Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hormonikierukan aiheuttamat ongelmat - gynekologi väittää että ei voi johtua siitä

Vierailija
20.06.2024 |

Otin hormonikierukan 6 kuukautta sitten. Sen jälkeen mielialat on ailahdelleet, halut on kadonnut, org4smi on 20 % siitä mitä se oli ennen, olen lihonut ja hiukset lähtee päästä. Vaikutus on muka paikallinen.

Kommentit (156)

Vierailija
41/156 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatuskin kammottaa, vierasesine kehossa.

Siksi ois hyvä että ois synnyttänyt, jolloin kohtu on sopeutuvaisempi.

Vierailija
42/156 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi ois hyvä että ois synnyttänyt, jolloin kohtu on sopeutuvaisempi.

No olen synnyttänyt. Helvetillistä kipua se. Ei kiitos kierukoita minulle. Mies saa mun puolesta katkoa piuhat, minuun ei vierasesineitä tungeta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/156 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle yritettiin tyrkyttää kierukkaa melkein puoliväkisin kun hain apua runsaisiin ja erittäin kivuliaisiin kuukautisiin (olivat vielä hyvin epäsäännölliset, en koskaan voinut laskea päiviä). Onnekseni sain puhuttua itselleni minipillerit, en olisi uskaltanut kokeilla kierukkaa kun olen lukenut niin paljon kauhutarinoita niistä.. 

Valtaosa täälläkin kehuu miten vaivaton hormonikierukka on. 

Joillekin varmasti toimii, samoin myös jollekin toimii yhdistelmäpillerit tai minipillerit tai sitten se implantti, jollekin ei taas toimi mikään noista.

Vierailija
44/156 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitähän se johtuu, noi haittavaikutukset voi mennä ohi ajan kanssa. Yksityinen kyllä sen poiston tekee samantien mutta julkisella sitä ei saa sitte millään. Itse odotin vuoden että oireet helpottavat. 

Vierailija
45/156 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ottanut kierukan lääkärin "määräyksestä"? Minua yritettiin oikein painostaa ottamaan se, ja viimeisellä kerralla lääkäri oli oikein pilkallinen, kun kysyi, että noooh, jokos se rouva ottaisi kierukan? Täräytin painokkaasti, että en ota. Miksi et? Koska. Minä. En. Halua! Ymmärsi tuo vihdoin lopettaa. Eivät ne lääkäritkään ihan kaikesta tiedä. Ainoastaan yksi kohtaamani lääkäri on suoraan sanonut, että tämä on minun osaamisalueeni ulkopuolella, mutta ei hätää, voin aina konsultoida.

Vierailija
46/156 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lueppa pakkausselosteesta mahdolliset haitat. Hormonikierukan vaikutus ei ole pelkästään paikallinen. Lääkäri ei tiedä mistä puhuu jos niin väittää. Monelle tulee aknea, mielialaoireita, painon ja vaginaeritteen muutoksia sun muuta vaivaa..

Vierailija
47/156 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lääkärit myönnä mitään. Samaa se on esimerkiksi mielialalääkkeiden kanssa. 

Kyllä. N. 50% kieltää haittavaikutukset täysin ja mitöivät potilaan kokemuksen. 

tuossa kannattaa muistaa se, että lääkärikään ei voi tietää johtuuko potilaan kokema oire kierukasta vai johtuuko jostain muusta syystä. Ehkä jotkut lääkärit ovat liian rutinoituneita jo töissään ja tottuneet, että kierukan asentamisen jälkeen poitlas alkaa kuulostella kehoaan tarkemmin ja siksi voi tulla tunne, että tätä oiretta ei ennen olut ja nyt se on, joten kierukasta se johtuu ja siksi jotkut helpommin sanovat, että ei johdu kierukasta.

muistanko väärin, mutta eikös nykyisin potilas voi itsekin ilmoittaa epäilemästään haittavaikutuksesta. jollain sivulla on siihen lomake.

itsellä hyvä gyne, joka kertoi, että kannattaa varautua siihen, että seuraavat puoli vuotta voi tulla ihan millaisia oireita vain, koska kierukan sisältämät hormonit sekoittavat omaa homronikiertoa ja keholla menee aikaa tottua siihen. Siten sitten asennoiduin. varmaan ensimmäiset neljä kuukautta oli kuin jatkuvaa pms:ää (ei tosin mielialat heilahdelleet, utta rinnat turvonneet ja kerran tuli jotain vuotoakin nännistä, alapäätä kutitti, limakalvoissa oli muutoksia ja sellaista), mutta sitten se asettui.

ikävä kyllä oma kierukkani ei pysynyt sisällä vuottakaan, kun kohtu supisteli sen itsenäisesti ulos. Nyt olen menossa leikkaukseen, jossa myooma poistetaan ja sitten ehkä kokeillaan kierukkaa uudestaan.

muutoin kyllä tykkäsin kierukasta ja oli upeaa elää koko ajan niukentuvien vuotojen kanssa.

nyt joudun syömään tabletteina hormoneja, kun pitää niitä vuotoja hillitä ja näissä sitten sivuvaikutuksia onkin. 

