Hormonikierukan aiheuttamat ongelmat - gynekologi väittää että ei voi johtua siitä
Otin hormonikierukan 6 kuukautta sitten. Sen jälkeen mielialat on ailahdelleet, halut on kadonnut, org4smi on 20 % siitä mitä se oli ennen, olen lihonut ja hiukset lähtee päästä. Vaikutus on muka paikallinen.
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä päinvastainen kokemus. Menkat loppui ja menkkakivut. Ihana olla ilman menkkoja.
Luonnotonta. Kuukautiset on osa hedelmällistä naiseutta.
Nykyisin näihin vaivoihin saa apua, eli hyvä kehitys. Sinulla ei menkkoja ole tainnut ollakaan joten pysy hiljaa.
Mene sitten toiseen ketjuun kitisemään äläkä tähän missä ehkäisystä puhutaan.
Minulla on kuukautiset ja olen niistä ylpeä. Kannatan luonnollisia naisen syklejä ja kiertotietoisuutta
Minulla tuli rinnat ihan älyttömän kipeeksi ja pingoittuneeksi ja kuppikoko kasvoi, mutta ei voinut johtua hormonikierukasta. Jännä, että oireet loppui heti kun kierukka poistettiin.
Hormonikierukka on meikäläiselle ollut parasta mitä ikinä keksitty.
Mutta jos se kovin on hankala ap:n käyttää, niin mene ja otatuta se pois, Problem solved.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatuskin kammottaa, vierasesine kehossa.
Jota ei saa edes helpolla pois...
Tk-lekri osaa sen nyppäistä sieltä pois jos on vaivaa.
Myös itselleni hormonikierukka (samoin kuin e-pillerit) aiheuttivat orgasmiongelmia, käytännössä en lauennut ikinä. Sen lisäksi oli muitakin ongelmia ja päätin, että itselleni ei tule enää hormonaalista ehkäisyä. Kun ei sovi, ei sovi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lähes kaikki ehkäisyvalmisteet aiheuttaa haluttomuutta?
Just tämä😠, kun ei ole haluja, ei rakastelua, ei tarvitse ehkäisyäkään... kierre on valmis-> kun jättää ehkäisyn, halut palaa, raskautumisen mahdollisuus...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä päinvastainen kokemus. Menkat loppui ja menkkakivut. Ihana olla ilman menkkoja.
Nykyisin näihin vaivoihin saa apua, eli hyvä kehitys. Sinulla ei menkkoja ole tainnut ollakaan joten pysy hiljaa.
Minulla on kuukautiset ja olen niistä ylpeä. Kannatan luonnollisia naisen syklejä ja kiertotietoisuutta
Saat sinä niistä ylpeä olla, mutta itse nautin elämästäni kun ei tarvitse pelätä lähes koko kehon läpi kulkevia ihan kauheita kipuja ja runsasta vuotoa kaikkine löllykköineen mitä tuli ja paljon.
Vierailija kirjoitti:
Siitähän se johtuu, noi haittavaikutukset voi mennä ohi ajan kanssa. Yksityinen kyllä sen poiston tekee samantien mutta julkisella sitä ei saa sitte millään. Itse odotin vuoden että oireet helpottavat.
Kyllä se julkisellakin poistetaan vaikka heti kun potilas niin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoet vain tuota samaa mantraa. Et ole edes nainen.
Tuo on muuten jännä juttu, miten hormonikierukan haittoja vähätellään ja sitä tyrkytetään ja kuparikierukan liioitellaan siinä määrin, että niitä asennetaan vain pitkin hampain. Vaikka kierukan poistaminen ei ole kummoinen temppu, mikäli siitä pahoja oireita tulee.
Sain hormonikierukasta karmean aknen, johon ei auttanut mikään ja joka lopulta hoidettiin isotretinoiinikuurilla. En tietenkään voi varmaksi sanoa, mutta yhteys oli aika selkeä. Ihoni on ollut aina kuiva ja atooppinen, finnejä ei ole ollut koskaan. Pari kuukautta hormonikierukan asentamisen jälkeen, 30 vuotiaana iho alkoi pikkuhiljaa mennä huonompaan ja huonompaan kuntoon. Vaihdoin kierukan kuparikierukkaan, iho parani hieman, mutta ei todellakaan täysin. Isotretinoiini paransi loput.
