei ole pakko tehdä töitä rahan takia. Ihan ilman perintöjä tämä on onnistunut.
Mulla ei ole mikään kummoinen perhetausta, aika rikkonainen lapsuus eroperheessä, jossa oli paljon ongelmia. Lähdin kotoa heti täyttäessäni 18 enkä saanut mitään mukaani, taloudellisesta tuesta puhumattakaan. En ole rikkaissa naimisissa (itseasiassa ihan sinkku olen). Nyt nelikymppisenä mulla on vaatimaton, velaton pieni talo ja noin 300 000 e sijoituksia. Ihan palkkatöillä hankittu, toki ollut ison työn takana ja vaatinut panostusta opiskeluun ja halua kehittyä, muuttaa töiden perässä jne. Mutta mitään ihmeellistä taustaa tai mystisiä taitoja tähän ei ole tarvittu. Itsekuria ja epämukavuuden sietokykyä kyllä, aina ei ole ollut helppoa. En ole sijoittanut suoraan osakkeisiin enkä flipannut asuntoja tai ruvennut vuokralordiksi velkavivulla, ihan tylsästi indeksirahastoja pitkällä tähtäimellä, koska en jaksa nähdä vaivaa sijoitusten eteen.
Vierailija kirjoitti:
Ihan on itse säästetty. Eka oma talo miehen kanssa vasta 29-vuotiaana. Sitten aloin säästää ja toisen velattoman rakensin, kun oli erottu, 44-vuotiaana ja nyt on säästynyt lähes 200.000 tilille. En oikein osaa tehdä niillä mitään, kun olen jo kaiken nähnyt. Mutta aina säästäväisesti elänyt. Ja pahan päivän varalle säästänyt.
Toisaalta harmittaa. Meillä miehen kanssa molemmilla omat talot.
Vaikutat tosi tylsältä, laita vaikka hyväntekeväisyyteen jos et muuta keksi.
Miksi ei vain voisi olla iloinen toisten menestymisestä aivan hyvässä sporttihengessä ja kannustaen?
Olen iloinen jokaisen onnistumisista hienosti olette pärjänneet kyllä.
Ehkä juuri sinäkin pärjäät lopulta hyvin. Toivotaan niin. Tsemppiä!
https://www.nordnet.fi/fi/opi-uutta/koulu/sijoittamisen-alkeet/korkoa-k…
Einstein Korkoa korolle ilmiöstä Kuka ymmärtää sen, tienaa sen - kuka ei, maksaa siitä
ja niin totta. Kun saat ne ekat tonnit ja kymppitonnit säästöön, sijoitat ne kurinalaisesti - niin raha alkaa tulla rahan luokse. Ihan itsestään.
Hyvä palkka. Omani on pieni, käteen jää tällä hetkellä 2000 euroa kuukaudessa. Monellta tutulla netto 3500 tai 4000 € kuukaudessa. On se ihan eri asia sellaisesta säästää tai maksaa lainoja, kesämökkejä, veneitä yms.
Osa saanut perintöä tai vanhemmat avustaneet.
Vierailija kirjoitti:
muiden ihmisten hyväksikäyttö, kirjapitokikkailut, jne. ei se oleomistaansioista vaan siitä että työntää sitä kieltäniin pitkälle kun vain saa.
mutta, talousosaaminen näillä on nolla, vain se oma tasku johon pitää saada lisää ja lisää.
Kyllä näin ajattelevien täytyy tulla jostain aivan todellisesta WT-taustasta jos eivät muunlaiseen toimintaan ole törmänneet. Huhhuh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin perikunta saa siitä rahat pois myydessä, mutta miten siitä eläessä hyötyy?
Siitähän tietysti hyötyy hyvin samalla tavalla kuin jos vaikkapa olisi rahaa pankissa; se antaa vaihtoehtoja.
Jos tuollaisen kalliin kodin myisi pois niin olisi todella paljon rahaa tilillä. Sitten voisi mällätä ja vaikkapa asustella vuokralla. Tai ostaa jotain muuta.
