Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on sinulle sopiva ferritiiniarvo? Onko lääkärisi asiasta samaa mieltä?

Vierailija
21.06.2024 |

Edelleen lääkärikunnassa on sellaisia, jotka hokevat, että esimerkiksi rankkaa urheilua voi harrastaa kun ferritiini on viitearvoissa, eli alimmillaan 30. Jos ferritiini nousee viitearvon yläpäähän (125), jotkut lääkärit alkavat varoitella sen vaaroista. Kuitenkin monet sanovat, että 100 on keholle liian vähän. Voisiko tästä niin useaa naista koskevasta aiheesta saada aikaan asiallista keskustelua?

Kommentit (122)

Vierailija
1/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaipaat keskustelua aiheesta tänne vauva-palstalle, eihän tämä ole mikään asiantuntijoiden foorumi. Kaipaatko mielipiteitä vai tietoa? Täältä saat varmasti mielipiteitä. 

Mikä sulla on se probleema mihin toivot ratkaisua ferritiineistä? 

Vierailija
2/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärisi? Kenellä on omalääkäri? Kyllä ne vaihtuvat joka kerta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaipaat keskustelua aiheesta tänne vauva-palstalle, eihän tämä ole mikään asiantuntijoiden foorumi. Kaipaatko mielipiteitä vai tietoa? Täältä saat varmasti mielipiteitä. 

Mikä sulla on se probleema mihin toivot ratkaisua ferritiineistä? 

Kysymys oli otsikossa jo. Älä viitsi haastaa riitaa. He, joilla on ollut ferritiinin kanssa ongelmia, ymmärtävät ehkä millaista keskustelua tässä haen.

ap

Vierailija
4/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma ferritiini on 40. Ei siihen neurologi, kardiologi tai reumatologi kantaa ottanut. Eli ilmeisesti ihan hyvä. Olen erikoissairaanhoidossa ja seuraavaksi menossa leikkaukseen. Luotan erikoislääkäreihin. 

Vierailija
5/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut 3-125 eikä kukaan lääkäri ole puhunut mitään urheilusta. Itse olen liikkunut omien voimien mukaan. Urheilin 3-4 krt viikko, kun oli alle 5. Valtaosa ei edes tiedä ferritiiniarvoaan ja minullakin se vaihtelee paljon ilman tarkistusta 6 kk välein 

Vierailija
6/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisen th lääkärien mukaan 30 on hyvä arvo. Itsellä oireita kyllä sillä nytkin.

Vierailija
7/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma ferritiini on 40. Ei siihen neurologi, kardiologi tai reumatologi kantaa ottanut. Eli ilmeisesti ihan hyvä. Olen erikoissairaanhoidossa ja seuraavaksi menossa leikkaukseen. Luotan erikoislääkäreihin. 

Alle 50 kuulemma alhainen. Esa Soppi ja Ilona Ritola näin. Sopin mukaan oireet helpottavat jossain yli 65 arvossa. Ja ylöspäin.

Vierailija
8/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-300

Vierailija
9/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ollut 3-125 eikä kukaan lääkäri ole puhunut mitään urheilusta. Itse olen liikkunut omien voimien mukaan. Urheilin 3-4 krt viikko, kun oli alle 5. Valtaosa ei edes tiedä ferritiiniarvoaan ja minullakin se vaihtelee paljon ilman tarkistusta 6 kk välein 

Miten jaksat urheilla matalilla arvoilla? Onko mitään tuntemuksia, esim. sykkeiden osalta, tai muuttuiko urheilu helpommaksi kun sait ferritiini nousemaan?

ap

Vierailija
10/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lääkärini sanoi, että ihmiset  ittauttavat ja tuijottavat liikaa ferritiiniarvojaan - se on trendi ollut jo jonkin aikaa.

Tämä on kuitenkin turhaa, jos hemoglobiini on hyvä. Ferritiini mittaa nimittäin rautaVARASTOJA, joita ihmisen eli istö ei käytä, jos hemoglobiini on kunnossa. Se turvaa varastoihin vasta, jos hemoglobiini on alhainen. Itselläni ferritiiniarvo on hyvinkin matala, mutta rautalisää ei tarvita, koska hemoglobiinini on oikein hyvä. Saa tietysti ottaa, jos tykkää rautatabletteja popsia, mutta hyötyä niistä ei ole, jos siis hemoglobiini on ok.

Vierailija
11/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärisi? Kenellä on omalääkäri? Kyllä ne vaihtuvat joka kerta.

Minä käyn aina samalla hyväksi todetulla lääkärillä, juuri siitä syystä ettei tarvitse jokaisen kanssa alkaa vääntää, mitkä ovat minulle sopivat rautatasot ja kilpirauhasarvot. Tiedän milloin voin hyvin ja lääkärini tietää myös.

Vierailija
12/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

48-vuotiaana olen saanut hilattua arvon 57. Aloitin alle 7 arvosta nelikymppisenä. Vuosia oli kovalla raudansyönnillä max 30 mutta kierukan laitto 2 v sitten nosti arvon tuohon 57. Kokemusta on siis vain alle 60 arvosta. Pahimmat oireet poistui kun nousi yli 25. Tyttärellä, silloin 8v lähtötilanne oli alle 7. Siitä saatiin nostettua 35 ja pidettiin paussia raudasta. Laski heti 7 takaisin ja nykyään ollaan jatkuvalla rautalisällä n. Joka toinen pv 100mg. Vuosia söin jopa 400mg pv.

Vierailija
13/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lääkärini sanoi, että ihmiset  ittauttavat ja tuijottavat liikaa ferritiiniarvojaan - se on trendi ollut jo jonkin aikaa.