No, tuli aika kuparikierukan uusimiseen. Soitin ehkäisyneuvolaan ja he alkoivat tuputtaa hormonikierukkaa, vaikka kerroin, että nykyisen kuparikierukan kanssa ei ole ollut MITÄÄN ongelmaa ja että hormonikierukkaa en enää voi tuon aknekokemuksen jälkeen ottaa. Tuntui ihan uskomattomalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tämä😠, kun ei ole haluja, ei rakastelua, ei tarvitse ehkäisyäkään... kierre on valmis-> kun jättää ehkäisyn, halut palaa, raskautumisen mahdollisuus...
Apua, olenko minä jotenkin outo kun minun haluihin ei esim minipillerit vaikuttaneet? Haluja on ja välillä aika paljonkin..
MInulla tuli puolen vuoden akne, rinnan vuotoa ja nyt muutamaa vuotta myöhemmin on rintasyöpä. Olen nelikymppinen. Kannattaa ehdottomasti tutkituttaa tuo vuoto ja käydä säännöllisesti mammografiassa. Menin hakemaan kuparikierukkaa mutta lääkäri sai puhuttua minut ottamaan Mirenan, jota tulen katumaan aina.
Musta sun kannattaa poistaa kierukka ja katosa, että auttaako. Kyllä lääkäri sen pyynnöstä poistaa.
Mulle kierukka on ollut hyvä vaihtoehto. Kuukautiskivut ovat enää murto-osa aikaisemmasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua, olenko minä jotenkin outo kun minun haluihin ei esim minipillerit vaikuttaneet? Haluja on ja välillä aika paljonkin..
et ole. Täällä netissä vain ovat ääneekkämpinä juuri ne, joille on tullut ongelmia milloin mistäkin
Vierailija kirjoitti:
MInulla tuli puolen vuoden akne, rinnan vuotoa ja nyt muutamaa vuotta myöhemmin on rintasyöpä. Olen nelikymppinen. Kannattaa ehdottomasti tutkituttaa tuo vuoto ja käydä säännöllisesti mammografiassa. Menin hakemaan kuparikierukkaa mutta lääkäri sai puhuttua minut ottamaan Mirenan, jota tulen katumaan aina.
ennen kierukan asennusta tulisi kysyä onko suvussa ollut rintasyöpää. jos on ollut, niin sitten lääkärin pitää arvioida riski.
minulla lähisuvussa eikä kauemmasskaan suvussa tietäävästi kellään ei ole ollut rintasyöpää, joten hormonikierukan tuoma pieni rintasyövän lisääntymisriski oli kohdallani melkein olematon. kun sitten maaginen 50 oli tulossa täyteen vuoden päästä, niin gyne totesi, että riittää oikeastaan, jos lupaat käydä seulonnassa sitten vuoden päästä
minusta sinun ei pitäisi poistattaa kierukkaa vielä, vaan käydä keskustelu uudelleen lääkärisi kanssa, tai kysyä toisen lääkärin mielipidettä. Voi olla, että olet niitä harvoja, joilla aloitusoireet kestävät hiukan yli 6 kk. keskustele toisen lääkärin kanssa etenkin jos tuntuu että nykyinen ei ihan ymmärrä sinua eikä osaa tuoda asiaa esille tavalla, jolla sinä ymmärtäisit häntä. ei ne lääkärit pakolla ketään ala mitään kierukoita pitämään sisällään, heillä vain on enemmän tietoa siitä miten muilla potilailla on mennyt ja miten pitkään muiden on pitänyt sietää aloitusoireita ja varmaan neuvovat sen tiedon nojalla.
Vierailija kirjoitti:
Mikä olisikaan tehokkaun ehkäisy kuin haluttomuus?
Siskoni kaverillakin kierukasta huonoja kokemuksia. Painoa tuli lyhyessä ajassa 10kg.
Kirjoitin, että pääsäännöllinen vaikutus kohdistuu kohtuun ja (sen) limakalvoon. En siis kirjoittanut ettei se vaikuta muuhun kehoon lainkaan. Kohdussakin on verenkiertoa ja tottakai sitä kautta hormonikierukan hormoneja siirtyy myös muualle kehoon, mutta vaikutus on paljon pienempi kuin vaikkapa hormoneja sisältävillä pillereillä.