Hormonikierukan aiheuttamat ongelmat - gynekologi väittää että ei voi johtua siitä
Otin hormonikierukan 6 kuukautta sitten. Sen jälkeen mielialat on ailahdelleet, halut on kadonnut, org4smi on 20 % siitä mitä se oli ennen, olen lihonut ja hiukset lähtee päästä. Vaikutus on muka paikallinen.
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä päinvastainen kokemus. Menkat loppui ja menkkakivut. Ihana olla ilman menkkoja.
Luonnotonta. Kuukautiset on osa hedelmällistä naiseutta.
Olkoot. Minullakaan ei kierukan kanssa ole menkkoja ollenkaan eikä muitakaan vaivoja. Joillekin se sopii varsin hyvin, tosin ei kaikille vaikka lääkärit mitä sanoisi. Kokeilematta ei voi tietää. On ollut todella ihanaa aikaa ilman menkkoja.
Vierailija kirjoitti:
Mullekin lääkäri sanoi, että hirveät pms-oireet ja limakalvojen kuivuus eivät voi johtua kierukasta. Kumma kyllä ne alkoivat kierukan laittamisen jälkeen ja loppuivat kun kierukka poistettiin..
No nää on tosi yksilöllisiä asioita. Jollakin häviää pms oireet ja jollakin lisääntyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä päinvastainen kokemus. Menkat loppui ja menkkakivut. Ihana olla ilman menkkoja.
Nykyisin näihin vaivoihin saa apua, eli hyvä kehitys. Sinulla ei menkkoja ole tainnut ollakaan joten pysy hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan ottanut kierukkaa pois itse?
Ei sitä pysty itse ottamaan pois ellei ole asennettu väärin (jätetty liian pitkät langat)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin näihin vaivoihin saa apua, eli hyvä kehitys. Sinulla ei menkkoja ole tainnut ollakaan joten pysy hiljaa.
Minulla on kuukautiset ja olen niistä ylpeä. Kannatan luonnollisia naisen syklejä ja kiertotietoisuutta
Vierailija kirjoitti:
Miksi lähes kaikki ehkäisyvalmisteet aiheuttaa haluttomuutta?
Ei ehkäisyä ilman haittoja. Jos lapsimäärä täynnä niin mies vasektomiaan. Minulle tehtiin vasektomia ja ainut haitta oli, että suihkun jälkeen pallit piti kuivata varovaisemmin parin viikon ajan.
Minulle yritettiin tyrkyttää kierukkaa melkein puoliväkisin kun hain apua runsaisiin ja erittäin kivuliaisiin kuukautisiin (olivat vielä hyvin epäsäännölliset, en koskaan voinut laskea päiviä). Onnekseni sain puhuttua itselleni minipillerit, en olisi uskaltanut kokeilla kierukkaa kun olen lukenut niin paljon kauhutarinoita niistä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheltä piuhat poikki ja vetoja
PMS oireet jää silti ja vaihdevuosiraivo
Vaihdevuosiraivon lääke on estrogeeni. Oli aika mielenkiintoinen kokemus olla ilman, testosteroni ei taida tehdä kenestäkään hyväntuulista, joustavaa ja sopuisaa. Aika taakka meille heteronaisille.
Ajatuskin kammottaa, vierasesine kehossa.
Vierailija kirjoitti:
Jota ei saa edes helpolla pois...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla luonnollista mutta jäätävä kipu käy kenen tahansa luonnon päälle. Vuoto voi olla niin runsasta että estää normaalin elämisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheltä piuhat poikki ja vetoja
Onko PMS oireisiin mitään hoitoa? Vaihdevuosiraivo.... tod näk vasta 10-20 vuoden päästä edessä, mutta varmaan miehenä alan jo henkisesti valmistautumaan :D
Vierailija kirjoitti:
Mullekin lääkäri sanoi, että hirveät pms-oireet ja limakalvojen kuivuus eivät voi johtua kierukasta. Kumma kyllä ne alkoivat kierukan laittamisen jälkeen ja loppuivat kun kierukka poistettiin..
Yleensä tuo on ihan päinvastoin. Tai no kuivuus yhdistetään menopaussiin. Siksi monet pitää kierukkaa kun sillä saa osan hormonikorvauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lähes kaikki ehkäisyvalmisteet aiheuttaa haluttomuutta?
Koska vaikuttavat hormonitasoihin, jotka puolestaan vaikuttavat mm. haluihin.
Vierailija kirjoitti:
Minulle yritettiin tyrkyttää kierukkaa melkein puoliväkisin kun hain apua runsaisiin ja erittäin kivuliaisiin kuukautisiin (olivat vielä hyvin epäsäännölliset, en koskaan voinut laskea päiviä). Onnekseni sain puhuttua itselleni minipillerit, en olisi uskaltanut kokeilla kierukkaa kun olen lukenut niin paljon kauhutarinoita niistä..
Valtaosa täälläkin kehuu miten vaivaton hormonikierukka on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jota ei saa edes helpolla pois...
Muutama nykäys niin on pois. Ei vaan voi itse ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin alkoi hirveä pms. Raivo, masennus ekaa kertaa elämässä kierukan myötä
Mulla näitä oireita siis ollut aina ja siks suositeltiin kierukan laittoa, kun siinä hormoonipitoisuus on niin suuri ja on toiminut, mielialaoireet on tasaantunut paljon. Mutta siis mun mielestä tälläinen kierukka ei pitäisi olla ensimmäinen ehkäisy mitä ehdotetaan, koska tunnetusti siinä on paljon haittoja. Vielä joku aika sitten tätä ei edes saanut jos ei ollut synnyttänyt, nykyään taidetaan jopa tyrkyttää lähes kaikille naisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla luonnollista mutta jäätävä kipu käy kenen tahansa luonnon päälle. Vuoto voi olla niin runsasta että estää normaalin elämisen.
Monella se vuoto on helpotus, pahinta on viikko pari ennen. Mulla nuo oireet meni sellaiseksi että kierukka oli kuin taivaan lahja. Muutti huomattavasti paremmaksi oloa ja elämää.
Ainakin minulla hormonikierukka sai aikaan haluttomuuden, ihan kuin olisi kytkimestä käännetty. Siihen kai sen ehkäisyteho perustuukin.