Tuon asunnon voisi myös laittaa vuokralle ja muuttaa vaikkapa Mannerheim-Sviittiin. Tai ostaa mitä nyt haluaakaan niillä rahoilla mitä myynnistä saisi.
Sehän aivan riippuu miten rahoja haluaisi käyttää. Hienossa asunnossa on myös mukava asua ja siitä arvosta voi nauttia myös niin, ja nauttia niistä olemattomista asuinkustannuksista jotka jättävät rahaa säästöön tonneja joka kuukausi vs vastaava asuminen vuokralla.
Eli suomeksi sanottuna täytyy muuttaa pienempään tai syrjäisempään asuntoon, jotta saisi rahan konkreettisesti käyttöönsä.
Vierailija kirjoitti:
Einstein Korkoa korolle ilmiöstä Kuka ymmärtää sen, tienaa sen - kuka ei, maksaa siitä
ja niin totta. Kun saat ne ekat tonnit ja kymppitonnit säästöön, sijoitat ne kurinalaisesti - niin raha alkaa tulla rahan luokse. Ihan itsestään.
Mun on kyllä pakko myöntää että en ole koskaan ihan kunnolla tainnut tajuta tuota korkoa korolle -juttua, mutta olen kuitenkin sijoittanut ja rahaa on tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä joilla on rahaa tulevat rikkaista perheistä. Suomessa ei normaali ihminen työllä voi rikastua, vaikka painaisi koko elämänsä töitä. Täällä eläminen on tehty niin kalliiksi, että ei mitään mahdollisuutta rikastua. Pelkkä vesikin maksaa maltaita, vaikka Suomi järviä täynnä, tätä maata kuvaa ahneus ja pelkkä verojen keräys muiden taskuun.
Puhut paskaa.
T: köyhästä perheestä, velaton asunto espoossa, alle vuoden vanhan sähkö-audi, sijoituksissa 6 numeroinen summa.
Tässä toinen vastaava. Olen köyhästä perheestä, mutta opintolainalla ja -tuella opiskelin DI:ksi ilman vanhempien taloudellista tukea. Nyt omistan puolikkaan velattomasta omakotitalosta hyvältä alueelta Espoossa ja sijoituksissa on 250 000 €. Kaikki tämä ilman perintöjä tai vastaavia ihan palkoista
Mainittakoon, että tuosta 250 000 eurosta ainakin 80 000 on sijoitusten tuottoja. Oikeastaan enemmänkin, mutta en ole pitänyt niistä tarkkaa kirjaa, kun olen myynyt jotain voitolla ja sijoittanut saadut rahat uudelleen. Siksi olen ottanut vain sen summan, jonka näen helposti, kun katson nykyisten sijoitusteni arvonnousun ja vuosien aikana saamani osingot.
Suosittelen siis oikeasti perehtymään sijoittamiseen sen sijaan, että pitäisi rahoja vain pankkitilillä.
Vierailija kirjoitti:
Minulle selvisi juuri, että tutulla perheellä on ihan järjettömän isot tulot, jotain yli 20 000 euroa käteen nettona kuukaudessa. Ovat hankkineet myös mm miljoonan arvoisen mökin sen lisäksi, että on melkein miljoonan arvoinen asunto ja muita asuntoja ja kalliit harrastukset ja matkustelevat. Kumpikin vanhempi heistä on menestynyt ja hyvätuloinen.
Kai ne isot tulot mahdollistavat paljon enemmän kuin tällainen tavisperhe on tottunut. Mieheni on ollut vuosia työtönkin, joten elämme vain minun tuloillani. En ole edes osannut kuvitella, että suhteellisen tavallisen oloisella perheellä, miltä ne tutut näyttävät ulospäin, voisi olla sellaiset tulot ja elintaso, kun se on niin kaukana omastani.
