Otitko miehen nimen vai piditkö oman nimesi naimisiin mennessäsi?
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä oikein koko keskustelun vastakkainasettelua, naisellahan ei ole omaa sukunimeä, hän on saanut sukunimensä vanhemmiltaan, yleensä isältään. Joten, vain niillä naisilla on oma sukunimi, jotka ovat sen itse keksineet tai ylipäätään muuttaneet pois vanhempiensa nimen. Jokainen tehkööt kuten tykkää. Mutta mun mielipide on se, että paras on se, että on koko perheellä sama sukunimi. Tyyliin: Lahtiset, Möttöset, Laaksot, Mäntylät, Ritolat jne. Tietää kuka on mitä perhettä. Kaksoisnimet on usein todella typeriä, ängetään kaksi toisiinsa sopimatonta, ja usein ihan liian pitkää nimeä yhteen, ja kukaan ei muista sitten koko nimeä.
Siis nythän lapset syntyy lähes kaikki(reilusti yli puolet) avioliiton ulkopuolella ja perheissä on erinimisiä ihmisiä. Nainen yleensä erinimellä kuin muu perhe, ja kun sitten erotaan ja tehdään lapsi uudelle miehelle on lapsetkin erinimisiä samassa perheessä. Parasta olis laittaa lapset aina äidin nimelle ja koko perhe olsisi saman niminen, paitsi se mies, joka monesti vaihtuu, oltiin sitten naimisissa tai ei. Eli perheet olisi enemmän samannimisiä, jos se sukunimi tulisi lapsen äidiltä eikä siltä isältä, jos se samannimisyys on niin tärkeää.
En ole ite eronnu, mutta lapset on minun nimellä ja naimisissa ollaan, mutta mies erinimellä, kuin muu perhe. Ei ole menoa haitannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä oikein koko keskustelun vastakkainasettelua, naisellahan ei ole omaa sukunimeä, hän on saanut sukunimensä vanhemmiltaan, yleensä isältään. Joten, vain niillä naisilla on oma sukunimi, jotka ovat sen itse keksineet tai ylipäätään muuttaneet pois vanhempiensa nimen. Jokainen tehkööt kuten tykkää. Mutta mun mielipide on se, että paras on se, että on koko perheellä sama sukunimi. Tyyliin: Lahtiset, Möttöset, Laaksot, Mäntylät, Ritolat jne. Tietää kuka on mitä perhettä. Kaksoisnimet on usein todella typeriä, ängetään kaksi toisiinsa sopimatonta, ja usein ihan liian pitkää nimeä yhteen, ja kukaan ei muista sitten koko nimeä.
Tämä! Useimman naisen "oma sukunimi" on todellakin isän sukunimi ja käytännössä oman äidin naimisiin mennessä ottama miehen nimi, kun se nyt vaan on aiemmin ollut näin tapana. Vedetäänköhän tämäkin homma nyt pikkuisen överiksi,
Näinpä. Mullakin on sukunimenäni isän suvun nimi. Äiti otti isän nimen mennessään naimisiin ja silloin sai vapaasti valita nimensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Useimman naisen "oma sukunimi" on todellakin isän sukunimi ja käytännössä oman äidin naimisiin mennessä ottama miehen nimi, kun se nyt vaan on aiemmin ollut näin tapana. Vedetä
Mikä nimi sun miehelläsi on?
Naurettavaa väittää, ettei naisella edes ole omaa nimeä, vaan se on hänen isäsä nimi :D kenenkäs nimi sillä miehellä sitten on??? No isänsä nimi se on sillä miehelläkin aika usein. Toki monesti myös äidin läpi historian on ollut miehiä jotka on lähteneet livohkaan, kun tyttis on tullut raskaaksi ja nainen on saanut lapsen "yksin". Ei tuolla logiikalla kenelläkään ole omaa nimeä, aina se on joltakin muulta saatu. Paitsi näillä, jotka on ottaneet itelleen ihan uuden nimen, jota ei kenelläkään vielä ole ollut.
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa väittää, ettei naisella edes ole omaa nimeä, vaan se on hänen isäsä nimi :D kenenkäs nimi sillä miehellä sitten on??? No isänsä nimi se on sillä miehelläkin aika usein. Toki monesti myös äidin läpi historian on ollut miehiä jotka on lähteneet livohkaan, kun tyttis on tullut raskaaksi ja nainen on saanut lapsen "yksin". Ei tuolla logiikalla kenelläkään ole omaa nimeä, aina se on joltakin muulta saatu. Paitsi näillä, jotka on ottaneet itelleen ihan uuden nimen, jota ei kenelläkään vielä ole ollut.
No mutta kun sehän on niin, että niin monella naisella kuin miehellä on usein isänsä nimi. Ja monella naimisissa olevalla naisella on miehensä isän nimi.
