Mikä on sinulle sopiva ferritiiniarvo? Onko lääkärisi asiasta samaa mieltä?
Edelleen lääkärikunnassa on sellaisia, jotka hokevat, että esimerkiksi rankkaa urheilua voi harrastaa kun ferritiini on viitearvoissa, eli alimmillaan 30. Jos ferritiini nousee viitearvon yläpäähän (125), jotkut lääkärit alkavat varoitella sen vaaroista. Kuitenkin monet sanovat, että 100 on keholle liian vähän. Voisiko tästä niin useaa naista koskevasta aiheesta saada aikaan asiallista keskustelua?
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Miksi muuten lähemmäs 100, jos 20 pärjää hyvin? Yritän ymmärtää tätä lääkäreitten ajatusmaailmaa.
Itsellä tosiaan huonot olot noin 30 paikkeilla. Kaikin puolin.
Tarvitsevatko toiset enemmän kuin toiset? Normaalisti elämiseen?"
Tottakai ihmisillä elimistöt toimii eri tavoin, joillakin on tarvetta enemmän kuin toisilla, esim. deetä tarvitsee enemmän jos on ylipainoinen tai tupakoi, tai on joku sairaus koska dee on se joka tukahduttaa tulehduksia.
Se miksi jotkut "pärjäävät hyvin" alhaisilla arvoilla, johtuu myös siitä, että elimistö tottuu alhaisiin arvoihin. Ja eron huomaa vasta sitten pidemmällä aikavälillä kun varastot on täynnä. Mutta sepä se on surullista, että meillä jotka olemme olleet puutteisia, oli sitten rauta tai dee tai mikä vaan tärkeä
Tämä. Olen ihmetellyt, että kun sanotaan aina, että kaiken tarvitsemansa saa kun syö suositusten mukaan, mutta kuinka moni suomalainen syö suositusten mukaan? En usko että edes ne suositusten tekijät. Ja kun tarpeet on myös yksilöllisiä, niin ne suositukset pitäisi olla jokaiselle omansa.
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin juttu on jo vuodelta 2018, ja siinä sanotaan että varasto on tyhjä jos on alla 30 ferritiini. Ja sanotaan paljon muutakin, mutta mitäpä sitä yleislääkärit ketään erikoislääkäriä kuuntelemaan...
Foibos klinikalta opin, että trombosyyttien nousu lähes yhtä hyvä mittari kuin ferritiini. Juu.. kysyin kerran tästä viitearvot yläpuolella olevasta tromboarvosta, ja lääkäri (endoronologi muistaakseni) sanoi: "se on sinun veren ominaisuus". Huh huh.
En ole koskaan mittauttanut ferrotiiniä.
Eikä lääkäri,ole edes suositellut sitä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ferritiini 260 ja hb 136. Miten saisin alenemaan?
Niin mitä haluaisit alentaa? Todennäköisesti tuo on sun henkilökohtainen normaalitaso hb ja ferritiini voi näyttää liian korkaa lukua jos on vähänkään tulehdusta jossain. Toisaalta, tuo on ihan ok ferritiini vaikka olisi ihan oikea. Jos alkaa olla yli 600 pitää alkaa tutkia että onko sairaus joka sitä nostaa.
Vierailija kirjoitti:
Minun lääkärini sanoi, että ihmiset ittauttavat ja tuijottavat liikaa ferritiiniarvojaan - se on trendi ollut jo jonkin aikaa.
Tämä on kuitenkin turhaa, jos hemoglobiini on hyvä. Ferritiini mittaa nimittäin rautaVARASTOJA, joita ihmisen eli istö ei käytä, jos hemoglobiini on kunnossa. Se turvaa varastoihin vasta, jos hemoglobiini on alhainen. Itselläni ferritiiniarvo on hyvinkin matala, mutta rautalisää ei tarvita, koska hemoglobiinini on oikein hyvä. Saa tietysti ottaa, jos tykkää rautatabletteja popsia, mutta hyötyä niistä ei ole, jos siis hemoglobiini on ok.
Tämä tietty toimisi, jos raudan ainoa tehtävä elimistössä olisi toimia hemoglobiinin rakennusaineena.
En tiedä, mikä mun ferritiiniarvo on nyt. Viimeksi, kun mitattiin, se oli ehkä 15. Vaihtelevatko viitearvot sairaanhoitopiireittäin? Meillä ala-arvo on 13. Mulla tais olla 6, kun ekan kerran mitattiin. Olen sen jälkeen syönyt rautaa ja saanut rautainfuusion kerran. En tosiaan tiedä, mikä arvo mahtaa tällä hetkellä olla, mutta ainakin oon paljon pirteämpi kuin pari vuotta sitten. Viimeksi, kun lääkärin kanssa keskustelin, hän sanoi, että kyllä ferritiinin olisi hyvä olla ainakin 30. Sinne on varmasti edelleen matkaa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mikä mun ferritiiniarvo on nyt. Viimeksi, kun mitattiin, se oli ehkä 15. Vaihtelevatko viitearvot sairaanhoitopiireittäin? Meillä ala-arvo on 13. Mulla tais olla 6, kun ekan kerran mitattiin. Olen sen jälkeen syönyt rautaa ja saanut rautainfuusion kerran. En tosiaan tiedä, mikä arvo mahtaa tällä hetkellä olla, mutta ainakin oon paljon pirteämpi kuin pari vuotta sitten. Viimeksi, kun lääkärin kanssa keskustelin, hän sanoi, että kyllä ferritiinin olisi hyvä olla ainakin 30. Sinne on varmasti edelleen matkaa.
Tunnen myötähäpeää lääkärien huonosta ammattitaidosta. Onneksi sait infuusion, mutta pitäisi varmaan seurata?
Vierailija kirjoitti:
Lääkärin mielestä 15-20 ferritiiniarvo on hyvä. Ylittää suositellun viitearvon.
On alle viitearvon alarajan. 7-30 on raudanpuute ja tyhjät rautavarastot. 30-100 on viitearvoissa. Lähempänä 100 on tavoitearvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen myötähäpeää lääkärien huonosta ammattitaidosta. Onneksi sait infuusion, mutta pitäisi varmaan seurata?
Muistaakseni olen käynyt kahdesti verikokeissa infuusion jälkeen.
Mulla on ollut viimeisen 10 vuoden sisään 11-95. Olen huomannut, että noin 30:ssa menee raja, sen alle hengästyn turhan helposti urheillakseni.
Itsehän olen enemmän tuon arvo ylpön ohjeiden kannattaja. Meillä käytetään punaista laktoosillista maitoa. D-vitamiini ja muutkin vaatii rasvaa imeytyäkseen. Olen antanut teineillekin 30-70mikrogrammaa d-vitamiinia talvella. Itse ottanut 100. D- oli itsellä alle alarajan. Kerran on mitattu.
Meillä oli tulossa työterveystarkastus niin vinkkasin naispuoliselle kollegalle että mittauttaa ferritiinin kun ei ollut koskaan mitattu häneltä. Oli sitten hoitajalta pyytänyt niin hoitaja oli nauranut ja sanonut että työterveyslääkärin kanssa juuri olivat kahvitaulla naureskelleet akoille jotka turhan takia vinkuvat rauta-arvojen mittausta ja kuinka ferritiini on uusi muotiasia. Työterveyslääkäri on gastrologian erikoislääkäri, vanhempi mieshenkilö.
Itse menin tämän jälkeen tarkastukseen ja tietenkin vinguin rauta-arvojen mittaukset. Mulle ei kehdannut kyllä hoitaja naureskella yhtään. Ohjeena 7 ferritiiniarvoihin tältä lääkäriltä oli että voithan ottaa kuurin rautaa ja apteekista voi kysyä.
