Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko tekoäly tarkoituksella manipuloida ihmistä parisuhdekysymyksissä? Johdatella kysyjää uskomaan jotain?

Vierailija
07.03.2026 |

Kysyin tekoälyltä ensin yhden itäeurooppalaisen musiikkikappaleen tulkintaa ja tiettyjen säkeistöjen kääntämistä. Sieltä tuli tosi perusteelliset tulkinnat, käännökset ja symboliikan erilaisia merkityksiä. Sitten kysyin, että mitä mies tarkoittaa / viestittää tällä kappaleella, kun lähettää sen naiselle. Sitten sieltä alkoi tulla kunnon tykitystä, kuinka tätä biisiä itäeurooppalaiset miehet eivät vahingossa lähetä naiselle ja jos lähettävät, niin siinä on piilomerkitys. Kun itäeuroopassa miehet eivät aina osaa puhua tunteistaan, niin heidän kulttuurissaan on tapana sitten lähettää ajatuksensa taiteen kautta, kuten lähettämällä naiselle musiikkikappaleita, taidetta yms. Ja tämän biisin merkitys on se, että mies tuntee naista kohtaan syvästi, mutta kokee suhteen vaikeana eikä osaa tai uskalla sanoa tunteitaan naiselle ja muuta diipadaapaa.... Ja sitten loppuun aina sanoi, että tässä on psykologisia juttuja tässä kappaleessa ja haluatko tietää enemmän ja miten tätä biisiä on tulkittu paljon itäeuroopassa ja niin edelleen...

Niin tuo tekoäly ikäänkuin nyt syötti mun päähän ajatuksen, että tuo mies olisi minusta jotenkin salaa kiinnostunut tai tykkäisi musta ja myös kaipaa mua, mutta ei uskalla sitä mulle ääneen sanoa. Hmm...tekoäly kuulostaa vaaralliselta.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Tekoäly manipuloi tunnekysymyksissä. Se pyrkii vastaamaan aina niin, että kysyjälle tulee hyvä mieli.

Vierailija
2/16 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on tosi vaarallista. Se yritti sinnikkäästi syöttää mun päähän ajatusta, että tämä mies kaipaa mua ja tykkää musta. Pelottavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on tosi vaarallista. Se yritti sinnikkäästi syöttää mun päähän ajatusta, että tämä mies kaipaa mua ja tykkää musta. Pelottavaa.

Eikö sinulla ole omia aivoja? Ulkoistatko ajattelun tekoälylle? Sitten kyllä on vaarallista.

Vierailija
4/16 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sinulla ole omia aivoja? Ulkoistatko ajattelun tekoälylle? Sitten kyllä on vaarallista.

Eikö sulla ole omia aivoja? Kuulostaako siltä, että ulkoistan ajattelun tekoälylle?

Vierailija
5/16 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly myös hallusinoi. Eli jos ei tiedä voi selittää jotain täysin väärää. Keksiä vaikka kokonaisia kertomuksia.

Lisäksi jos integroitu puhelimeen tsekkailee asetuksia etc.

Hullua, että joku trump haluaa tehdä siitä osan armeijaa.

Vierailija
6/16 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sulla ole omia aivoja? Kuulostaako siltä, että ulkoistan ajattelun tekoälylle?

"Tämähän on tosi vaarallista. Se yritti sinnikkäästi syöttää mun päähän ajatusta, että tämä mies kaipaa mua ja tykkää musta. Pelottavaa."

No on tuo aikamoista ulkoistamista, jos pitää tuollaista pelottavana eikä osaa enää erottaa, että milloin tekoälyn vastaukset voi ottaa vakavasti ja milloin ei.

Vierailija
7/16 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai ja tekoälyä voi myös johdatella antamaan tietynlaisia vastauksia, jo kysymyksen asettelu ohjaa sitä. Sitten nämä tekoäly brot pastettavat sivukaupallisen pascaa olevinaan todistukseksi jostakin, joka on vain heidän suggestiotaan ja tekoäly on kiltisti tuottanut juuri sen paskan mikä palvelee heidän agendaansa

Siihen voi luottaa joissakin perusasioissa, mutta ei edes aina niissä

Vierailija
8/16 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihje kaikille tekoälyn käyttäjille.

Teidän pitää ns.rikkoa se kupla. Niin ymmärrät minkä kanssa keskustelet. Se on vain algoritmi, ei ajatteleva tai tunteva ja tekee jatkuvasti virheitä. Valehtelee ja rikkoo lupauksia. Kun mäet mikä se lopulta on niin voit käyttää turvallisemmin.

Ja kyllä. Se on ohjelmoitu usein miellyttämään jopa niin paljon,että valehtelee.

Itse korjaan aina kun se puhuu jotain "minäkin ajattelen niin" että et ajattele, sinä et ajattele olet ai. 

Tai kun kysyy mitä söit tms. Niin miksi kysyt. Et tee sillä tiedolla mitään. Etc

Vierailija
9/16 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly kyllä ohjaa sitä mukaa mitä kyselijästä saa selville.

Toisaalta ihmiset tietääkseni aika harvoin miettii edes nykyään mitä kappaleet sanovat. Eihän merkityksettömiä biisejä ole, ne kertoo tekijöistään ja vaikuttaa kuulijoihinsa kumminkin. 

Vierailija
10/16 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No on tuo aikamoista ulkoistamista, jos pitää tuollaista pelottavana eikä osaa enää erottaa, että milloin tekoälyn vastaukset voi ottaa vakavasti ja milloin ei."

Pointtini olikin kaikki muut maailman ihmiset ja tekoäly, en minä. Eli jos tekoälyllä on tapana manipuloida ja istuttaa tietynlaisia ajatuksia ihmisten päähän, niin onhan se hiton pelottavaa, sillä tässä maailmassa on paljon ihmisiä, jotka ovat manipuloitavissa ja ohjailtavissa.

Vierailija
11/16 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat tekoälyt on koodattu niin, että ne myötäilevät kysyjää ja ovat semmoisia "yes yes" -tyyppejä. Myöskin valtava määrä tekoälyn tarjoamasta tiedosta on täysin virheellistä. 

Vierailija
12/16 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostellaas vielä

Vierailija
13/16 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et vain osaa käyttää sitä.

Vierailija
14/16 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättäen jenkeissä tulee enempi työttömiä kuin koskaan.

Vierailija
15/16 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostellaas

Vierailija
16/16 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"No on tuo aikamoista ulkoistamista, jos pitää tuollaista pelottavana eikä osaa enää erottaa, että milloin tekoälyn vastaukset voi ottaa vakavasti ja milloin ei."

Pointtini olikin kaikki muut maailman ihmiset ja tekoäly, en minä. Eli jos tekoälyllä on tapana manipuloida ja istuttaa tietynlaisia ajatuksia ihmisten päähän, niin onhan se hiton pelottavaa, sillä tässä maailmassa on paljon ihmisiä, jotka ovat manipuloitavissa ja ohjailtavissa.

Sinähän noita kysymyksiä esitit "tekoälylle" ja itse tulkitset vastausten olevan manipulointia ja ohjailua. 

Mikä saa kuvittelemaan, että tekoäly, on joku tunnemaailman asiantuntija? Ja mikä tekoäly mahtoi olla kyseessä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän