Miten ihmeessä toisilla on velaton talo, sijoituksia 100000, ja muutenkin hirveä omaisuus
Itsellä menee mitä tulee, ja sijoitukset ei kasva.
En kyllä elä pihisti
Kommentit (251)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma tarina:
Tyhjätaskuina opiskelijoina solmittiin parisuhde. Yhdessä opiskeltiin ja valmistuttiin, puoliso paremmin tienaaviin töihin, itse akateemiseksi pätkätyöläisiksi. Aina ollaan eletty siten ettei ole tarvinnut miettiä onko tilillä rahaa, eli elintaso ei ole noussut tulojen nousun mukana. Ollaan painettu pitkää päivää, maksettu itse rakennettu talo, kasvatettu kolme lasta. Autot ollaan ostettu säästöillä. Talon kun saimme maksettua rahaa vapautui myös itsemme ja perheen hemmotteluun.
Ai elintaso ei noussut yhtään, mutta on kuitenkin talo ja autoja?
Näin sitä valehdellaan sekä itselleen että muille.
Enää olisi puuttunut suorastaan sydäntä särkevä vuodatus kuinka ostaa ruuatkin punalaputettuna, millä on kai tarkoitus kerätä jotain myötätuntoa.
Ja samalla kuitenkin unohtaa sen faktan että vie punalaputetut oikeasti köyhiltä, joilla ei ole omaa taloa, autoja, säästöjä ja jotka todellakin joutuu miettimään paljonko tilillä on rahaa.
Minulle selvisi juuri, että tutulla perheellä on ihan järjettömän isot tulot, jotain yli 20 000 euroa käteen nettona kuukaudessa. Ovat hankkineet myös mm miljoonan arvoisen mökin sen lisäksi, että on melkein miljoonan arvoinen asunto ja muita asuntoja ja kalliit harrastukset ja matkustelevat. Kumpikin vanhempi heistä on menestynyt ja hyvätuloinen.
Kai ne isot tulot mahdollistavat paljon enemmän kuin tällainen tavisperhe on tottunut. Mieheni on ollut vuosia työtönkin, joten elämme vain minun tuloillani. En ole edes osannut kuvitella, että suhteellisen tavallisen oloisella perheellä, miltä ne tutut näyttävät ulospäin, voisi olla sellaiset tulot ja elintaso, kun se on niin kaukana omastani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö osa omaa asuntoa jonain "sijoituksena"? :D
Sehän on loputon rahareikä, mistä ei saa passiivista tuloa, eikä mitään muutakaan tuloa. Arvonnousun saa, mutta sekin mitätöityy siinä kun muuttaessa on kaikkien muidenkin asuntojen hinnat nousseet, joten plusmiinusnolla. Puhumattakaan remonteista, vastikkeesta, jne.
Asunnon "tulo" on se minkä vuokrassa säästää.
Mitäs jos onkin niin edullisella vuokralla, että monien pröystäilyasunnoissa pelkkä vastike on moninkertainen siihen verrattuna?
Panostin opiskeluun. Olen nainen, 49v, tällä hetkellä asiantuntijatyössä ja palkka on 6500 €/kk. Kotoa ei tullut kuin tasapainoinen lapsuus, eli rahat olen ansainnut itse.Onnistuin myös puolison valinnassa, hän myös johtavassa asemassa palkkatyössä, mutta omalla työllään ansainnut omaisuutensa.
Meillä on velaton paritalo Helsingissä ja kesämökki josta on vielä vähän lainaa. Sijoituksia on n. 300 k€ verran.
Sanotaanko näin, että ruokakaupassa ei tarvitse valita halvinta, mutta olen tarkka taloudesta. Kyllä vaurastuminen onnistuu myös palkkatuloilla, mutta rikastumaan ei.
Moni asia vaikuttaa. Toisilla on perintöä, vanhemmilta pilkkahintaan ostettuja taloja, kesämökkejä jne. Esim. ensiasunto ostettu kasvukeskuksesta ennen hintojen reipasta nousua, jolloin on päässyt nauttimaan roimasta arvonnoususta ja siirtymään isompaan kallimpaan ja tekemään edelleen voittoa arvonnousulla. Tarvitaan usein myös paljon tuuria ja muita avuja kuin omat tulot ja säästäminen. Isojen tulojen myötä nousevat myös verot roimasti eli tuplabruttotulot eivät merkitse tuplanettotuloja.
Toisaalta itse ei siitä omaisuudesta hyödy ellei sitä myös itse käytä. Käärinliinoissa ei ole taskuja. Monet kituuttavat, että lapsille jäisi perintöä.
Osakesijoittaminen on duunarille ainut reitti vaurauteen. Mulla 2000€/kk nettopalkka ja joka kuukausi laitoin osakkeisiin ja jos vaikka lomarahoista jäi kesän jälkeen niin osakkeisiin. Kolmella osakkeella sain tuplattua sijoitukseni ja maksoin asuntolainan pois. Nyt jää joka kuukausi 800€ ylimääräistä jotka taas sijoitan.
M37
Vierailija kirjoitti:
Panostin opiskeluun. Olen nainen, 49v, tällä hetkellä asiantuntijatyössä ja palkka on 6500 €/kk. Kotoa ei tullut kuin tasapainoinen lapsuus, eli rahat olen ansainnut itse.Onnistuin myös puolison valinnassa, hän myös johtavassa asemassa palkkatyössä, mutta omalla työllään ansainnut omaisuutensa.
Meillä on velaton paritalo Helsingissä ja kesämökki josta on vielä vähän lainaa. Sijoituksia on n. 300 k€ verran.
Sanotaanko näin, että ruokakaupassa ei tarvitse valita halvinta, mutta olen tarkka taloudesta. Kyllä vaurastuminen onnistuu myös palkkatuloilla, mutta rikastumaan ei.
"Kotoa ei tullut kuin tasapainoinen lapsuus" Se on muuten ihan älyttömän hyvä etuoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Sehän on loputon rahareikä, mistä ei saa passiivista tuloa, eikä mitään muutakaan tuloa. Arvonnousun saa, mutta sekin mitätöityy siinä kun muuttaessa on kaikkien muidenkin asuntojen hinnat nousseet, joten plusmiinusnolla. Puhumattakaan remonteista, vastikkeesta, jne.
Vuokranmaksuko kerryttää varallisuutta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokranmaksuko kerryttää varallisuutta?
Ei, mutta pienentää riskiä kun voi nostaa koska tahansa kytkintä ja jättää muut kärvistelemään hometalon putkiremontin kanssa ja tinkimään hattu kourassa pankista lainaa, jota ei muuten enää kaikille yhtiöille edes myönnetä. Sopivan tasoisella vuokralla olevan kämpän valitsemalla myös säästää, kun ei koko tilipussi mene asumisen kuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos onkin niin edullisella vuokralla, että monien pröystäilyasunnoissa pelkkä vastike on moninkertainen siihen verrattuna?
Oletko niitä jotka eivät ymmärrä hoitovastikkeen ja rahoitusvastikkeen eroa? Vai vertaatko jonkun pikkukunnan kaupungin yksiön vuokraa 200 neliöisen rivitaloasunnon vastikkeeseen?
Kummassakaan ei ihan hirveästi järkeä ole.
Vanha koulukaveri perusti firman ja myi sen pois monella miljoonalla. Sama koulu käytiin ja samanlaisella taustalla, mutta nyt hän on perheineen aika eri tasolla verrattuna meihin muihin varallisuuden perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko niitä jotka eivät ymmärrä hoitovastikkeen ja rahoitusvastikkeen eroa? Vai vertaatko jonkun pikkukunnan kaupungin yksiön vuokraa 200 neliöisen rivitaloasunnon vastikkeeseen?
Kummassakaan ei ihan
Onhan siinä se järki että toiselle jää rahulia säästöön ja toisella se menee kulissien ylläpitoon :^)
Mulla juna meni ohi viimeistään kun jouduin 31v ikäisenä työttömäksi päästen takaisin töihin vasta 35v vanhana ja taas vuoden kuluttua työttömyys ja pätkätöitä.
