Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmeessä toisilla on velaton talo, sijoituksia 100000, ja muutenkin hirveä omaisuus

Vierailija
25.06.2024 |

Itsellä menee mitä tulee, ja sijoitukset ei kasva.

En kyllä elä pihisti 

Kommentit (251)

Vierailija
41/251 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on velaton asunto ja noin seitsemänsadan tuhannen arvosta muuta omaisuutta. Autoa ei kyl ole. Selitys: olen aloittanut oman asunnon maksun nuorena, jo 25-vuotiaana. Heti kun sitä oli sen verran maksettu, että sitä vastaan sai lisää lainaa aloin asuntosijoittaa, vaikka jouduin siihenkin ottamaan velkaa. Tein viitisentoista vuotta kahta työtä ja joka pennin panin velkojen maksuun ja lisäsijoituksiin. Nyt ei ole velkaa, on vain omaisuutta. Se tuottaakin ihan kohtuudella.

Olen kyllä saanut yhden laskennallisesti 60000€ arvoisen perinnönkin, mutta siinä ei ollut mitään, minkä oikeasti olisi voinut muuttaa rahaksi eikä mitään, mikä tuottaisi, joten se ei tuossa kuviossa merkannut mitään muuta kuin perintöveron maksua. Se ei kelvannut edes lisälainan vakuudeksi pankissa.

Vierailija
42/251 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaajaa, minä taas ihmettelen miten köyhällä on varaa botoksi fillereihin, hiuslisäkkeisiin, bemariin, sisäfilee pihveihin, etelän matkoihin jne kun itselläni taas 4500€ palkasta jää hädin tuskin muutama satanen säästöön ja kännykkä on oneplus nord, toyota, syön pelkästään kaurapuuroa, enkä matkustele.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/251 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

80% tapauksista vanhemmilta saatu "starttiapua" eli pesämunaa, vähintään säästetyt lapsilisät saatu vanhemmilta, saa nopeasti ekan omistusasunnon tai hyvän summan sijoituksiin

10% tapauskista lääkäri, juristi, kansanedustaja tai vastaava kovapalkkainen työ

10% yrittäjiä joilla menee hyvin

Vierailija
44/251 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisilla makasi käyttötileillä ihan järjetön summa rahaa. Miljardeja. Suurin osa tästä varallisuudesta on suurilla ikäluokilla. Sieltä sitä valuu alas tiettyyn tahtiin, joillekin ennemmin joillekin myöhemmin. Tavalla tai toisella. Nämä jolla on varakkaammat perheet ja suvut pääsee yleensä helpommalla elämässä erilaisin tavoin. On enemmän vaihtoehtoja jos ei muuta. On turvaverkkoja.

Ja kaikki sanovat kuitenkin, että ihan omaa ansiota on oma varallisuus. Juupa juu.

Vierailija
45/251 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksa palkkapäivänä ensin itsellesi säästöön joka kuukausi tietty summa esim. 500 euroa osakkeisiin sijoittavaan sijoitusrahastoon, niin siitä se summa alkaa karttua. Siihen sivuun vielä samantasoinen omistusasunto, kuin minkälaisessa asunnossa asuisit vuokralla. Tällä tavalla pääsee hyvin tuohon tavoitteeseen.  

Vierailija
46/251 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me molemmat vaatimattomista oloista.

Mies pääsi hyväpalkkaiseen työhön ammattikoulu- ja oppisopimuspohjalta.

Säästäväisenä hänellä oli jo maksettu kerrostaloasunto pääkaupunkiseudulla kun tavattiin. Itsellä hoitoalalla palkka oli mennyt milloin mihinkin, asuis työsuhdeasunnossa. Nopeasti opin itsekin säästeliäksi.

Nyt eläkkeellä on velaton ok- talo ja vapaa-ajan asunto. Säästöjä sen verran ettei tarvitse kauhean huolissaan olla, mistään ei ole velkaa.

Vierailija
47/251 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen vähävaraisesta perheestä, eli nollasta aloitettu, mutta olen onnistunut saamaan itselleni hyvän taloudellisen tilanteen. Tämä on onnistunut lähinnä siksi, että minulla ja vaimollani tulot ovat hyvät kuluihin nähden (molemmilla n. 5000 €/kk brutto) eikä meillä ole lapsia. Asumme Helsingissä suht' lähellä keskustaa, eli ei ole autoakaan. 