Tuohon pääsee vain jos on yrittäjä, lääkäri tai juristi yli 10v. työkokemuksen jälkeen. Eivät ole taviksia.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaapa katkeralta, ja myös omituiselta herravihalta. Olen ollut useammassa pienessä firmassa töissä ja täytyy kyllä sanoa että ne yrittäjät ovat olleet _todella_ reilua porukkaa. Nimenomaan heidän selkänahkansa on ollut meidän työntekijöiden puolesta riivittävänä useammankin kerran. Onhan tässä ehtinyt monenlaista olla, viimeisimpinä korkojen nousu ja korona.
Ei voi sanoa kuin että kunnioitan nykyistä ja entisiä pomojani äärimmäisen paljon, rohkeita ja reiluja ihmisiä jotka työllistämällä tekevät paljon hyvää koko Suomelle.
En ikinä uskaltaisi lähteä yrittäjäksi itse, on se yrittäjän riski sen verran kova. Mieluummin elän omassa pumpulissani ja nostelen vain palkkaa ilman huolia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan on itse säästetty. Eka oma talo miehen kanssa vasta 29-vuotiaana. Sitten aloin säästää ja toisen velattoman rakensin, kun oli erottu, 44-vuotiaana ja nyt on säästynyt lähes 200.000 tilille. En oikein osaa tehdä niillä mitään, kun olen jo kaiken nähnyt. Mutta aina säästäväisesti elänyt. Ja pahan päivän varalle säästänyt.
Vaikutat tosi tylsältä, laita vaikka hyväntekeväisyyteen jos et muuta keksi.
On säästänyt pahan päivän varalle. Mitä jos se paha päivä tuleekin ja on tienestit lahjoitettu, leipäjonossa varmasti harmittaisi.
Raha antaa turvaa, luottoa tulevaisuuteen ja vakautta. Ja vaihtoehtoja.
Lähes poikkeuksetta se kuuluisa family money ja tältä osin hyvät lähtökohdat. Saa rahaa sekä tukea ja neuvontaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaapa katkeralta, ja myös omituiselta herravihalta. Olen ollut useammassa pienessä firmassa töissä ja täytyy kyllä sanoa että ne yrittäjät ovat olleet _todella_ reilua porukkaa. Nimenomaan heidän selkänahkansa on ollut meidän työntekijöiden puolesta riivittävänä useammankin kerran. Onhan tässä ehtinyt monenlaista olla, viimeisimpinä korkojen nousu ja korona.
Ei voi sanoa kuin että kunnioitan nykyistä ja entisiä pomojani äärimmäisen paljon, rohkeita ja reiluja ihmisiä jotka työllistämällä tekevät paljon hyvää koko Suomelle.
En ikinä uskaltaisi lähteä yrittäjäksi
Aika eri kokemuksia itselläni pienyrittäjistä, tosin ei kaikista (esim omassa perheessäni on reiluja, hyviä yrittäjiä). Teininä jätskikiskalla muistan, kun meille tuli joku liiton henkilö kertomaan, että saamme liian vähän palkkaa (kun siis työkaveri kertoi mikä meillä oli tuntipalkka), ja kun soitettiin yrittäjälle, niin mies nauroi paskaisesti puhelimeen ja ilmoitti ja kysyi ivallisesti, että "mitä, ajattelitteko haastaa muutaman sentin takia oikeuteen?". Eli tiesi tasan mitä teki, ja kaikki työntekijänsä oli teinejä, eli varasti tavallaan kirjaimellisesti karkit lapsen suusta. Sitten sama tyyppi päräytti jossain avoautossa hakemaan rahat. Kiva kun saatiin kustantaa kesätyörahoilla oikein keski-ikäisen Ison Herran kriisiauto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun on kyllä pakko myöntää että en ole koskaan ihan kunnolla tainnut tajuta tuota korkoa korolle -juttua, mutta olen kuitenkin sijoittanut ja rahaa on tullut.
Mahtavaa että olet saanut kuitenkin joltain ohjeen/innostuksen sijoittaa. Aika harva motivoituu vaan oman kokemukseni mukaan riittävän nuorena sijoittamaan jos ei tuota ymmärrä. Toki korkoa korolle laskureita voi fiilistellä ja motivoitua niistä ymmärtämättä täysin matikkaa sen taustalla.