Uudestaan pääsin kunnon vakitöihin vasta 41-vuotiaana. Yritä siinä sitten hakea asuntolainaa tai mitään kun ei saa kun enintään 100 000€ jolla ei kovin kummoista asuntoa osteta. Ja ne asunnot joihin tuolla voisi päästä, sisältävät yleensä lähemmäs 1000€ vastikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vanha koulukaveri perusti firman ja myi sen pois monella miljoonalla. Sama koulu käytiin ja samanlaisella taustalla, mutta nyt hän on perheineen aika eri tasolla verrattuna meihin muihin varallisuuden perusteella.
Kauanko parilla millillä muuten elää ökyelämää?
Tarkistin juuri tilit 290000 oli, mutta mitä minä sillä teen. Velaton talo, enkä osaa haaskata. Nykyään en enää katso ruoan hintaa, vaan ostan sitä mikä maistuu. Olen tottunut yksinkertaiseen ruokaan, joten ei siihen mene juuri mitään. Ravintolaan ei kannata mennä, koska annokset ovat niin suuria, että jaksaa vähän näykkiä ja sitten onkin ähky.
Olisi niin kivaa olla kärpäsenä katossa, kun perilliset tappelee. Astiat olen valmiiksi pakannut, enää en laita sapuskaa perillisille ja muutamalla lautasella pärjää hyvin, mutta jäljellä on tuhoten määrä kirjoja, niiden hävittäminen voi olla työläs homma.
Tyhjästä aloitettiin, nyt miehellä liksa reilu 18 000€/kk, mulla 5500€/kk. 1.5 miljoonan arvoinen talo, toinen 350 000€, kaksi loma-asuntoa, joista toinen kotimaassa ja toinen Aasian suunnalla. On sijoitettu, on kiristetty vyötä, on toki otettu lainaakin alussa. Mutta isot tulot mahdollistavat tietenkin paljon. Ei käydä baareissa, vaan harrastetaan. Lapsia 4, joista 3 jo aikuisia
Tuntemani vauraat tulevat rikkaista perheistä. Asuvat vanhempien ostamissa asunnoissa ja ajavat uusilla autoilla. He tekevät töitä vain osa-aikaisesti tai opiskelevat. Omat palkkarahat menevät kokonaan hupikäyttöön ja matkusteluun, kun kaikki on jo valmiina eikä mene rahaa laskuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun elää pihisti ja säästää niin siinäpä se.
Ei riitä, pitää olla hyvät tulot ja onnea matkassa. Tai vaikka perintö
Pienituloisella, köyhistä oloista lähtöisin olevalla, vanhuksella oli kuollessaan pieni asunto Helsingin keskustan lähellä ja 100 000 euroa pankkitillä. Hän oli nainen. Hyvin niukasti elämällä voi siis saada säästöjä. Tämä oli myös surullista, hän olisi voinut käyttää rahoja omaksi hyväkseen elinaikanaan, mutta kun ei tarvinnut mitään!
esimerkki siitä kuinka tyhmä voi olla.noh joku käytti ja nautti rahoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko niitä jotka eivät ymmärrä hoitovastikkeen ja rahoitusvastikkeen eroa? Vai vertaatko jonkun pikkukunnan kaup
Joskus mietin että miltähän tuntuu olla todella heikkolahjainen... sitä vain räkii jotain ulkoaoppimiaan tokaisuja eikä ollenkaan huomaa ettei edes ymmärtänyt koko aihetta. Olisi mielenkiintoista päästä elämään tällaiseen (tyhjään) päähän vaikka päiväksi.
Onko tällaisilla ihmisillä edes tietoisuutta, vai onko ne niinkuin eläimiä jotka vaan porskuttaa eteenpäin🤔. Tarvitseeko tällaiset ihmisoikeuksia vai pitäisikö niitä saada kohdella kuin vaikka lehmiä - ei toki kiduttaa, mutta vaikka lopettaa jos niistä ei enää ole hyötyä. Tällaisia sitä monesti pohtii kun näitä rykäisyjä lukee. ..
En ny tiiä voiko haukkua toisia heikkolahjaisiksi, jos ei itse osaa edes lainausta tehdä oikein 🤭
Helppoa kuin heinän teko.
Ensin keräät rooskiksista tyhjiä pulloja, kunnes on kasassa ensimmäisen sijoitusvuokrayksiön kauppahinta. Sit vaan vivuttamaan lisää asuntoja. Hetken päästä huomaat, miten rahaa virtaa sisään ovista ja ikkunoista...