Kaksio ostettiin 20 vuotta sitten kun olimme 25-vuotiaita ja maksettiin laina pois 15 vuodessa, eli 40-vuotiaina meillä oli velaton asunto ja alhaiset asumiskustannukset. Samaan aikaan olemme onnistuneet koko ajan säästämään ja erityisesti viimeiset 5 vuotta kun asuntovelkaa ei ole enää ollut on kuukausittain jäänyt säästöön useampi tonni. 

Tämä ei siis ole mitään omaa etevyyttä, vaan suurin syy on se, ettemme halunneet lapsia. Oma osansa myös sillä, ettei kummankaan elintapoihin ole koskaan kuulunut mitkään erityisen kalliit tekemiset tai hankinnat, eli ei ole venettä, kesämökkiä, moottoripyörää, isoa kasaa kalliita vaatteita. Käymme noin kerran vuodessa parin viikon matkalla, mutta eivät nekään mitään luksusmatkoja ole vaan tavallisia lomareissuja. 

Vierailija
48/251 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähipiirissä on varakkaat olleet pitkälti varakkaista perheistä. He ovat saaneet perintöjä jne. Tosin ovat myös itse kohtuu hyväpalkkaisissa hommissa. Eräs varakas tuttu oli yrittäjä jolla yritys menestyi hyvin ja oli vielä äärimmäisen pihi. Miehensäkin oli yrittäjä ja tienasi ihan mukavasti. Mukavan omaisuuden kartuttivat. 

Vierailija
49/251 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on monesti niitä jotka eivät koskaan tarjoo muille, hanakoita jos joku muu maksaa. Aika paljon kepulestadiolaisuus-vyöhykkeeltä. Vaikka ahneus on yksi kuolemansynneistä he perustelevat rahanhimoaan ahkeruudella. Aamen.

Vierailija
50/251 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaajaa, minä taas ihmettelen miten köyhällä on varaa botoksi fillereihin, hiuslisäkkeisiin, bemariin, sisäfilee pihveihin, etelän matkoihin jne kun itselläni taas 4500€ palkasta jää hädin tuskin muutama satanen säästöön ja kännykkä on oneplus nord, toyota, syön pelkästään kaurapuuroa, enkä matkustele.

Jotain et osaa, paremmin pitäisi edes olla varaa ostaa ruokaa.

Vierailija
51/251 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitse ammattisi sen mukaan mikä työllistää varmasti ja hyväpalkkaiselle alalle. 

Valitse ko ammatti siten että sillä saa töitä myös Suomen ulkopuolella.

Ole valmis muuttamaan, myös eri kaupunkiin tai maahan.

Vaihda työpaikkaa muutaman vuoden välein ja tähtää urakehitykseen ja palkan nousuun joka vaihdossa. Todennäköisesti tämä tarkoittaa suomesta muuttoa.

Älä tee lapsia!! 

Älä tuhlaa rahaa hienoon autoon. Jos mahdollista, asu niin ettet tarvitse ollenkaan autoa. 

Älä lähde kilpavarusteluun myöskään asunnon suhteen. 

Sijoita koko ajan ja suunnitelmallisesti, tuloista riippuen pidä 20-80% nettotuloista rahana joka ei ole käytössäsi oikeasti ollenkaan, vaan tarkoitettu sijoittamiseen. 

Älä anna periksi, esim iso osa ihmisistä vetoaa menestyksen olevan "onnesta kiinni", mutta kahdesta ihmisestä paljon todennäköisemmin menestyy se joka sitkeästi yrittää; esim hakee töitä vaikka 200 paikasta, kun toinen antaa periksi 20 hakemuksen jälkeen. 

Näillä on oma omaisuus (netto noin 750te) hommattu, ilman minkäänlaista apua keneltäkään, lukionkin rahoitin töissä käyden kun vanhemmat olivat hyvin koulutusvastaisia.

N45

Vierailija
52/251 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä joilla on rahaa tulevat rikkaista perheistä. Suomessa ei normaali ihminen työllä voi rikastua, vaikka painaisi koko elämänsä töitä. Täällä eläminen on tehty niin kalliiksi, että ei mitään mahdollisuutta rikastua. Pelkkä vesikin maksaa maltaita, vaikka Suomi järviä täynnä, tätä maata kuvaa ahneus ja pelkkä verojen keräys muiden taskuun.

Jaa vesi maksaa maltaita? Heh, maksoin juuri vesilaskun ja kuutio (tuhat litraa) maksoi vähän reilun 3e. En muista ihan tarkkaan, mutta alle 3,10e eli yhdellä sentillä saa 3 litraa puhdasta vettä.

Minä olen köyhästä perheestä, mieheni "tavallisesta". Olemme nyt yli 5-kymppisiä ja kyllä me olemme saaneet kerrytettyä oikein hyvän omaisuuden. Rikastumisesta en tiedä, mutta velaton talo (maksettu 250k) ja mökki (maksettu 100k), sijoituksia hyvinkin tuo 100k ja sijoitusasunto, johon muutamme itse sitten kun talosta luovumme.

Olemme pihistelleet monissa asioissa, mutta olemme matkustelleetkin ja lapset ovat saaneet käydä heille mieleisissä harrastuksissa (jalkapallo, ratsastus, tanssi). Ruuat teen aina itse, kasvatankin niitä ja kerään marjoja & sieniä myyntiinkin. Vaatteista huolehditaan hyvin eikä osteta huonolaatuista, hyödynnetään alet ja niitä myös korjataan.

Täytyy myöntää ettei nämä ole ilmaiseksi tulleet vaan töitä on saanut paiskia. Kyllähän ruuankin saisi helpommin pöytään kuin itse tekemällä, mutta hintakin on sitten moninkertainen. Puita olemme saaneet siivota naapureiden metsistä ja siitä on saatu omalla työllä takka- ja saunapuut eikä ole tarvinnut maksaa 1000e/vuosi valmiista klapeista.

Vierailija
53/251 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma tarina:

Tyhjätaskuina opiskelijoina solmittiin parisuhde. Yhdessä opiskeltiin ja valmistuttiin, puoliso paremmin tienaaviin töihin, itse akateemiseksi pätkätyöläisiksi. Aina ollaan eletty siten ettei ole tarvinnut miettiä onko tilillä rahaa, eli elintaso ei ole noussut tulojen nousun mukana. Ollaan painettu pitkää päivää, maksettu itse rakennettu talo, kasvatettu kolme lasta. Autot ollaan ostettu säästöillä. Talon kun saimme maksettua rahaa vapautui myös itsemme ja perheen hemmotteluun. 

Ai elintaso ei noussut yhtään, mutta on kuitenkin talo ja autoja? 

Näin sitä valehdellaan sekä itselleen että muille. 

Vierailija
54/251 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiseksi jättää ostamassa auton, vesiskootin, kelkan, mönkijän, kesämökin ja purjeveneen. Niillä säästää jo ihan mukavasti

Vierailija
55/251 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuhlaa kaiken rahan aina heti, niin ei sitä omaisuutta silloin voi kertyä. Ei tarvitse edes elää pihisti. Toisilla se raha vain polttaa näpeissä liikaa.

Vierailija
56/251 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, meillä ei ole riesana koiraa, mökkiä, venettä tai moottoripyörää. Talo on ja osakesalkussa 400 000 euroa.

Vierailija
57/251 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti kuoli joten sain perintöä. En ole sijoittanut mitään enkä sijoita. Minulla on pieni talo ja kesämökki ja 8 vuotta vanha auto. Olen myös säästänyt rahaa 30 vuotta joten nyt lähes 50 vuotiaana on hyvä olo koska en ole törsäillyt koskaan. En käy luxus matkoilla, itse asiassa viimeksi matkustin ulkomaille 10 vuotta sitten. Riittää kesämökillä lomailu minulle.

Vierailija
58/251 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö osa omaa asuntoa jonain "sijoituksena"? :D

Sehän on loputon rahareikä, mistä ei saa passiivista tuloa, eikä mitään muutakaan tuloa. Arvonnousun saa, mutta sekin mitätöityy siinä kun muuttaessa on kaikkien muidenkin asuntojen hinnat nousseet, joten plusmiinusnolla. Puhumattakaan remonteista, vastikkeesta, jne. 

Vierailija
59/251 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten yhdessä savuttomassa vuokratalossa voi olla niin jumalattoman paljon tupakoitsijoita? Kun toinen tupakoitsija muuttaa pois niin tilalle tulee samanlainen toinen tupakoitsija.

Vierailija
60/251 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö osa omaa asuntoa jonain "sijoituksena"? :D

Sehän on loputon rahareikä, mistä ei saa passiivista tuloa, eikä mitään muutakaan tuloa. Arvonnousun saa, mutta sekin mitätöityy siinä kun muuttaessa on kaikkien muidenkin asuntojen hinnat nousseet, joten plusmiinusnolla. Puhumattakaan remonteista, vastikkeesta, jne. 

Asunnon "tulo" on se minkä vuokrassa säästää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän