Hormonikierukan aiheuttamat ongelmat - gynekologi väittää että ei voi johtua siitä
Otin hormonikierukan 6 kuukautta sitten. Sen jälkeen mielialat on ailahdelleet, halut on kadonnut, org4smi on 20 % siitä mitä se oli ennen, olen lihonut ja hiukset lähtee päästä. Vaikutus on muka paikallinen.
Kommentit (156)
Gynekologi väitti 80-luvulla ettei Marvelonissa tai Mercilonissa ole mielialavaikutuksia. Lopetin e-pillereiden syönnin ja palauduin taas omaksi itsekseni.
Vierailija kirjoitti:
Lääkehaittoja koskevat säännökset sanovat seuraavaa:
Lääkäri ei saa kommentoida millään tavoin sitä, ovatko potilaan havaitsemat ja ilmoittamat oireet lääkkeen aiheuttamia vai eivät. Hänen täytyy kiltisti kirjata ne muistiin ja tehdä asianomaisille viranomaisille ilmoitus mahdollisesta lääkehaitasta.Mutta se on sellainen paperisotaruljanssi, että vähintään puoli tuntia menee siihen, vaikka ko. ilmoitettu haitta olisi helposti kuvailtavissa ja muutkin potilasta koskevat tiedot helposti käsillä. Tämä on luultavasti kaikkein tärkein syy siihen, että lääkärit melko jatkuvasti ja rutiininomaisesti tässä asiassa toimivat säännösten vastaisesti.
Tiedän tämän, koska olen itse muun kuin lääkärityön yhteydessä käynyt noin 20 kertaa läpi lääkehaittojen ilmoittamista koskevan koulutuksen tällä vuosituhannella. (Näin monta kertaa sen vuoksi, että joka lääkefirman on koulutettava pauttiarallaa kerran vuodes
Kiitos sinulle, kuka oletkaan! Minullakin on aikanaan jäänyt varmasti haittailmoitus tekemättä, koska lääkärin mukaan iho-ongelmani (halkeiluun saakka johtava kuivuminen) eivät ehkäisystä voineet johtua, vaikka alkoivat sen jälkeen ja muuten loppuivat lähes heti lopettamiseen.
Nyt olen vaihdon jälkeen onneksi todella onnellinen hormoniehkäisyn käyttäjä, mutta pitäisihän nuo mahdolliset haitat tuoda esiin rehellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkehaittoja koskevat säännökset sanovat seuraavaa:
Lääkäri ei saa kommentoida millään tavoin sitä, ovatko potilaan havaitsemat ja ilmoittamat oireet lääkkeen aiheuttamia vai eivät. Hänen täytyy kiltisti kirjata ne muistiin ja tehdä asianomaisille viranomaisille ilmoitus mahdollisesta lääkehaitasta.Mutta se on sellainen paperisotaruljanssi, että vähintään puoli tuntia menee siihen, vaikka ko. ilmoitettu haitta olisi helposti kuvailtavissa ja muutkin potilasta koskevat tiedot helposti käsillä. Tämä on luultavasti kaikkein tärkein syy siihen, että lääkärit melko jatkuvasti ja rutiininomaisesti tässä asiassa toimivat säännösten vastaisesti.
Tiedän tämän, koska olen itse muun kuin lääkärityön yhteydessä käynyt noin 20 kertaa läpi lääkehaittojen ilmoittamista koskevan koulutuksen tällä vuosituhannella. (Näin monta kertaa sen vuoksi, että joka lää
haittailmoituksen tekeminen ei merkitse suoraa yhteyttä käytettyyn lääkkeeseen. Se kertoo vain siitä, että potilaalla on ollut tietynlaisia oireita samaan aikaan, kun on lääkettä käyttänyt. Haittailmoituksen tekeminen on kuitenkin hyödyksi sikäli, että jos tilastollisesti liian monella lääkettä käyttävällä potilaalla on ollut samaa oiretta, niin parhassa (tai pahimmassa (vähän riippuu mistä tarkastellaan) tapauksessa huomataan lääkkeellä joku sellainen haittavaikutus, joka pitää ottaa huomioon lääkettä määrätessä
nyt esimerkiksi juuri muutama päivä sitten oli jossain mediassa uutinen, että litalgin lääkkeltä on perutettu myyntilupa. Siinä on todettu vakavia haittavaikutuksia
Todellakin voi johtua. Minulla oli myös hormonikierukka vuoden mutta jouduin ottamaan sen pois kun olin koko ajan kuin perseelle ammuttu. Muuten olisin halunnut sen pitää kun menkatkin jäi pois kokonaan.
Minulle asennettiin kierukka anemian hoitoon melkein nelikymppisenä. Lapsia ei ole. Pidin 2 vuotta sinnikkäästi ja oli vain ongelmia, valitettavasti. Sain hirveän aknen (jäi arpia naamaan), orgasmit katosivat lähes kokonaan, seksuaalinen halu hävisi, lihoin, liiallista karvankasvua tuli ympäri kehoa, lihoin erityisesti alavatsasta, järkyttävät kivut 24/7 kun kohtu ei suostunut hyväksymään kierukkaa, jatkuva ripuli, jatkuva paha närästys ja refluksi, migreenit lisääntyivät, hirveä hien haju niin että piti vaihtaa 2€ markettidödö 20€ tehodeoon, kuukautiset olivat epäsäännölliset ja pahimmillaan vuosin 4 viikkoa putkeen, tavallisesti 14 päivää... PMS oireitakaan ei helpottanut kierukka.
Ensimmäinen kierukka oli tulossa ulos ja jäänyt poikittain kohdunkanavaan, seuraava kierukka kesti 3kk kunnes tuli ulos lähes kokonaan veriklimppiin muumioituneena.
Nyt olen täällä lääkäreiden palloteltavana anemian takia, kun mikään hormonaalinen ehkäisy ei käy, kohdunpoistoa ei suositella(!), mikään markkinoilla oleva rautavalmista ei sovi keholle (on testattu kaikki, IHAN KAIKKI), rautainfuusiota ei saa vaikka rauta on 8 ja nukun kaiken vapaa-ajan enkä jaksa harrastaa liikuntaa...
Kaikilla kierukan ottaneilla ystävillä kaikki on sujunut hyvin ja kierukka sopii ongelmitta.
Lääkärit aina sanoo "ettei voi johtua siitä ja siitä..". En tajua miksi asenne on tuo, kun aivan varmasti monessa tapauksessa potilas on oikeassa. Monikohan gynekologi on itse pillerien ja kierukoiden käyttäjä? Omakohtainen kokemus voisi avata silmät lääkäreilläkin. Mulle väitettiin että kohdunpoisto ei vaikuta seksielämään mitenkään mutta kyllä se vaan vaikuttaa. Monikohan on itse käynyt poistossa... Sanoisivat suoraan, että kaikenlaisia vaikutuksia voi tulla ja että ne ovat yksilökohtaisia.
Haittoja on paljon ulkomaillakin... Iud lawsuit googlesta löytyy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatuskin kammottaa, vierasesine kehossa.
Jota ei saa edes helpolla pois...
Mä aloitin aikanaan ehkäisyn kun alettiin seurustella miehen kanssa.
Kokeilin pillereitä ja rengasta, eivät sopineet. Lopulta laitettiin kierukka.
Muutuin ihan raivohulluksi, lopulta sain tarpeekseni ja pyysin miestä ottamaan sen pois. N. 5 min siinä meni ja kierukka oli poissa minusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutuin ihan raivohulluksi, lopulta sain tarpeekseni ja pyysin miestä ottamaan sen pois. N. 5 min siinä meni ja kierukka oli poissa minusta.
Miten mies otti sen sinulta pois.?
Yllättäen lääkemyyjä yrittää väittää etteivät vaikutukset johdu lääkkeestä. Koskahan suomalaiset oppisivat, että lääketeollisuus on BISNES eikä mikään raamattu2. Diagnooseja, lääkkeitä, tuotteita ja palveluja TEHTAILLAAN, jotta saadaan rahat ja terveys. Lääketeollisuuden aiheuttamiin terveysongelmiin tietysti myydään: lisää lääkkeitä. Haloo onko valoo
En ole lääkäri (!) mutta väite kierukan paikallisesta vaikutuksesta on kyllä erikoinen. Itse kuulin saman väitteen gyneltä ja jäin miettimään että entä verenkierto? Sehän ei oo mitenkään paikallinen ominaisuus vaan kuljettaa ne hormonit koko kroppaan.
Itse tulin ihan sekopäiseksi Mirenasta ja tein lääkehaittailmoituksen Fimeaan kun lääkäri ei sitä kuitenkaan olisi tehnyt. Miten uskottavana pidätte sitä että sekä pcos että endoon hoito on hormonaalinen ehkäisy? Vaikka sairaudet on aivan erilaiset niin silti sama hoito toimii molempiin? Itsellä molemmat, lucky me, mikään hormonaalinen ehkäisy ei ole sopinut vaikka olen kokeillut kaiken mutta onneksi nyt yli 40v oireet on jo helpottaneet paljon. Myoinositoli oli itselle toimiva, enää en ota sitäkään.
Gyne puhuu soopaa. Todellakin vaikuttaa mielialaan. On omaa kokemusta ja kavereiden jotka on poistaneet suosituksestani hormonikierukkansa koska ovat olleet masentuneita, ahdistuneita ja raivostuneita sen asettamisen jälkeen ilman mitään järkevää syytä. Pitää muistaa se, että naisia ei tutkita lääketieteessä oikeasti vieläkään juuri mitenkään. Nämä on gynejen mutuja ilman mitään totuuspohjaa etteikö vaikuttaisi. Lähinnä kertoo siitä että eivät ymmärrä naisen hormonitoiminnasta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lähes kaikki ehkäisyvalmisteet aiheuttaa haluttomuutta?
Just tämä😠, kun ei ole haluja, ei rakastelua, ei tarvitse ehkäisyäkään... kierre on valmis-> kun jättää ehkäisyn, halut palaa, raskautumisen mahdollisuus...
Apua, olenko minä jotenkin outo kun minun haluihin ei esim minipillerit vaikuttaneet? Haluja on ja välillä aika paljonkin..
et ole. Täällä netissä vain ovat ääneekkämpinä juuri ne, joille on tullut ongelmia milloin mistäkin
Ehkäpä, heti kun kehoni tasaantui noiden pillereiden myötä ja vuodot loppui, minun halut "räjähtivät käsiin". Ainoa lääkkeellinen asia mikä haluihin on vaikuttanut hetkellisesti on sertralin kun annosta nostettiin ja ovat tulleet muutaman päivän päästä takaisin.
Elämässäni on yksi asia, mitä vähän kadun, ja se on, etten ottanut hormonikierukkaa, kun lapset oli tehty. Elämänlaatu parani niin paljon, kun lopulta anemian takia kierukan otin, ettei tosikaan. En edes halua ajatella, mitä elämäni olisi ilman tätä nyt viisi vuotta myöhemmin.
Esim palkkatasoni on noussut uudelle tasolle ihan siksi, että jaksan ja pystyn tekemään vaativaa työtä. Puhumatta kaikesta muusta.
Pakko tulla sanomaan tämä, koska aina nämä huonot kokemulset kerrotaan, mutta valtaosalle hormonikierukka sopii hyvin ja on täysin oireeton. Jos ei jäätävien vuotojen ja kipujen sävyttömän elämän puuttumista pidä oireena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lähes kaikki ehkäisyvalmisteet aiheuttaa haluttomuutta?
Just tämä😠, kun ei ole haluja, ei rakastelua, ei tarvitse ehkäisyäkään... kierre on valmis-> kun jättää ehkäisyn, halut palaa, raskautumisen mahdollisuus...
Kondomi...
Minulla taas hormonikierukka toimii loistavasti. Seksihalut lisääntyivät- tai oikeastaan alkoivat, koska aiemmin ei seksi juurikaan kiinnostanut - ja paino laski. Kuukautiset eivät ole ikinä jääneet pois, vaan tulevat säännöllisesti.
Eli näinkin voi käydä. Ehkä oma hormonitoimintani oli epätasapainossa ja kierukka korjasi sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten hyvä, olis mennyt läpi ellet olisi yrittänyt tuota että pyysit miestä poistattamaan sen kierukan. Poistaminen tehdään lääkärissä. Sinä et edes tiedä miten se tapahtuu.
Itsellä tuntui aluksi, että kierukka voisi toimia. Menkat loppuivat muutaman kuukauden jälkeen kokonaan noin puoleksi vuodeksi. Mutta alkoivatkin sitten yhtäkkiä todella runsaina. Vuotoa oli 2-3 viikon välein. Aloin saada myös pahoja migreenikohtauksia lähes viikottain, olin myös lihonut ja mieli oli todella matala. Yritin näiden haasteiden kanssa lääkärin levitellessä käsiään sinnitellä koska kierukasta ei kuulemma voinut johtua, söin rautaa ja sain migreeniin vahvat lääkkeet. Mutta 4 kuukauden päästä tästä luovutin ja poistatin kierukan. Ja sen jälkeen kierto palasi normaaliksi, mitä oli ennen laittoa ja migreeni helpottivat. Paino alkoi tippua ja mieliala koheni.