Tämä on kuitenkin turhaa, jos hemoglobiini on hyvä. Ferritiini mittaa nimittäin rautaVARASTOJA, joita ihmisen eli istö ei käytä, jos hemoglobiini on kunnossa. Se turvaa varastoihin vasta, jos hemoglobiini on alhainen. Itselläni ferritiiniarvo on hyvinkin matala, mutta rautalisää ei tarvita, koska hemoglobiinini on oikein hyvä. Saa tietysti ottaa, jos tykkää rautatabletteja popsia, mutta hyötyä niistä ei ole, jos siis hemoglobiini on ok.

Minun lääkärini on täysin eri mieltä. Niin olen minäkin. Olo ei todellakaan ollut hyvä, kun ferritiini oli 8 ja hemoglobiini 135. Todellakin oli hyötyä rautalisästä. Nykyään ferritiini 30 ja oireita on jonkin verran, mutta pysyn kuitenkin tolpillani.

Vierailija
14/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten jaksat urheilla matalilla arvoilla? Onko mitään tuntemuksia, esim. sykkeiden osalta, tai muuttuiko urheilu helpommaksi kun sait ferritiini nousemaan?

ap

En huomannut silloin mitään. Minulla oli myös hemoglobiini alle 100. Jälkeenpäin toki huomasin, että hengästyin silloin helpommin ja väsyin nopeammin. Kun hemoglobiini nousi normaaliksi kaikki nämä poistui. Ferritiiniarvoilla ei ole olooni vaikutusta, esim. arvo 20 on itselleni jo ihan riittävä. Pyrin kuitenkin pitämään ferritiinin lähemmäs 100. 

Vierailija
15/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka usein mittautat ferritiinin ja miten saat lähetteen, jos usein mittautat? Ainakin täällä päin tosi nihkeästi otetaan ferritiiniarvot, minäkin olen vaan kerran saanut ja oli 33. En tiedä, miltä tuntuu, jos ferritiinit on vaikkapa 100. 

Vierailija
16/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et tiedä kyllä nyt mistään mitään. Hb nousee monilla juuri silloin kun varasto alkaa olla tyhjä, koska elimistö yrittää viimeiseen asti sinnitellä että hb pysyy, ja muissa paikoissa missä rautaa myös tarvittaisiin on sitten ilman ja elimistö ei toimi oikein ja kunnolla. Mistä elimistö ottaa rautaa jos varasto on tyhjä? 

Vierailija
17/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvapalstan legendaa: alle 70 ei pitäisi harrastaa rankkaa liikuntaa...

Vierailija
18/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt todella monella lääkärillä asiasta ja valitettavasti eivät kaikki vielä noteeraa näitä NAISTEN vaivoja. Kurkku tähystettiin turhaan vaikka nielemisvaikeudet johtuivat matalasta ferritiinistä, astmalääkkeet sain vaikka hengenahdistus johtui matalasta ferritiinistä, hiuksia lähti tukuittain, johtui matalasta ferritiinistä ...... Hemoglobiini ei nouse määräänsä enempää vaan rautalääkkeen aloitettua nousee ensin ja sitten alkaa nostaa ferritiiniä. Itselläkin ollut hb 165 ja ferritiini 25. Lähtötaso oli hb 112 ja ferritiini alle 7.

Vierailija
19/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka usein mittautat ferritiinin ja miten saat lähetteen, jos usein mittautat? Ainakin täällä päin tosi nihkeästi otetaan ferritiiniarvot, minäkin olen vaan kerran saanut ja oli 33. En tiedä, miltä tuntuu, jos ferritiinit on vaikkapa 100. 

Minulla mitataan 6 kk - 12 kk välein. Olen saanut lähetteen julkisella ja nyt työterveyshuollosta. Minulla on taustalla anemia, joten lähetteen saamisessa ei ole mitään ongelmia. 

Vierailija
20/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://petterilindblad.blogspot.com/2019/01/urheilija-ja-ferritiini.ht…

"Rauta on urheilijalle tärkeä ravintoaine koska sitä tarvitaan punasolujen ja hemoglobiinin muodostamiseen. Enemmistö elimistön raudasta sijaitseekin hemoglobiinissa. Ilman riittävää raudansaantia hemoglobiinin tuotanto takkuaa eivätkä työskentelevät lihakset saa riittävästi happea suoritukseen. Hemoglobiini ei kuitenkaan ole ainoa asia johon rautaa tarvitaan. Esimerkiksi energia-aineenvaihdunnassa adenosiinitrifosfaatin eli ATP:n tuotanto tarvitsee rautaa. Myös monien entsyymien toiminta vaatii rautaa, eivätkä esim. sitruunahappokierto ja rasvojen eikosanoidiaineenvaihdunta onnistu kunnolla ilman rautaa."

Mielestäni on mielenkiintoista, kun puhutaan viitteistä, että viiteiden alarajaa pidetään kuin se olisi riittävä ja hyvä. Alarajahan on nimenomaan alaraja, ei hyvä lukema, pitäisi etsiä se lukema, joka on optimaalinen, se joka saa elimistön toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla. Viitteen alaraja on se, jossa jotkut ihmiset pystyvät vielä toimimaan, todennäköisesti sen takia, että elimistö tottuu toimimaan erilaisissa puutoksissakin joten kuten, mutta se rasittaa elimistöä koko ajan lisää. Eikä myöskään puhuta tarpeeksi siitä, että miten haitallista raudanpuute on sikiölle, se vaikuttaa jopa hampaiden kehitykseen.