Semmonen juttu tuosta rautainfuusiosta, että kannattaa todella ensin yrittää nostaa ferritiiniä muulla keinoin. En ole ollenkaan varma, haluanko kokea rautainfuusiota toista kertaa. Mulle ei kukaan kertonut, että siitä voi tulla erilaisia oireita. Mulla oireet eivät alkaneet heti, mutta olin n. kuukauden aivan hirveässä aivosumussa enkä tiennyt, mistä on kyse. Vasta myöhemmin osasin yhdistää oireet rautainfuusioon.
Vierailija kirjoitti:
Semmonen juttu tuosta rautainfuusiosta, että kannattaa todella ensin yrittää nostaa ferritiiniä muulla keinoin. En ole ollenkaan varma, haluanko kokea rautainfuusiota toista kertaa. Mulle ei kukaan kertonut, että siitä voi tulla erilaisia oireita. Mulla oireet eivät alkaneet heti, mutta olin n. kuukauden aivan hirveässä aivosumussa enkä tiennyt, mistä on kyse. Vasta myöhemmin osasin yhdistää oireet rautainfuusioon.
Aina ei ole muita vaihtoehtoja. Kaikki ei voi käyttää rautavalmisteita esim. Minä jolla haavainen paksusuoli ja Crohnin tauti. Olen käynyt useita kertoja infuusiossa ja ainoat oireet ovat olleet kovat jalkojen nivelkivut jotka kesti liki 6 viikkoa. Tästä kyllä lääkäri varoitti etukäteen sillä onhan se kropalle kova koettelemus kun liki nollista mennään sinne 600 arvojen tietämille, on selvää, että se jossain tuntuu. Onneksi arvot myös laskee suht nopeasti normaalin rajoihin. Uiminen, kevyt kävely, lepo ja kylmäkääreet auttoivat minua kun yritin välttää kipulääkkeiden käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina ei ole muita vaihtoehtoja. Kaikki ei voi käyttää rautavalmisteita esim. Minä jolla haavainen paksusuoli ja Crohnin tauti. Olen käynyt useita kertoja infuusiossa ja ainoat oireet ovat olleet kovat jalkojen nivelkivut jotka kesti liki 6 viikkoa. Tästä kyllä lääkäri varoitti etukäteen sillä onhan se kropalle kova koettelemus kun liki nollista mennään sinne 600 arvojen tietämille, on selvää, että se jossain tuntuu. Onneksi arvot myös laskee suht nopeasti normaal
En nyt varsinaisesti kirjoittanut tuota viestiäni niille, jotka eivät voi rautaa syödä suun kautta syystä tai toisesta.
Vierailija kirjoitti:
Eikö aivosumu sinulla ollut sitten sen raudanpuutteen oire? Tuliko vasta infuusiosta?Itse olen ollut aivosumussa viime syksystä asti,kuten monet. Myös näköön on vaikuttanut sumuisen hämärtävästi, eikä silmistä löytynyt vikaa.
Ferrittiini huuma ei perustu mihinkään. Menkää mielisairaat mieluummin kallonkutistajan juttusille. T: Lääkäri
Vierailija kirjoitti:
Ferrittiini huuma ei perustu mihinkään. Menkää mielisairaat mieluummin kallonkutistajan juttusille. T: Lääkäri
Näinhän sanottiin kilpirauhasen vajaatoiminnastakin. Mene opiskelemaan "lääkäri".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin juttu on jo vuodelta 2018, ja siinä sanotaan että varasto on tyhjä jos on alla 30 ferritiini. Ja sanotaan paljon muutakin, mutta mitäpä sitä yleislääkärit ketään erikoislääkäriä kuuntelemaan...
Foibos klinikalta opin, että trombosyyttien nousu lähes yhtä hyvä mittari kuin ferritiini. Juu.. kysyin kerran tästä viitearvot yläpuolella olevasta tromboarvosta, ja lääkäri (endoronologi muistaakseni) sanoi: "se on sinun veren ominaisuus". Huh huh.
Mikä vtun endoronologi? Oletkko vajaamielinen vai muuten tyhmä. Ehkä tyhmälle ei vain kannattanut yrittää selittää tarkemmin.
Verenluovutus.