Mikä on sinulle sopiva ferritiiniarvo? Onko lääkärisi asiasta samaa mieltä?
Edelleen lääkärikunnassa on sellaisia, jotka hokevat, että esimerkiksi rankkaa urheilua voi harrastaa kun ferritiini on viitearvoissa, eli alimmillaan 30. Jos ferritiini nousee viitearvon yläpäähän (125), jotkut lääkärit alkavat varoitella sen vaaroista. Kuitenkin monet sanovat, että 100 on keholle liian vähän. Voisiko tästä niin useaa naista koskevasta aiheesta saada aikaan asiallista keskustelua?
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Alkuun oli karppaus-, hiilari-rasva-keskustelut, sitten tuli kilpirauhaslääkkeväittelyt, sitten taisi tulla rokotteet ja nyt ollaan ferritiinin ihmeellisessä maailmassa.
Älä unohda mm. "kroonista väsymysoireyhtymää" ja aikuisten "ADHD" diagnooseja. Jostain kummallisesta syystä nämä humpuukijutut aina uppoavat lähes ainoastaan naisiin. Tajuaisittepa urvelot, että jos mittaisimme ferritiinit sadalta itsensä täysin terveeksi ja hyväkuntoiseksi kokevalta naiselta, niin sieltä löytyisi aika paljon "matalia" arvoja. Syttyykö edes jollain teistä hehkulamppu päässä? Mitä luulette sen kertovan siitä, että uskotte, että tämä maaginen ferritiiniarvo on kaikkien elämänne ongelmien ja epäonnistumisten takana? Kyllä, lääkärikunnastakin löytyy aina helppoheikkejä jotka ovat valmiit rahastamaan hyväuskoisia hölmöjä ja esittäytyvät milloin minkin alan erityisosaajina vain viedäkseen hölmöiltä rahat. Heidän on äärimmäisen helppo sanoa "Juu, kyllä se matala ferritiini aiheuttaa kaikki nämä epäonnistumisesi. Kiitos maksa 150 euroa sihteerille tästä viiden minuutin vastaanotosta ja nähdään kahden viikon päästä ja mitataan koe uudelleen."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkuun oli karppaus-, hiilari-rasva-keskustelut, sitten tuli kilpirauhaslääkkeväittelyt, sitten taisi tulla rokotteet ja nyt ollaan ferritiinin ihmeellisessä maailmassa.
Älä unohda mm. "kroonista väsymysoireyhtymää" ja aikuisten "ADHD" diagnooseja. Jostain kummallisesta syystä nämä humpuukijutut aina uppoavat lähes ainoastaan naisiin. Tajuaisittepa urvelot, että jos mittaisimme ferritiinit sadalta itsensä täysin terveeksi ja hyväkuntoiseksi kokevalta naiselta, niin sieltä löytyisi aika paljon "matalia" arvoja. Syttyykö edes jollain teistä hehkulamppu päässä? Mitä luulette sen kertovan siitä, että uskotte, että tämä maaginen ferritiiniarvo on kaikkien elämänne ongelmien ja epäonnistumisten takana? Kyllä, lääkärikunnastakin löytyy aina helppoheikkejä jotka ovat valmiit rahastamaan hyväuskoisia hölmöjä ja esittäytyvät milloin minkin alan erityisosaajina vain v
No, mä olin tosi väsynyt ja hengästyin helposti. Kunto ei noussut. Rasituksessa alkoi näkyä silmissä sellaisia jänniä kuvioita. Sitten luin ferritiinikeskustelua. Ajattelin, että eipä tuo ihme ole, jos varastorauta-arvo on alhainen, kyn on takana 2 raskautta, 1 verensiirto ja monta vuotta anemiaa sekä runsaat kuukautiset.
Väitän, että alhainen ferritiini on juuri naisten ongelma, koska miehet eivät synnytä, imetä tai menstruoi.
Kommentoi ihmeessä.
Mulla on ollut vuosia ongelmia matalan ferritiinin kanssa. Vasta vaihdevuodet toi helpotuksen. Oireet rupesi väistymään, kun arvo oli 43 ja kun muutama vuosi sitten arvo oli 63, niin ei enää kyllä hengästytä portaiden nousu tai pelkkä käveleminen.
Itse taas olen sitä mieltä, että yli 100 ei ole hyvä. Kun se on alarajaltaan siellä 40-50 välillä ja ylärajaltaan 100, niin tää väli on paras.
Mulla oli kerran todella paha tulehdus ja ferritiini oli silloin 121.
Myös pari tunnettua lääkäriä puhuu noista samoista arvoista 40-100.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin juttu on jo vuodelta 2018, ja siinä sanotaan että varasto on tyhjä jos on alla 30 ferritiini. Ja sanotaan paljon muutakin, mutta mitäpä sitä yleislääkärit ketään erikoislääkäriä kuuntelemaan...
Foibos klinikalta opin, että trombosyyttien nousu lähes yhtä hyvä mittari kuin ferritiini. Juu.. kysyin kerran tästä viitearvot yläpuolella olevasta tromboarvosta, ja lääkäri (endoronologi muistaakseni) sanoi: "se on sinun veren ominaisuus". Huh huh.
Mikä vtun endoronologi? Oletkko vajaamielinen vai muuten tyhmä. Ehkä tyhmälle ei vain kannattanut yrittää selittää tarkemmin.
Pitäiskö sun hieman rauhoittua? Tää on vain kekustelupalsta, ei kannata itseään tuol
Endokrinologi (huokaus)
Asiaan ei tarvita keskustelua vaan tieteelliseen tutkimukseen ja hoitokäytänteisiin perehtymistä. Hae lääkikseen niin opit jotain.
Vierailija kirjoitti:
Ferrittiini huuma ei perustu mihinkään. Menkää mielisairaat mieluummin kallonkutistajan juttusille. T: Lääkäri
Semmoinen "lääkäri" siellä. Et tiedä että varastoraudalla on ihan keskeinen merkitys pitää elimet ja lihakset toimintakykyisinä? Kun oikein alhaisilla lukemilla ollaan, se vaikuttaa keuhkoihin ja sydämen toimintaan muun muassa.
Vierailija kirjoitti:
Asiaan ei tarvita keskustelua vaan tieteelliseen tutkimukseen ja hoitokäytänteisiin perehtymistä. Hae lääkikseen niin opit jotain.
No, kun luin sen keskustelun, tajusin, että hitto, tuostahan ne mun oireet johtuu. Menin lääkäriin, ferritiini mitattiin ja se oli 6. Kokeilin ensin nostaa arvoa suun kautta otettavalla raudalla, mutta se ei auttanut. Sain rautainfuusion. Apua on ollut.
Eikös meillä ole lääkäreitä sen takia, ettei kaikkien tarvitse käydä lääkistä?
Kommentoi ihmeessä lisää, mutta tällä kertaa tarkennan: kommentoi käyttämällä jonkinlaista järkeä ja logiikkaa, älä turauta ensimmäistä mieleesi tulevaa typerää asiaa. Jos ei onnistu, harkitse sitä, ettet vastaa mitään.
Työpaikalla tässä keväällä aloitin virkettä "Tänään jotenkin väsyttää..." haukottelin
Työkaveri (ferritiini-innokas) keskeytti ja kommentoi päälle "Ootko mittauttanit sun ferritiinejä?"
Olin siis jatkamassa, että koska nukuin huonosti ja en jaksanut aamulla nousta ajoissa vaan torkutin ja sitten jäi aamupala syömättä. Kerroin työkaverille sitten, tämän. Hän kommentoi, "Mulla alhaiset ferritiinit vaikutti siihen etten nukkunut hyvin".
