Miten ihmeessä toisilla on velaton talo, sijoituksia 100000, ja muutenkin hirveä omaisuus
Itsellä menee mitä tulee, ja sijoitukset ei kasva.
En kyllä elä pihisti
Kommentit (251)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö osa omaa asuntoa jonain "sijoituksena"? :D
Sehän on loputon rahareikä, mistä ei saa passiivista tuloa, eikä mitään muutakaan tuloa. Arvonnousun saa, mutta sekin mitätöityy siinä kun muuttaessa on kaikkien muidenkin asuntojen hinnat nousseet, joten plusmiinusnolla. Puhumattakaan remonteista, vastikkeesta, jne.
Vuokranmaksuko kerryttää varallisuutta?
Ei, mutta pienentää riskiä kun voi nostaa koska tahansa kytkintä ja jättää muut kärvistelemään hometalon putkiremontin kanssa ja tinkimään hattu kourassa pankista lainaa, jota ei muuten enää kaikille yhtiöille edes myönnetä. Sopivan tasoisella vuokralla olevan kämpän valitsemalla myös säästää, kun ei koko tilipussi mene asumisen kuluihin.
siksi minulla on velaton tilanne elämässä ja 200 000e tilillä rahaa ja 3 sijoitusasuntoa kun tollaisia talous neroja on puolet suomalaisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on loputon rahareikä, mistä ei saa passiivista tuloa, eikä mitään muutakaan tuloa. Arvonnousun saa, mutta sekin mitätöityy siinä kun muuttaessa on kaikkien muidenkin asuntojen hinnat nousseet, joten plusmiinusnolla. Puhumattakaan remonteista, vastikkeesta, jne.
Ei, mutta pienentää riskiä kun voi nostaa koska tahansa kytkintä ja jättää muut kärvistelemään hometalon putkiremontin kanssa ja tinkimään hattu kourassa pankista lainaa, jota ei muuten enää kaikille yhtiöille edes myönnetä. Sopivan tasoisella vuokralla olevan kämpän valitsemalla myös säästää, kun ei koko tilipussi mene asumisen kuluihin.
siksi minulla on velaton tilanne elämässä ja 200 000e tilillä rahaa ja 3 sijoitusasuntoa kun tollaisia talous neroja on puolet suomalaisista.
Oliko tämä joku trolli? Siis kun vitsailee muiden taloustaidoista ja sanoo itse makuuttavansa 200k€ fyrkkaa tilillä?? Tili arvatenkin nollakorkoinen käyttelytili..
Sain ennakkoperintöä. Olemme pieni/keskituloisia. Maksoimme asuntolainaa pois 0-korko aikana, myimme asunnon pois ennen korkojen nousua voitolla ( asunto hyvällä sijainnilla ja n.20v vanha, eli isot rempat oli vasta edessä) asuntorahat laitoimme sijoituksiin. Hajautetut sijoitukset tuottaneet 5-15 % vuodessa ja sijoitamme kokoajan lisää.
Hyvät tulot, järkevä rahankäyttö, aktiivinen sijoittaminen.
Ei siihen muuta tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, mutta pienentää riskiä kun voi nostaa koska tahansa kytkintä ja jättää muut kärvistelemään hometalon putkiremontin kanssa ja tinkimään hattu kourassa pankista lainaa, jota ei muuten enää kaikille yhtiöille edes myönnetä. Sopivan tasoisella vuokralla olevan kämpän valitsemalla myös säästää, kun ei koko tilipussi mene asum
sori tileillä.myös korkea korkoisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma tarina:
Tyhjätaskuina opiskelijoina solmittiin parisuhde. Yhdessä opiskeltiin ja valmistuttiin, puoliso paremmin tienaaviin töihin, itse akateemiseksi pätkätyöläisiksi. Aina ollaan eletty siten ettei ole tarvinnut miettiä onko tilillä rahaa, eli elintaso ei ole noussut tulojen nousun mukana. Ollaan painettu pitkää päivää, maksettu itse rakennettu talo, kasvatettu kolme lasta. Autot ollaan ostettu säästöillä. Talon kun saimme maksettua rahaa vapautui myös itsemme ja perheen hemmotteluun.
Ai elintaso ei noussut yhtään, mutta on kuitenkin talo ja autoja?
Näin sitä valehdellaan sekä itselleen että muille.
Emme ole lisänneet kulutusta yhtä paljon kuin palkkamme ovat nousseet. Siten sitä puskuria on saatu kerättyä.
Ostin oman asunnon heti kuin pystyin valtion korkotukemalla ASP-lainalla. Olin 29. Siinä on säästynyt paljon rahaa kun en ole maksanut vuokria.
Opiskelin pitkälle ja olen tehnyt paljon töitä.
Pikkuhiljaa olen asuntoporrasta noussut ylöspäin, aina hieman parempaan kotiin muuttaen, näin on lainan kulut pysyneet pieninä kun lainatkin ovat olleet maltillisia. Samalla olen laittanut rahaa sijoituksiin joissa omaisuus on päässyt karttumaan.
Elän aika mukavasti, en pihistelee mutta en törsääkään. Mieluummin ostan kestävää ja laadukasta harvemmin kuin heräteostoksia. Laadukkaaseen ruokaan panostan.
