Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on sinulle sopiva ferritiiniarvo? Onko lääkärisi asiasta samaa mieltä?

Vierailija
21.06.2024 |

Edelleen lääkärikunnassa on sellaisia, jotka hokevat, että esimerkiksi rankkaa urheilua voi harrastaa kun ferritiini on viitearvoissa, eli alimmillaan 30. Jos ferritiini nousee viitearvon yläpäähän (125), jotkut lääkärit alkavat varoitella sen vaaroista. Kuitenkin monet sanovat, että 100 on keholle liian vähän. Voisiko tästä niin useaa naista koskevasta aiheesta saada aikaan asiallista keskustelua?

Kommentit (122)

Vierailija
41/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miksi muuten lähemmäs 100, jos 20 pärjää hyvin? Yritän ymmärtää tätä lääkäreitten ajatusmaailmaa.

Itsellä tosiaan huonot olot noin 30 paikkeilla. Kaikin puolin.

Tarvitsevatko toiset enemmän kuin toiset? Normaalisti elämiseen?"

Tottakai ihmisillä elimistöt toimii eri tavoin, joillakin on tarvetta enemmän kuin toisilla, esim. deetä tarvitsee enemmän jos on ylipainoinen tai tupakoi, tai on joku sairaus koska dee on se joka tukahduttaa tulehduksia.

Se miksi jotkut "pärjäävät hyvin" alhaisilla arvoilla, johtuu myös siitä, että elimistö tottuu alhaisiin arvoihin. Ja eron huomaa vasta sitten pidemmällä aikavälillä kun varastot on täynnä. Mutta sepä se on surullista, että meillä jotka olemme olleet puutteisia, oli sitten rauta tai dee tai mikä vaan tärkeä aine, meidän elimistömme on jo vaurioitunut, kun elimistö on joutunut säästämään koko ajan jostain. Esim. deen puute saa elimistön tuottamaan koles

Kiitos. Ja juurikin, D ja kolesteroli

Olin tuo joka koetti ymmärtää nuoren naislääkärin ajatuksia. Mietin, onko hänellä itsellään esim 10-20 arvot. Jotka "riittävät hänelle".

Minullakin perussairaus, ja rauta vaikuttaa. Myös uusia oireita ja erikoissairaanhoidon tutkimuksia. Kun voisi hoitaa tätä aiheuttajaa, raudanpuutetta.

Vierailija
42/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin mielestä 15-20 ferritiiniarvo on hyvä. Ylittää suositellun viitearvon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli ferritiiniarvo 29.9 ja lääkäri sanoi että se on hyvä ja voin lopettaa lisäraudan syönnin. 

Vierailija
44/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika irvokasta, että totuus löytyy näiltä foorumeilta. Ja lääkärit vain naureskelevat omahyväisesti. 

Vierailija
45/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika irvokasta, että totuus löytyy näiltä foorumeilta. Ja lääkärit vain naureskelevat omahyväisesti. 

Jos ei olisi etupäässä naisten ongelma, hoidettaisiin paremmin?

Vierailija
46/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Miksi muuten lähemmäs 100, jos 20 pärjää hyvin? Yritän ymmärtää tätä lääkäreitten ajatusmaailmaa.

Tottakai ihmisillä elimistöt toimii eri tavoin, joillakin on tarvetta enemmän kuin toisilla, esim. deetä tarvitsee enemmän jos on ylipainoinen tai tupakoi, tai on joku sairaus koska dee on se joka tukahduttaa tulehduksia.

Se miksi jotkut "pärjäävät hyvin" alhaisilla arvoilla, johtuu myös siitä, että elimistö tottuu alhaisiin arvoihin. Ja eron huomaa vasta sitten pidemmällä aikavälillä kun varastot on täynnä. Mutta sepä se on surullista, että meillä jotka olemme olleet puutteisia, oli sitten rauta tai dee tai mikä vaan tärkeä aine, meidän elimistömme on jo vaurioitunut, kun elimistö on joutunut säästämään koko ajan josta