Vierailija kirjoitti:
Eikös se miehenkin nimi ole oma vasta sitten, kun mies on keksinyt itselleen uuden sukunimen. Vai millä ilveellä sen miehen nimi on sen "oma" vaikka se on saanut sen isältään, mutta naisella ei ole omaa nimeä, vaikka sekin on ihan siltä samalta isältä saatu?? Eli perheessä poikalapsella on oma nimi, kun hänellä on isänsä sukunimi, mutta tyttölapsella ei ole omaa nimeä, vaikka hänkin on sen nimensä ihan samalta isältä saanut???
ja jos nuo sisarukset onkin saaneet sukunimensä äidiltään, kuten meillä, niin eikö heillä sitten kummallakaan ole omaa nimeä, vai onko heillä kummallakin nyt sitten oma nimi,kun nimi on saatu äidin suvusta, vai onko oma nimi vain tytöllä??? Ja pojalla ei ole omaa nimeä, kun ei ole saanut isänsä nimeä?? Vai miten tuo logiikka toimii?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta kun sehän on niin, että niin monella naisella kuin miehellä on usein isänsä nimi. Ja monella naimisissa olevalla naisella on miehensä isän nimi.
Aivan eli miten ihmeessä naisen olisi loogisempaa otta appensa nimi. Ei ole.
En odottanut tällaista riitelyä ja saivartelua. Halusin vain neutraalisti kysyä sivustolla käyvien valintoja.
ap
24v mentiin naimisiin. Otin miehen nimen. On harvinainen, meitä vain 12.
Vierailija kirjoitti:
Otin miehen nimen tietenkin. Laissa pitäisi kieltää kaksiosaiset nieminen-helminen viritykset.
Mutta joskus nimet sopii yhteen niin hyvin ettei uskoisi yhdysnimeksi ollenkaan! Tiedän tosi kauniita yhdysnimiä.
Kylläpä osalla menee tunteisiin, kun jotkut todella haluavat edelleen miehensä (isän) nimen ottaa. Ja polkevat jalkaa omasta nimestään. Mulla ei oo mitään ongelmaa sanoa et mun nimi on isäni suvun, sillä niinhän se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se silti poista sitä tosiasiaa, ettei sillä miehelläkään ole omaa nimeä, vaan se on hänen isänsä nimi. Ja tuohan just onkin typerää, että naisen on ollut pakko alkaa ihan ventovieraan suvun nimen kantajaksi mentyään naimisiin. Itse en tuohon suostunut vaan pidin oman nimeni. Myös lapset on minun nimellä. Eivät ole appiukon nimellä.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä osalla menee tunteisiin, kun jotkut todella haluavat edelleen miehensä (isän) nimen ottaa. Ja polkevat jalkaa omasta nimestään. Mulla ei oo mitään ongelmaa sanoa et mun nimi on isäni suvun, sillä niinhän se on.
Täällä ihnetellään logiikkaa miten miehen nimi olisi jotenkin omempi kuin naisen. Logiikkahan on pähkähullu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se silti poista sitä tosiasiaa, ettei sillä miehelläkään ole omaa nimeä, vaan se on hänen isänsä nimi. Ja tuoh
No niinhän minä sanoinkin, että miehellä on myös oman isänsä nimi. Ja edelleen, vuodesta 1986 nainen on saanut päättää omasta nimestään mentyään naimisiin. Eikä kukaan ole silloinkaan pakottanut naimisiin menemään, että mikään pakko sitä nimeä ei ole ollut vaihtaa missään vaiheessa. Turhaa uhriutumista tästä, koska tuo laki on muuttunut jo reilu 30 vuotta sitten. Silti moni nainen on ottanut miehensä sukunimen vapaaehtoisesti. Sitä en tiedä, miksi, mutta niin moni on kuitenkin tehnyt. Vasta kahtena viime vuonna trendi on laskenut vähän alle puoleen.
Vierailija kirjoitti:
En odottanut tällaista riitelyä ja saivartelua. Halusin vain neutraalisti kysyä sivustolla käyvien valintoja.
ap
Ihan käsittämätöntä saivartelua ja kinaamista tästä on tullutkin. Kannattaakohan kenenkään enää mennäkkään naimisiin, jos sukunimestä päättäminen aiheuttaa näin isoa vastakkainasettelua.
Vierailija kirjoitti:
Oman nimen pidin tietenkin.
You go girl! 🥳 Älkää ikinä alistuko patriarkaatille 🤗
Vierailija kirjoitti:
ap
Ihan pääsi vauvapalstalla yllättämään 🤦
Pidin omani. Olisi tuntunut oudolta vaihtaa oma nimensä. Sitä paitsi miehen kulttuurissa se ei ole edes tapana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa naisista on ottanut miehen nimen tai yhdistelmän, ja kappas vaan, tässä ketjussa heistä vain muutama. Taitaa ap vastailla urakalla itse itselleen :D
Tämä. Mun tuttavapiirissä liki kaikki on ottanut miehen nimen ja voisin ottaa minäkin. Tilastot kertoo sen, että miehen nimi otetaan edelleen useimmissa tapauksissa. Sitä ei muuta vauvapalstan muutaman voimaantuneen mamman spämmit.
Tämähän riippuu aivan tuttavapiiristä. Laskin juuri, että omassa tuttavapiirissä n. 10-15% viimeisen vajaan 10 vuoden aikana naimisiin menneistä naisista on ottanut puolison sukunimen. N. vajaa 10% on keksinyt uuden sukunimen / ottanut jomman kumman suvusta uuden nimen molemmille. Loput ovat pitäneet oman nimensä.
Oman nimeni pidin, kun mentiin naimisiin. Olin 41-v.