En jaksanut lähteä keskusteluun tuulimyllyn kanssa, mutta mietin vaan mielessäni, että joskus olisi ihana sanoa ihmisille ihan vaan "Haista kuule paska."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Semmonen juttu tuosta rautainfuusiosta, että kannattaa todella ensin yrittää nostaa ferritiiniä muulla keinoin. En ole ollenkaan varma, haluanko kokea rautainfuusiota toista kertaa. Mulle ei kukaan kertonut, että siitä voi tulla erilaisia oireita. Mulla oireet eivät alkaneet heti, mutta olin n. kuukauden aivan hirveässä aivosumussa enkä tiennyt, mistä on kyse. Vasta myöhemmin osasin yhdistää oireet rautainfuusioon.
Aina ei ole muita vaihtoehtoja. Kaikki ei voi käyttää rautavalmisteita esim. Minä jolla haavainen paksusuoli ja Crohnin tauti. Olen käynyt useita kertoja infuusiossa ja ainoat oireet ovat olleet kovat jalkojen nivelkivut jotka kesti liki 6 viikkoa. Tästä kyllä lääkäri varoitti etukäteen sillä onhan se kropalle kova koettelemus kun liki nollista mennään sinne 600 arvojen tietämille, on selvää, että se jossain tunt
Kuten kirjoitin: Joskus ei vain ole vaihtoehtoja. Jokaisessa lääkkeessä ja infuusiossa on riskinsä ja mahdollisuudet haittavaikutuksiin. Siksi rautainfuusio annetaankin sairaalassa tarkkailun alla, että apu on lähellä jos vastareaktio tulee. Olen käynyt myös yksityisellä lääkäriasemalla infuusiossa ja hinta oli reilu 600€ kaikkine kuluineen. Ja oikeasti: Ei ole pelkoa että Suomessa pääsee liian herkästi infuusioon joten sikäli turhaa keskustella täällä hoidon hinnoista. Jokainen joka apua tarvitsee, kuuluu sitä saada. Me maksetaan veroja, että saadaan terveydenhoitoa.
Näistä viimeisistä kommenteista tulee mieleen kysyä mielen oireista raudanpuutteessa. Minusta tuli kärsimätön. Erityisen lyhytpinnainen en ole luonteeltani.
Kertokaa muutkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla myös ibd. Joistakin rautavalmisteista tuli pahoinvointia tai kovettivat vatsaa. Nestemäisiä voi käyttää lisänä, mutta eivät riitä nostamaan arvoja. Ilman ongelmia on meidän perheessä nostettu rauta-arvoja orionin valmistamalla ferrion merkkisellä rautavalmisteella. Olen tätä ottanut kuurina neljääkin tabua päivässä. Enemmän on enemmän myös raudansaannissa. Siksi otetaan joka päivä ei joka toinen päivä. Tuo suositus perustui johonkin yksittäiseen tutkimukseen. Ylläpitoannoksena tai jos on mahan kanssa ongelmia, voi ottaa joka toinen päivä. Jakaa voi kahteen osaan vrk. Ottaa puolet yöllä herätessä niin ei ole mikään ruoka-aine häiritsemässä imeytymistä. Ferrionissa on c-vitamiini mukana tehostamassa imeytymistä.
En kyllä ymmärrä miksi ihmiset eivät yksinkertaisesti syö lihaa ja maksaa tai verilettuja joissa on rautaa pilvin pimein. On keinotekoista
Voi olla jokin terveydellinen syy miksi rauta ei varastoidu tai esim. vitamiinit ja kivennäisaineet eivät imeydy.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikalla tässä keväällä aloitin virkettä "Tänään jotenkin väsyttää..." haukottelin
Työkaveri (ferritiini-innokas) keskeytti ja kommentoi päälle "Ootko mittauttanit sun ferritiinejä?"
Olin siis jatkamassa, että koska nukuin huonosti ja en jaksanut aamulla nousta ajoissa vaan torkutin ja sitten jäi aamupala syömättä. Kerroin työkaverille sitten, tämän. Hän kommentoi, "Mulla alhaiset ferritiinit vaikutti siihen etten nukkunut hyvin".