Jaa-a. Monissa muissa maissa nämä asiat hoidetaan ihan eri tavalla. Ja meilläkin huolehdittiin äitien raudansaannista vielä 50-60 vuotta sitten, mutta sitten tapahtui jotain outoa meidän lääketieteessä. Ehkä täällä halutaan pitää naiset huonokuntoisina kun siirtyivät liian voimakkaasti 70-luvulla työelämään? En minä tiedä. En voi keksiä yhtään hyvää syytä, miksi suomalaiset, eritoten naiset, halutaan pitää kaikkien vitamiinien jne. osalta alhaisella tasolla, eikä parhaalla mahdollisella, pelotellaan että jos tulee liian korkeat arvot, vaikka todellisuudessa niin korkeita arvoja on erittäin harvoin kellään. Ehkä lääketeollisuus on tehnyt vaikutustyötä, että sairauksia tulisi enemmän joita pitää sitten hoitaa heidän lääkkeillään joita syödään sitten kuin leipää lopun ikää. Kolesterolia ja sokeria kyllä kytätään kuin haukka, ja määrätään kolesterolilääkettä ja diabeteslääkettä ja syyllistetään kansalaisia miten sairaita ollaan kun syödään kaikki väärin. Ja kolesterolista varmasti suuri osa johtuu deen puutteesta kun eletään täällä pimeässä suurin osa vuotta, ja sokeriaineenvaihduntaan vaikuttaa moni puutos, myös raudan. 

Vierailija
47/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli ferritiiniarvo 29.9 ja lääkäri sanoi että se on hyvä ja voin lopettaa lisäraudan syönnin. 

Kuitenkin lääkäreiden omassa käsikirjassa sanotaan että alle 30 on tyhjä rautavarasto. Aika erikoista. Pitäisiköhän sen sun lääkärin lukaista vähän oman alan kirjallisuutta?

Vierailija
48/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista, kun jopa juhannuksena pitää meiskata ferritiinistä. 

Vierailija
49/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mua hävettäisi olla lääkäri ja olla tietämätön mitä ihmisen elimistö tarvitsee toimiakseen optimaalisen hyvin. Vaikka tietoa on yllinkyllin, ja ulkomailla oikeasti hoidetaan näitä asioita, vain suomalaiset lääkärit on ihan kuutamolla, kun ei koulutuksessa opeteta. Luultavasti lääketehtaat sanelevat mitä meillä lääkäreille opetetaan lääkiksessä.

Vierailija
50/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ferritiini oli 22 tein kuolemaa mutta kun ferritiini nousi yli 30,olo oli parempi. Sattumaa ken tietää mutta lääkärit sanoivat että oireeni ovat masennusta eikä raudanpuutetta. Menkat on olleet monsuunimenkat 11 vuotiaasta saakka ja lisäks liikuntaa 2-3 h päivässä ni toki varastot  oli matalat.

N27

Vierailija
51/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se miksi jotkut "pärjäävät hyvin" alhaisilla arvoilla, johtuu myös siitä, että elimistö tottuu alhaisiin arvoihin. Ja eron huomaa vasta sitten pidemmällä aikavälillä kun varastot on täynnä. Mutta sepä se on surullista, että meillä jotka olemme olleet puutteisia, oli sitten rauta tai dee tai mikä vaan tärkeä aine, meidän elimistömme on jo vaurioitunut, kun e

Kyllä. D vitamiinin päiväsuositus oli pitkään aikuisille 10 ug, kun jo Arvo Ylppö aikanaan antoi  pikkulapsille 100ug suosituksen.

Samoin tuo ferritiinin viite.

Vierailija
52/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla arvo oli 32 ja lääkäri määräsi rautakuurin. Kuurin jälkeen arvo nousi 80:een. 

Vierailija
53/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.foibos.fi/338-2/

Tämäkin juttu on jo vuodelta 2018, ja siinä sanotaan että varasto on tyhjä jos on alla 30 ferritiini. Ja sanotaan paljon muutakin, mutta mitäpä sitä yleislääkärit ketään erikoislääkäriä kuuntelemaan...

Vierailija
54/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärisi? Kenellä on omalääkäri? Kyllä ne vaihtuvat joka kerta.

Kyllä ainakin mulla on ollut sama gastroenterologi julkisella puolella viimeiset 5 vuotta. Ja hän ymmärtää matalien ferritiinien päälle eikä ole ollut hankaluuksia päästä infuusioihin.

Vierailija
55/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on vain hyvä että jotkut jaksaa pitää asiasta meteliä, sillä jos itse on koskaan kokenut millaisessa tilassa kroppa on matalilla rautavarastoilla, ei näpäyttelisi enää yhtään. Ootko mies? Alhaisen ferritiinin lisäksi meillä on vielä kuukautiset joka kuukausi, joka ei edesauta matalia rauta-arvoja yhtään. Mä olen se, joka ei enää jaksa taistella. Onneksi hb on laskusuhdanteinen niin saan pakon edellä pian sen infuusion. On se perkelettä että pitää aina mennä syvemmän kautta sinne päätyyn ennen kuin apua saa.

Vierailija
56/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on vain hyvä että jotkut jaksaa pitää asiasta meteliä, sillä jos itse on koskaan kokenut millaisessa tilassa kroppa on matalilla rautavarastoilla, ei näpäyttelisi enää yhtään. Ootko mies? Alhaisen ferritiinin lisäksi meillä on vielä kuukautiset joka kuukausi, joka ei edesauta matalia rauta-arvoja yhtään. Mä olen se, joka ei enää jaksa taistella. Onneksi hb on laskusuhdanteinen niin saan pakon edellä pian sen infuusion. On se perkelettä että pitää aina mennä syvemmän kautta sinne päätyyn ennen kuin apua saa.

Todellakin toivon että saat infuusion, niitä kauhujuttuja olen lukenut facen raudanpuutteisten ryhmistä, että joillain on ollut hb jopa 70 eikä ole annettu lisärautaa.

Vierailija
57/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se miksi jotkut "pärjäävät hyvin" alhaisilla arvoilla, johtuu myös siitä, että elimistö tottuu alhaisiin arvoihin. Ja eron huomaa vasta sitten pidemmällä aikavälillä kun varastot on täynnä. Mutta sepä se on surullista, että meillä jotka olemme olleet puutteisia, oli sitten rauta tai dee tai mikä vaan tärkeä aine, meidän elimistömme on jo vaurioitunut, kun e

Samaa olen ihmetellyt. Muistan omassa nuoruudessani miten vinkattiin, että naisten olisi hyvä vetää rautakuuri kerran tai pari vuodessa kuukautisten vuoksi. Nyt yhtäkkiä rautaa ei saisi ottaa yhtään eikä oikein mikään arvo ole riittävän matala osalle lääkäreistä, jotta voisi rautaa ottaa. Nyt pelotellaan, että rauta alkaa kertyä elimistöön ja aiheuttaa vaarallisen tilan. Tosi asiassa tämä tila on todella harvinainen, joten ihmettelen miksi tuota pidetään jotenkin perusteltuna pelotteena. Kohta varmaan sanotaan ettei vettä kannata juoda, koska joku vetää 10l vuorokaudessa ja se aiheuttaa vaaratilanteen. Muutenkin on alettu pelottelemaan liiasta vitamiinien saannista, vaikka suomalaiset suurinpiirtein kärsivät keripukista, mutta mitään ei saa ottaa. Oikeasti todella harva saa kaikkea tarvitsemaansa ruuasta ja onkin ihmeellistä, ettei vitamiini- ja hivenainemääritelmiä tehdä kuin harvoille vanhuksille. Olisi aivan perusteltua selvittää nämä tilat työikäisiltä myös.

Vierailija
58/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ferritiini 260 ja hb 136. Miten saisin alenemaan?

Vierailija
59/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin toivon että saat infuusion, niitä kauhujuttuja olen lukenut facen raudanpuutteisten ryhmistä, että joillain on ollut hb jopa 70 eikä ole annettu lisärautaa.

Mulle lääkäri sanoi ihan suoraan että vasta kun hb laskee riittävästi ja anemiasta on viitteitä, pääset infuusioon, eli sitä odotellessa sitten. Kunto on tällä hetkellä se, että hengityskin on katkonaista, jo kävely on mahdotonta kun meinaa tukehtua, joka lihas on krampissa ja unen tarve on loputonta. Ihan vuodepotilas tilassa enkä jaksa tätä oloa enää päivääkään. Viimeksi käännytettiin kotiin sairaalan päivystyksestä enkä enää tiedä mistä apua hakisin kun märkää rättiä tulee naamalle joka paikasta. Mikä järki pitää ihmistä työkyvyttömänä kuukausia?

Vierailija
60/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä alhainen ferritiini verisyöpähoitojen jälkeen.

Lääkärien mielestä ok.