Älykkyys, oikeat valinnat, rationaalisuus ja tarvittava itsekuri. Tietylle tasolle asti rikastuminen ei paljoa vaadi, mutta silti jostain kumman syystä ei suurimmalta osalta onnistu. Suomessa se on vain itsestä kiinni. Yhteiskunta antaa mahdollisuudet ja työkalut, mutta niitä pitää osata hyödyntää.
Suurimmalla osalla perittyä omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun elää pihisti ja säästää niin siinäpä se.
Ei riitä, pitää olla hyvät tulot ja onnea matkassa. Tai vaikka perintö
Nimenomaan! Itse olen vähävaraisesta duunariperheestä. Toisella vanhemmallani oli lisäksi peliongelma. Rahat olivat aina tiukalla. Asuimme vuokrataloalueella. Menin jo teininä töihin tienaamaan itselleni vaaterahoja. Ostin vasta 16-vuotiaana ensimmäiset rintaliivini, kun olin saanut omaa tuloa! Elämää elettiin vain päivästä toiseen, palkkapäivästä seuraavaan. Omaisuutta eikä säästöjä kertynyt vanhemmilleni. Eli ei ole perintöä tiedossa.
Itsestänikin tuli pienituloinen duunari. Kotona aina painotettiin työn tekemisen tärkeyttä opiskelujen edelle. Eli mitä nuorempana töihin ja omaan itsenäiseen elämään, sen parempi. Ja tämä siis ysärillä. Työläisperheissä ei vanhemmat taida vielä tänäkään päivänä painottaa opiskeluiden ja niissä hyvin pärjäämisen tärkeyttä. Eikä lasten kanssa taideta keskustella kannustavasti opiskeltavien alojen vaihtoehdoista. Harmi, sillä Suomessa taidetaan elää viimeisiä hetkiä jolloin on mahdollisuus tehdä luokkahyppy ylöspäin.
Nettotuloni on 1600-1700 euroa kuussa. Olen aina säästänyt, mutta pienistä tuloista ja yksineläjänä se on todella hidasta. Ja se on myös luopumista asioista, jos haluaa edes vähän saada säästöön.
Mistä se velaton talo on ostettu? Jos Helsingistä ostaa hyvältä alueelta perheasunnon, niin sitä saa hyvätuloinenkin maksella lähelle eläkeikää eikä rahaa muuhun jää. Jos sen ostaa muualta, niin kämppä on helposti maksettu keski-ikään mennessä ja rahaa jää sijoituksiin, kesämökkiin ja mukavaan elämään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulle jokainen kotini on myös ollut sijoitus, ja jokaista myydessä olen jäänyt voitolle. Kun lainan mitoittaa oikein niin omistusasunto säästää puhdasta rahaa, sijoituksiin kuussa voi laittaa satasia kuussa enemmän kuin vuokralla asuessa.
Nyt kun lainani olen melkein maksanut, on asumiskulut pian hyvin lähellä nollaa, hienossa asunnossa keskeisellä paikalla Helsinkiä. (taloyhtiössä kivijalkaliiketiloja joista tulee vuokratuloja niin vastike on olematon).
Pikaisesti selattuna vastaavasta asunnosta pitäisi maksaa vuokraa 3000€/kk luokkaa.
Toki voisin muuttaa kauemmaksi itse jonnekin rymyluolaan ja laittaa tämän vuokralle jos haluaisin, mutta pidän tästä elämäntyylistä ja rahaakaan en enempää tarvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan samalla tavalla se omistusasuja voi lähteä, ei siinä ole mitään ongelmaa. Hän ei myöskään ei ole hassannut rahojaan vuokriin vaan maksellut itselleen (ja jonkin verran myös pankille ja vastikkeisiin, mutta vähemmän kuitenkin mitä se vuokra olisi ollut) joka kuukausi! Jos sijainnin on valinnut sijoituksen kannalta niin asunnon arvokin on todennäköisesti noussut.
Hyvällä sijainnilla omistusasuja voittaa käytännössä aina vuokralaiseen verrattuna.
Jeesus tykkää
Se ottaa köyhiltä ja antaa rikkaille.
Köyhä pääsee taivaaseen.
Rikas nauttii nyt rahoistaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanha koulukaveri perusti firman ja myi sen pois monella miljoonalla. Sama koulu käytiin ja samanlaisella taustalla, mutta nyt hän on perheineen aika eri tasolla verrattuna meihin muihin varallisuuden perusteella.
Kauanko parilla millillä muuten elää ökyelämää?
Aika kauan. Varovaisellakin 5% tuotolla kaksi miljoonaa tuottaa 100 000€ (miinus verot) vuodessa ilman että alkuperäinen summa rahallisesti pienenee.
Vierailija kirjoitti:
Älykkyys, oikeat valinnat, rationaalisuus ja tarvittava itsekuri. Tietylle tasolle asti rikastuminen ei paljoa vaadi, mutta silti jostain kumman syystä ei suurimmalta osalta onnistu. Suomessa se on vain itsestä kiinni. Yhteiskunta antaa mahdollisuudet ja työkalut, mutta niitä pitää osata hyödyntää.
Tää on ikävää mutta totta. Se vaatii ihan kunnon itsekuria että päättää vaikka ettei ruokakauppaan saa mennä kuin 20 euroa kerralla ja pysyy siinä vaikka tilillä ois jo kymppitonni.
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalla osalla perittyä omaisuutta.
Tää saa yläpeukkuja äo80 persaukisilta.
Ehkä vanhuksella olikin aarre taivaassa odottamassa. Se on se mikä on oleellista.