En jaksanut lähteä keskusteluun tuulimyllyn kanssa, mutta mietin vaan mielessäni, että joskus olisi ihana sanoa ihmisille ihan vaan "Haista kuule paska."
Miksi sun ylipäätään edes piti tällaista kertoa? Ihan jonninjoutavaa jonka arvo 0. Mitäs torkutit, hä?
Itsellä julkisen lääkäri oli noin pari vuotta sitten sitä mieltä että ferritiini 7 on ihan hyvä ja normaali arvo eikä se voi selittää väsymysoireitani, jotka tuossa vaiheessa olivat jatkuneet noin puoli vuotta. Olin silloin noin 20-vuotias muuten terve nainen. Mitään muuta selitystä en väysymykselleni keksinyt kuin tuon raudanpuutteen, sillä muut elämäni osa-alueet olivat ainakin omasta mielestäni kunnossa. Lisäksi äidilläni oli ollut raudanpuutetta joka vaatinut verensiirron (toki en tiedä onko anemia periytyvää).
Aloin sitten itsenäisesti syömään rautavalmistetta ja korjasin ruokavaliotani rautapitoisemmaksi. Vuoden vuoden päästä kävin yksityisellä kokeissa ja ferritiiniarvoksi mitattiin muistaakseni noin 70. Oloni oli kohentunut huomattavasti eikä enää ollut sellaista helkutin sumua, ajatus kulki jne. Luulen kyllä että oma optimaalinen arvoni on tosiaan jopa yli sadan.
En tiedä, kun mulla se ei ole ikinä ollut normaali. Ja kyllä, olen erittäin väsynyt ja puhki koko ajan.
Mä olin aivan kuollut ja sitten aloin syömään Maltoferiä sen 3 kpl päivässä ja alle viikossa aloin toipumaan, voimia saamaan. Kyllä tämä tästä vielä iloksi muuttuu.
Ferritiini alle 50, niin alkaa huimaamaan herkästi.
Kun noin 30, niin juna-aseman rappuset tekee tiukkaa.
Kun tästä vielä tippuu, hapen saanti huonoa ja tarvitsen tunnin välein tummaa suklaata, jotta pää pysyy töissä hereillä. Illat meni sängyssä levätessä.
Olen saanut 3 rautainfuusiota. Tuli terve väri kasvoille, rappusissa puuskutus loppui, jaksaminen parani jne.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein mittautat ferritiinin ja miten saat lähetteen, jos usein mittautat? Ainakin täällä päin tosi nihkeästi otetaan ferritiiniarvot, minäkin olen vaan kerran saanut ja oli 33. En tiedä, miltä tuntuu, jos ferritiinit on vaikkapa 100.
Työterveyhuollosta löytyi yksi lääkäri, joka ymmärsi ferritiinistä paljonkin ja määräsi ensimmäiseen verikokeeseen pari vuotta sitten. Muut lääkärit tuntuvat olevan eri linjoilla. Muutaman kerran kuitenkin sain lähetteen mittaukseen, kun oireita on aina vaan eikä mitään muuta selitystä tunnu löytyvän niille, kuin mahdollisesti ferritiini.
Terveyskeskuksesta voisi olla nihkeämpää saada lähete enkä ole sitä joutunut pyytämäänkään. Kuitenkin tuo mittaus taitaa maksaa enintään joitakin kymppejä, kun yksityisten labrojen hintoja katselee, eli maailman kalleimmasta tutkimuksesta.. mutta tottahan julkisella puolella rahat ovat tiukassa, se on aika selvää.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla ferritiini 260 ja hb 136. Miten saisin alenemaan?
Luovutatko verta? Sen luulisi toimivan.
ap
Onko juoksujn harrastajia, joilla ollut ferritiiniongelmia?