Vierailija
48/156 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä heti poistamaan kierrukka ap.

Se ei ole hyväksi sinulle

Vierailija
49/156 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei enää ikinä kierukkaa

Vierailija
50/156 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muusta en tiedä, mutta multa lääkäri kielsi kierukan ja minipillerit kun oli jo ennestään hiustenlähtöä

Vierailija
51/156 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

on aloitusoireet, jotka on tiedossa ja jokainen lääkäri tietää ne ja potilaidenkin tulisi olla niistä tietoinen ja ymmärtää, että aloitusoireita tulee: tietenkin; sinun kehoosi laitetaan hormonia erittävä laite, tottakai se sekoittaa oman kuukautiskierron ja tottakai siitä tulee vaikutuksia.

haittavaikutukset varmaan kirjataan sitten sen maagisen puolen vuoden kuluttua, kun nuo aloitusoireet (jotka siis kuuluvat asiaan) on saatu suljettua pois. Näin olen joskus ymmärtänyt. en ole lääkäri, en väitä, että olen oikeassa.

Minullakin kierukka tuli itsestään ulos ja sille sitten vielä oikein etsittiin syytäkin, että miksi. Gyne ilmeisesti teki siitä ilmoituksen, koska taitavat jossain kerätä tietoa meistäkin potilaista, joilla kierukka tulee itsestään ulos.

Vierailija
52/156 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin painostettiin 43 vuotiaana ottamaan kierukka, kun menin gynelle esivaihdevuosiepäilyjen ja runsastuneiden kivuliaiden kuukautisten kanssa. Ultraamalla selvisi, että toinen munasarja on jo sammunut ja siellä näkyy jokin muodostuma, joka piti peräti käydä keskussairaalassa tarkistuttamassa, mutta "sitten heti kyllä sen jälkeen tulet hakemaan sen kierukan". Kieltäydyin, koska en ole synnyttänyt alakautta enkä ole halunnut muutakaan hormonaalista ehkäisyä sitten lasten teon, eli liki 20 vuotta sitten. Lääkäri suuttui. Jouduin vielä palaamaan hänen vastaanotolleen kystan selvittelyn kontrolliin, mutta sain silloinkin niin huonoa palvelua, että en mene enää takaisin.

En saanut apua esivaihdevuosioireisiin, en edes verikokeeseen päässyt. Ainoaksi syyksi keksin sen, etten tosiaan suostunut kierukan laittoon, joka olisi lääkärin mielestä ollut ainoa vastaus ongelmiini. Ihmettelin tätä kovasti, kunnes googlasin: ko. lääkäri on kyseisen kierukan takana ja saa taatusti myös provikat jokaisesta asennuksesta. Eipä ihme, ettei haittoja huomioida tai muita vaihtoehtoja mietitä.

Vierailija
53/156 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minuakin painostettiin 43 vuotiaana ottamaan kierukka, kun menin gynelle esivaihdevuosiepäilyjen ja runsastuneiden kivuliaiden kuukautisten kanssa. Ultraamalla selvisi, että toinen munasarja on jo sammunut ja siellä näkyy jokin muodostuma, joka piti peräti käydä keskussairaalassa tarkistuttamassa, mutta "sitten heti kyllä sen jälkeen tulet hakemaan sen kierukan". Kieltäydyin, koska en ole synnyttänyt alakautta enkä ole halunnut muutakaan hormonaalista ehkäisyä sitten lasten teon, eli liki 20 vuotta sitten. Lääkäri suuttui. Jouduin vielä palaamaan hänen vastaanotolleen kystan selvittelyn kontrolliin, mutta sain silloinkin niin huonoa palvelua, että en mene enää takaisin.

En saanut apua esivaihdevuosioireisiin, en edes verikokeeseen päässyt. Ainoaksi syyksi keksin sen, etten tosiaan suostunut kierukan laittoon, joka olisi lääkärin mielestä ollut ainoa vastaus ongelmiini. Ihmettelin tätä kovasti, kunnes googlasin: ko. lääkäri on kyseisen kieru

Esivaihdevuosia ei selvitetä hormonitestillä. Varaat ajan yleislääkärille, ajanvaraushenkilölle ilmoitat, että haluat ajan vaihdevuosioireiden vuoksi. Pyydät, ettet joudu kyseiselle lääkärille.

Vierailija
54/156 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä päinvastainen kokemus. Menkat loppui ja menkkakivut. Ihana olla ilman menkkoja.

Luonnotonta. Kuukautiset on osa hedelmällistä naiseutta. 

Nykyisin näihin vaivoihin saa apua, eli hyvä kehitys. Sinulla ei menkkoja ole tainnut ollakaan joten pysy hiljaa.

Minulla on kuukautiset ja olen niistä ylpeä. Kannatan luonnollisia naisen syklejä ja kiertotietoisuutta

Katsotaan kunnioitatko sitten senkin jälkeen, jos ikääntyessäsi kuukautisesi runsastuvat niin, ettet enää jaksa liian runsaan vuodon vuoksi tehdä muuta kuin maata sängyssä ja vapista. Silloin voi alkaa mieli muuttua ja lääkkeetkin alkaa tuntua hyvältä vaihtoehdolta.

Vierailija
55/156 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle yritettiin tyrkyttää kierukkaa melkein puoliväkisin kun hain apua runsaisiin ja erittäin kivuliaisiin kuukautisiin (olivat vielä hyvin epäsäännölliset, en koskaan voinut laskea päiviä). Onnekseni sain puhuttua itselleni minipillerit, en olisi uskaltanut kokeilla kierukkaa kun olen lukenut niin paljon kauhutarinoita niistä.. 

kierukan hyvä puoli on siinä, että pääsäännöllinen vaikutus kohdistuu vain kohtuun ja limaklavoon. Minipillerit sitten vaikuttavat koko kehoon.

Vierailija
56/156 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jota ei saa edes helpolla pois...

Muutama nykäys niin on pois. Ei vaan voi itse ottaa.

jotkut ovat ottaneet itsekin pois.

Vierailija
57/156 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kapseli, ja valitin gynelle sen vaikutuksista mielialaan, libidoon jne. Sanoi että vaihda ehkäisykierukkaan, kun siinä ie tutkitusti ole noita ongelmia.

Nyt kun olen googletellut, niin molemmissa on sama vaikuttava hormoni, ja ihan samat oireet. Miksi ne tyrkyttää sitä väittäen että kaikki mun sanomat ongelmat poistuu.. 

Vierailija
58/156 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mullekin lääkäri sanoi, että hirveät pms-oireet ja limakalvojen kuivuus eivät voi johtua kierukasta. Kumma kyllä ne alkoivat kierukan laittamisen jälkeen ja loppuivat kun kierukka poistettiin..

Mullakin alkoi hirveä pms. Raivo, masennus ekaa kertaa elämässä kierukan myötä

Mulla näitä oireita siis ollut aina ja siks suositeltiin kierukan laittoa, kun siinä hormoonipitoisuus on niin suuri ja on toiminut, mielialaoireet on tasaantunut paljon. Mutta siis mun mielestä tälläinen kierukka ei pitäisi olla ensimmäinen ehkäisy mitä ehdotetaan, koska tunnetusti siinä on paljon haittoja. Vielä joku aika sitten tätä ei edes saanut jos ei ollut synnyttänyt, nykyään taidetaan jopa tyrkyttää lähes kaikille naisille.

On väärin sanottu, että "tunnetusi siinä on paljon haittoja", kun osalle naisista ei tule minkäänlaisia oireita hormonkierukasta (jos aloitusoireet jätetään laskuista pois) ja iso joukko naisia on pitänyt hormonikierukkaa itselleen sopivana ja kokeneet, että kuukautiskiertoon liittyvät vaivat ovat jääneet pois tai helpottuneet huomattavasti.

on parempi siis sanoa, että "kaikille naisille hormonikierukka ei sovi"

Vierailija
59/156 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kierukan hyvä puoli on siinä, että pääsäännöllinen vaikutus kohdistuu vain kohtuun ja limaklavoon. Minipillerit sitten vaikuttavat koko kehoon.

Eikö kierukkakin voi vaikuttaa kehoon muutenkin, eikä vain paikallisesti? Täällä oli kommentti siitä.

Itselläni minipillereiden aloitus oli kyllä hankala, jatkuvaa vuotoa 2-3kk ja valtavat kivut mihin ei 1g Panadoli edes auttanut (kuulin että tuo on yksi niistä ikävimmistä aloitusoireista joillakin, ei kauhean yleinen?) mutta kunhan vain keho tottui ja tasaantui, olen voinut paljon paremmin. Voin elää paljon vapaammin, ilman pelkoja että milloin alkaa megalomaaniset vuodot yks kaks yllättäen ja kivut iskee lähes koko kehoon. Mielialamuutokset tasaantuivat myös, en ole PMS hirviö.

Vierailija
60/156 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo hormonikierukan paikallinen vaikutus on suurin kusetus ikinä. Se tarkoittaa, että itse EHKÄISYVAIKUTUS on paikallinen. Hormonin ei siis tarvitse ehkäisyvaikutuksen saavuttamiseksi päätyä verenkiertoon saakka.

Sitä kuitenkin sinne päätyy ja se aiheuttaa joillain ihmisillä sivuvaikutuksia kuten päänsärkyä, ihon rasvoittumista, aknea, hiustenlähtöä, melkeinpä mitä vain. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi