Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on sinulle sopiva ferritiiniarvo? Onko lääkärisi asiasta samaa mieltä?

Vierailija
21.06.2024 |

Edelleen lääkärikunnassa on sellaisia, jotka hokevat, että esimerkiksi rankkaa urheilua voi harrastaa kun ferritiini on viitearvoissa, eli alimmillaan 30. Jos ferritiini nousee viitearvon yläpäähän (125), jotkut lääkärit alkavat varoitella sen vaaroista. Kuitenkin monet sanovat, että 100 on keholle liian vähän. Voisiko tästä niin useaa naista koskevasta aiheesta saada aikaan asiallista keskustelua?

Kommentit (122)

Vierailija
81/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Semmonen juttu tuosta rautainfuusiosta, että kannattaa todella ensin yrittää nostaa ferritiiniä muulla keinoin. En ole ollenkaan varma, haluanko kokea rautainfuusiota toista kertaa. Mulle ei kukaan kertonut, että siitä voi tulla erilaisia oireita. Mulla oireet eivät alkaneet heti, mutta olin n. kuukauden aivan hirveässä aivosumussa enkä tiennyt, mistä on kyse. Vasta myöhemmin osasin yhdistää oireet rautainfuusioon.

Eikö aivosumu sinulla ollut sitten sen raudanpuutteen oire? Tuliko vasta infuusiosta?Itse olen ollut aivosumussa viime syksystä asti,kuten monet. Myös näköön on vaikuttanut sumuisen hämärtävästi, eikä silmistä löytynyt vikaa.

Ei, olin vain tosi väsynyt. Aivosumu alkoi ja loppui selvästi ja kesti suunnilleen sen kuukauden. Mulla oli varmaan ferritiini ollut niin kauan pakkasen puolella, että olin ehtinyt jo tottua siihen. Mulla on koko elämäni ollut hb aika alhailen ja lastensaanti sitten varmasti vei sen ferritiinin niin alas.

Vierailija
82/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mikä mun ferritiiniarvo on nyt. Viimeksi, kun mitattiin, se oli ehkä 15. Vaihtelevatko viitearvot sairaanhoitopiireittäin? Meillä ala-arvo on 13. Mulla tais olla 6, kun ekan kerran mitattiin. Olen sen jälkeen syönyt rautaa ja saanut rautainfuusion kerran. En tosiaan tiedä, mikä arvo mahtaa tällä hetkellä olla, mutta ainakin oon paljon pirteämpi kuin pari vuotta sitten. Viimeksi, kun lääkärin kanssa keskustelin, hän sanoi, että kyllä ferritiinin olisi hyvä olla ainakin 30. Sinne on varmasti edelleen matkaa.

Mistä tiedät ferritiinin vaikka sitä ei ole mitattu? Ihmisten tuntemuksien perusteella ei voi määrittää ferritiiniä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.foibos.fi/338-2/

Tämäkin juttu on jo vuodelta 2018, ja siinä sanotaan että varasto on tyhjä jos on alla 30 ferritiini. Ja sanotaan paljon muutakin, mutta mitäpä sitä yleislääkärit ketään erikoislääkäriä kuuntelemaan...

Foibos klinikalta opin, että trombosyyttien nousu lähes yhtä hyvä mittari kuin ferritiini. Juu.. kysyin kerran tästä viitearvot yläpuolella olevasta tromboarvosta, ja lääkäri (endoronologi muistaakseni) sanoi: "se on sinun veren ominaisuus". Huh huh.

Mikä vtun endoronologi? Oletkko vajaamielinen vai muuten tyhmä. Ehkä tyhmälle ei vain kannattanut yrittää selittää tarkemmin. 

Pitäiskö sun hieman rauhoittua? Tää on vain kekustelupalsta, ei kannata itseään tuollaiseen raivoon vetää siitä, että joku tuntematon ihminen ei nyt ihan saa jotain sanaa kohdalleen.

Vierailija
84/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Semmonen juttu tuosta rautainfuusiosta, että kannattaa todella ensin yrittää nostaa ferritiiniä muulla keinoin. En ole ollenkaan varma, haluanko kokea rautainfuusiota toista kertaa. Mulle ei kukaan kertonut, että siitä voi tulla erilaisia oireita. Mulla oireet eivät alkaneet heti, mutta olin n. kuukauden aivan hirveässä aivosumussa enkä tiennyt, mistä on kyse. Vasta myöhemmin osasin yhdistää oireet rautainfuusioon.

Eikö aivosumu sinulla ollut sitten sen raudanpuutteen oire? Tuliko vasta infuusiosta?Itse olen ollut aivosumussa viime syksystä asti,kuten monet. Myös näköön on vaikuttanut sumuisen hämärtävästi, eikä silmistä löytynyt vikaa.

Lopeta viinan juonti ja päihteiden käyttö niin aivosumu menee pois. Ei raudanpuute tai matala ferritiini aiheuta mitään aivosumua. 

Vierailija
85/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidillä 78v ferritiini 6 ja hemog 118. Kuulemma hyvät arvot vaikka mitään ei jaksa tehdä ja koko ajan väsyttää:

Vierailija
86/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mikä mun ferritiiniarvo on nyt. Viimeksi, kun mitattiin, se oli ehkä 15. Vaihtelevatko viitearvot sairaanhoitopiireittäin? Meillä ala-arvo on 13. Mulla tais olla 6, kun ekan kerran mitattiin. Olen sen jälkeen syönyt rautaa ja saanut rautainfuusion kerran. En tosiaan tiedä, mikä arvo mahtaa tällä hetkellä olla, mutta ainakin oon paljon pirteämpi kuin pari vuotta sitten. Viimeksi, kun lääkärin kanssa keskustelin, hän sanoi, että kyllä ferritiinin olisi hyvä olla ainakin 30. Sinne on varmasti edelleen matkaa.

Mistä tiedät ferritiinin vaikka sitä ei ole mitattu? Ihmisten tuntemuksien perusteella ei voi määrittää ferritiiniä.

Enkös mä tuossa viestini alussa just sanonut, että en tiedä mikä se nyt on? Kerroin, mitä se oli, kun edellisen kerran mitattiin. En oikein usko, että se nyt tuossa vuodessa on kovin korkealle pompsahtanut, kun ei rautainfuusionkaan jälkeen kovin näyttäviä lukuja ollut n. 9 kk:n jälkeen.

Vierailija
87/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös ibd. Joistakin rautavalmisteista tuli pahoinvointia tai kovettivat vatsaa. Nestemäisiä voi käyttää lisänä, mutta eivät riitä nostamaan arvoja. Ilman ongelmia on meidän perheessä nostettu rauta-arvoja orionin valmistamalla ferrion merkkisellä rautavalmisteella. Olen tätä ottanut kuurina neljääkin tabua päivässä. Enemmän on enemmän myös raudansaannissa. Siksi otetaan joka päivä  ei joka toinen päivä. Tuo suositus perustui johonkin yksittäiseen tutkimukseen. Ylläpitoannoksena tai jos on mahan kanssa ongelmia, voi ottaa joka toinen päivä. Jakaa voi kahteen osaan vrk. Ottaa puolet yöllä herätessä niin ei ole mikään ruoka-aine häiritsemässä imeytymistä. Ferrionissa on c-vitamiini mukana tehostamassa imeytymistä.

Vierailija
88/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina ei ole muita vaihtoehtoja. Kaikki ei voi käyttää rautavalmisteita esim. Minä jolla haavainen paksusuoli ja Crohnin tauti. Olen käynyt useita kertoja infuusiossa ja ainoat oireet ovat olleet kovat jalkojen nivelkivut jotka kesti liki 6 viikkoa. Tästä kyllä lääkäri varoitti etukäteen sillä onhan se kropalle kova koettelemus kun liki nollista mennään sinne 600 arvojen tietämille, on selvää, että se jossain tuntuu. Onneksi arvot myös laskee suht nopeasti normaal

Rautainfuusio voi aiheutta myös vaarallisen anafylaktisen reaktion. Ei toki kovin usein mutta ei se ihan vaaraton lääke ole. On se myös kallis lääke ja joudutaan antamaan päiväsairaalassa tai terveyskeskuksessa eli maksaa jotain 1000 euroa kerta. 

Vierailija
89/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äidillä 78v ferritiini 6 ja hemog 118. Kuulemma hyvät arvot vaikka mitään ei jaksa tehdä ja koko ajan väsyttää:

Voi että kun hoidettaisiin kuntoon. Varmaan ollut koko ikänsä raudanpuutteinen.

Vierailija
90/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla hemoglobiini 130 ja eilen mitattu ferritiini 9. Oireita todellakin on. Levottomista jaloista lähtien, urheilla ei voi, happi ei riitä ja väsyttää. Todellakin rautalisää tarvitaan.

Vierailija
91/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, olin vain tosi väsynyt. Aivosumu alkoi ja loppui selvästi ja kesti suunnilleen sen kuukauden. Mulla oli varmaan ferritiini ollut niin kauan pakkasen

Usein oireet ferritiinin noustessa ensin pahenevat ja alkavat sitten kadota.

Vierailija
92/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsehän olen enemmän tuon arvo ylpön ohjeiden kannattaja. Meillä käytetään punaista laktoosillista maitoa. D-vitamiini ja muutkin vaatii rasvaa imeytyäkseen. Olen antanut teineillekin 30-70mikrogrammaa d-vitamiinia talvella. Itse ottanut 100. D- oli itsellä alle alarajan. Kerran on mitattu.

Rauta vaatii C-vitamiinia imeytyäkseen ja maito estää imeytymistä. NIin että älä juo maitoa tai ota kalsiumtabletteja samaan aikaan rautatabletin kanssa. Voi olla että monet tietävät tämän mutta eivät kaikk.

Vierailija
93/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla myös ibd. Joistakin rautavalmisteista tuli pahoinvointia tai kovettivat vatsaa. Nestemäisiä voi käyttää lisänä, mutta eivät riitä nostamaan arvoja. Ilman ongelmia on meidän perheessä nostettu rauta-arvoja orionin valmistamalla ferrion merkkisellä rautavalmisteella. Olen tätä ottanut kuurina neljääkin tabua päivässä. Enemmän on enemmän myös raudansaannissa. Siksi otetaan joka päivä  ei joka toinen päivä. Tuo suositus perustui johonkin yksittäiseen tutkimukseen. Ylläpitoannoksena tai jos on mahan kanssa ongelmia, voi ottaa joka toinen päivä. Jakaa voi kahteen osaan vrk. Ottaa puolet yöllä herätessä niin ei ole mikään ruoka-aine häiritsemässä imeytymistä. Ferrionissa on c-vitamiini mukana tehostamassa imeytymistä.

En kyllä ymmärrä miksi ihmiset eivät yksinkertaisesti syö lihaa ja maksaa tai verilettuja joissa on rautaa pilvin pimein. On keinotekoista yrittää hoitaa puutteellista ruokavaliota pillereillä.

Vierailija
94/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla hemoglobiini 130 ja eilen mitattu ferritiini 9. Oireita todellakin on. Levottomista jaloista lähtien, urheilla ei voi, happi ei riitä ja väsyttää. Todellakin rautalisää tarvitaan.

Varaudu vuoteen-kahteen sen jälkeen kun olet löytänyt sopivan rautavalmisteen. Mikään yksittäinen kuuri ei riitä. 

Vierailija
95/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä miksi ihmiset eivät yksinkertaisesti syö lihaa ja maksaa tai verilettuja joissa on rautaa pilvin pimein. On keinotekoista

En ole tuo, jonka viestiä lainasit, mutta mä yritin tuolla keinolla eikä ferritiini noussut.

Vierailija
96/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa iässä saa olla jo vähän väsynyt mutta toki syytä voi yrittää etsiä. Aina ei syy löydy vaikka kuinka perusteellisesti tutkittaisiin.

Vierailija
97/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on koko ikänsä ollut raudanpuute niin luulisi että olisi tullut anemia kun rautaa tarvitaan hemoglobiinin valmistuksessa.

Vierailija
98/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä miksi ihmiset eivät yksinkertaisesti syö lihaa ja maksaa tai verilettuja joissa on rautaa pilvin pimein. On keinotekoista

Olin kasvissyöjä 15 vuotta kunnes tulin raskaaksi. Ei mene alas veri eikä maksa. Itkin, yökin ja nielin kokonaisia verilättyjä raskaana ollessa. Melkoisen määrän saa syödä jos aikoo ruualla arvoja nostaa. Harkitsin kyllä veren juomista pullosta aivan tosissani.

Vierailija
99/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on koko ikänsä ollut raudanpuute niin luulisi että olisi tullut anemia kun rautaa tarvitaan hemoglobiinin valmistuksessa.

Ei välttämättä. Itselläkin ollut hb 168 ja ferritiini alle 7. Olen nainen ja lääkäri sanoi että ei ole koskaan nähnyt naisella näin korkeaa hb. Kun alkaa tankata rautaa hb nousee ensin ja asettuu sitten omalle luontaiselle tasolleen ja ferritiini alkaa nousta vasta jälkeenpäin. Hb ei siis nouse määräänsä enempää. Itsellä nykyään hb 155 ja ferritiini 70. Rautaa tankattu ensin 3 vuotta eikä ferritiini noussut kuin max.30. Kierukan asennuksen jälkeen nousi vuodessa 57 ja kohti 100 mennään ehkä sen ensimmäistä kertaa elämässäni saavutan kun täytän 50.

Vierailija
100/122 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa iässä saa olla jo vähän väsynyt mutta toki syytä voi yrittää etsiä. Aina ei syy löydy vaikka kuinka perusteellisesti tutkittaisiin.

Syy löytyi jo. Veriarvot huonot.